PDA

View Full Version : Newbie



Captain Planet
6 juni 2010, 16:28
Hallo iedereen,

ik zal me even voorstellen; ik ben een jongeman van 17 jaar die al een tijdje zijn grootste liefde de mondharmonica bespeelt.

Nu heb ik besloten om het niet enkel bij dit mooie instrument te laten. Ik heb besloten om me eens te verdiepen in gitaar spelen en later eventueel andere instrumenten. Maar ik zit met enkele vragen.

Ik heb ongeveer al besloten welke gitaar ik wil na even de muziekwinkel binnen te gaan. Ik ben het nummer precies vergeten maar ik weet dat het van merk een LAG is van 195,00 EUR. Iemand goede ervaringen met dit merk en denken jullie dat het een goede koop zou zijn? Het is een staalsnarige gitaar voor alle duidelijkheid.

Ik heb al wat onderzoek gedaan over snaren en ik denk dat ik met staalsnarige aan de slag wil gaan. Het is niet zomaar een beginnersinstrumentje dat ik wil aanschaffen maar toch iets wat lange tijd kan meegaan en eventueel zelfs voor het leven al denk ik dat dit niet mogelijk is :D.

Dus, mijn eerste post is meteen een lange. Nu is het aan jullie om me wat de goede kant uit te sturen.

EDIT: ik heb wat topics doorgenomen en ik zie veel over dat gitaren stuk gaan. Gaan deze snel stuk? Want het is niet mijn bedoeling om elke 5 jaar een nieuwe gitaar te kopen. =/

Met vriendelijke groeten

P.s. mijn idool als gitarist is toch wel Andy McKee. Zijn gitaar lijkt mij wel eerder een klassieke als een folk gitaar :dontgeti: Kan iemand mij hier bevestiging op geven en vertellen of ik zijn liedjes kan spelen binnen enkele jaren? (Zijn spel is echt geschift)

VanDiekum
6 juni 2010, 19:40
Beste Captain Planet,

Ten eerste Andy McKee is denk ik toch wel een natuurtalent en percussie stijl spelen is iets wat je geleidelijk aan moet leren niet zeggende dat "jij"dat niet zou kunnen" denk niet dat je voor 195 een
"super"goed model hebt maar LAG gitaren zijn niet slecht mijn eerste was een Washburn had toen ook een LAG model uitgeprobeerd maar daar zat toen geen
Piezo element in die LAG was toen ook wel 100 goedkoper die Washburn was bijna 400 euries en zaten op gelijke hoogte kwa kwaliteit en afwerking , maar ik zou ook eens op http://www.thomann.de/nl/index.html kijken alleen met akoestische gitaren is het altijd opassen al zijn ze hetzelfde model en merk toch kunnen ze verschillen beste is gewoon goed te testen en op je gehoor af te gaan. Veel geluk
Ohw ja bijna vergeten ik denk dat het type gitaar een Dreadnought of Jumbo model is maar ik kan het mis hebben.
Hoop je hiermee geholpen te hebben Groeten ;)

Captain Planet
8 juni 2010, 19:55
Erg bedankt voor de info!

Maar even terzijde, wat is een piezo-element? :???:

Aan andere lezers, extra meningen zijn altijd welkom ;)

LaurentB
8 juni 2010, 20:55
En piëzo-element is een drukgevoelig stripje dat onder het brugzadel gelegd wordt (op de klankkast), en zodoende het geluid doorgeeft aan de versterker. Er zijn ook magnetische elementen die in het klankgat bevestigd worden. Beiden geven een wat verschillend soort geluid.
In duurdere gitaren zit er vaak ook nog een microfoon ingebouwd, waardoor het totaalgeluid natuurlijker wordt.

jazzie1
9 juni 2010, 12:39
Alles kan stuk gaan het is maar net hoe je ermee omgaat:rockon:
Je moet niet bang zijn voor krasjes want die zitten er gauw genoeg op en sommigen vinden dat de charme van hun gitaar. Buiten een keer een stemmechaniek is er bij mij nooit veel kapot gegaan , kost een paar eurotjes , maar nou ben ik ook niet zo'n doorgewinterde speler.Snaren moet je regelmatig vernieuwen.
Lag gitaren weet ik niets van maar als je de topics hebt door gelezen zul je vaak genoeg tegen gekomen zijn dat je op je eigen indruk en gevoel moet afgaan bij het kopen van een gitaar en dat er goede gitaren zitten tussen zowel duurdere gitaren als goedkopere gitaren. Dus zoals zovelen voor mij gezegd hebbende : koop een gitaar die lekker in de hand ligt en dus makkelijk bespeelbaar is, voor jou goed klinkt en waar je een "klik" mee hebt, wedden dat je hem dan langer als vijf jaar behoud....

paulusdeBKB
14 juni 2010, 22:38
Qua geld uitgeven voor een akoestische gitaar zie ik het een beetje zo:
<300 euro is echt wel het 'beginnerssegment'.
300-1000 het werkpaardsegment. In deze categorie vind je betere instrumenten die je ook als beginner veel brengen. Meer speelplezier, betere afstelling (daardoor ga je sneller vooruit) en een mooiere klank (subjectief). Ook als je regelmatig gaat optreden, kun je aan de instrumenten in de top van deze categorie nog een heleboel plezier beleven.
1000-2000 euro het profsegment. Populair bij werkende muzikanten die wel vaak moeten spelen maar niet meer geld willen / kunnen uitgeven aan een instrument. Instrumenten uit deze prijsklasse zijn vrijwel altijd van uitstekende kwaliteit.
>2000 euro het luxe-segment. Voor werkende muzikanten (als ze het kunnen betalen) en voor gitaristen die al een leven lang gitaarspelen als hobby hebben. De kwaliteit van dit topsegment is meestal niet heel veel 'beter' in objectieve zin dan van de gitaren in het 1000-2000 euro-segment. Wel wordt er vaak gebruik gemaakt van duurdere houtsoorten, mooiere inlays en andere zaken die het individuele en exclusieve karakter van het instrument versterken.

Als je serieus gitaar wilt gaan spelen, koop dan het beste instrument dat je je kunt veroorloven. De beste prijs/kwaliteitverhouding vind je in het 2e segment (is mijn beleving).

jannest
15 juni 2010, 13:12
zou ook ff uitvogelen of je versterkt wil spelen
want zo'n elementje betaal je nl voor

bv gitaar a en b kosten beide 200 euro
gitaar a heeft een element gitaar b niet
dan is de kans groot dat gitaar b een "betere" gitaar is

Fenderfan
16 juni 2010, 10:37
Die Andy gast naspelen binnen een aantal jaren naspelen is heel moeilijk/onmogelijk.
Je merkt zelf ook dat zijn spel bol staat van ervaring en finesse.
Dat betekent niet dat jij de technieken die hij gebruikt niet kunt leren. Toch twee jaar is kort.

Je beste kans om dat te bereiken is :

1) les nemen van een goed instructeur, en zeg dat je dat wil doen. Andere technieken overboord gooien
2) Mijn schatting, minimaal 1.5 uur oefenen per dag, twee jaar lang.

Kom je op muzikaal (ritmegevoel en gehoor) gebied ook maar iets te kort, dan duurt het zeker langer

Maar jezelf een doel stellen is natuurlijk altijd goed. Ga ervoor zou ik zeggen.

Over je gitaar keuze. Ken helemaal niets van het merk Lag. Mijn advies aan jou - geef ik aan iedereen -. Neem een kenner mee en ga voor goed tweedehands. Vooral bij Steel-strings is bespeelbaarheid en klank vaak ver te zoeken. Vooral omdat je beginner bent, moet je een gitaar kopen die heel, heel goed afgesteld is. Dit soort muziek is trouwens ook prima te spelen op een klassieke gitaar. Kost ook minder.