PDA

View Full Version : Geluidsoverlast akoestische gitaar



D-string
7 juni 2010, 13:05
Ik woon in een pand aan een gracht in Utrecht en heb al gemerkt dat geluiden erg makkelijk richting naar (boven en onder)buren gaan. Daar probeer ik rekening mee te houden door niet meer akoestisch te spelen, de tv/muziek hard te zetten of de wasmachine te laten draaien. Dit is dan ook de reden dat ik een elektrisch setje heb gekocht zodat ik na 22u nog onversterkt of met koptelefoon kan spelen. Dit is erg fijn omdat ik vaak aan het einde van de dag nog tijd heb om even te spelen.

Ik merk nu echter dat ik door een stevigere slag en verbeterde techniek steeds meer geluid uit mijn akoestische gitaar krijg en merk nu dat het eigenlijk helemaal niet meer mogelijk is om lekker akoestisch te spelen. Spelen met een tokkel zou dan waarschijnlijk nog wel kunnen maar spelen met een ingehouden slag lijkt mij ook niet prettig.

Ik zie het (nog) niet zitten om altijd elektrisch te gaan spelen omdat ik het spelen op mijn akoestische gitaar voor mij erg fijn is.

De signalen die ik tot nu toe van mijn buren heb gehad zijn het stampen op de vloer of het heel hard zetten van TV of radio. Het lijkt mij dus verstandig om zelf op ze af te stappen voordat het uit de hand loopt. Om goed het gesprek in te gaan hoop ik dat jullie nog wat suggesties hebben zodat ik mijn buren tegemoet kan komen maar toch het speelplezier kan behouden.

tot nu toe dacht ik aan:
- elektrisch spelen. (niet gewenst omdat ik graag akoestisch wil spelen)
- vaste tijden afspreken waarop ik mag spelen. (niet gewenst omdat ik geen vaste tijd heb dat ik thuis ben (behalve dan na 22u))
- het geluid dempen met een feedback buster (niet gewenst omdat ik dan niet echt hoor wat ik speel, gaat dan ook ten koste van het speelplezier)
- ruimte isoleren (niet mogelijk omdat ik maar beperkt ben in mijn ruimte)
- verhuizen (lijkt tot nu toe nog de beste optie)

Plant
7 juni 2010, 13:40
Tja, lastig. Zo op het oog lijkt verhuizen (van jezelf neem ik aan, niet je buren ;) ) dan idd de meest logische optie als je echt akoestisch wilt spelen en geen vaste tijden voor 22.00 uur kunt afspreken. Het is erg rigoreus.

Maar hoe weet je zeker dat je het probleem niet verplaatst? Ga je vrijstaand wonen dan? Zoniet, dan moet je echt op zoek naar een woonruimte met iig 1 kamer die nergens aan grenst of ruim genoeg is om te isoleren. Of met hele tolerante buren natuurlijk.

D-string
7 juni 2010, 14:18
Ik besef me dat het pand waarin ik woon erg gehorig is. Ik hoor de vloer kraken als mijn bovenburen zich omdraaien in bed en ook hoor ik wel eens wat Spaanse kreten van mijn Zuid-Amerikaanse onderbuurvrouw.

Toch zou ik verwachten dat het onversterkt bespelen van een akoestische gitaar nog wel zou moeten kunnen. Er zijn tenslotte heel veel mensen in Nederland die over zichzelf zeggen dat ze gitaar spelen en ik toch hoor ik nooit iemand klagen over geluidsoverlast door akoestische gitaren (wel over versterkte instrumenten, blaasinstrumenten en slagwerk).

Onderschat ik het aantal DB wat er van mijn gitaar af komt of heb ik buren die overgevoelig zijn voor geluid?

beruk
7 juni 2010, 14:20
tot nu toe dacht ik aan:
- elektrisch spelen. (niet gewenst omdat ik graag akoestisch wil spelen)
- vaste tijden afspreken waarop ik mag spelen. (niet gewenst omdat ik geen vaste tijd heb dat ik thuis ben (behalve dan na 22u)) Tot 22.00 moet toch kunnen? Je kunt ook het spelen in plannen en dan andere dingen niet-
het geluid dempen met een feedback buster (niet gewenst omdat ik dan niet echt hoor wat ik speel, gaat dan ook ten koste van het speelplezier)
Ik gebruik ook zo'n ding, vind het verlies aan toooonnneeee wel mee vallen, of daar winst in te halen valt qua volume?
- ruimte isoleren (niet mogelijk omdat ik maar beperkt ben in mijn ruimte)
- verhuizen (lijkt tot nu toe nog de beste optie)Naar een huis met betonnen muren is dan wel zo handig

Goede afspraken maken met je buren is idd het belangrijkste, maar zo te lezen heb je niet veel te bieden qua onderhandelen:soinnocent:.. (Mijn suggesties in blauw)

Gearjunkie
7 juni 2010, 14:32
Vervelend probleem, maar je hoeft je buren natuurlijk niet oneindig tegemoet te komen. Het moet niet teveel "sorry dat ik leef" gaan lijken.
Ik heb jaren in een gehorig jaren '30 appartement gewoont, en tja, dan hoor je wel eens wat.

Twee dingen komen bij mij als eerste op die je kan proberen:

-Als je een electro-akoestische gitaar hebt, zou je de kast kunnen volproppen met wat theedoeken. Sluit de gitaar aan op een goedkoop mixertje en stop hier een (draadloze) koptelefoon in. Misschien werkt het.
-Toch electrisch spelen. Natuurlijk hebben beide gitaren een andere feel en klank, maar zelf merk ik toch steeds meer dat ik ze door elkaar pak, ongeacht wat ik ga spelen.

Ik zou wel in gesprek blijven met de buurtjes voor de goede verhoudingen, maar GEEN harde afspraken maken over wat jij wel en niet wanneer mag doen. Het zijn je buren maar, niet je vriendin of zo.

FruscianteFan
7 juni 2010, 14:38
Een keer je buren spreken is sowieso goed. Mijn buren zeiden dat ze het wel duidelijk kunnen horen, maar dat ze er geen last van hebben. En dan speel ik toch wel een paar uur per dag elektrisch. Na 22 uur pak ik meestal een elektrische gitaar, maar ook daar moet ik niet midden in de nacht heel hard op gaan rammen (al heeft dat met de buren niets te maken).

snaarplukker
7 juni 2010, 16:48
Kijk in je Gemeentelijke veroordeningen naar de tijden dat je geluid mag produceren. Veelal is het tussen 7.00 uur en 22.00 uur. Vraag aan de buren om op de goede ritme op de vloer te gaan stampen.;)

Plant
7 juni 2010, 18:41
... Ik hoor de vloer kraken als mijn bovenburen zich omdraaien in bed ...

Krakende vloeren? Hout dus?


Toch zou ik verwachten dat het onversterkt bespelen van een akoestische gitaar nog wel zou moeten kunnen.

Inderdaad. En niet alleen gitaren. Ik heb 2 pianospelende broers die niet vrijstaand wonen (1 op etage), die akoestische piano's hebben en geen isolerende maatregelen hebben genomen. En ja, de buren horen het. Toch geen centje pijn.


Onderschat ik het aantal DB wat er van mijn gitaar af komt of heb ik buren die overgevoelig zijn voor geluid?

Beide. Of speel je zo beroerd :sssh:

Ik heb ooit in een portiekflat gewoond zonder enige klachten van buren. Ik dacht zelf ook dat het wel meeviel. Toen een buurvrouw bezoek kreeg van iemand die zijn akoestische gitaar meenam, hoorde ik dat en besefte ik dat ze mij dus ook zo hoorden. Toen ik het er later over had beaamde ze dat, maar ze had er geen probleem mee. Ja, de stereo ging wat harder maar dat merkte ik dan niet, dus keihard of stampen hoeft echt niet.