PDA

View Full Version : Intellifex+Replifex op 1 voeding



Nocki
6 juni 2010, 23:07
Hi,

Hier een echte noobvraag.
In mn rackje heb ik een Replifex en een intellifex. De replifex gebruik ik als volumeregelaar via midi en de intellifex komt erna zodat ik de delay trails blijf behouden.
Zo kan ik ook delays stapelen en met meerdere types reverb door elkaar werken.

Ik wilde beide units voeden met 1 adapter (AC). Ik dacht dat dat geen probleem zou zijn maar ik krijg helaas een brom. De cae is van zichzelf een hele stille preamp en ook de rest vvan mn rack is erg stil dus dat is erg jammer...
Met 2 losse voedingen heb ik geen last van brom maar met 1 2000ma voeding helaas wel.

Kan iemand uitlegger hoe dit komt, ik ben erg benieuwd hoe dat zit en wil er graag van leren.
En weet iemand ene oplossing anders dan 2 voedingen gebruiken. Op dit moment werkt ik dus met 2 voedingen...

Alvast erg bedankt.

Nocki

Henri H
6 juni 2010, 23:28
Ik ben bang dat het lastig gaat worden om beide apparaten met één voeding te voeden.
De Replifex trekt gewoon 2A en de Intellifex 1,5 A volgens mij.
Misschien als je een voeding kunt vinden die 3,5 A levert, dat het gaat lukken?
Houd je er rekening mee dat (in ieder geval) de Replifex center-positive is?

Nocki
6 juni 2010, 23:31
Hee, Bedankt voor je reply.

Zit er dan polariteit bij AC? Ik dacht alleen bij DC.

Zou de brom komen doordat ie te weinig ampere heeft? Ik hoopte dat het wel zou gaan maar beter van niet dus :)

Henri H
7 juni 2010, 00:11
Volgens mij is de 9V wel degelijk DC, maar je maakt me aan het twijfelen.
De brom zou kunnen komen doordat je een AC adapter gebruikt, of misschien ook doordat hij te weinig vermogen heeft?
Er staat vaak op een adapter dat ie AC is, maar dat betekent niet (altijd) dat de uitgangsspanning AC is. Vaak geldt dat voor de ingansspanning (±230V).

TimS
7 juni 2010, 01:22
Intellifex is AC, dacht laatst nog dat het apparaat kapot was, net voordat ik het apparaat weg ging brengen voor reparatie kwam ik er achter dat ik al weken met een DC adapter (voor m'n midipedaal) zat te kloten. AC adapter er aan en hij deed het weer perfect.

Henri H
7 juni 2010, 07:57
De Replifex is DC, dus dat wordt dan erg lastig....

@TimS: Waar wilde jij je Intellifex naartoe brengen?
Ik heb er ook één, maar wil hem eigenlijk ook 's na laten kijken.
Antwoorden via PM mag. :)

Yek1
7 juni 2010, 08:39
De Replifex is DC, dus dat wordt dan erg lastig....


Sure?
Want mijn Replifex en Intellifex waren allebei AC.
Staat ook in de handleidingen.

1x 2000mA is inderdaad te weinig, de app. gebruiken meer.

Antonis Simonis (Adesign) in Den Haag is een goede en goedkope electro techneut.

groovieguitarguus
7 juni 2010, 09:05
De Replifex is DC, dus dat wordt dan erg lastig....

@TimS: Waar wilde jij je Intellifex naartoe brengen?
Ik heb er ook één, maar wil hem eigenlijk ook 's na laten kijken.
Antwoorden via PM mag. :)

Als ik bovenstaande lees.... ben je met een AC voeding weer Up and Running!!! ;-)

Henri H
7 juni 2010, 09:12
@Yek1: Ik twijfel weer. ;)

Die technicus houd ik even in gedachten, thx.

@groovieguitarguus: De Intellifex doet het wel, maar heeft wat kuren.
De adapter die erbij zit is 1,5 A. De polariteit ervan weet ik ff niet, maar dat lijkt in mijn geval niet het probleem in ieder geval.

interessander
7 juni 2010, 09:52
Replifex is AC. Ik heb zelf een voeding gebouwd van een Ringkerntrafo van Amplimo met twee separate 9vAC taps van 1.6 A (je kunt ze ook zwaarder krijgen)

Deze voeden de Replifex en de phantom power plug van de Replifex. (die laatste kan ook DC, want werkt ook met een onespot)

Hier een plaatje in een tijdelijke behuizing:
http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/9VAC-002.jpg

Ik heb zelf geen last van brom, maar ik weet niet of dit voor jou ook zou kunnen werken.

Nocki
7 juni 2010, 11:02
Geweldig. Dat is wat ik moet hebben geloof ik :)

Hoe zou ik zoiets moeten maken? Beetje solderen lukt me wel...

interessander
7 juni 2010, 11:11
Het is eigenlijk heel makkelijk, de trafo heeft 6 aansluitingen, twee daarvan zijn de 9v paren en aan de andere twee zet je een stekker. Bijkomend voordeel is dat deze oplossing veel minder ruimte inneemt dan die grote Rocktron adapters.

Nog een foto van de testopstelling ter verduidelijking:

http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/9VAC-001.jpg?t=1275901729

MarkS
7 juni 2010, 23:28
Hi,

Hier een echte noobvraag.
In mn rackje heb ik een Replifex en een intellifex. De replifex gebruik ik als volumeregelaar via midi en de intellifex komt erna zodat ik de delay trails blijf behouden.
Zo kan ik ook delays stapelen en met meerdere types reverb door elkaar werken.

Ik wilde beide units voeden met 1 adapter (AC). Ik dacht dat dat geen probleem zou zijn maar ik krijg helaas een brom. De cae is van zichzelf een hele stille preamp en ook de rest vvan mn rack is erg stil dus dat is erg jammer...
Met 2 losse voedingen heb ik geen last van brom maar met 1 2000ma voeding helaas wel.

Kan iemand uitlegger hoe dit komt, ik ben erg benieuwd hoe dat zit en wil er graag van leren.
En weet iemand ene oplossing anders dan 2 voedingen gebruiken. Op dit moment werkt ik dus met 2 voedingen...

Alvast erg bedankt.

Nocki

Los van het feit dat ik ook een electronica noob ben, zie ik eigenlijk het probleem niet zo. Ik neem aan dat het spul in een rack(je) zit, het moet dus toch geen probleem zijn om 2 adapters weg te werken aan de achterzijde? Bij een kabelzooi voor je voeten kan ik me de beoogde efficientie nog wel enigzins voorstellen....

Nocki
13 juni 2010, 13:05
Los van het feit dat ik ook een electronica noob ben, zie ik eigenlijk het probleem niet zo. Ik neem aan dat het spul in een rack(je) zit, het moet dus toch geen probleem zijn om 2 adapters weg te werken aan de achterzijde? Bij een kabelzooi voor je voeten kan ik me de beoogde efficientie nog wel enigzins voorstellen....

Juist voor mn rackjes is het sport om het zo netjes en zo licht mogelijk te houden.
Ruimte voor adaptors is er gneog maar het liefste doe ik dit allemaal zo efficient mogelijk.

Ik heb ondertussen ondervonden dat 2 replifexen beter klinkt dan een replifex en een intellifex na elkaar :)
Dus heb ik nu 2 replifexen in mn rackje hangen.
Zo heb ik straks ook 2 tapdelays op mn bordje :)

Gisteren heel mn rack naar mn zin bekabeld. Het enige wat ik nog mag doen is de 9vDC voor de pedalen gaan bouwen en de kabels voor mn pedalen naar mn looper maken. Dan kan ik daarna weer verder voor een leuke thuis set...

Chiel
13 juni 2010, 14:02
Dat samen bundelen gaat eigenlijk nooit goed bij een AC spanningsbron. Daarbij geeft een standaard trafo al snel meer problemen als een ringkern. Dedicated voedingen gebruiken is dus het devies. Beste oplossing is imo een ringkerntrafo (zoals interessander gebruikt) met twee separate wikkelingen. Gebruik dit zelf ook en werkt 100% probleemloos. Is bovendien zeer compact!

Waar je overigens wel goed mee moet oppassen is dat een dergelijke trafo in een bepaalde verhouding de spanning omzet. Dus 220V erin is 9V eruit. Bij een evt. overspanning op de ingang zal dus ook de uitgang een hogere spanning afgeven. En daarmee is je Intellifex/Repliflex dood. Maar ja, als je een spanningsstabilisator gebruikt hoef je je daar niet druk over te maken.