PDA

View Full Version : Aansluiten heater-ct bij AX84 firefly



^smurf
6 juni 2010, 12:27
Hallo, ik ben bezig met een firefly te bouwen, adhv dit schema:
http://ax84.com/media/ax84_m276.gif

Nu staat er bij het onderste voedingsschema dat de CT van de heaters aan de cathode van V3 moet komen.
Moet ik deze dan aan pin 3 & 8 aansluiten, of aan 1 vd 2 ?
En waarom is het nodig deze daaraan aan te sluiten, en niet gewoon aan GND ?
Alvast bedankt!

cluseau
6 juni 2010, 12:38
Nu staat er bij het onderste voedingsschema dat de CT van de heaters aan de cathode van V3 moet komen.
Moet ik deze dan aan pin 3 & 8 aansluiten, of aan 1 vd 2 ?
En waarom is het nodig deze daaraan aan te sluiten, en niet gewoon aan GND ?
Alvast bedankt!

Eén van de twee wordt een beetje moeilijk want ze zitten aan elkaar. Dus idd als je een trafo met CT hebt, aansluiten op de kathodes van V3ab. De reden weet ik niet direct maar daar zal vast wel over nagedacht zijn. Misschien om een gelijkspannings verschil tissen kathode en gloeidraad te voorkomen? Zou het iig doen zoals in het schema staat aangegeven.

Frans.

^smurf
6 juni 2010, 13:05
ok, bedankt voor de opheldering!

nico verduin
6 juni 2010, 13:12
Eén van de twee wordt een beetje moeilijk want ze zitten aan elkaar. Dus idd als je een trafo met CT hebt, aansluiten op de kathodes van V3ab. De reden weet ik niet direct maar daar zal vast wel over nagedacht zijn. Misschien om een gelijkspannings verschil tissen kathode en gloeidraad te voorkomen? Zou het iig doen zoals in het schema staat aangegeven.

Frans.Het is een zoveelste poging om de 50Hz hum te voorkomen. Ook op te lossen door gewoon de draden goed in elkaar te twisten. Dus eigenlijk symptoombestrijding. Een goed gebouwde BF Fender heeft er geen last van. Dus zou het bij die firefly zeker niet nodig moeten zijn.

Yves Pexsters / TAS
6 juni 2010, 15:03
En waarom is het nodig deze daaraan aan te sluiten, en niet gewoon aan GND ?
Alvast bedankt!

Nogal wat eindbuizen hebben in warme toestand een zekere weerstand tussen katode en gloeidraad. In het geval van een fixed bias amp speelt deze overgangsweerstand geen rol gezien katode en gloeidraad op hetzelfde potentiaal staan (0). In het geval van een katode biased amp veroorzaakt deze overgangsweerstand brom.
Door de gloeispanning op katode potentiaal te brengen wordt dit probleem bij voorbaat geëlimineerd.

cluseau
6 juni 2010, 21:01
Nogal wat eindbuizen hebben in warme toestand een zekere weerstand tussen katode en gloeidraad.....


Het verschijnsel van lek tussen gloeidraad en kathode is me bekend, maar je kan de lekstroom uit het gloeicirquit ook beperken door deze gewoon aan massa te leggen. Waar het hier om gaat is waarom de centertap op kathode niveau gebracht wordt waar je normaal genoegen neemt met aardpotentiaal. Persoonlijk denk ik dat het is gedaan om een zo gering mogelijk spanningsverschil tussen kathode en gloeidraad te veroorzaken omdat de kathode meer spanning voert dan normaal gesproken het geval is.


Frans.

Yves Pexsters / TAS
6 juni 2010, 21:51
maar je kan de lekstroom uit het gloeicirquit ook beperken door deze gewoon aan massa te leggen.


Frans.

Het probleem in deze situatie ontstaat pas zodra je de gloeidraad gaat aarden aan nul potentiaal. De katode van de eindbuis wordt (zodra de gloeidraad aan massa geaard is) het middenpunt van een spanningsdeler tussen de lekweerstand (katode/gloeidraad) en de katodeweerstand. Aan de ingang van de spanningsdeler staat 6.3V AC.

Dat men precies in dit type schakeling de keuze heeft gemaakt de gloeispanning aan de katode te aarden is niet verwonderlijk omdat de katodeweerstand niet AC bypassed is, gezien de onderste eindbuis in grounded grid mode staat. Als gevolg van de lekkage komt er een gedeelte van de gloeispanning op de katode van de eindbuis te staan. Indien je de gloeidraad gaat aarden via de katode is dit niet langer het geval en zo kan er ook geen bromspanning ontstaan.