PDA

View Full Version : Humbucker split wiring



Dolf
7 juni 2010, 20:45
Ik heb vandaag een Ibanez ST-100 binnen gehad (gekocht via ebay) beetje als deze:
http://www.ibanezcollectors.com/forum/vintage-and-custom-electrics-and401970s-onlyand41/ibanez-st100-t17428/

Nu komt het verhaal, bij mijn eerste test klonk de brug-humbucker nogal dunnetjes. Beetje zoals een Humbucker die gesplit is als single coil. Hij heeft een pak minder volume en veel minder bas. Ik heb hem open gedaan en ik kon uit hetgeen gesoldeerd was niets opmaken (allemaal met plakband afgedekt moeilijk af te krijgen en ik zag niet eens dat er meerdere draadjes waren).

Ik heb alles doorgeknipt en wat blijkt. Mogelijks ben ik correct want het is een Humbucker met split-mogelijkheden. Hoogstwaarschijnlijk is deze pick-up niet origineel want de verbinding is al eens onderbroken geweest en terug vastgesoldeerd. Ook heb ik bij de neckhumbucker geen split-mogelijkheden gezien en zijn de magneetjes anders (holle magneten in de nek vs volle magneten in de brug). Dit terwijl in de volgens de Ibanez catalogus er twee gelijke zouden moeten in zitten.

4 draadjes:
- zwart
- wit
- rood
- blauw
+afscherming

Met multimeter heb ik het volgende gemeten:
8k tussen zwart en wit
8k tussen rood en blauw

mijn conclusie was:
Rood met wit doorverbinden, blauw naar massa en zwart naar pickup selector als volwaardige humbucker.
Ik heb het nu zo gesoldeerd en het klinkt weer als een single-coil (zoals tevoren dus). Nuja ik doe dat niet iedere dag anders had ik gemeten terwijl de gitaar nog open lag dan had ik ook al geweten dat de output minder ging zijn (niet?), ondertussen ligt de gitaar weer toe. Heb nu ook eens de multimeter genomen en de neck p'up geeft 14,8k en de brug 11,05k.

Heb ik iets verkeerd gedaan? Zie ik iets over het hoofd? Of is het mogelijk dat die pickup gewoon veel minder output heeft/veel dunner klinkt?

Gearjunkie
7 juni 2010, 20:53
Het is denkbaar dat de verkoper zijn favoriete humbucker eruit heeft gehaald en iets wat nog in de la lag heeft teruggezet.

Kijk voor schema's op guitarelectronics.com of seymourduncan.com

Dolf
7 juni 2010, 21:02
Het is denkbaar dat de verkoper zijn favoriete humbucker eruit heeft gehaald en iets wat nog in de la lag heeft teruggezet.

Kijk voor schema's op guitarelectronics.com of seymourduncan.com
Dacht ik ook al, geen goed nieuws gvd.

Klopt het eigenlijk dat ik op de twee aparte coils van de humbucker 8k had gemeten en nu in totaal 11k? Dat vind ik nogal vreemd namelijk.

aaronstonebeat
8 juni 2010, 12:26
Klopt het eigenlijk dat ik op de twee aparte coils van de humbucker 8k had gemeten en nu in totaal 11k? Dat vind ik nogal vreemd namelijk.

Dat zou rond de 16 kOhm moeten liggen.

Dolf
8 juni 2010, 12:29
Dat zou rond de 16 kOhm moeten liggen.

Oké, dank voor de bevestiging. Ik ga hem dan terug opengooien, waarschijnlijk heb ik dus wel iets verkeerd gedaan. Tenzij ik het me verkeerd herinner en die 8k toch 6k was. Meten is weten...

Dolf
8 juni 2010, 12:58
Oké, ik had de waarden niet opgeschreven en mijn geheugen had mij blijkbaar een beetje misleid. Ik meet nu 5k5 tussen zwart en wit en 5k7 tussen rood en blauw. Op de brugpickup zelf staat ook helemaal niets van informatie.

Ik ben dus afgezet aangezien er twee totaal verschillende pickups in zitten qua output.

Ik heb daar echter geen ervaring mee, maar ik weet dat de brug pickup de meest 'hotte' pickup moet zijn. Is het bijvoorbeeld een optie om de pickup van 11k in de nek te steken en die van 14k in de brug?

Ik vond het wel net fijn dat die nek pickup zoveel output heeft. Als jullie een bijpassende brugpickup bij deze nekpickup mochten kopen, welke zou dat dan worden?
De nekpickup is nu een V-2. Ik hou wel van Slash, maar ben ook niet bang van blues. Wat zouden jullie doen? (Houd er wel rekening mee dat ik geen pickup van 200 euro in deze gitaar ga steken)

aaronstonebeat
8 juni 2010, 13:04
Ik zou ze dan eerst eens van plaats verwisselen en kijken of dat bevalt. Ik had laatst een vergelijkbare situatie: vanwege de spacing tussen de pole pieces zat het hetere element bij de hals. Ik heb de spacing genegeerd en nu klinkt het een heel stuk beter.

Yoshida
8 juni 2010, 13:18
Ik zou ze omwisselen: de high output humbucker bij de brug. En dan zien of je kan spelen met afstanden, covers, etc. Nieuw setje pickups kan altijd nog.

Jammer dat je bent genept. Als de advertentie iets zegt als 'origineel' of 'nieuw' dan zou ik mn geld terugvragen, en de gitaar houden omdat die toch niet dezelfde is als wat in de omschrijving staat. ;)

Plant
8 juni 2010, 13:32
Staan de spoelen van de brughumbucker niet uit faze? Dan kan ik me een zacht en dun geluid goed voorstellen. Wat gebeurt er al je van een spoel de draden omkeert?

aaronstonebeat
8 juni 2010, 13:45
Staan de spoelen van de brughumbucker niet uit faze? Dan kan ik me een zacht en dun geluid goed voorstellen. Wat gebeurt er al je van een spoel de draden omkeert?

+1
Dat zou inderdaad ook nog kunnen.
Maar hoe dan ook zou de hetere pickup bij de brug zetten.

Dolf
8 juni 2010, 15:39
Ik zal ze dan maar es omdraaien en zien wat het geeft.

Wat betreft het draaien van fase, kan het inderdaad zijn dat die omgedraaid is, ik heb geen type-aanduiding van de pick-up niet (er staat niets op) dus naar de fase is het gissen (toch?). Maar het grote probleem van het volume-verschil zal dan niet verdwijnen (mijn redenering is toch juist dat deze evenredig is met de impedantie?).

Is er eigenlijk een manier om deze dingen te proberen zonder telkens de snaren eruit te hoeven halen en er terug in te steken? De indeling van de gitaar is te vergelijken met deze van een les paul, ik vind het op deze manier wel tijdrovend om iets uit te proberen namelijk. (Zoals de correcte fase)

Alleszins dank voor de antwoorden. Ik heb er hier en daar al iets van gelezen maar het is de eerste keer dat ik met mijn soldeerbout in de buurt van een pick-up kom, dus jullie ervaringen zijn zeker welgekomen.


Jammer dat je bent genept. Als de advertentie iets zegt als 'origineel' of 'nieuw' dan zou ik mn geld terugvragen, en de gitaar houden omdat die toch niet dezelfde is als wat in de omschrijving staat.

Ik heb al mijn verhaal gedaan bij de verkoper. Hij is totaal niet op de hoogte van gitaren (of doet alsof). Hij is fan van het hardere genre maar speelt zelf geen elektrische gitaar. Hij heeft de gitaar ooit gekocht om aan de muur te hangen. In de omschrijving heeft hij ook nooit gezegd dat iets origineel of nieuw was, dus ook een beetje mijn schuld dat ik het er op gewaagd heb. Het is eigenlijk mijn eerste impulsaankoop op vlak van gitaren. Hij is tot nu toe bereid om 50 euro terug te storten (ik heb er btw 400 euro voor gegeven, ja ik weet het, veel te veel).

Even positief: ik ben wel te spreken over de nek van de gitaar en het resoneren van het hout. Ek ben er wel van overtuigd dat het een kwaliteitsvolle gitaar is, en het geluid van de nekpickup vond ik wel zalig eigenlijk.

Nu ga ik ze omwisselen....

Plant
8 juni 2010, 15:55
Ik zal ze dan maar es omdraaien en zien wat het geeft.

Wat betreft het draaien van fase, kan het inderdaad zijn dat die omgedraaid is, ik heb geen type-aanduiding van de pick-up niet (er staat niets op) dus naar de fase is het gissen (toch?). Maar het grote probleem van het volume-verschil zal dan niet verdwijnen (mijn redenering is toch juist dat deze evenredig is met de impedantie?).

Ik heb het niet over de faze tussen de 2 totale humbuckers maar over de faze tussen de 2 spoelen van alleen de brughumbucker.

Die 2 spoelen staan in serie dan hoort het signaal op te tellen. Als ze uit faze staan zal het signaal wegvallen tegen elkaar. Omdat de spoelen net naast elkaar zitten en de poolstaafjes onder net een ander gedeelte van de snaar zitten blijft er wel wat signaal over, maar is het zacht en klinkt het dun. Met een Ohmmeter meet je daar niets aan, dus dat zegt niks.

Dolf
8 juni 2010, 16:04
Ik heb het niet over de faze tussen de 2 totale humbuckers maar over de faze tussen de 2 spoelen van alleen de brughumbucker.

Dat had ik begrepen.


Die 2 spoelen staan in serie dan hoort het signaal op te tellen. Als ze uit faze staan zal het signaal wegvallen tegen elkaar. Omdat de spoelen net naast elkaar zitten en de poolstaafjes onder net een ander gedeelte van de snaar zitten blijft er wel wat signaal over, maar is het zacht en klinkt het dun. Met een Ohmmeter meet je daar niets aan, dus dat zegt niks.

Oké, dank voor de uitleg. Wat ik dacht is dat de impedantie van de neck humbucker 14k is en die van de brug 11k. Impedantie is toch recht evenredig met de output? De brugpickup krijgt minder signaal dus moet eigenlijk een hogere output geven, dus dan zit ik toch sowieso met een probleem? Of kan het toch nog zijn dat die 11k even luid gaat als die 14k door andere factoren? (met de afstand tot de snaren heb ik al even gespeeld).
Is er een manier om die fase makkelijk na te gaan? (ik heb hier geen scoop)

Plant
8 juni 2010, 16:30
... Wat ik dacht is dat de impedantie van de neck humbucker 14k is en die van de brug 11k. Impedantie is toch recht evenredig met de output? De brugpickup krijgt minder signaal dus moet eigenlijk een hogere output geven, dus dan zit ik toch sowieso met een probleem? Of kan het toch nog zijn dat die 11k even luid gaat als die 14k door andere factoren? (met de afstand tot de snaren heb ik al even gespeeld).

Ah zo, je gedachtengang klopt.
Mogelijk heeft het brugelement een krachtigere magneet? Aan het beschreven geluid in combinatie met zwakke output dacht ik echter aan de faze.


Is er een manier om die fase makkelijk na te gaan? (ik heb hier geen scoop)

Zelf zou ik de omslachtige manier doen. Snaren los, element eruit, faze draaien, element erin, terug snaren erop en hopen dat het helpt. Als het niet helpt moet er toch een ander element in :(

Dolf
8 juni 2010, 17:59
Oké, nu heb ik de omwisseling brug <-> nek gedaan. Nu klinkt de pickup nog steeds iel (geen bas en een pak lager volume), dus toch waarschijnlijk het faseprobleem? Hoe weet je eigenlijk of een pickup kapot is of niet?

aaronstonebeat
8 juni 2010, 18:16
Meestal doet een element helemaal niets meer als het kapot is.

Klinkt me toch in de oren alsof de spoelen van het element uit fase staan (zoals Plant al zei).

Klinkt die bij de brug nu wel goed?

Dolf
8 juni 2010, 18:36
Meestal doet een element helemaal niets meer als het kapot is.

Klinkt me toch in de oren alsof de spoelen van het element uit fase staan (zoals Plant al zei).

Klinkt die bij de brug nu wel goed?

Inderdaad faseprobleem, ik heb blauw en rood omgedraaid (als je nog volgt ;-) ), en nu klinkt het als een volwaardige pick-up. Nu nog wat experimenteren met de afstand tot de snaren.

Oh ja, en brug klinkt normaal (ik ben geen expert, dus ik kan niet zeggen of het nu klinkt als een nek p'up in een brug-positie)

EDIT:
Oké, de gitaar werkt nu naar behoren, iedereen bedankt voor de hulp.