PDA

View Full Version : boutjes



Luigi
6 juni 2010, 12:22
Hoi!
Ik ben bezig met een telecaster projectje. Daarin komt een tone bar van
Taipan Tone; http://taipantone.com/pages/brass%20tonebar%20thumb.jpg
Deze komt in plaats van de string ferules (string thru body dus), daarvoor is nu een ruimte uitgefreest waarin de tonebar komt te zitten. In die tonebar zitten (niet zichtbaar op de foto, aan de onderkant dus) twee schroefgaatjes om 'm in de body vast te zetten dmv twee boutjes. Ik wil nog een stapje verder gaan en die boutjes door de hele body laten lopen en zelfs door de brugplaat heen. Moet ik dan dus twee gaatjes voor boren in de brugplaat. Ingewikkeld verhaal maar de vraag is simpel. Die schroefgaatjes hebben Amerikaans draad (unc?), volgens mij met de maat 5/8. (heb de ballen verstand van inches etc., dus...) Ik zoek me rot naar een zaak in Nederland die die boutjes heeft, liefst met een lengte van een cm of 4 en dan ook nog met kruiskop. Iemand suggesties?

Ello
6 juni 2010, 19:59
Bij Fabory hebben ze werkelijk alle bouten en moeren die je maar kunt wensen. Zie www.fabory.com.

5/8" (>M12) lijkt me wel erg heftig om z'n tone bar vast te zetten. Wordt dat ding niet al op z'n plek gehouden door de ball-ends van de snaren en zijn de bevestigingsboutjes dus niet alleen maar om te voorkomen dat 'ie eruit valt als er geen snaren op zitten?

Succes in ieder geval. Post eens een foto van het eindresultaat.

Luigi
6 juni 2010, 22:27
Dank, zal daar zeker eens gaan kijken!
Die boutjes moeten ongeveer 3,5 mm dik zijn. Zoals ik al zei, de ballen verstand van inches enzo..
Natuurlijk houden de baleinden van de snaren die tonebar op zijn plek. Maar ik wil een zo stevig mogelijke verbinding, ook van de brugplaat. Heb het idee dat dit beter zal gaan klinken.

Ello
7 juni 2010, 08:00
Ter info, 1 inch is 25,4 mm. Ik hoop dat je voor je mensuur (bijv. 25,5 inch) wel de juiste omrekeningsfactor gebruikt anders zit je straks met een ukelele of een contrabas... :crazyhappy:

Luigi
7 juni 2010, 19:51
dat wist ik wel. De notatie onder de inch of mbt delen daarvan heb ik nog niet door...:???: Komt wel goed, bedankt voor de tip!