PDA

View Full Version : stom vraagje :-)



Spanky
27 april 2003, 20:04
hey
dit klinkt mss oerdom maar ik wil het weten

kan je een basgitaar bespelen op een gewone gitaarversterker, ik bedoel gewoon om te testen want een vriend van me wil een bas kopen maar we hebben nog geen versterker,
dus vroeg ik me af of ik niet gewoon mn gitaarversterker kon gebruike
(gewoon om te testen, niet om later te spelen hoor :smile:)

thx

basswasp
27 april 2003, 20:07
Voor heel zachtjes testen zou het moeten kunnen, maar speel maar niets op volume, want dan gaat je gitaarversterker er langzaam kapot...

AntY
27 april 2003, 21:17
met heel z8tjes bedoelt ie echt HEEL zachtjes!! en eigenlijk vraag ik me af of t dan nog kan, maarja. wat bedoel je met even? koop liever gelijk een basversterker, goed geluid komt toch niet uit een gitaarversterker!

bassopotmus
27 april 2003, 21:45
jah dat kan!
Alles kan in princiepe, 2 dingen:

1: doe dit maar 1 keer en koop erna wat anders om overheen te bassen, de speaker kan niet tegen de grote slag van de bass, de Xmax waarde is te laag, das maximale uitdrukking van de speaker...

2: Heel relax het vollume aanzetten, anders is dalijk je Marschall ofwat je hebt er echt aan!

MAW, het kan. Maar ik raad het niet zo zeer aan

basswasp
27 april 2003, 21:56
De Xmax? Of bedoel je de amplitude? :wink:

JV
27 april 2003, 22:04
het kan. echter verneuk je wel heel je versterker door het hoge output van de bas, waardoor de uitgangstrafo teveel krijgt. en ook je speaker is er niet op gebouwd. kzou het dus niet doen

niels_r
27 april 2003, 22:12
Voor gewoon even testen moet dat kunnen, zet hem - zoals iedereen hierboven ook al heeft gezegd - niet te hard.

Het geluid dat je krijgt is trouwens wel iets anders dan bij een echte basversterker. Ik heb mijn bas ook wel eens in de gitaarversterker van m'n broertje geplugd en daar klonk hij heel 'iel' en 'dun'.

Laus
28 april 2003, 01:48
klinkt niet goed. Maar een beetje goede top kan het makkelijk hebben. Vooral oude Fender Reverbs klinken erg leuk met een dikke speaker dr onder. Alleen wat weinig volume. Maar wel leuk om de te freaken met analoge effecten.

bassopotmus
28 april 2003, 10:54
Op 2003-04-27 21:56, schreef basswasp:
De Xmax? Of bedoel je de amplitude? :wink:

Dacht echt dat dat Xmax was, stond ergens in een speaker bouw forum....

AntY
28 april 2003, 11:27
volgens mij bedoel je
DeltaXMax, oftewel de maximale uitwijking, oftewel de amplitude.... blaat, was elke leraar natuurkunde maar zo goed als mijn ouwe op t VWO :smile:

bassopotmus
28 april 2003, 11:30
dat ja..komop ik doe maar E&M

Spanky
28 april 2003, 17:43
bedankt voor de tips

voor alle duidleijkheid: het is maar om EVEN te testen, daarna koopt ie heus wel een basversterker, ik dacht gewoon mss is het handig om te testen of de pickups wel werken enzo...?

bassopotmus
28 april 2003, 19:16
zeer verstandig...al een bas op het oog?

frenske
29 april 2003, 10:43
Ik heb het nog nooit gedaan! Je kunt natuurlijk zo wel testen of er uberhaupt geluid uit komt, maar als je het geluid wilt beoordelen denk ik dat gitaarcombo´s te kort komen!

Clunk
29 april 2003, 13:45
ik heb et wel eens gedaan... :grin:
op zon mini versterkertje van onze gitarist,
naja,.. ik? hij had em aangesloten :grin:
viel best mee.. ik had em ook niet hard ofzo, maar je mag je E wel ff niet te hard los aanslaan..en al cker je B snaar niet... dan plopt ie denk wel :smile:
dat versterkertje doet het wel nog nu :smile:
wel vet,... hij klinkt alleen volgens mij niet helemaal opti... naja.. dat hebben alle kleine versterkers :grin: :grin: