PDA

View Full Version : Moeite met 16e noten



stratestic
6 juni 2010, 20:10
Ik ben al een hele tijd bezig om 16e noten te leren aanslaan. Het bekende op- neer patroon.

Het probleem is het ritmisch doorbewegen. Als ik geen noten hoef te spelen stop ik automatisch met doorbewegen.

Wanneer er in een solo een paar 16ed noten zitten en dan opeens een halve noot heeft tot gevolg dat ik niet strak doorga met aanslaan. Heb dus eigenlijk moeite om het ritme vast te houden, zeker op een iets hogere snelheid.
Het gekke is dat dit vooral geldt voor lose noten en in mindere maten voor slagpatroontjes. Krijg ditmaar niet voor elkaar mij dit aan te leren en eigenlijk geen idee hoe ik het moet oefenen. Ik heb al met een digitale metronoom op 16e noten zitten oefenen, maar dat is helemaal frusterend.

Iemand oefeningen of tips hiervoor?

Vadim
6 juni 2010, 23:22
Als ik soms problemen heb met aanslag, werkt het voor mij goed om heel goed in mīn hoofd te stampen waar elke noot zit. Dat je het echt kan dromen zeg maar. Ik weet niet hoe dit bij jou gaat, maar bij mij is het zo dat als ik het verloop van het ritme echt goed ken, mijn rechterhand dit automatisch volgt. Dus goed weten hoeveel noten per snaar, waar de up en down beats moeten, etc. Waar het dus eigenlijk op neer komt is: veel spelen. :strat:

Christopha
7 juni 2010, 02:25
Heel langzaam begin, zo langzaam dat het belachelijk LIJKT. Je oefent nu op een snelheid dat je mind je vingers niet meer kan sturen; geprogrammeerde bewegingen. Als je nu zo langzaam oefent dat je hersenen de bewegingen kunnen sturen kun je het spiergeheugen herprogrammeren, trainen.

Zorg dat eerst de vingers de juiste dingen doet voordat je aan snelheid denkt. Bijvoorbeeld op 60 bpm en je kunt de 16den spelen als 8sten en dus de halve als een hele. Whatever your mind can deal.

D-string
7 juni 2010, 13:37
1. leg de gitaar weg
2. Luister het stuk wat je wil spelen een aantal keer waarbij je met je voet mee tikt op de maat.
3. Luister nogmaals en bleef mee tikken en doe het geluid na met je mond (bijv zingen).
4. Doe het nogmaals na maar dan zonder het stuk op de achtergrond
5. Verlaag de snelheid van het tikken en pas je zang hierop aan.
6. Pak een gitaar erbij en speel het op een laag tempo. Je kan de begeleiding van het tikken met je voeten en de zang hierbij gebruiken
7. Als dit goed gaat versnel je totdat je de gewenste snelheid hebt.

Ik heb dit probleem in het begin met slag gehad. Daarbij heb ik uren gespeeld voor de spiegel om het zelf op te merken als ik niet constant mee ging met de armbeweging. Succes ermee.