PDA

View Full Version : Upgraden Fender Lite ash Strat., hulp nodig met de Trem (brug)



Schuur25
6 juni 2010, 20:42
Goedenavond allen,

Ik heb m.b.t. tot het upgraden van mijn Lite ash Strat een beetje hulp nodig.

De standaard Tremelo die op deze gitaar zit (een 2 punts) wil ik graag gaan vervangen voor een beter exemplaar (ontstemd vaak)

Nou heb ik bij Thomann een Trem. gezien van Schaller wat mij wel wat lijkt (veel goede ervaringen over Schaller gehoord) en ook 2 punts.

http://www.thomann.de/nl/schaller_vintage_tremolo_mc.htm

Is dit een waardige vervanger voor de standaard Trem. die op mijn Lite ash zit?

Hendriks
6 juni 2010, 21:12
Eerst even goed meten , om te zien of het past . Ik zou ook even kijken naar een Wilkinson , ook goed spul en ook nog eens betaalbaar.

Schuur25
7 juni 2010, 00:02
even wat rond lopen googlen...

Made in Korea Lite Ash Strat
Comes stock with metric arm
2-pivot bridge
2 1/16 string spacing
Note: Threaded for 10-32 American arms
Lite Ash arm

Ik heb hier niet zo heel veel verstand van, dus ik hoop dat iemand mij kan helpen de juiste 2 punts trem te vinden voor mijn type Strat :)

vulvasonic
7 juni 2010, 00:31
Misschien is het beter om je strat te upgraden met Graph Tech zadels, een Graph Tech topkam en eventueel een setje locking mechanieken.
Daarmee zullen je stemproblemen voor een groot deel zijn opgelost. En dan zou ik (om te proberen) beginnen met het Graph Tech topkammetje, want bij de meeste conventionele tremolosystemen ligt juist daar vaak de oorzaak van het ontstemmen na tremologebruik. Zeker bij de wat goedkopere modellen als de light ash (wat op zich verder een prima gitaar is). :)

Schuur25
7 juni 2010, 19:44
Misschien is het beter om je strat te upgraden met Graph Tech zadels, een Graph Tech topkam en eventueel een setje locking mechanieken.
Daarmee zullen je stemproblemen voor een groot deel zijn opgelost. En dan zou ik (om te proberen) beginnen met het Graph Tech topkammetje, want bij de meeste conventionele tremolosystemen ligt juist daar vaak de oorzaak van het ontstemmen na tremologebruik. Zeker bij de wat goedkopere modellen als de light ash (wat op zich verder een prima gitaar is). :)

Zat ik idd. ook aan te denken, andere topkam, en een set locking mechanieken.

Ik kwam uit op deze Trem. van Wilkinson, en zo te zien lijkt deze universeel... dus dat zou moeten passen neem ik aan. Opzich wel een goede vervanger voor mijn standaard Trem?

linkje http://www.mainmusic.nl/nl/product/7713/345/gitaar/gitaaronderdelen/tremolo/wilkinson/tremolo_ststyle_mat_chroom.html

Schuur25
7 juni 2010, 20:16
Of zou deze een betere kandidaat zijn?

http://www.janmorien-gitaren.nl/product_info.php?cPath=33_381&products_id=2884&osCsid=e2c3e879f25a2bc3f725c968b98bac5d

Schuur25
7 juni 2010, 20:46
die Wilkinson op de site van Jan Morien heeft een pitch van 10.5, wat over een komt met een string spacing van 52.5.

Dat zijn de exacte waarden die mijn Lite Ash Strat. ook heeft, dus dat zou moeten gaan werken?

vulvasonic
7 juni 2010, 22:43
Misschien dat een vriendelijke gitaarbouwer je daar een sluitend antwoord op kan geven. Wilkinson maakt in ieder geval uitstekende trems. Maar zelfs de beste trems zullen je niet helpen als de topkam van je gitaar niet goed is.

Een vriend van me heeft een Yamaha Pacifica in de duurste uitvoering. Ook daar zit een Wilkinson trem op en een grafieten topkammetje. Op die gitaar zijn zelfs duikvluchten te maken.

crapton
7 juni 2010, 22:51
Std trem is troep. Ik heb er een Wilkinson VS50 op zitten, niet duur en heel goed, pook uitneembaar en blijft goed staan. Daarbij een Tremstopper. Werkt perfect. Kopen bij Tonefactory.

http://i300.photobucket.com/albums/nn20/eroosch/Strat/100_4913.jpg

Van Dattum
8 juni 2010, 08:25
Ik zou, zoals Vulvasonic al zei, eerst eens beginnen met een GraphTech topkammetje. Kost je een eurootje of 6 en waarschijnlijk zijn daarmee 80% van je problemen verholpen. De combinatie met lockingmechanieken werkt helemaal uitstekend.

munkie
8 juni 2010, 12:00
+1 vwb de Wilkinson. Ik heb een vintage Fender copie trem van Wilkinson op mijn parts-o-caster, blijft goed stemming na enig afstelwerk. Keihard Brits staal, dik blok eronder dus veel sustain. Ik heb Gotoh mechanieken en een Graphtec topkam.

Schuur25
11 juni 2010, 20:30
Std trem is troep. Ik heb er een Wilkinson VS50 op zitten, niet duur en heel goed, pook uitneembaar en blijft goed staan. Daarbij een Tremstopper. Werkt perfect. Kopen bij Tonefactory.

Hééé precies wat ik nodig had!

Idd, de Standaard trem. wat op de Lite Ash zit is niet al te best, dat heb ik ook mogen ervaren : ) Ik zal even achter een VS50 aan, zal kijkje nemen in de webshop van TF.

trouwens Eroosch, die trem. die jij vervangen hebt op je Lite Ash, die standaard dus, heb je die nog?

crapton
11 juni 2010, 20:38
Jazeker, ik heb alle onderdelen nog. Kan ik m eventueel nog in originele staat terugbouwen.

Ik heb er nog Schaller locking tuners opgezet, ook fijn.

Vergeet niet die Tremstopper, is het geld zeker waard!

Schuur25
16 juni 2010, 20:16
Afgelopen vrijdag de Wikinson WVS-50 II besteld (die met zwarte blok), en vandaag in huis gekregen. M'n gitaar is nog bij de gitaar boer voor vervanging van de topkam, dus die zal ik a.s. Zaterdag ochtend ophalen.

Zaterdag middag zal ik dan aan de slag met het vervangen van het tremelo systeem.

@ Eroosch,

Is het verstandig om de huidige inbus pennen voor het click in systeem van de Tremelo te vervangen voor de mee geleverden, of maakt dat niet uit? En de trem spring. klauw, het exemplaar wat er is is gezet door Fender zelf, kan ik die er inhouden, of ook vervangen voor het mee geleverde?

apekop
16 juni 2010, 21:40
Misschien is het beter om je strat te upgraden met Graph Tech zadels, een Graph Tech topkam en eventueel een setje locking mechanieken.
Daarmee zullen je stemproblemen voor een groot deel zijn opgelost. En dan zou ik (om te proberen) beginnen met het Graph Tech topkammetje, want bij de meeste conventionele tremolosystemen ligt juist daar vaak de oorzaak van het ontstemmen na tremologebruik. Zeker bij de wat goedkopere modellen als de light ash (wat op zich verder een prima gitaar is). :)

Dit was ik van plan bij mijn Fender USA strat. 1 hengst aan de tremelo en de G snaar (en de B meestal ook) onstemt gelijk. Echt irritant. Ik heb al van alles geprobeerd (o.a. potlood grafiet op de topkam en brugzadels), maar het blijft.

Ik ga eerst eens een Graph Tech nut en brugzadels erop leggen. Als dat nog niet helpt dan locking tuners en een roller nut.

Ik hou van de feel van een Fender tremelo, dus ik wil ook niet het hele tremelo systeem vervangen.

Plant
16 juni 2010, 22:34
Vergeet de stringtrees niet (die snaargeleiders tussen topkam en stemmechanieken)! Die zorgen ook voor wrijving / ontstemming.
Je kunt ze vervangen voor Graphtech of weglaten en staggered stemmechanieken gebruiken.

G.G.
17 juni 2010, 10:35
Misschien dat een vriendelijke gitaarbouwer je daar een sluitend antwoord op kan geven.


Heb zelf een flink aantal strats gemod en en 3 strats gebouwd van ruwe planken totaan het eindproduct. Ik sluit me geheel aan bij je eerdere verhaal. Graphtech topkam, of eentje van Tusk (die zijn Ivoorkleurig en werken verder exact hetzelfde) zullen 3/4 van de problemen verhelpen.

Ik heb zelf op mijn favoriete strat de volgende combinatie zitten: Tusk topkam, Sperzel locking tuners (kijk eens op ebay, daar vond ik ze al nieuw in de verpakking voor $ 45) kijk niet naar of het wel een 6 in lijn setje is of misschien 3 x 3. Je kan de asjes heel gemakklijk omdraaien. Weet niet of ze het allemaal hebben, maar die van mij zijn in 3 hoogtes, zodat de snaren mooi schuin lopen. Kijk ook even naar je stringtree(s). Een Rollertree of een exemplaar van graphtech scheelt ook wat. Met mijn Sperzels (die dus in hoogte aflopen) heb ik ervoor gekozen geen stringtrees te nemen en dat werkt ook prima.

Qua tremelo is Schaller en Wilkinson beide prima. Met een 6-punts geef ik de voorkeur aan Diego. Wat voor jouw het belangrijkst is, is de spacing.

Schuur25
17 juni 2010, 11:53
Heb zelf een flink aantal strats gemod en en 3 strats gebouwd van ruwe planken totaan het eindproduct. Ik sluit me geheel aan bij je eerdere verhaal. Graphtech topkam, of eentje van Tusk (die zijn Ivoorkleurig en werken verder exact hetzelfde) zullen 3/4 van de problemen verhelpen.

Ik heb zelf op mijn favoriete strat de volgende combinatie zitten: Tusk topkam, Sperzel locking tuners (kijk eens op ebay, daar vond ik ze al nieuw in de verpakking voor $ 45) kijk niet naar of het wel een 6 in lijn setje is of misschien 3 x 3. Je kan de asjes heel gemakklijk omdraaien. Weet niet of ze het allemaal hebben, maar die van mij zijn in 3 hoogtes, zodat de snaren mooi schuin lopen. Kijk ook even naar je stringtree(s). Een Rollertree of een exemplaar van graphtech scheelt ook wat. Met mijn Sperzels (die dus in hoogte aflopen) heb ik ervoor gekozen geen stringtrees te nemen en dat werkt ook prima.

Qua tremelo is Schaller en Wilkinson beide prima. Met een 6-punts geef ik de voorkeur aan Diego. Wat voor jouw het belangrijkst is, is de spacing.

Heb m'n Strat. vorige week vrijdag bij de gitaar boer gebracht voor vervanging voor de topkam, en er komt één van Graptech op. Dat zijn van die klusjes daar waag ik mij zelf liever niet aan, ook met het invijlen van de groeven. Vervangen van het Trem. systeem e.d. kan ik dan wel zelf.

Ik zal ook eens op pad voor een set Locking tuners, goed idee.

De spacing van de Wilkinson trem. die ik gisteren in huis heb gekregen komt overeen met het standaard trem. systeem wat nu op mijn Strat. zit, dus dat zit helemaal goed : )

Zaterdag als ik m'n Strat. ophaal zal ik het Trem. systeem dan gaan vervangen. Maar die inbus asjes van m'n standaard trem, die kan ik gemakkelijk vervangen voor de 2 mee geleverde exemplaren van Wilkinson? Dat is gewoon een kwestie van oude asjes er uit halen met inbus sleuteltje, en de nieuwen er in draaien?

G.G.
17 juni 2010, 13:17
Invijlen valt echt wel mee hoor. Je kan heel makkelijk een tooltje daarvoor maken:

Koop bij de bouwmarkt uit de € 2.50 bak een setje voelermaatjes en klem de hele set in de bankschroef en dremel er tanden in. Nu heb je voor iedere snaar een passende "vijl" door aangrenzende maatjes naast elkaar als vijl te gebruiken.

Grof in vorm vijlen doe ik gewoon met de topkam reeds op zijn plek door met een potloodje de radius af te tekenen incl. frethoogte en een heel klein beetje extra. Ze wel je strat ff vast om beschadigen van de hals te voorkomen.

Het enige dat een beetje stalen zenuwen vereist is het verwijderen van de oude topkam maar als je een paar stappen volgt is dit door een chimpansee nog goed te doen:

Zet de gitaar goed liggend vast op je werkplek (wel met doeken etc om beschadigingen te voorkomen). Blokker de kop, dat als je een zijwaardse tik geeft, de gitaar niet kan verschuiven.

Kijk if er lijm, lak etc zit tussen het oppervlak van het hout en de topkam. Zo ja? Snij dit netjes los met een scapel of scherp stanleymes om laksplinters of houtsplinters te voorkomen.

Dan neem ik altijd een klein hamertje en een stevige horlogeschroevendraaier die net iets smaller is dan dat de topkam breed is.

Probeer de schroevendraaier NIET TUSSEN de topkam en het hout van het sleufje te slaan. Dat geeft gegarandeerd schade.

Hamer de schroevendraaier in de topkam, net een milimeter boven het hout en tik hem schuin naar het midden van de hals richting het hout. De topkam splijt en je kan hem schuin omhoog eruit wippen. Soms is zelfs een klein tikje al genoeg om de topkam opzij uit de sleuf te drukken. Dan heb je geluk.

Vastzetten zou ik zelf nooit met lijm doen hoewel sommigen dat wel doen. De topkam moet zo strak zitten dat hij zelf op zijn plek blijft. Als lijm nodig is, gebruik dan lijm die niet al te extreem zijn welk doet en zo min mogelijk. Heb zelf ooit eens een beetje Pritt-stick gebruikt. Dat plakte voor die klus net voldoende en later verwijderen zou geen probleem zijn.

Tip: doe alles met beleid en bescherm je gitaar en trek de eerste keer er twee uur voor uit. Het kan in 30 minuten maar je hebt de eerste keer tijd ndig voor een paar rook, bier etc pauzes om geconcentreerd te blijven.