PDA

View Full Version : Wie speelt er piano hier?



telecastermaster
27 april 2003, 21:51
Ik wil weer eens een poging wagen om het pianospelen onder de knie te krijgen. Ik heb al twee keer een half jaar pianoles gehad, maar ik vind het echt een verschrikkelijk gecompliceerd instrument. Ik vind het zo weinig intuitief; je moet altijd kijken waar je zit en al die akkorden lijken op elkaar. Heeft er iemand goeie tips??

Bedankt

peter

Arbz
27 april 2003, 21:57
Hmm dat hoor ik niet vaak van een gitarist: dat hij piano moeilijk vindt!

Ik speel ook een beschaafd potje piano, maar ik vind het nou niet bepaald gecompliceerd. Qua noten weet je precies waar je aan toe bent: waar je ze moet vinden en als je ze aanslaat klinken ze altijd zuiver. Geen gezeur met op welke plek je het beste die ene C kunt spelen, er is maar 1 toets voor.

Prachtig instrument, maar ik denk dat ook hiervoor geldt: gewoon oefenen. Misschien wil je te veel? :smile:

Ik lees over telecasters, pianos, violen, klassieke gitaren en weet ik het allemaal :wink:
Tuurlijk, muziek maken is onwijs leuk, maar als mens ben je ook maar beperkt, vooral omdat je maar zon 80 jaar oud wordt...

delphiro
27 april 2003, 22:10
mee eens arbz.. en zelfs als je gitaar speelt kun je je beter op 1 richting gooien wil je *echt* goed worden. Klassiek en electrisch gaat niet, klassiek en flamenco gaat niet.. je zult moeten kiezen als je echt ergens goed in wilt worden.

Ik speel dus geen piano al zou ik dolgraag Debussy willen spelen.. maar ja, volgend leven misschien :smile:

hoofd
27 april 2003, 22:19
Ik ben het niet met Arbz en Delphiro eens, je moet je juist zo breed mogelijk ontwikkelen als je echt goed wilt zijn, en je juist niet vastpinnen op 1 instrument of stijl. Zelf probeer ik ook van alles uit (dat weet Telecastermaster wel :wink:), probeer mezelf zowel klassiek als jazz als rock aan te leren, en ga in de zomervakantie beginnen met keyboard en misschien dat over een tijdje nog wat arabische instrumenten ga proberen. Trompet staat ook hoog op mijn verlanglijstje. Kortom, je moet gewoon proberen te spelen wat je leuk vind, en jezelf geen beperkingen opleggen.

En wat het onderwerp betreft, heb je al 's geprobeerd een simpel lied mee te spelen? Probeer 's een simpel bluesschema uit op de piano, en leer het zo spelenderwijs. En het begin zal je veel na moeten denken, maar op een gegeven moment zal het vanzelf gaan, het kost alleen wat tijd en oefening (en geduld :wink:). Op internet lijkt me dat er zat informatie is, anders moet je 's in de bieb of een muziekhandel kijken of er simpele boeken zijn waarin je gewoon leuke liedjes met akkoorden voorgeschoteld krijgt.

Anders Destium
27 april 2003, 22:25
Ik heb bij pianospelen flink problemen met onafhankelijk links en rechts spelen (je begrijpt vast wat ik bedoel). Ik speel elke week een half uurtje (bij mijn ouders), maar dat helpt natuurlijk geen flikker voor wat dan ook. Ik heb een tijdje nocturnes lopen oefenen (paar jaar terug en op normaal tempo :smile: , maar dat is weer overgegaan. Ik speel vooral voor ontspanning en dan ram ik lekker mineur akkoorden met flink pedaalwerk :wink:

Het is niet gek als je andere instrumenten bespeelt of onder de knie wilt krijgen, bijna altijd speel ik piano of viool als ik geen zin in gitaar heb. Ik ben te lui om daar nog flink voor te oefenen, maar een beetje pielen is geen probleem :smile:

Luca P
27 april 2003, 22:59
Ik kan het intro van "Lady Madonna" spelen.
En de vlooien mars!
That's all!

delphiro
28 april 2003, 06:43
mlthead,

dan wordt je nooit echt goed vrees ik. Ik heb vroeger electrisch gespeeld naast klassiek. Beide kon ik op amateur niveau maar echte heftige klassieke stukken zaten er niet in. Later speelde ik klassiek en probeerde ik flamenco er bij te doen. Dat valt dus niet te combineren omdat de stand van je rechterhand / je techniek / je toon helemaal anders moet zijn. Dus weer kiezen en het werd klassiek en nu (na 14 jaar) beheers ik redelijk lastige stukken.

Qua stijlen ben ik het helemaal met je eens. Probeer alles vanaf de 1500 tot de moderne muziek maar dat maakt dus technisch gezien niets uit omdat het instrument hetzelfde is. Meerdere instrument proberen te beheersen werkt gewoon niet of je moet tevreden zijn als je alles een beetje kunt spelen.

alhambra
28 april 2003, 08:42
Tja of jij hebt gewoon een ernstig gebrek aan talent :grin: .

hoofd
28 april 2003, 10:40
Op 2003-04-28 06:43, schreef delphiro:
mlthead,

dan wordt je nooit echt goed vrees ik. Ik heb vroeger electrisch gespeeld naast klassiek. Beide kon ik op amateur niveau maar echte heftige klassieke stukken zaten er niet in. Later speelde ik klassiek en probeerde ik flamenco er bij te doen. Dat valt dus niet te combineren omdat de stand van je rechterhand / je techniek / je toon helemaal anders moet zijn. Dus weer kiezen en het werd klassiek en nu (na 14 jaar) beheers ik redelijk lastige stukken.

Qua stijlen ben ik het helemaal met je eens. Probeer alles vanaf de 1500 tot de moderne muziek maar dat maakt dus technisch gezien niets uit omdat het instrument hetzelfde is. Meerdere instrument proberen te beheersen werkt gewoon niet of je moet tevreden zijn als je alles een beetje kunt spelen.


Ten eerste, wat is echt goed? Echt goed als in het hoogste bereikt hebben bestaat niet. Goed spelen is erg persoonlijk.
Verder ben/wil ik dus experimenteren met verschillende instrumenten, en ik weet niet hoe jij dat hebt gedaan, maar bij mij komt alles wat ik doe weer van pas bij de andere instrumenten. Om het voorbeeld van klassiek te nemen, als ik klassiek gitaar speel let ik veel meer op het geluid dan op het zicht, je ziet namelijk geen positiestipjes. Ook merk ik dat ik nadat ik even klassiek heb gespeeld electrisch spelen opeens een stuk beter gaat omdat het fretboard kleiner is. En omdat het fretboard van de electrische kleiner is dan de klassieke gitaar, kan ik makkelijk eerst ff de noten en de 'feel' uitzoeken op de electrische en daarna het spelen op de klassieke gitaar (bij klassiek moet je toch zuiverder spelen) en daarmee het ritme goed strak krijgen. En als je bezig bent op de piano (of keyboard) zal je wat theoretischer te werk gaan, ik tenminste. Zo kom ik meer achter de logica van de muziektheorie, omdat ik er dan actiever mee bezig ben dan op de gitaar. Moet ik ook nog het verband tussen trompet of saxofoon en gitaar uit leggen, wat dat voor positieve invloed op elkaar heeft?
Kortom, als je meerdere instrumenten speelt, komt dat elk instrument eigenlijk ten goede. Ik snap niet dat je als muzikant kan zeggen dat het spelen van andere instrumenten een beperking is en dat je dan "nooit echt goed" kan worden.

En wat betreft de stijlen, ik ben blij dat we het daarover eens zijn, bespaart me wat RSI :grin:.

telecastermaster
28 april 2003, 10:41
Het probleem dat ik met piano spelen heb is dat bijna alle leermethodes gericht zijn op klassiek pianospel. De twee keer dat ik pianoles heb gehad heb ik mij daar dan ook toe gezet, en ging braaf leren nootjes lezen. Maar ik geloof niet dat ik op mijn leeftijd (36) en mijn middelmatige muzikale aanleg dit ooit echt goed tot in de puntjes zal beheersen. Daarbij komt dat ik het eigenlijk niet echt nuttig vind. Het heeft volgens mij niet zoveel met muziekmaken te maken.
Blijft over licht muziek, maar dat is voor lesmethode vaak beperkt tot boogie-woogies (blues shuffles). Ik heb nu twee instructie boeken in de bieb gevonden over het spelen van rock op de piano. Dat lijkt me wel wat.

Arbz
28 april 2003, 10:44
Tuurlijk wil je je breed ontwikkelen: tis leuk als je meerdere dingen kunt.

Ik bedoel, als je mij een elektrische gitaar in handen duwt kan ik daar echt wel mee overweg, en kan ook wel wat interessante geluiden uit een bas krijgen.

Toch denk ik dat als je ergens echt goed in wilt worden dat het dan moeilijk te combineren is. Ik heb me dus toegelegd op klassiek spelen. Sindsdien ook geen piano of wat dan ook meer aangeraakt eigenlijk :smile:

I'm hooked :wink:

Al met al denk ik dat klassieke gitaristen het meer met mij eens zijn en de elektrische gitaristen niet :wink: (flame flame flame hihi)

Arbz
28 april 2003, 10:48
Op 2003-04-28 10:40, schreef mtlhead:
En als je bezig bent op de piano (of keyboard) zal je wat theoretischer te werk gaan, ik tenminste. Zo kom ik meer achter de logica van de muziektheorie, omdat ik er dan actiever mee bezig ben dan op de gitaar.

Dat is wel zo, maar ik vind dat nogal anders dan echt (intensief) piano leren spelen. Ik ken een (lief!) meisje wat prachtig speelt, maar geen fluit snapt van muziektheorie.

Piano is zeker een goed instrument om theorie op te snappen, maar dat hoeft niet direct hand in hand te gaan met 'echt' piano spelen.



Moet ik ook nog het verband tussen trompet of saxofoon en gitaar uit leggen, wat dat voor positieve invloed op elkaar heeft?

Dan kan je euhm... nee leg eens uit :wink:

edit: waarom werkt dat quote niet altijd als ik dat wil? :sad:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Arbz op 2003-04-28 10:49 ]</font>

hoofd
28 april 2003, 10:59
Electrische gitaristen zijn gewoon wat meer 'open minded' dan de conservatieve klassieke gitaristen :wink:.



Dat is wel zo, maar ik vind dat nogal anders dan echt (intensief) piano leren spelen. Ik ken een (lief!) meisje wat prachtig speelt, maar geen fluit snapt van muziektheorie.

Piano is zeker een goed instrument om theorie op te snappen, maar dat hoeft niet direct hand in hand te gaan met 'echt' piano spelen.


Komen we weer bij de vraag, wat is 'echt' spelen? Ik hoef op de piano geen hele stukken van beethoven of mussorgsky te spelen. Ik denk bij piano eerder aan Memphis Slim en Duke Ellington. Ik wil gewoon een beetje kunnen jammen op de piano, maar dat kennen jullie klassieke spelers niet he :wink:. Maar goed, ik ga pas over 2 maandjes ofzo kijken wat ik allemaal kan op het keyboard (eerst maar ff vwo-examen halen :wink:).



Moet ik ook nog het verband tussen trompet of saxofoon en gitaar uit leggen, wat dat voor positieve invloed op elkaar heeft?

Dan kan je euhm... nee leg eens uit :wink:
[/quote]

Weet je wat, je koopt maar lekker ergens een 2de hands trompet of sax, kloot wat aan en merk hoe het je gitaarspel beinvloed (als je ervoor open staat) :razz:.

delphiro
28 april 2003, 11:09
Klassiek gitaar is continue leren, je toon, je linker- en rechterhand coordinatie etc. etc. Je studeert aan het conservatorium als uitvoerend musicus toch ook maar op 1 instrument af (ok, de ritmesectie heeft triangels en trommels :smile: )? En daar wordt je geleerd om een echt goede musicus te zijn.

En goed is in mijn ogen bv. John Williams, Manuel Barrueco, Assad broers, Paco de Lucia
niet 1 of andere pipo die toevallig naast zijn electrische gitaar of piano ook een stukje klassiek kan spelen.

Ik geef je wel gelijk als je tevreden bent met een middelmatig niveau en dat je op elk instrument leuk mee kunt spelen met wat nummertjes. Maar dat is niet mijn definitie van 'goed' zijn

ennuh (flameflame) als electrici eens hun versterker uit zouden zetten en echt hun snaren zouden moeten indrukken dan bleef er nog 1% over die echt kan spelen :wink: )


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: delphiro op 2003-04-28 11:12 ]</font>

Mithrandir
28 april 2003, 11:18
Als we dan toch gaan flamen, dan kan ik ook wel zeggen dat ik klassieke gitaristen zoals ik die hier ben tegen gekomen een stelletje arrogante kuttekoppen vindt, nog erger dan de meeste electrische gitaristen (en dat zijn al arrogante kuttekoppen).

Alsof een versterker een soort toverdoos is waar automatisch goede geluiden uit komen zonder dat je daarvoor hoeft te kunnen spelen. En ja ik zag je kutknipoogsmiley wel, maar volgens mij meen je het echt want dat soort opmerken maken klassieke gitaristen wel vaker en het slaat werkelijk nergens op.

Ben het overigens wel mee eens dat je als je ergens heel goed in wil worden (en dan echt boven de norm goed dus) je uitsluitend moet concentreren op dat instrument (geld niet alleen voor instrumenten). Aan de andere kant, als jij het leuk vind om met meerdere instrumenten te experimenteren dan moet dat ook kunnen natuurlijk. Ik heb mijn handen al vol aan de electrische gitaar, hopend dat ik bij die ene procent hoor die ook onversterkt fatsoenlijk kan spelen :wink:.




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mithrandir op 2003-04-28 11:23 ]</font>

hoofd
28 april 2003, 11:22
Op 2003-04-28 11:09, schreef delphiro:
ennuh (flameflame) als electrici eens hun versterker uit zouden zetten en echt hun snaren zouden moeten indrukken dan bleef er nog 1% over die echt kan spelen :wink: )


Hey, heb nieuws voor je, er komt vrij weinig geluid uit een electrische gitaar zonder versterker! :wink:

delphiro
28 april 2003, 11:42
hehe.. dat heb ik ook nooit begrepen.. zou het een constructiefout zijn :smile: :smile:

Arbz
28 april 2003, 12:22
Sax of trompet: enige wat ik zou kunnen bedenken is dat je met gitaarsolos etc ook moet spelen alsof je af en toe adem moet halen, maar daarvoor hoef je geen sax te kunnen spelen...

Anders Destium
28 april 2003, 14:46
Er werd hier terloops ook nog even een opmerking gemaakt over het conservatorium. Er wordt gemeld dat je daar slechts 1 instrument doet, dat is TOTALE BULLSHIT. Onzin gebruiken als argumentatie siert de mens niet zal ik maar zeggen. Zeker niet als iemand zichzelf klassiek gitarist noemt en feitenkennis als belangrijk beschouwd.

Je hebt een major en een minor op het conservatorium. De major is vrijwel altijd een instrument, je kan bij de minor OOK een instrument doen maar ook bijvoorbeeld meer op theorie, dirigeren of op commercieel spelen.

Als je talent hebt voor muziek laat dat zich niet vangen in slechts 1 instrument. Het argument dat je met 2 instrumenten nooit goed wordt in 1 van beide is totale onzin. Als je talent hebt wordt je in beide goed, zonder talent....

delphiro
28 april 2003, 15:43
Ik weet dat je een tweede instrument kunt kiezen maar de aandacht daarvoor is *zwaar* ondergeschikt aan je eerste keuze. In het afstudeerjaar gaat het om je eerste instrument. Zo raar is die opmerking dus niet. Ze verwachten niet van je dat je in het laatste jaar een luitsuite van Bach op de gitaar en een Franse suite van Bach op de piano speelt.

Ik snap niet waarom het zo moeilijk te beseffen is.. als je twee keer zoveel tijd in een instrument stopt wordt je gewoon beter. Simpel zat. Ik ken niet 1 topmusicus die in de concertzaal van de gitaar naar de piano overstapt en daarbij ook als een icoon van de gitaarwereld en de pianowereld wordt gezien!

Je kunt hooguit discussieren of het leuk is om je op 1 instrument te concentreren, dat moet iedereen zelf weten maar ik blijf erbij dat je maar op 1 instrument uit kunt blinken.