PDA

View Full Version : Wat is er nou zo bijzonder aan Eric Clapton?



telecastermaster
27 april 2003, 21:41
Ik heb nooit begrepen wat er nou zo bijzonder aan EC, dat ie notabene met God zelve werd vergeleken. Oke hij kan wel spelen maar is het nou allemaal zo bijzonder die uitgekouwde blueslicks??
Is het gewoon jeugdesentiment of zo, of mis ik gewoon soms iets? Kan iemand mij dit misschien uitgeleggen?

Thanx

peter

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: telecastermaster op 2003-04-27 21:42 ]</font>

hoofd
27 april 2003, 21:50
Hey Peter, moet je voor de grap hier op het forum 's zoeken naar "Eric Clapton is god", das een malloot die hier een tijdje geleden rondhing. Helemaal afgezeken die gast, want, eerlijk is eerlijk, Eric Clapton is een saaie lul die niks bijzonders heeft uitgehaald en nota bene zijn zoontje uit het raam moest flikkeren om z'n carriere weer op pijl te krijgen.

Mithrandir
27 april 2003, 21:51
Hee, die grap heb je van pimmetje gejat :grin:

Maar niet fokken met EC man, hij is mijn held!!!!

hoofd
27 april 2003, 21:54
Voor Pimmetje was ie hele tijd geleden al gemaakt door Alhambra, bij het topic tegen "Eric Clapton is God" (die persoon op 't forum dus) :grin:.

http://www.gitaarnet.nl/forum/phpBB/viewtopic.php?topic=8947&amp;forum=9
Kan je wat meningen peilen :wink:.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mtlhead op 2003-04-27 22:01 ]</font>

delphiro
27 april 2003, 22:13
ec sucks big time.. hij kon best spelen, de nummers waren leuk (Cream tijd) maar er was een veel betere Stevie Ray Vaughan, een VEEL betere Zappa (qua originaliteit dan.. techniek was maar zozo :smile: ) er waren legio betere bluesgitaristen ( John Lee Hooker / Albert Lee etc. etc...) maar ja.. de witte boy werd de held van de pubers en dat telt.

Ik vind hem in ieder geval zeer zwaar overgewaardeerd.

telecastermaster
27 april 2003, 22:32
Ahh, ik ben blijkbaar niet de enige :smile:

Ik kan me voorstellen dat the Cream wel behoorlijk heavy was in 1968, maar inmidddels zijn we 35 jaar verder....

hoofd
27 april 2003, 22:38
Zelfs voor 1968 vind ik het vrij soft..."Are You Experienced" van Hendrix was een jaartje eerder, en behoorlijk wat heavier, als je het mij vraagt...

Correctie, Cream was er ook al in 1967...maar toch was Hendrix heavier!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mtlhead op 2003-04-27 22:39 ]</font>

Harry
28 april 2003, 09:25
ik vind die clapton ook niks, maar in de tijd dat hij bekend was, was zijn stijl iets aparts. En zijn techniek was ook beter dan de meeste van zijn tijdgenoten. De gitaristen die hier genoemd worden werden pas later bekend, clapton (o.a.) heeft het pad geeffend voor degenen die na hem kwamen.

Pete Townshend
28 april 2003, 13:52
Als Pete Townshend er in 1974 niet geweest was om Eric Clapton weer het podium op te krijgen (Rainbow Concerts) en van zijn heroïne verslaving af te helpen, hadden we nu niks meer van Clapton gehoord.

Pete, waarom heb je dat nou gedaan??

Toaster
28 april 2003, 14:08
Ik wil niet zeuren hoor maar Hendrix zelf heeft ooit gezegd dat er maar één gitarist beter is dan hij / of waartie tegen opkeek:

Eric Clapton.

Hij speelde ook zijn liedjes na en zij dan voordat ie ze ging spelen dat ze van The Great Clapton afkwamen.

Nou vind ik persoonlijk dat Hendrix ze dan wel beter naspeelde hoor maar goed.

Andersom maakte Pete Townshend en Clapton zich erg veel zorgen over de kwaliteiten van Hendrix. Zij zagen in dattie errug goed was en dat ze wel eens werkeloos zouden kunnen worden :wink: door hem.

Bovendien heeft Clapton een fingerprint : als je hem hoort dan weet je wie er speelt.

Bovendien heeftie het ook vrij snel geleerd. Leuke anecdote: Clapton vroeg nog eens op 15 jarige leeftijd (ik dacht 15, kwas er niet bij) aan Keith Richards na een optreden van de Stones wat voor snaren hij gebruikte. m.a.w. hij wist er nog niet veel van. 5 jaar later issie al bijna god.

En nou niet meer zeuren dattie slecht is want iedereen zou er toch wel een moord voor willen doen om minstens net zo goed te zijn als hem. (zeker op improvistie niveau)

Ook al is het misschien niet de beste gitarist allertijden

Chris Wolstenholme
28 april 2003, 14:38
tja qua snelle rifs en dat soort dingen is het misschien geen held, maar ik vind dat hij goed de emotie kan overbrengen, tears in heaven krijgt niet voor niets zoveel mensen aan het huilen. daar heb ik wel respect voor.

alhambra
28 april 2003, 14:41
Op 2003-04-28 14:38, schreef Chris Wolstenholme:
tja qua snelle rifs en dat soort dingen is het misschien geen held, maar ik vind dat hij goed de emotie kan overbrengen, tears in heaven krijgt niet voor niets zoveel mensen aan het huilen. daar heb ik wel respect voor.

Heb jij dat nou ook dat je wel kan janken om al die bagger die er gemaakt wordt.

telecastermaster
28 april 2003, 16:00
Klopt het verhaal dat de helicopter waarmee Stevie Ray vaughan verongelijk is eigenlijk voor Eric Clapton bedoeld was?

Harry
28 april 2003, 16:41
Op 2003-04-28 16:00, schreef telecastermaster:
Klopt het verhaal dat de helicopter waarmee Stevie Ray vaughan verongelijk is eigenlijk voor Eric Clapton bedoeld was?


nee, dat was wishfull thinking

mr.MojoRising
28 april 2003, 19:33
Jammer dat jullie hem zo afzeiken, als gitarist heb ik ECHT respect voor zijn gitaarspel.
Als je in 1 noot zoveel gevoel kunt brengen (luister naar de solo van "Holy Mother"!), ben je in mijn ogen een grote..een HELE grote gitarist.
Ik kan ook met voorbeelden aankomen waarom Clapton mijn favoriet niet is (niet snel, saai om te zien, zijn bril...)BULLSHIT!!
Die man verdient meer respect!
Oja, nóg een voorbeeld: "'Cause we ended as lovers" met Jeff Beck...over feeling gesproken.

hoofd
28 april 2003, 20:04
Gitaarspel met veel gevoel? Laat me niet lachen...irritant gepiel, dat is het!

Neals
28 april 2003, 20:42
Jimi keek tegen clapton op, maar ondertussen...

Braindead
28 april 2003, 21:28
Ach, dat doet iedere gitarist.
Kijk maar naar die interviews bij gitaristen. Wat zegt Yngwie, ik luisterde veel naar Blackmoore, Ik ken Blackmoore niet zo goed, maar volgens mij is Yngwie toch nog een tikkie beter.
Ik bedoel Clapton kan moeilijk zeggen, ja ik luister veel naar Yngwie malmsteen, dan schiet iedereen in de lach. Zo van "nou daar is weinig van te horen.
Volgens mij begrijpt niemand wat ik wil zeggen en ik zelf ook niet meer haha
whatever

Harry
29 april 2003, 09:38
Op 2003-04-28 21:28, schreef Braindead:
Ach, dat doet iedere gitarist.
Kijk maar naar die interviews bij gitaristen. Wat zegt Yngwie, ik luisterde veel naar Blackmoore, Ik ken Blackmoore niet zo goed, maar volgens mij is Yngwie toch nog een tikkie beter.
Ik bedoel Clapton kan moeilijk zeggen, ja ik luister veel naar Yngwie malmsteen, dan schiet iedereen in de lach. Zo van "nou daar is weinig van te horen.
Volgens mij begrijpt niemand wat ik wil zeggen en ik zelf ook niet meer haha
whatever


ik zou bijna zeggen dat je je nickname eer aan doet, maar ik weet het niet precies meer...

moretel
29 april 2003, 12:54
Wie beter is weet ik niet,

wat ik wel weet is dat amateurs elkaar afzeiken en profs niet.

mr.MojoRising
29 april 2003, 20:57
Ach, MTLHEAD (metalhead, geloof ik hè?) je naam verklaart alles, je houd alleen maar van gerag en gebeuk...typisch iets voor metalen hoofden.
Je bent geen echte muziekliefhebber die andere gitaristen weet te waarderen en waarschijnlijk alleen maar houd van gitaristen die trash en dat soort shit spelen, geeft niet mtlhead, kun je niet zoveel aan doen...

alhambra
1 mei 2003, 11:51
Op 2003-04-29 20:57, schreef mr.MojoRising:
Ach, MTLHEAD (metalhead, geloof ik hè?) je naam verklaart alles, je houd alleen maar van gerag en gebeuk...typisch iets voor metalen hoofden.
Je bent geen echte muziekliefhebber die andere gitaristen weet te waarderen en waarschijnlijk alleen maar houd van gitaristen die trash en dat soort shit spelen, geeft niet mtlhead, kun je niet zoveel aan doen...

Grappig he hoe mensen af kunnen gaan op de naam :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: .
Laat ze maar lullen hoofd ik weet dat jij onze franske hoor in het vaandel heb staan.

hoofd
1 mei 2003, 12:32
hehehe, dank voor de mooie woorden Alhambra, maar toch moet ik nog iets zeggen tegen Mr. Mojo Risin' (wisten jullie dat die naam dezelfde letters bevat als Jim Morrison?). Anyway, dit had ik gister al getik, maar toen werkte het forum niet, en ik moet het toch kwijt...



Op 2003-04-29 20:57, schreef mr.MojoRising:
Ach, MTLHEAD (metalhead, geloof ik hè?) je naam verklaart alles, je houd alleen maar van gerag en gebeuk...typisch iets voor metalen hoofden.
Je bent geen echte muziekliefhebber die andere gitaristen weet te waarderen en waarschijnlijk alleen maar houd van gitaristen die trash en dat soort shit spelen, geeft niet mtlhead, kun je niet zoveel aan doen...


Nu maak je me ff HEEL ERG PISSIG, en ik heb al een fucking kater. Kort gezegd, je weet geen fuck van mij en mijn muzieksmaken, dus SHUT THE FUCK UP okay. Ik weet donders goed waar ik het over heb, en sta volgens mij wel voor meer muzieksoorten open dan jij. Ik kan je moeilijk dwingen je worden terug te nemen, maar ik zeg je wel dat je een kortzichtige LUL bent die bij mij wat bekrompen over komt. Doe me een plezier, en zorg dat je de volgende keer wat meer weet over iemand voordat je zo'n oordeel ("Je bent geen echte muziekliefhebber die andere gitaristen weet te waarderen") over iemand velt.

eikel...

Edit: Bijna vergeten wat te zeggen over het minachtende toontje dat meneer heeft over metal...bij deze dus. Als je metal niet echt kent, zeg er dan ook niks over en veroordeel het niet. Doe volgende keer je huiswerk wat beter en je zult zien dat veel metal meer is dan alleen rag en beuk werk.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mtlhead op 2003-05-01 15:47 ]</font>

Toaster
1 mei 2003, 12:42
Toch fijn dat het gitaarforum het weer doet :grin:

moretel
1 mei 2003, 20:59
http://home.wanadoo.nl/marjolein.g/diversen/claptonfaces.jpg

voor de liefhebber,

ik heb trouwens afgelopen week nog even met Jeff Beck en BuddyGuy gesproken en deze waren vol lof over de beste man.

taylor
1 mei 2003, 21:58
luister is naar cream.

dan snap je ook hendrix en tommy bolin ect ect.

zelfs van halen geeft dat aan als zijn voorbeeld(de cream)

moretel
1 mei 2003, 23:39
Wwite Room speel ik nog steeds,

heerlijk nummer, wah aan en gaan.

nyc-kid
2 mei 2003, 01:27
Op 2003-04-29 20:57, schreef mr.MojoRising:
Ach, MTLHEAD (metalhead, geloof ik hè?) je naam verklaart alles, je houd alleen maar van gerag en gebeuk...typisch iets voor metalen hoofden.
Je bent geen echte muziekliefhebber die andere gitaristen weet te waarderen en waarschijnlijk alleen maar houd van gitaristen die trash en dat soort shit spelen, geeft niet mtlhead, kun je niet zoveel aan doen...


Meneer behoort tot de Muziek-Gestapo als het gaat om smaak zo te zien...

Pee
3 mei 2003, 19:11
luister eens naar zijn album met john mayall (het beano album), dan hoor je waar onder andere jimi en srv (deels) hun inspiratie van daan hebben.

Electrical Storm
3 mei 2003, 19:39
Ik hoorde gisteren (vrijdag 2 mei) op radio 2 (Kranenburg -- NCRV) een nummer van Eric Clapton maar ik weet niet welke. Ik kon ook geen playlist van het programma op internet vinden. Het was voor Clapton's doen best wel een stevig nummer (niet echt blues), met af en toe een lead door de zang en op het laatst een aardig coole solo. Het nummer klonk ook aardig modern (nieuw), weet iemand welk nummer van Clapton het geweest kan zijn?

Pee
3 mei 2003, 19:41
wat zong hij?

Electrical Storm
3 mei 2003, 19:46
Geen idee, ik zat achterin de auto duizelig en benauwd te zijn (zie Sars-topic in 'Biertje erbij?' :grin:), maar ik weet wel dat ik het een mooi nummer vond...

Oh ja: Als ik wist wat hij zong kon ik dat wel intypen bij google, dan kon ik ook wel achterkomen welk nummer het was :roll:

Electrical Storm
3 mei 2003, 19:56
Ik hoorde gisteren (vrijdag 2 mei) op radio 2 (Kranenburg -- NCRV) een nummer van Eric Clapton maar ik weet niet welke. Ik kon ook geen playlist van het programma op internet vinden. Het was voor Clapton's doen best wel een stevig nummer (niet echt blues), met af en toe een lead door de zang en op het laatst een aardig coole solo. Het nummer klonk ook aardig modern (nieuw), weet iemand welk nummer van Clapton het geweest kan zijn?
[/quote]

Additional info: De solo klonk best wel zompig (LP-achtig, ik zeg daarmee overigens NIET dat ik er van overtuigd ben dat het niet op een strat is gespeeld!)

Harry
3 mei 2003, 21:36
"Forever man" misschien?

Chris Wolstenholme
3 mei 2003, 21:49
daar moest ik ook aan denken :smile:


klinkt met een pilsje op btw wel als rubberman :grin:

Electrical Storm
4 mei 2003, 21:43
Nee het is niet forever man... :sad:

Harry
5 mei 2003, 09:37
Op 2003-05-03 21:49, schreef Chris Wolstenholme:
daar moest ik ook aan denken :smile:


klinkt met een pilsje op btw wel als rubberman :grin:


foe rubberman?