PDA

View Full Version : houtsoorten in je ontwerp



D3nnis
7 juni 2010, 18:53
Naar aanleiding van het topic over het lamineren van de hals / stijfheid (of juist niet) dat hiermee te bereiken is vroeg ik me eigenlijk af hoe jullie de te gebruiken houtsoorten bepalen (bij een min of meer exacte kopie van een bestaand model is het natuurlijk logisch..).
Ik zit namelijk al een tijdje na te denken over het volgende:
Een Les Paul is bijvoorbeeld wel leuk, maar ik vind ze (vaak) te los qua klank, te modderig ofzo, misschien wel te dik qua klank. En redelijk weinig attack / traag op gang komen van het geluid. Een SG bijvoorbeeld, heeft weer (te) weinig body in het geluid naar mijn smaak.
Hoe zou je nou het beste (bijvoorbeeld) tussen een Les Paul en een SG in kunnen zitten? Duidelijk verschil is de maple top bij de Les Paul, maar of dit alles verklaart? Een Explorer klinkt ook anders dan een SG, maar ik heb eigenlijk geen idee waarom!

thijser
8 juni 2010, 09:12
Een Explorer klinkt ook anders dan een SG, maar ik heb eigenlijk geen idee waarom!

Misschien andere pickups?

barno
8 juni 2010, 09:28
verschil tussen SG en LP is vooral de dikte van de body. SG is echt een dunne plak. Je zou natuurlijk een LP body volledig in maple kunnen maken, dat zal serieus anders klinken, maar ook heel zwaar zijn.

D3nnis
8 juni 2010, 09:42
Ik vraag me af of een volledig maple gitaar zo goed zal klinken.
Ik heb ooit een volledig maple Godin gehad, en die had vooral erg veel mid, en verder niks...dat schiet ook niet op!

Van Dattum
8 juni 2010, 09:43
Misschien een LP body van swamp ash en een esdoorn hals met ebben toets voor de attack?

D3nnis
8 juni 2010, 09:57
Die maple neck met ebben toets zat ik inderdaad ook al aan te denken.
De body van essen maken daarbij, is misschien weer wat te veel van het goede.
Mijn eerste zelfbouw heeft een (hard)essen body met een dun maple topje (6mm), esdoorn hals, en palissander toets, en toch klinkt dat wel érg fel..

Van Dattum
8 juni 2010, 10:37
Daarom ook swamp ash, dat heeft iets minder tophoog dan hard ash. En is over het algemeen wat lichter van gewicht.

Kakihara
8 juni 2010, 11:07
Gibson heeft ooit al eens een swamp ash Les Paul (Studio) uitgebracht - weliswaar met mahonie hals en palissander toets :

http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/107673/2/Gibson-Les-Paul-Studio-Swamp-Ash-Natural-Satin.jpg

Ik geloof niet dat het geluid wezenlijk zal veranderen met de keuze van het bodyhout : Een Les Paul van swamp ash zal blijven klinken als een Les Paul, een aantal frequenties zullen misschien anders geaccentueerd worden, maar het basisgeluid blijft hetzelfde, het zal niet ineens een tele of een stratgeluid gaan produceren. Daarvoor zou je dan ook de mensuurlengte, het brugtype en de pickups moeten veranderen.

Van Dattum
8 juni 2010, 11:53
Ik denk idd dat je een LP sound krijgt, maar dan iets strakker en minder wollig.
Voor een Tele sound moet je de mensuur verlengen naar 648 mm, Tele PU's installeren, een Tele brug gebruiken en een schroefhals zonder kophoek. Kortom, een Tele bouwen....:soinnocent:

Je kunt de body natuurlijk wel een LP vorm geven, krijg je zo'n St. Blues gedrocht....

Yoshida
8 juni 2010, 12:00
De enige zelfbouw regel:

experimenteer.

D3nnis
15 juni 2010, 21:29
Ik zal het toch ooit eens proberen.....een Les Paul bouwen met een maple hals en ebben toets...body is nog even de vraag. Als dat te erg afwijkend wordt, dan blijft er misschien geen les paul geluid meer over, en een beetje een les paul geluid mag best :)

Eigenlijk in het verlengde van dit topic....hoe selecteren jullie je hout?
Wat ik nu gedaan heb, is gewoon kijken dat de draad mooi recht loopt, maar hoe ik verder kan zien of ik iets goeds te pakken heb of niet? Geen idee.
Ik kan natuurlijk dik betalen, en dan hopen dat ik het beste heb, maar of dat zo is?
Hetzelfde als hoe lang het hout gedroogd is / hoe oud het hout is. Een vochtpercentage meten heb ik niet veel aan. Althans, te vochtig is sowieso niet goed, maar als ik een vers stuk hout heb, en ik stook dat droog in een oven, dan is het nog steeds vers, maar toch droog...dus lijkt me ook geen goede graadmeter.

Ik vraag me eigenlijk ook wel af hoe bijvoorbeeld Gibson het hout selecteert. Zou het altijd zo zijn dat de best uitziende plank naar de customs gaat, ook al is dit dan een dekkend zwart gelakte? Ik vraag het me af, eerlijk gezegd.
Bovendien zal de best uitziende plank wellicht niet het beste klinken.
Ik moet zeggen dat ik over houtselectie ook nog weinig heb gelezen, behalve "het moet droog genoeg zijn" en de welbekende kreten, maar er moeten toch meer (meetbare) criteria zijn zou je zeggen!

Of ben ik nou te filosofisch bezig, en moet ik gewoon hout kopen en aan de gang gaan...

aaronstonebeat
15 juni 2010, 22:22
Ik heb nogal de neiging te gebruiken wat ik voorhanden heb. Deels omdat ik mezelf nog altijd inschat als 'proberend een gitaar te maken'. Ook om de sport het zo goedkoop mogelijk te houden en niet in de laatste plaats om te ontdekken.

Zo ben ik er al doende achter gekomen dat je van veel hout goed klinkende gitaren kunt maken. Het moet goed droog zijn (daar zijn wel maatstaven en procedures voor) en zo min mogelijk werken; en zeker voor de hals moet het sterk genoeg zijn.

Ik zou inschatten dat de elementen het allergrootste aandeel hebben in de aard van het geluid; dan de hals. Het hout van de body maar een beetje; wel meen ik onderhand een duidelijk verschil te horen tussen holle, semi-holle en massieve body's.

Dan zijn er ook nog zaken als stemmechanieken, topkammen, bruggen, tail pieces, methodes van snaarbevestiging, halsbevestiging etc.; alles zal een zekere invloed hebben.

Voor een echt mooie akoestische gitaar is de speelruimte in mijn optiek een stuk kleiner, maar voor elektrische gitaren is er een wereld aan mogelijkheden.

Zoals Yoshida zegt: experimenteer!
En laat ons meegenieten :cheerup:

robertmolema
23 juni 2010, 00:05
Experimenteren is altijd interessant. Mijn eerste experiment wat betreft het gitaarbouwen is nu 20 jaar geleden en ik speel nog steeds op deze gitaar. De onderdelen samen (ik zal ze de onderdelen opsommen) hebben mij een gitaar opgeleverd die niet zo zompig klinkt als een Les Paul maar ook niet zo 'ploinkerig' als een Stratocaster. Precies wat ik erg mooi vindt, de gulden middenweg. Eigenlijk een antwoord op je vraag waar deze topic mee begon.

Hier de onderdelen die naar mijn mening essentieel zijn geweest voor de klank:
-Een All-Parts Maple Telecaster FAT-hals, een half tuinpaaltje, veel hout is veel body in de klank.
-Een Thinline Eikenhouten body, zelf gemaakt. Wist ik veel 20 jaar geleden. Hij is gelukkig zonder schade kromgetrokken en inmiddels uitgewerkt. Ik heb hem ongelakt gelaten, bang dat ik de klank zou verpesten.
-Door veel geboor en geklooi met verschillende tremelo's door de jaren heb ik laatst al het hout volledig verwijderd (15x15 cm) waar de tremelo en de brug-humbucker zitten. Ik heb er een blok tiekhout van een meubel uit mijn huis ingelijmd. Eerder een poging gedaan met een stukje maple, maar dit resulteerde in een dunnere klank. Het tiekhouten blok heeft er kennelijk voor gezorgd dat er een hoeveelheid laag in kwam die precies voldoende was.
-Een Hipshot tremelo. Op advies van Vox Humana gekocht omdat er een mooie Twang in zou zitten. Nooit geweten dat het tremeloblok zoveel invloed kan hebben. Dus wil je een goede klank en sustain, investeer in een goede tremelo. Niet een lichtgewicht, goedkoop zinken blok.
-De zadels vervangen door graphtec zadels, de zadels van de Hipshot zijn naar mijn mening te scherp (klankverschil nihil).
-2 Gibson humbuckers (496R en 500T), beide splitsbaar naar SingleCoil.
-Graphtec topkam.


Als ik het zo opschrijf zou je voor zo'n gitaar geen cent geven, zeker niet als je hem ziet, maar ik kan geen andere gitaar oppakken zonder te denken, die van mij is beter! Dat is natuurlijk ook smaak. Ik zal eens opzoek gaan naar een geschikte opname en foto's maken van mijn creatie.

Deze foto is wat ik nu voor handen heb:

http://www.gitaarles-bilthoven.nl/site/gitaarles-bilthovennl/design/graphics/gitaarles.png

Overigens werden Gibson Explorers gemaakt van Limba. Dit hout is niet goed te verkrijgen. Ben momenteel zelf bezig met een nieuwe gitaar van Limba (heb een goed gedroogde plank op de kop kunnen tikken) met een AAAA Flamed Maple Top en een zelfde All-Parts Esdoorn hals met een HSS config en een holle Thinline body. Ben zelf ook benieuwd wat het wordt. Limba is minder zompig dan Mahony.

aaronstonebeat
23 juni 2010, 00:26
Dat is een mooie binnenkomer! Welkom!

Met eiken heb ik wel wat; door omstandigheden heb ik er al heel wat mee gedaan.

Onder 'elektrische gitaren' is ook een interessante discussie (vind ik toch) gaande: het mahonie mysterie.
Ik heb het gevoel dat je daar iets kunt bijdragen.

Heb je geen audio- videoclip? Ben benieuwd hoe die gitaar klinkt.

D3nnis
23 juni 2010, 19:07
Door veel geboor en geklooi met verschillende tremelo's door de jaren heb ik laatst al het hout volledig verwijderd (15x15 cm) waar de tremelo en de brug-humbucker zitten. Ik heb er een blok tiekhout van een meubel uit mijn huis ingelijmd. Eerder een poging gedaan met een stukje maple, maar dit resulteerde in een dunnere klank. Het tiekhouten blok heeft er kennelijk voor gezorgd dat er een hoeveelheid laag in kwam die precies voldoende was.


Dát zijn nog eens experimenten!
Gek is dat eigenlijk. Alle neckthrough fanaten verkondigen altijd dat je zo weinig mogelijk verbidings/lijm/schroefpunten zou moeten hebben, maar door hierin toch met houtsoorten te varieren kan de klank dus toch positief veranderen.
Verder vraag ik me wel af of de redenatie exact klopt. Qua gehoor geloof ik het meteen, daar niet van, maar ik heb het vermoeden dat het maple juist meer hoog door laat dan het teakhout doet, waardoor het met het teakhout lijkt alsof je meer bas hebt, maar of dit waar is? geen idee!

Mattia
23 juni 2010, 22:43
Dát zijn nog eens experimenten!
Gek is dat eigenlijk. Alle neckthrough fanaten verkondigen altijd dat je zo weinig mogelijk verbidings/lijm/schroefpunten zou moeten hebben, maar door hierin toch met houtsoorten te varieren kan de klank dus toch positief veranderen.
Verder vraag ik me wel af of de redenatie exact klopt. Qua gehoor geloof ik het meteen, daar niet van, maar ik heb het vermoeden dat het maple juist meer hoog door laat dan het teakhout doet, waardoor het met het teakhout lijkt alsof je meer bas hebt, maar of dit waar is? geen idee!

Natuurlijk is dat waar, zeker als je unplugged speelt; alle energie komt uit de snaren, en kan dus enkel weggevangen worden door het hout. Bij versterking heb je invloeden van amp en elementen, waarbij het geluid de gitaar ook enigsinds aan het trillen kan brengen, dus wordt het wat ingewikkelder, maar in wezen filtert hout frequenties enkel weg. Je wel interactie tussen snaar en hout (snaar zet hout aan het trillen, trilling wordt 'teruggekaatst' in de snaar), maar het is en blijft een entropisch proces.

Re: halsbevetiging is het enige stukje dat ik ooit heb gezien dat daardwerkelijk sustainverschillen tussen halsverbindingen heeft gemeten met de conclusie gekomen dat bolt-on de langste sustain had, net, maar dat er netto geen verschil tussen zit. Dat kan ik alleen maar beamen; sustain is er eigenlijk altijd voldoende. Karakter van de klank is wel verschillend tussen de verschillende halsverbindingen, IMO.

robertmolema
23 juni 2010, 23:27
Dát zijn nog eens experimenten!
...ik heb het vermoeden dat het maple juist meer hoog door laat dan het teakhout doet, waardoor het met het teakhout lijkt alsof je meer bas hebt, maar of dit waar is? geen idee!

Dit geldt dan natuurlijk bijvoorbeeld ook voor gitaren zoals een Les Paul: is de mahonie body + mahonie hals de oorzaak van:
A: het gemis aan hoog of
B: een teveel aan laag.
In beide gevallen kun je concluderen dat tiekhout (=hard hout) in het geval van mijn gitaar een klank oplevert met relatief meer laag ten opzichte van het hoog.

Dus misschien een herdefinieering van het benoemen van de hout-klank relatie: niet meer hoog of meer laag maar percentages: 70% laag en 30% hoog of zoiets?

Feit wil dat de gemiddelde Les Paul meer output heeft dan een Stratocaster. Ligt dat aan de elementen of aan de houtsoort?
Ik heb ook een Ibanez/Roland G-202 gitaar (incl. GR-300 git-synth), daarop heb ik een Seymour Duncan Pearly Gates gezet bij de brug. Ik weet alleen niet van wat voor hout deze Roland gitaar is. De output van deze gitaar is beduidend minder dan mijn eigen creatuur van eikenhout waarop de Gibson humbuckers 496r en 500t zitten. Dus heb ik meer laag output bij mijn eigen creatuur? Ik denk het wel. Minder hoog output, zoals D3nnis oppert, en een gelijkwaardige laag-output in vergelijk met mijn Roland G-202 zou betekenen dat de eikenhouten gitaar een gelijkwaardige output heeft....

En dat is niet zo. Dus mogen we concluderen Tiekhout meer laag levert. Ik ga natuurlijk niet een stukje Maple terugplaatsen om te kijken of dit het geval is.

Een erg interessante invalshoek in iedergeval...

robertmolema
24 juni 2010, 00:18
Dit zijn een paar plaatjes van mijn creatie met een Thinline body van eikenhout met het blok tiekhout erin:

http://www.gitaarles-bilthoven.nl/files/full.jpg

Zo van een afstand wel een mooie gitaar, maar als je de details bekijkt verdient het verre van de schoonheidsprijs, maar heb dan ook al 20 jaar met regelmaat en haast (i.v.m. optredens), en weinig geduld in deze gitaar lopen hakken en zagen.

http://www.gitaarles-bilthoven.nl/files/detail_1.jpg

Het element zit een beetje scheef, maar dat maakt volgens mij niet uit voor de klank. Verder allerlei met opvulhout gevulde gaten waar knopjes en LED-lampjes zaten om allerlei schakelingen te kunnen realiseren zoals complete distortionpedaaltjes en de elektronica van de Roland G-202. De slagplaat laatst vernieuwd, maar kan nergens eentje vinden met passende humbuckeruitsparing bij de brug. Ga binnenkort zelf een goed passende slagplaat maken.

Het blok tiekhout is duidelijk zichtbaar met de nerf haaks op de lengte richting.

http://www.gitaarles-bilthoven.nl/files/detail_2.jpg

Goed te zien dat het een haastklus was. Ik had een optreden in het vooruitzicht en ik moest wat doen aan de tremelo. Die dreigde uit de kast te schieten door te veel gemis aan hout. In eerste instantie een blok maple geprobeerd, maar dit was niet naar mijn tevredenheid voor de klank. Toen een plank uit de kamer getrokken van tiekhout. Helaas een keer met de frees uitgeschoten waardoor een schroef waarop de tremelo haakt scheef zit. Maar zolang hij niet eruit schiet (en dat doet ie niet) doe ik er nog niks aan.

(Hipshot tremelo met Graphtec zadels, helaas niet in zwart verkrijgbaar,toch?)

http://www.gitaarles-bilthoven.nl/files/detail_3.jpg

Rechts onder bij de derde veer van de tremelo is een donker gapend gat te zien waardoor de schroef waarmee de tremelo vast zit scheef in de kast wordt getrokken door de snaren.

http://www.gitaarles-bilthoven.nl/files/detail_4.jpg

Omdat ik de tremelo zwevend wilde hebben maar de hals te diep in de kast lag heb ik (ook weer bij gebrek aan geduld en tijd) een halsplaat tussen de hals en de kast gedaan en er zitten ook een paar schroefjes ingedraaid om de hals onder een lichte hoek te zetten. Persoonlijk vind ik dat ook prettig dat hij onder een hoek staat. Als ik op een Fender gitaar speel is dat mijn eerste 'kritiek'. De hals (lijkt het soms) staat onder een negatieve hoek op de kast.

http://www.gitaarles-bilthoven.nl/files/detail_5.jpg

Zoals goed te zien is (en het is echt geen groothoek vertekening van de groothoeklens) werkt eikenhout erg, te erg om er een gitaar van te bouwen. De body is helemaal kromgetrokken. Dit gebeurde al heel snel nadat ik de body inelkaar had gezet. Wist ik veel. Een bekende die een houtzagerij had, en geen verstand van gitaren, zei dat hij een mooie plank hout had liggen. En ik vond het ook mooi, dus heb ik er een gitaar van gebouwd zonder te weten wat voor gevolgen dit kon hebben. Het enige dat ik wist was dat Bryan May ook eikenhout in zijn gitaar had zitten, meer niet.

Al met al een gitaar waar ik stapelgek op ben, en precies klankmatig voldoet aan mijn eisen. Ondanks, of juist dankzij het mishandelen van deze verzameling schroothout :) Ik weet bijna zeker dat inbrekers hem laten staan.

aaronstonebeat
24 juni 2010, 00:38
Wat een player !!!

Dat eiken heeft inderdaad flink gewerkt.
Ik heb een paar halzen van eiken gemaakt; die doen het uitstekend, geven geen krimp. Het hout was wel al tegen de 20 jaar oud toen ik het gebruikte.

robertmolema
24 juni 2010, 08:39
Ik zal het toch ooit eens proberen.....een Les Paul bouwen met een maple hals en ebben toets...

Het Epiphone Zakk Wylde Camo model ( http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=244&CollectionID=6 ) is een LP model met een maple-hals en maple toets en mahony body. Die heb ik eens geprobeerd en die vond ik ook weer fijner en minder zompig dan een 'gewone' LP. Maar die heeft ook weer EMG elementen. Maar ik zou hem gewoon eens proberen en vergelijken met de mahony body, maple hals met rosewood toets ( http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=151&CollectionID=6 ) en daarna met een 'gewone' Epiphone LP. Het CAMO model van Epiphone (met maple hals + toest) zoemt wat minder dan die met een mahonie hals, had ik het idee, maar het blijft appels met peren vergelijken natuurlijk.

You can't have your cake and eat it too

D3nnis
24 juni 2010, 09:55
(Hipshot tremelo met Graphtec zadels, helaas niet in zwart verkrijgbaar,toch?)


Graphtech zadels niet zwart? Ik weet niet precies hoe veel verschillende zadeltypen/afmetingen er zijn, maar op mijn musicman met vintage tremelo zitten al jaren zwarte graphtech zadels.


Het Epiphone Zakk Wylde Camo model ( http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=244&CollectionID=6 ) is een LP model met een maple-hals en maple toets en mahony body. Die heb ik eens geprobeerd en die vond ik ook weer fijner en minder zompig dan een 'gewone' LP. Maar die heeft ook weer EMG elementen. Maar ik zou hem gewoon eens proberen en vergelijken met de mahony body, maple hals met rosewood toets

Dat is inderdaad wat ik bedoel. Ik had idd gezien dat die zakk wylde gibson een maple hals heeft, dat bevalt me wel.

robertmolema
25 juni 2010, 10:59
Heb je geen audio- videoclip? Ben benieuwd hoe die gitaar klinkt.

Bij deze even eentje waarin je hoort hoe lekker een eikenhouten gitaar kan feedbacken. Iets waar je Brian May ook over hoort:

http://www.gitaarles-bilthoven.nl/files/Santana%20Europa.mp3

edit:

Oh ja, Opgenomen met een SM58 voor een 20 jaar oude Vox AC30 in het 'gewone' kanaal (dus niet het Treble kanaal) met een Digitech HardWire Delay en een Emma Electronics ReezaFRATzitz (onmogelijke naam, maar zeer toffe pedaal). Het chorusachtige middenstukje is het tremelo kanaal uit de Vox AC30 met een beetje gain uit een groene Behringer Tube Overdrive TO800 (goedkoop maar ook best wel goed) maar had niet zo'n zin om daar aandacht aan te besteden dus daar is het geluid niet representatief voor wat kan.

Ik zal binnenkort nog wat opnemen geheel clean, want dat klinkt ook wel lekker.

deftone82
2 juli 2010, 16:24
Zoals goed te zien is (en het is echt geen groothoek vertekening van de groothoeklens) werkt eikenhout erg, te erg om er een gitaar van te bouwen. De body is helemaal kromgetrokken. Dit gebeurde al heel snel nadat ik de body inelkaar had gezet.

Ik ken een heel klein beetje van hout (zit in de verkoop van langhout) en zoals ze mij altijd geleerd hebben zal 'dosse' gezaagd hout altijd sneller kromtrekken en dan, zoals jouw gitaar mooi demonstreert, in de breedte.
Op dosse zagen is de meest snelle manier en daarmee haal je het meeste rendement uit een stam. dosse gezaagde planken herken je aan de 'gevlamde' tekening.

Beter is om de stam 'kwartiers' te zagen. Dat is te herkennen aan een 'gestreepte' tekening. Kwartiers gezaagde planken krimpen in de dikte, waardoor ze voor dit soort toepassingen beter zijn.
http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/41004_DOSSE_1.jpg

Het is dus volgens mij niet zeker dat het aan het eikenhout ligt, maar aan de manier waarop het werd gezaagd. Langs de andere kant ken ik niets van gitaarbouw, dus ik weet niet of het waar is wat ik zeg!

robertmolema
6 juli 2010, 10:11
Klinkt allemaal aannemelijk. Maar ik weet niet of degene die mij dit stuk hout heeft verkocht dat ook wist. Ik denk het wel, hij houd er een grote houthandel op na. Voor zover ik me kan herinneren was het hout niet helemaal goed droog. Het had drie jaar buiten gelegen. Ik denk niet dat dat goed droog hout oplevert.

Gezien de nerf lijkt het half kwartiers gezaagd als je op de kopse kant van de kast kijkt.

robertmolema
14 juli 2010, 23:10
Ik zou nog een stukje opnemen met een clean geluid uit mijn gitaar.
Deze opname is wat gepingel op het halselement in humbuckerinstelling in het trebleboost kanaal van de Vox AC30, wederom opgenomen met een SM58.
De galm komt uit Cubase, en er zit verder niks op, geen EQ, geen compressie of speakersimulator.

http://www.gitaarles-bilthoven.nl/files/gepingel.mp3