PDA

View Full Version : Niet helemaal tevreden van de sound: waar ligt het aan?



Dancing Lobster
6 juni 2010, 23:20
Hey,

ik heb een aantal weken geleden men eerste elektrische gitaar gekocht, inclusief amp. Allebei 2de hands gekocht van een nichtje.

In het begin speelde ik er echter amper op, aangezien ik voorlopig alleen akoestische lessen volg (in september komt daar verandering in).
De laatste paar dagen ben ik echter toch eens wat gaan experimenteren met die elektrische, verschillende standen en knopjes geprobeerd enzo... echter vind ik niet echt een sound waarvan ik zoiets heb 'wow dit klinkt goed'. En ik vraag me stiekem een beetje af of ik dit setje niet wat te snel heb gekocht...

Het gaat hier om een Farida FE-3 gitaar en een merkloze (?) GF-15 versterker.

Vooral bij die versterker heb ik men vragen. Er staat geen merk op, op de achterkant staat alleen dat het een GF-15 model is en 'Made in Yajia Music :???:
Zowel over de naam van het model als op 'Yajia music' vind ik zéér weinig op google. Ik heb zon vermoeden dat dit gewoon een waardeloze versterker is, en dat ik met een simpele Roland Cube 30 al een veel mooiere sound zou krijgen?

Ik denk dus dat de gitaar niet slecht ik voor een beginner, maar dat de versterker waardeloos is. Klopt dat? Of is ook de gitaar waardeloos? :seriousf:

Graag had ik wat meer informatie over zowel de gitaar als de versterker gehad :). En vooral, hoe kan ik de sound verbeteren?


//Foto's van de amp en gitaar staan trouwens hier: http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2354130&postcount=7549

macwilliams
7 juni 2010, 07:28
Ik zou het inderdaad bij een andere versterker zoeken.
Welke dat zou moeten zijn is van allerlei factoren afhankelijk.

1: welke stijlen speel je?
2: waar ga je hem voornamelijk gebruiken? (slaapkamer/podium)
3: wat is je budget?

Met die informatie kun je een muziekwinkel instappen en gaan testen.
Daarnaast kun je diverse revieuws hier op het forum na lezen wat anderen ervan vinden.

Succes!

driesp
7 juni 2010, 07:55
90% van de tone komt uit je vingers hoor

FruscianteFan
7 juni 2010, 08:22
En toch kan die 10% gear het compleet verneuken.

Kim Wilson
7 juni 2010, 09:09
90% van de tone komt uit je vingers hoor
Ja daag. Je krijgt echt geen JCM800-sound uit een 15 watt transistor-oefenbakkie van e.o.a. guppiemerk. Stijl zit in je vingers, je geluid zal toch echt uit je apparatuur moeten komen.

Dancing Lobster
7 juni 2010, 10:01
Ik zou het inderdaad bij een andere versterker zoeken.
Welke dat zou moeten zijn is van allerlei factoren afhankelijk.

1: welke stijlen speel je?
2: waar ga je hem voornamelijk gebruiken? (slaapkamer/podium)
3: wat is je budget?

Met die informatie kun je een muziekwinkel instappen en gaan testen.
Daarnaast kun je diverse revieuws hier op het forum na lezen wat anderen ervan vinden.

Succes!

Hmmz ok :p

Stijlen... tja, de muziek die ik beluister gaat erg breed, van pop rock tot metal... wat ik wil spelen weet ik nog niet echt. Eigenlijk alles zon beetje?

Voornamelijk om thuis te gebruiken, podium is misschien voor over een paar jaar als ik ook wat kan spelen ;)

Budget... binnenkort ga ik een maandje werken, dus dan komt er weer wat geld op de rekening. Hoe veel moet ik ongeveer rekenen voor een goede beginnersamp?

driesp
7 juni 2010, 10:12
Ja daag. Je krijgt echt geen JCM800-sound uit een 15 watt transistor-oefenbakkie van e.o.a. guppiemerk. Stijl zit in je vingers, je geluid zal toch echt uit je apparatuur moeten komen.

Da's waar, maar als mensen de vraag stellen, dat ze vinden dat hun gitaargeluid niet echt lekker is, wordt veel te snel een dure amp en gitaar aangekaart imo. Ik zeg niet dat 'k zelf ook niet graag een goeie kwaliteitsamp in handen heb, maar geef een beginner een plexi en een les paul, en daar zal ook niet veel uitkomen.

Dancing Lobster
7 juni 2010, 10:24
Da's waar, maar als mensen de vraag stellen, dat ze vinden dat hun gitaargeluid niet echt lekker is, wordt veel te snel een dure amp en gitaar aangekaart imo. Ik zeg niet dat 'k zelf ook niet graag een goeie kwaliteitsamp in handen heb, maar geef een beginner een plexi en een les paul, en daar zal ook niet veel uitkomen.

Ik heb dan ook een beginnersgitaar... maar met een andere, iets betere amp zou ik volgens mij al gauw een betere sound krijgen, of niet dan?

macwilliams
7 juni 2010, 11:11
Als je alle stijlen wilt spelen dan is er niet een die goed genoeg is. Je zult dus voor een middenpad moeten kiezen en die blinken meestal dan maar in een of twee stijlen uit. Ik weet niet wat jij in een maand bij elkaar kunt werken voor een amp maar om even een voorbeeld te noemen.

Mijn thuissituatie laat toe dat ik een redelijk uitgebreide setup kan neerzetten dus die laat ik even achterwege. Alleen al omdat de hele set bijelkaar meer dan €5000,- kost. Niet van toepassing op jou situatie of je moet een maandje als minister president of raketgeleerde gaan werken.

Op mijn weekend adres heb ik niet de mogelijkheid om dat te stallen dus moest ik wat (veel en veel) kleiners vinden. Nou kon ik toevalig voor een wederdienst een Marshall valvestate 80/80 krijgen waarvan ik de waarde ongeveer op een 100-150 euro schat. En laat dat ding voor deze situatie nou uitermate geschikt zijn. Dit ampje met zijn 1x12 inch speaker zal door de meesten afgeschilderd worden als en kut amp maar ondanks mijn redelijk verwende smaak voldoet hij bij mij.

En dat is nog maar een voorbeeld.

Rembull1980
7 juni 2010, 11:16
Ik zou zeker een andere amp gaan kijken. 2de hands amps zijn er genoeg.. had mijn Peavey Bandit Scorpion ook na wat zoeken 2de hands gevonden in zeer degelijke staat.
Het geluid in vergelijking met een Line6 Spider is onbeschrijvelijk beter.
Op één of andere manier ga je ook vanzelf beter spelen door betere spullen. Je zal er meer plezier van hebben.. en je eigen "sound" vinden is ook leuk.

Daarom raden meeste mensen aan om ook niet "te goedkoop" mee te starten. Juist als starter heb je meer moeite met doorzetting en geduld. Een betere gitaar + amp is gewoon makkelijker zaken oppikken en meer plezier daardoor hebben in gitaar spelen.

Met een degelijke marshall amp heb je een bekend geluid als je dat wil.. misschien is dat iets om naar te gaan kijken.

For the record.. ik speel ook vanalles (blues tot dikke metal).

Madcow
7 juni 2010, 11:39
Het ligt er maar net aan hoe verwent je handen en oren zijn!

Ik heb hier een marshall valvestate top en een mesa boogie top hier liggen. Ik gebruik alleen de marshall, de mesa vind ik niets(rectifier)

Ik speel op een Cort M-600 terwijl hier ook een geleende gitaar ligt die door een gitaarbouwer gemaakt is.

Gearjunkie
7 juni 2010, 14:37
Ja daag. Je krijgt echt geen JCM800-sound uit een 15 watt transistor-oefenbakkie van e.o.a. guppiemerk. Stijl zit in je vingers, je geluid zal toch echt uit je apparatuur moeten komen.

Is natuurlijk ook zo, als je gevorderd bent en ook nog op een podium staat.
Ik denk te lezen dat de TS nog niet heel goed kan spelen. Dat klinkt ook over een geweldige amp slecht.

Kim Wilson
7 juni 2010, 15:01
Natuurlijk, maar er zit nog wel wat tussen. Zo'n crappy oefending klinkt ook echt kut, zelfs als je een beetje kunt spelen. Je moet stijl en kunde niet verwarren met het geluid van de apparatuur. Dat een beginner slecht klinkt, ligt niet aan de apparatuur, maar aan zijn (gebrek aan) stijl en ervaring. Daarbij kan een redelijk tot goed geluid je inspireren en uitnodigen, waardoor je meer gaat spelen.

Ik zou eens kijken bij de kleinere modelling amps, zoals van Roland en Vox, met 20 tot 50 watt. Daarmee kun je lekker stoeien qua geluid en effecten en voldoet vooral op de slaapkamer prima. En niet heel duur, voor 300 euro heb je best iets leuks, waarmee de TS een hele sprong voorwaarts maakt.

Rembull1980
7 juni 2010, 15:12
Een beginners amp is minstens tussen 99 en 200 euro. Bijvoorbeeld Roland Cube 15 of een Line 6 IV 15 watt. Je kunt ook 2de hands amps halen die normaal veel duurder zijn. Misschien een oudere Peavey of Marshall of Line 6 kan je ook wel rond die prijs oppikken.

Voordeel van een winkel is dat je kunt vragen om eens lekker op te jammen en tussen de verschillende verstekers het verschil te horen.

Dancing Lobster
7 juni 2010, 18:06
Is natuurlijk ook zo, als je gevorderd bent en ook nog op een podium staat.
Ik denk te lezen dat de TS nog niet heel goed kan spelen. Dat klinkt ook over een geweldige amp slecht.

Ik speel voorlopig alleen open akkoorden. Maar vanaf september, als ik privélessen ga volgen, moet daar verandering in komen en wil ik echt een stuk serieuzer gaan spelen.


Natuurlijk, maar er zit nog wel wat tussen. Zo'n crappy oefending klinkt ook echt kut, zelfs als je een beetje kunt spelen. Je moet stijl en kunde niet verwarren met het geluid van de apparatuur. Dat een beginner slecht klinkt, ligt niet aan de apparatuur, maar aan zijn (gebrek aan) stijl en ervaring. Daarbij kan een redelijk tot goed geluid je inspireren en uitnodigen, waardoor je meer gaat spelen.

Ik zou eens kijken bij de kleinere modelling amps, zoals van Roland en Vox, met 20 tot 50 watt. Daarmee kun je lekker stoeien qua geluid en effecten en voldoet vooral op de slaapkamer prima. En niet heel duur, voor 300 euro heb je best iets leuks, waarmee de TS een hele sprong voorwaarts maakt.

Budget zou inderdaad rond de 300 à 400 euro liggen :). Aangezien er van het geld nog een reis afgaat en ik nog wat wil overhouden ook.


Een beginners amp is minstens tussen 99 en 200 euro. Bijvoorbeeld Roland Cube 15 of een Line 6 IV 15 watt. Je kunt ook 2de hands amps halen die normaal veel duurder zijn. Misschien een oudere Peavey of Marshall of Line 6 kan je ook wel rond die prijs oppikken.

Voordeel van een winkel is dat je kunt vragen om eens lekker op te jammen en tussen de verschillende verstekers het verschil te horen.

Een aantal maanden geleden ben ik, puur uit nieuwsgierigheid, ook eens in een muziekshop gaan horen welke amps ze zoal voor beginners hadden. Er daar verkochten ze vooral Roland Cube versterkers van 15 of 30 watt :)

EuroCinema
11 juni 2010, 13:12
Geef het tijd. Zo lang je nog niet weet hoe je wilt klinken, ga je ook nooit tevreden zijn met je sound. Je moet ook nog leren om gitaarsounds te herkennen en onderscheiden. Ik heb beginners les gegeven, en het duurt een tijdje voordat die 1 gitaar geisoleerd kunnen horen in een drukke mix. Sommigen wilden een "gitaarpartij" leren die uit een bas of een synth kwam, of die uit drie instrumenten op elkaar bestond.

En ja, ALS je precies weet hoe je wilt klinken, en ALS je weet wat die sound maakt wat-ie is, DAN zit sound voor 90% in je "touch" op de gitaar en in hoe je je spullen afstelt. Ik kan bij Clapton of Page soms niet zo 1,2,3 horen op welke gitaar ze iets gespeeld hebben, zelfs als die gitaren zo verschillend zijn als een tele en een LP of een 335 en een strat. Ook klinkt Clapton in de studio door een 6 watt Fender met 8" speaker verrassend vergelijkbaar met Clapton live opnamen uit dezelfde periode door een Marshall stack.

Ik zou zeggen; ALS je toch in een versterker gaat investeren, koop dan een goedkoop buizenversterkertje, zo'n Epihone of zo. Dan leer je tenminste vanaf het begin met zo'n ding om te gaan.