PDA

View Full Version : Zelf tele maken



Johan91
6 juni 2010, 18:03
Hou al een tijdje zo'n beetje alle projecten in de gaten, maar heb toch nog altijd een paar vooroordelen. Hoe is de sound? En dan bedoel ik niet de elementen, maar eerder van: de body maak ik zelf (bijvoorbeeld van essenhout), en koop daar een goede tele hals bij.

Wil graag zelf een tele maken, maar het kan toch niet dat er gitaarbouwers zijn die "veel" geld vragen, en dat je andere bekende merken kan overstijgen met wat je zelf bouwt. Welk niveau haal je, of kwaliteit? Ben erg benieuwd!

(Heb al filmpjes op youtube gekeken enzo, maar ervaring zeggen toch meer)

Yoshida
6 juni 2010, 18:26
Tja wat kan daar over gezegd worden... een gitaar is een gitaar, en iedere gitaar klinkt anders. OK beetje kort door de bocht maar ik denk wel dat er een kern van waarheid in zit.
Belangrijke factor denk ik is de brug die je gebruikt, en hoe goed de hals bij de body past. (koop dus eerst de hals voordat je de neckpocket uitfreest)
De houtsoort en dikte van de body kan volgens mij ook verschil maken. En daarnaast natuurlijk de snaren en de versterker, en... degene die erop speelt. Dus mijn bewering dat iedere gitaar anders klinkt houdt aardig stand denk ik ;)

Klinkt zelfbouw beter of slechter? Hangt af van waar je het mee vergelijkt. Zelfs als je een exacte replica maakt van een bestaande gitaar dan kan die nog anders klinken. Maar het plezier moet in het bouwen zitten, en als er een gitaar uit komt waar je met plezier op kan spelen dan heb je des te meer eer van je werk.

De korte versie is dus: leuk plan, doen! Bedenk zelf iets dat jouw gitaar uniek en persoonlijk maakt, ga aan de slag, en als je tegen problemen aanloopt is er altijd wel iemand hier om je te helpen.

UnDefined
6 juni 2010, 19:17
Klinkt zelfbouw beter of slechter? Hangt af van waar je het mee vergelijkt. Zelfs als je een exacte replica maakt van een bestaande gitaar dan kan die nog anders klinken. Maar het plezier moet in het bouwen zitten, en als er een gitaar uit komt waar je met plezier op kan spelen dan heb je des te meer eer van je werk.


Als je er EMG's in gooit klinkt alles hetzelfde :')

Van Dattum
6 juni 2010, 19:51
Als je er EMG's in gooit klinkt alles hetzelfde :')

Yeah... right... :seriousf:

Kakihara
6 juni 2010, 20:40
De kwaliteit hangt een beetje van vanalles af : het hout wat je gebruikt, de kwaliteit van andere hardware, je eigen vaardigheden. Zo zou ik al blij zijn als er geluid uit mijn zelfbouw zou komen en dat die toch een klein beetje bespeelbaar en intoneerbaar zou zijn.
Als het de bedoeling is om voor een €500 à €600 een gitaar te bouwen die met diverse customshops en professionele luthiers moet concurreren, kan je de plannen wel opbergen : de kans dat dat gebeurt, is bijzonder klein. Wellicht dat je het wel lukt bij de tiende of twintigste zelfbouw, maar de eerste paar exemplaren zullen dat niveau niet halen.

Overigens zou ik toch proberen om zelf de hals te bouwen : mij heeft het veel meer plezier opgeleverd dan de body uit te frezen, en dat was al big fun ! :cheerup:

Yoshida
6 juni 2010, 21:01
Overigens zou ik toch proberen om zelf de hals te bouwen : mij heeft het veel meer plezier opgeleverd dan de body uit te frezen, en dat was al big fun ! :cheerup:

+1 :) en eigenlijk +3, als ik mijn stem zo zwaar kon laten wegen.

Ello
7 juni 2010, 08:06
Overigens zou ik toch proberen om zelf de hals te bouwen : mij heeft het veel meer plezier opgeleverd dan de body uit te frezen, en dat was al big fun ! :cheerup:
Idem! Zelf maken van de hals is echt goed te doen en geeft enorm veel voldoening. En bij een gitaar met geschroefde hals zoals een Tele kun je als het mislukt het gewoon opniew proberen (maar dat zal echt niet nodig zijn).

Johan91
7 juni 2010, 09:20
Oke oke, ik zie zoveel enthousiasme dat ik dan ook zelf de hals ga maken (o god, waar ben ik toch aan begonnen). Dat zal voor mij wel ook het lastigste worden om te doen, maar gelukkig zwerven hier veel gitaarbouwers rond zodat ik niet zelf het ei van Columbus hoef uit te vinden :)

Voor nu is het dit:
- Essen body
- Esdoorn hals
- Tekening van Fender telecaster heb ik. Wordt geen exacte kopie, maar de maten etc. zijn wel handig!
En over de rest ga ik nog niet te veel denken, daar heb ik nog even voor. Belangrijkste is dat er een warme sound uit komt (suggesties voor pickups etc??). Als dat lukt ben ik helemaal om.

M'n bouwerskwaliteiten zullen flink op de proef worden gesteld (ik kan geen eens meer herinneren wanneer ik voor het laatst een frees in mn handen heb gehad :soinnocent: ), maar ik werk wel altijd heel secuur.

Yoshida
7 juni 2010, 09:31
OK ik zie hier 'warme sound' in het wensenlijstje...
Houd er rekening mee dat de houtsoort ook van belang is. Met essen zal je je wat dat betreft geen buil vallen. En ik ga ervan uit dat je een palisander (rosewood) fretboard gebruikt? ;)

Ga je voor de echte Telecaster look dan heb je de Tonerider Hot Classic set nodig denk ik. Erg betaalbaar en klinkt vrij aardig. Anders zou ik een humbucker plaatsen met classic rock of jazz in de beschrijving.

D3nnis
7 juni 2010, 12:48
Als het de bedoeling is om voor een €500 à €600 een gitaar te bouwen die met diverse customshops en professionele luthiers moet concurreren, kan je de plannen wel opbergen :

Bedoel je dit klanktechnisch, of qua bespeelbaarheid, of qua afwerking?

Qua afwerking heb je wel gelijk, dat is echt lastig om strak te doen, en kost dus redelijk wat tijd/geduld om te leren.

Ik ben van mening dat je klanktechnisch echt wel een heel eind kunt komen met zelfbouw.

Wat ik alleen niet kan, en een echte bouwer wel, is meer analyseren waarom iets klinkt zoals het klinkt.
Mijn eerste zelfbouw klinkt bijvoorbeeld best goed (durf hem sowieso wel naast mijn gibson SG te zetten, met gemak), maar ik vind het geluid wel een beetje "hol", ik zou iets meer mid willen hebben als ik deze gitaar nog een keer zou maken, maar de vraag is dan natuurlijk wat er dan anders zou moeten worden, en dat is iets wat ik niet kan inschatten, en al helemaal niet voor ik eraan begin..

Johan91
9 juni 2010, 19:40
Morgen hout halen, maar ik had nog een vraagje over de hals. Deze bestaat in dikte uit verschillende delen niet? Eerlijk gezegd snap ik niet precies wat er in deze tekening bedoeld wordt met de hals. Er lijkt iets in de hals doorheen te gaan, met een bepaalde curve (vanuit de zijkant gezien dan). LINK (Fender Telecaster tekening) (http://www.fileden.com/files/2008/4/29/1889375/Guitar_Building_Plans.pdf)

Kan iemand mij daar meer uitleg over geven?

niekb
9 juni 2010, 19:47
Dat is de trussrod, wellicht moet je nog eens een paar topics doorkijken ;)

Een hals maken vind ik ook het leukst om te doen.
Je zegt dat je altijd nauwkeurig werkt, dat is een goed begin. Rustig plannen en denken en vooral niet te snel willen gaan en dan komt het vast goed.

st.robot
9 juni 2010, 19:49
een telecaster hals kan uit 1 of 2 delen gemaakt worden. meestal uit 2 delen,

hetgeen jij ziet in die hals is de truss-rod (ik hoop dat je weet wat dat is, maar waarschijnlijk wel) op de tekening gebruiken ze een one-way trussrod, die moet met een carve in de hals bevestigd worden, anders werkt deze niet goed, een 2-way rod kan gewoon recht in de hals gelegd worden.

bij een hals uit 1 deel, wordt de trussrod langs achteren erin geplaatst, bij een hals uit 2 delen wordt eerst het trussrodkanaal gefreesd en nadien het fretbord erop gelijmd.

grtz

edit: niekb was me voor, wat hij zegt dus

Javaca
9 juni 2010, 22:10
De kans dat een eerste gitaar meteen fantastisch is is klein, maar niet onmogelijk. Een voorbeeld is de archtop van Woml.

Het ligt er maar aan hoe je te werk gaat, doe je alles zelf, wat is de kwaliteit van je werk, je onderdelen, je hout?
De eerste zal misschien niet opwegen tegen die van een professioneel luthier, maar het belangrijkst is dat je er lol in hebt en van leert voor een volgende.

Edisons eerste peertje smaakte waarschijnlijk nergens naar.