PDA

View Full Version : potmeter volume



johanb
7 juni 2010, 19:10
Is het ook mogelijk om een volume potmeter te instaleren in een versterker die beter te regelen is .Ik heb nu een 1M-L potmeter in de versterker (een 5E3 kloon ) zitten,maar ook al is hij maar 12 watt, op stand 1,5 geeft hij al een enorm volume. Van stand 2 tot 12 geeft hij steeds meer vervorming maar niet steeds meer volume.Ik had liever gehad van 1 tot 6 meer volume.Komt dit door de kwaliteit potmeter of door de waarde van de potmeter.m.a.w. zou een duurdere potmeter met de zelfde waarde (1M-L ) de volume toename beter spreiden ?

guitarnijboer
7 juni 2010, 19:35
Ligt gewoon aan het verloop van de potmeter. Koop gewoon een 1M-A potmeter van CTS en je bent uit de zorgen...

johanb
7 juni 2010, 20:32
Dus een analoge in plaats van een logaritmische, Ik dacht dat geluid altijd met een log.potmeter werkte. We zullen het eens proberen.

nico verduin
7 juni 2010, 22:57
Dus een analoge in plaats van een logaritmische, Ik dacht dat geluid altijd met een log.potmeter werkte. We zullen het eens proberen.Over het algemeen wel, maar soms hebben ze ff niet anders en gooien ze de verkeerde er in. Of iemand weet niet wat hij koopt en besteld de verkeerde.

johanb
7 juni 2010, 23:37
wat ik beschrijf, is dat van een analoge of een logaritmische

GretschGuy
8 juni 2010, 02:46
Je kan 'm vervangen door 'n 1M-A (logaritmische) potmeter. Die hoort ook eigenlijk in het circuit. Het volume zal dan toenemen tot +/- stand '2 uur'.

Dat abrupte karakter (stukje draaien, er gebeurt niets, stukje verder, enorme toename van volume en / of vervorming) zal 'ie houden. Dat heeft niets met de potmeter te maken. Het is inherent aan hoe de volume potmeter werkt in 'n 5E3 circuit.

Midwolda
8 juni 2010, 07:32
Eh? Ik heb ook een 5E3 kloon (de CMW WoodFace) maar volgens mijn oren
gaan alle regelaars (vol, tone, fat, master) toch redelijk evenwichtig van 0 naar 11.

guitarnijboer
8 juni 2010, 09:34
Ik zie dat ik met mensen te maken heb die verstand van zaken hebben... :seriousf:

1M-L = Lineaire potmeter. Deze potmeter heeft dus een lineair verloop wat hem minder geschikt maakt voor volumeregelingen.

!M-A = Audio potmeter. Deze potmeter heeft een logaritmisch verloop en speciaal geschikt voor bijvoorbeeld de volumeregeling in een versterker.

Puerco
8 juni 2010, 17:22
Om het leuker te maken is er naast de A-L notering ook nog een A-B notering, helemaal leuk word het omdat dit per zijde van de oceaan verschillend is:
In USA

* A - Audio or Log taper
* B - Linear taper
* C - Reverse Log taper
* G - Graphic taper

In Europa

* A - Linear taper
* B - Audio or Log taper
* C - Reverse Log taper
* G - Graphic taper

Bijvoorbeeld HIER (http://www.tubeampdoctor.com/english-store/A1M-LOG-ALPHA-Pot-pid-727.htm)bij TAD verkopen ze Alpha pots met de USA A-B notering.

johanb
8 juni 2010, 17:23
Yes ik ben er zo een met "verstand van zaken" ik dacht 1M-L logaritmisch en 1M-A analoog, dank u voor de info:seriousf:

nico verduin
8 juni 2010, 18:32
Yes ik ben er zo een met "verstand van zaken" ik dacht 1M-L logaritmisch en 1M-A analoog, dank u voor de info:seriousf:
Nope het is L voor Linear en A voor Audiolog.

guitarnijboer
8 juni 2010, 20:48
Over het algemeen wel, maar soms hebben ze ff niet anders en gooien ze de verkeerde er in. Of iemand weet niet wat hij koopt en besteld de verkeerde.

Voor zover mij bekend werd (en wordt nog steeds) bij Fender bewust een lineaire potmeter voor de volumeregeling gebruikt voor het door de topicstarter geschetste effect: De versterker is maar 12 watt, maar op 1,5 gaat ie al loeihard... wauw!! Voor de leek lijkt het dan alsof die versterker veel harder gaat dan die van dat andere merk. En in de tijd dat iedereen harder wilde dan iedereen was dit natuurlijk een goede verkoop truuk.

GretschGuy
8 juni 2010, 21:01
Eh? Ik heb ook een 5E3 kloon (de CMW WoodFace) maar volgens mijn oren
gaan alle regelaars (vol, tone, fat, master) toch redelijk evenwichtig van 0 naar 11.

Een versterker met potmeters voor 'fat' (whatever that means) en 'master' is so-wie-so geen 5E3 kloon. Als de volume regelaar gelijkmatig werkt functioneert 'ie als 'n spanningsverdeler. De Tweed Deluxe is één van de weinige versterkers waarin de volume potmeter anders werkt. Nadeel: niet gelijkmatig. Voordeel: karakteristiek geluid.

johanb
8 juni 2010, 22:16
Dan denk ik dat ik een van de potmeters ga vervangen ,even aanzien wat het beste bevalt,bedankt allen voor de info

Midwolda
13 juni 2010, 00:53
Een versterker met potmeters voor 'fat' (whatever that means) en 'master' is so-wie-so geen 5E3 kloon. Als de volume regelaar gelijkmatig werkt functioneert 'ie als 'n spanningsverdeler. De Tweed Deluxe is één van de weinige versterkers waarin de volume potmeter anders werkt. Nadeel: niet gelijkmatig. Voordeel: karakteristiek geluid.

't Is geen exacte kloon, dat klopt. Volgens Chris is-ie gebaseerd op het 5E3 ontwerp.
De "fat" is een more/less tubedrive potmeter, schakelbaar met footswitch, erg lekker.
En karakteristiek geluid heeft-ie zeker... Fender bluesmeteenrandje all the way.
Voor mij de ideale amp, de rest staat stilletjes stof te verzamelen. Ach ja, zo gaat dat.

EuroCinema
13 juni 2010, 10:01
Je kan natuurlijk ook de volumeknop op je gitaar gebruiken voor het volume. Scheelt weer een boel solderen enzo.

johanb
13 juni 2010, 14:33
Dat kan,maar dan beinvloed ik ook gelijk het volume en niet de vervorming.Als de volume van de versterker een grotere range had ,kan je in mijn beleving wat makkelijker instellen .nu moet ik op de versterker de volumepot precies op dat plekje zetten,en anders ongeveer daar.(tenminste dat verwacht ik dan)

Chris Winsemius
13 juni 2010, 15:48
Is het ook mogelijk om een volume potmeter te instaleren in een versterker die beter te regelen is .Ik heb nu een 1M-L potmeter in de versterker (een 5E3 kloon ) zitten,maar ook al is hij maar 12 watt, op stand 1,5 geeft hij al een enorm volume. Van stand 2 tot 12 geeft hij steeds meer vervorming maar niet steeds meer volume.Ik had liever gehad van 1 tot 6 meer volume.Komt dit door de kwaliteit potmeter of door de waarde van de potmeter.m.a.w. zou een duurdere potmeter met de zelfde waarde (1M-L ) de volume toename beter spreiden ?


(Zelfs) met log. potmeters gaat 'n 5E3 heel snel van stil naar luid.......
(LIN zou ik zeker niet gebruiken in 'n stock 5E3.)
Dit heeft nauwelijks met de pots te maken maar alles met het specifieke circuit v/e 5E3.

Met het standaard circuit is nog 'n soldeertinloos modje mogelijk:
volumeregelaar niet gebruikte kanaal boven de 9.9 (op schaal van 12) zetten; vlume neemt wat af, je krijgt 'n mid-dipje en daardoor 'n wat cleanere sound.

Chris Winsemius
13 juni 2010, 15:50
Een versterker met potmeters voor 'fat' (whatever that means) en 'master' is so-wie-so geen 5E3 kloon. Als de volume regelaar gelijkmatig werkt functioneert 'ie als 'n spanningsverdeler. De Tweed Deluxe is één van de weinige versterkers waarin de volume potmeter anders werkt. Nadeel: niet gelijkmatig. Voordeel: karakteristiek geluid.

Zonder het specifieke circuit te kennen kun je geen uitspraken doen over dat circuit...... ;)

johanb
14 juni 2010, 07:32
Dat truukje met het niet gebruikte kanaal was mij verteld in een ander topic
Na alle info blijft eigenlijk de enige optie ,Niets doen ,leef ermee ik denk dat ik dat advies ga opvolgen.

GretschGuy
19 juni 2010, 10:44
Dat truukje met het niet gebruikte kanaal was mij verteld in een ander topic
Na alle info blijft eigenlijk de enige optie ,Niets doen ,leef ermee ik denk dat ik dat advies ga opvolgen.

Dat zou ik toch nog ff heroverwegen. Als de volume potmeters werkelijk lineair zijn, zou ik ze in elk geval vervangen door logaritmische (1M). Het verloop zal dan nog steeds niet regelmatig zijn. Maar wel een stuk geleidelijker.