PDA

View Full Version : 3/4 strat bouwen



Minda
7 juni 2010, 15:16
Hoi,
ik ga een stratje bouwen, en met recht een strat'JE', hij moet 75% schaal worden, voor een jonge enthousiasteling. Houtbouw geen probleem, slagplaat is ook zo gemaakt, trem krijgt'ie niet, vaste brug kan ik zo maken. 2 items waar ik over zit te denken:
- Stemmechaniken. Ik denk niet dant die kleiner kunnen. Kan ze in ieder geval niet zelf maken.
- Elementen. Ik ben van plan zelf wat te gaan wikkelen, met iets kleinere magneten dan de gewone. Gewoon elementen op schaal dus. Of is er iets over de toonbank verkrijgbaar? Ik heb het nog niet gevonden.

Alle input / ideeen zijn welkom,
Groeten,

Hugo

Hedge
7 juni 2010, 15:45
Naar mijn idee kun je niet zomaar alles verkleinen tot 75%. De nek heeft gewoon de breedte nodig van een 1/1 gitaar, anders wordt het onbespeelbaar. Je kunt gewone elementen en een brug gebruiken

Kijk even naar de mini topics die hier rond zweven, die zullen veel duidelijkheid geven.

snaarplukker
7 juni 2010, 16:17
Het wordt wel lastiger bij de hoge frets met een 19.125" mensuur.;)
De polepieces van je pickups zouden ook dichter op mekaar moeten komen of een hotrail gebruiken.

barno
7 juni 2010, 16:20
ik zou ook niet de pups gaan verschalen. afgezien van het feit dat de brug dan ook moet aangepast, zit je gewoon met een nog smallere hals en wordt de gitaar een one trick pony waarop je bv moeilijk op kan fingerpicken enz...

Javaca
8 juni 2010, 22:11
Ik sluit me aan bij de voorgaande posts.

Door alles te verkleinen haal je je onnodig veel werk op de hals.

Bij de kleintjes die ik maak is de halsbreedte en kopgrootte vrijwel gelijk met de originelen.

Heb hier een tele die op 50% van de normale grootte is, die halsbreedte is 21 mm.
75% van 42 mm is ongeveer 31 mm. Daar kan een kleuter zīn handen al amper op kwijt.