PDA

View Full Version : Beginnersvraagjes ivm versterkers



xantrax
27 april 2003, 21:39
Ik heb sinds kort met wat vrienden een band opgericht, en we zijn nu zover geraakt dat we af en toe optredens moeten geven en dat onze huidige amps niet meer voldoen om te oefenen.
Ik heb zo al wat op internet rondgekeken, maar we zijn allemaal nogal nieuw in de wereld van de amps, en ik raakte een beetje verloren.
Daarom een paar beginnersvraagjes:
- Waarom aparte power amp en speakers kopen als je ook een combo kan kopen?
- Wat wilt OHMS zeggen? (2ohms, 4ohms,...)
- Ik heb op sommige sites poweramps van 700watt tegengekomen (http://www.behringer.com/02_products/prodindex.cfm?id=EP1500&lang=eng), hoe komt het dat die zoveel watt zijn en zo goedkoop tov andere amps die een meer realistisch wattage hebben?
- Waarvoor dient de effect loop op sommige versterkers? (ik heb een V-amp en ik weet dat ik die daar aan kan aansluiten maar ik wete niet precies wat dat doet)

Ik denk dat het dat was, als ik nog vragen heb zal ik ze hier wel stellen :wink:

Dank bij voorbaat

nicoverduin
27 april 2003, 22:30
- Waarom aparte power amp en speakers kopen als je ook een combo kan kopen?

Een combo weegt nogal wat. Zeker als het om 100 watt en meer gaat. 25 kg en meer is niet ongewoon voor een combo. Losse ams in onderdelen wegen los van elkaar minder. Ook het geluid is anders. Het is maar net wat je wil.
Vergeet tevens niet de PA (public adres) versterker. Deze mengt alle instrumentversterkers met zang en stuurt deze dan de zaal in. In de praktijk kun je beter een goede combo nemen en via een goede PA de zaal insturen. Dit is overigens mijn mening. Anderen houden meer van grote torens van versterkers. T'is maar wat je wilt.

- Wat wilt OHMS zeggen? (2ohms, 4ohms,...)
Luidsprekers zijn in feite spoelen. Een spoel gedraagt zich als een weerstand met dien verstande dat deze verschilt per frequentie die je erdoor stuurt. De eenheid van een weerstand is ohms. Wat wel moet bij versterkers is dat de weerstand (eigenlijk impedantie omdat het spoelen zijn) van de luidsprekers gelijk moet zijn aan die van de versterker. sommige (de meesten) kunnen er slecht tegen als de weerstand afwijkt.

- Ik heb op sommige sites poweramps van 700watt tegengekomen (http://www.behringer.com/02_products/prodindex.cfm?id=EP1500&lang=eng), hoe komt het dat die zoveel watt zijn en zo goedkoop tov andere amps die een meer realistisch wattage hebben?

Een hoop vermogen eruit pompen is niet zo moeilijk met transistoren. Tegenwoordig worden complete modules gebouwd met een versterker erin. Waar het echter om gaat is wat ervoor zit. Type voorversterker, kwaliteit van de onderdelen, buizen of transistoren, luidsprekers, materiaal van de boxen enz. Overigens vraag ik me af wat je met 700 watt aan vermogen moet. Tenzij jullie al zo goed zijn dat AHOY in het verschiet komt. Maar dan moet je richting duizenden watts gaan denken en heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel geld.

- Waarvoor dient de effect loop op sommige versterkers? (ik heb een V-amp en ik weet dat ik die daar aan kan aansluiten maar ik wete niet precies wat dat doet)

Een effect loop geeft je de mogelijkheid om het geluidssignaal uit de voorversterker door een effectenkast (of kastjes) te sturen en dan naar de eindversterker. Normaliter zou je de effect kastjes juist voor de versterker zetten.

Overigens een goede muziekwinkel kan jullie veel meer info geven op jullie vragen dan ik als het om podiumwerk gaat.

Nico