PDA

View Full Version : Flanger FL9 defectje



Chroxy
6 juni 2010, 20:02
Gitarist van mn band had problemen met z'n board; z'n Trex Fueltank is doorgebrand en sindsdien werkt z'n ibanez FL-9 niet meer op adapter.

Via batterij werkt hij wel nog prima.

Nu was de vraag ofik er naar kon kijken. De input is niet stuk (meten is weten), maar meteen na de input zit een diode (D106 op schema) van het type W03C.. (schema: http://www.mojotronics.com/images/FL9.pdf

Is dit een spanningsbeveiliger, die misschien doorgefikt is, waardoor via de adapter de FL-9 niet werkt?

Waar is deze diode te krijgen? OP bekende adressen als newtone kan ik hem niet vinden.

Dirk_Hendrik
6 juni 2010, 20:12
Die diode kun je gewoon vervangen door een 1N4001 (of 1N4002, of 4003 etc..)
maar het lijkt me stug dat dat je probleem is daar hij het dan op batterijen evenmin zou doen.

Dus vermoed ik dat de centerpin (massa dus) van je adapteraansluiting niet langer verbinding maakt met de massa van de rest van de elektronica. Printbanen rond die aansluiting checken dus. Of even meten of je een 0 ohm verbinding hebt tussen de soldeerlas van de centerpin en de case.

En meet wel even de weerstand van die diode. Vaak worden die dingen na uitgefikt te zijn een geleiding. Dan kan dan ook de oorzaak zijn van een op een andere plaats doorgebrand printspoor.

Chroxy
6 juni 2010, 21:30
je bent de held van de avond..

ik meet de massa van de input en inderdaad; geen verbinding. Even warmmaken met soldeerbout + tin.. en voila, probleem opgelost! :)

Enorm bedankt!

Dirk_Hendrik
6 juni 2010, 22:59
:soinnocent:

Je mag het niet zeggen want da's niet netjes...
maar het is zo lekker voor je ego :satisfie: