PDA

View Full Version : Delay of Reverb



swlabr
6 juni 2010, 10:17
Ik wil mijn sound een beetje rijker/voller maken. Ik heb een eenvoudig buizenversterkertje zonder effecten. Ik heb al een boss overdrive OD3 en een MXR compressor. Ik wil dit verder uitbreiden maar overweeg of een reverb pedaaltje of een delay pedaal (analoog of digitaal ben ik nog niet uit).
Kan iemand mij een beetje advies geven. Speel voornamelijk blues/rock jaren zeventig.

Keevinkos
6 juni 2010, 10:37
vaak worden ze in combinatie gebruikt. Luister maar eens naar EVH, die gebruikte tonnen reverb met een slapback delaytje. (alsof je echt in een grote kerk oid staat)

Ik neem aan dat je een effectsloop hebt? (zonee, dan heb je aan geen van beiden wat)

Als je tussen beide zou moeten kiezen zou ik voor de reverb gaan, daar heb je denk ik nog ietsje meer aan om het voller te laten klinken dan met een delay:blast:

humbucker
6 juni 2010, 11:13
Een fx-loop is niet noodzakelijk hoor! Ik zou gaan voor een delaypedaaltje, indien je die niet te extreem afstelt, kom je dicht bij een reverbsound en je kan hem gebruiken voor delays (wat nogal logisch is:D)

swlabr
6 juni 2010, 11:39
Twee meningen dus. Hetzelfde als mijn dilemma. Uiteidenlijk ben ik ervan overtuigd beide pedalen nodig te hebben Maar ik ga denk eerst voor het delay. Nu nog de vraag analoog (carbon copy) of digitaal (dd7 od nova repeater).

humbucker
6 juni 2010, 11:43
Ik vind analoog lekkerder, maar als je naar een shop gaat (de meeste hebben deze 2 pedalen wel op voorraad) dan kan je het helemaal zelf beslissen! Vertrouw gewoon op je oren. :)

GlobalWarming
6 juni 2010, 12:24
Verkeerd topic :(

Liquid_Metal
6 juni 2010, 13:00
Kabel heeft effect op geluid prestaties, dat is ook het eerste wat ik ervan hoor :hippie:

Ik heb ooit is zo'n dure kabel gekocht en die heeft mijn gitaar geruïneerd en ik krijg hem niet gemaakt of ik moet een nieuwe jack erin steken wat mij dus niet zo goed lukt ...

De kabel had een soort van weerhaakjes die mijn jack kapot maakte, daarna is de kabel van de markt verdwenen denk ik ... mja ...

Verkeerde topic? :P

Ik zou eerst voor een delay gaan, die doen veel meer met je geluid dan galm. Galm krijg je ook nog, hoewel natuurlijk in mindere mate, van de ruimte waar je in speelt.
Maar het ligt er natuurlijk ook aan waar je de boel voor gebruikt. Ik gebruik voor solo's en 'grand overdrives' heel vaak delay, maar voor ritmewerk blijft ie absoluut uit. De reverb staat dan wel weer altijd aan en die doet ook veel met de sound.

UnDefined
6 juni 2010, 13:51
Zoek een 2de handse Boss RV-3 op MP is een delay en een reverb in 1.

swlabr
6 juni 2010, 13:56
Als ik het allemaal zo samenvat ga ik in eerste instantie door een delay. Dat had ik zelf ook al in mijn hoofd. Ik gebruik het voor mijn solos. Mischien nog iemand goeie tips omtrent keuze analoog of digitaal, bepaalde merken?

Liquid_Metal
6 juni 2010, 14:20
Als je echt veel geld hebt ga je voor een Eventide Timefactor of TC Electronic ND-1 Nova Delay. Dan ben je voor de rest van je leven klaar :). Maar die zijn wel dik 300 euro.
Als je een minder budget hebt, ik heb veel goeds gehoord over de MXR Carbon Copy en EHX Memory Boy/Toy. Let wel, gehoord, want ik heb ze niet gebruikt. Ik gebruik zelf een G-Major 2 van TC Electronic (rack multi-effect).

humbucker
6 juni 2010, 14:36
Ik heb de memory boy van EHX en ben er heel tevreden van! Je kan ook kijken naar de carbon copy van MXR, die wordt ook als zeer goed zijnde aangeschreven, ik heb er echter geen ervaring mee!

swlabr
6 juni 2010, 15:30
@ Humbucker en @ Liquid Metal

Bedankt voor de nuttige informatie. Mijn budget is niet zo groot dat ik een evident aan kan schaffen. Ik ga denk voor een carbon copy. De kwaliteit en het analoge effect hiervan lijkt mij beter dan de DD7 van boss, die bovendien een hoop dingen heeft die ik waarschijnlijk toch niet ga gebruiken.

TimS
6 juni 2010, 15:34
Ik heb ook alleen een delay, ben niet van plan een reverb aan te schaffen. Ik mis reverb eigenlijk nooit.

Ibanez666
6 juni 2010, 16:06
@ Humbucker en @ Liquid Metal

Bedankt voor de nuttige informatie. Mijn budget is niet zo groot dat ik een evident aan kan schaffen. Ik ga denk voor een carbon copy. De kwaliteit en het analoge effect hiervan lijkt mij beter dan de DD7 van boss, die bovendien een hoop dingen heeft die ik waarschijnlijk toch niet ga gebruiken.


niks mis met de "analoge" sound van de DD-7. Verder ook puik pedaaltje en dat zeg ik niet snel van een Boss ;)

EuroCinema
6 juni 2010, 16:08
Zonder reverb kan erg goed klinken. Maar dat hangt wel mede af van de akoestiek. Een klein/laag zaaltje met veel mensen recht voor het podium erin kan enorm doodslaan, dan is het fijn om wat galm erbij te kunnen draaien. In een grote galmbak of op een hoog podium: lekker dichtlaten. Met een delay kun je in geval a) een prima galmpje bouwen, dus vanwege de veelzijdigheid zou ik die kiezen.

Nitefly7
6 juni 2010, 19:15
vaak worden ze in combinatie gebruikt. Luister maar eens naar EVH, die gebruikte tonnen reverb met een slapback delaytje. (alsof je echt in een grote kerk oid staat)

Ik neem aan dat je een effectsloop hebt? (zonee, dan heb je aan geen van beiden wat)

Als je tussen beide zou moeten kiezen zou ik voor de reverb gaan, daar heb je denk ik nog ietsje meer aan om het voller te laten klinken dan met een delay:blast:

oei, dit is wel erg persoonlijk en subjectief!
geen fout advies overigens, maar geen wet van meden/perzen etc...

als je je delay en reverb zorgvuldig uitkiest en bijv. veel drive/gain uit pedaaltjes haalt, kan een delay of reverb ook prima vóór je amp staan hoor!
veel pro's hebben versterkers zonder fx-loop, dus zetten hun reverb achteraan, vaak voorafgegaan door een delay..

zelf speel ik al jaren met een delay achteraan, als laatste pedaal voor m'n versterker.
hoewel ik delay in 'n loop subtieler en beter vindt (vooral voor oversturing en leads), ben ik met m'n huidige setup dik tevreden; scheelt me toch weer 2 extra kabels om me zorgen om te maken/in te prikken..!
zelf speel ik vaak over cleane amps, of met lichte oversturing; de rest doe ik met pedalen, en 'n delay (zelfs extremer ingesteld) voegt echt veel toe, en klinkt nooit te smerig..
delay VOOR een over z'n nek gaande amp is vaak geen goed idee (zie: "grote volgorde topic")..., maar hoeft niet altijd een no-no te zijn..

qua advies zou ik dus een evengoed bedoeld, prima-werkende suggestie willen doen:

als je begint, probeer dan eerst delay en/of reverb uit; mijn ervaring is dat je met delay een 'reverb-achtige' galm/sfeer kunt maken, maar met een reverb geen 'delay-trucs' uit kan halen..
het effect van reverb is 'subtieler', zelfs als het extreem ingesteld is (rockabilly is bijvoorbeeld redelijk wat reverb, met een 'slapback' of korte delay)..
het effect van delay kan van subtiel naar 'extreem', omdat je gewoon herhalingen kan blijven laten doorgaan/horen..

bovendien heb je natuurlijk de Boss RV-3 wat een Reverb+delay pedaal in-een is.. !

Mitch
6 juni 2010, 19:42
Er is denk ik geen effect waar ik zo'n hekel heb als aan reverb. Nou ja, een slechte chorus kan ook ook angstaanjagend zijn...
Digitaal, analoog, daar moet je je niet blind op staren hoor. Als je weinig mogelijkheden nodig hebt is een eenvoudige delay met één sound natuurlijk genoeg. Dan zou ik echter, zeker als budget een rol speelt, eerst eens naar de EH Memory Boy kijken in plaats van naar de Carbon Copy.

Nitefly7
6 juni 2010, 19:52
Als je echt veel geld hebt ga je voor een Eventide Timefactor of TC Electronic ND-1 Nova Delay. Dan ben je voor de rest van je leven klaar :). Maar die zijn wel dik 300 euro.
Als je een minder budget hebt, ik heb veel goeds gehoord over de MXR Carbon Copy en EHX Memory Boy/Toy. Let wel, gehoord, want ik heb ze niet gebruikt. Ik gebruik zelf een G-Major 2 van TC Electronic (rack multi-effect).

famous last words: "en dan ben ik voor de rest van m'n leven klaar.."
heb ze vorige week ook weer gebezigd (met audio-commentaar van de vrouw des huizes: "dat zei je in december ook al...")

Met 'n Nova Delay heb je natuurlijk wel geen looper die 'n 'simpele' DL-8 wel heeft ;)
en bovendien klinkt zo'n Nova wel erg digitaal (...)!
en wat als je nu die echte analoge sound van 'n Deluxe Memory Man zoekt?

geintje, maar afhankelijk van je wensen/budget zijn er eigenlijk weinig echt 'slechte' pedalen meer, die voor ' een tikkie delay of reverb' op de markt zijn, van de nieuwere modellen..
Heb heel lang een DD-5 gehad, en ook een T-rex Replica, maar die laatste vond ik wel erg kostbaar voor 'n subtiele, warme delay..
de DD-5 heb ik na tig jaren weggedaan omdat ik weer af en toe stereo wilde kunnen spelen, en een looper zocht voor kleine ideetjes..
de Nova heb ik bewust niet gekozen, omdat hij 2x zo duur was als de DL-8 en -voor mijn wensen + portemonnee- niet 2x zo bruikbaar..

qua budget zou ik inderdaad kijken naar de Memory Boy (de Toy schijnt niet voor iedereen even fijn in de omgang te zijn), de Carbon Copy en de Hardwire DL-8..
ietsjes daarboven zou ik kijken naar Deluxe Memory Man, Deluxe Memory Boy en de Nova..
en met wekelijkse optredens en de noodzaak voor simpele preset-veranderingen zou ik wellicht misschien ooit 'n Timefactor overwegen..

voor mij is de DL-8 een prima compromis tussen een 'echt analoog-klinkende' Replica, een 'manusje van alles' Boss DD-x en een modulated variant als de Nova of de EHX'en...
en qua prijs is het helemaal een aanrader.

swlabr
8 juni 2010, 18:28
Iedereen bedankt voor de vele bruikbare informatie. Voor mijzelf ga ik een keuze maken tussen een Nova Repeater, een DL8 en en DD7.
De grote verschillen vogens mij:
1. DL8 en DD7 hebben een looper functie, de Repeater niet
2. DD7 heeft 40 sec. looper , de DL8 20 seconden
3. DD7 zou analoog iets beter klinken dan de DL8
4. In volgorde totale geluidskwaliteit, eerst Repeater dan DL 8 en dan DD7

Klopt mijn mening een beetje zijn er aanvulingen op? Wat is de toegevoegde waarde van de looper functies op DD7 en DL8, zijn ze bruikbaar?

Dirk_Hendrik
8 juni 2010, 19:14
Klopt mijn mening een beetje zijn er aanvulingen op?

Aanvulling 1 is je nickname te veranderen naar "zwabber". Als je dit draadje doorleest is het duidelijk dat je nog geen idee hebt waar je naar op zoek bent. ;)

En dan is het m.i handiger om een spotgoedkoop behringertje te kopen en eens wat ervaring op te doen met het concept "delay" voordat je je gaat inlezen op de voors en tegens van duurdere digitale pedalen of het verschil met analoge delays.

Mitch
8 juni 2010, 19:48
In de afdeling goedkoop proberen zou ik dan liever verwijzen naar de Danelectro delay (klnikt erg goed), Ibanez DE7 tweedehands of de Electro Harmonix Memory Toy.
Het rijtje in geluidskwaliteit...nee joh... begin asjeblieft niet te denken in rijtjes op basis van verhalen van anderen. Ik heb ze alle drie gehoord en ik zou er qua geluidskwaliteit geen enkele volgorde in durven maken.
Muziek is geen wedstrijd.

Nitefly7
8 juni 2010, 20:35
Iedereen bedankt voor de vele bruikbare informatie. Voor mijzelf ga ik een keuze maken tussen een Nova Repeater, een DL8 en en DD7.
De grote verschillen vogens mij:
1. DL8 en DD7 hebben een looper functie, de Repeater niet
2. DD7 heeft 40 sec. looper , de DL8 20 seconden
3. DD7 zou analoog iets beter klinken dan de DL8
4. In volgorde totale geluidskwaliteit, eerst Repeater dan DL 8 en dan DD7

Klopt mijn mening een beetje zijn er aanvulingen op? Wat is de toegevoegde waarde van de looper functies op DD7 en DL8, zijn ze bruikbaar?

ik heb inderdaad je 'mening' ook nog niet verwoord zien worden, maar een samenvatting van het advies dat hier gegeven is..
je mening kun je pas echt vormen als je ze hebt gehoord !

Ibanez DE-7, Digitech Digidelay, Danelectro Delay, Digitech/Hardwire DL8, Boss DD-x... allemaal 'goed' hoor..!

de Repeater klinkt dan ook niet 'beter' dan een DL8, en ook niet beter dan een DD-x (2, 3, 5, 6 of 7)..

een Nova klinkt op zijn beurt weer niet beter dan een Repeater, en de Replica klinkt ook niet 'beter' dan de Nova (wel dermate anders, dat ik voor het geld van 'n Nova wellicht eerder een Replica zou halen...)

als je 'begint' met een bepaald effect zul je toch een zekere prijs/kwaliteit in je achterhoofd moeten nemen: een pedaal dat té aantrekkelijk geprijsd is en dat niet doet wat je ervan verwacht, kan weliswaar snel verkocht worden, maar zal uiteindelijk toch 'duurkoop' zijn geweest..
tegelijkertijd is een pedaal dat tegen de grens van je budget aan zit (of 'maar ietsjes meer is') ook geen verstandige optie als je nog niet zo bekend bent met wat je wilt..

de tip, zoals altijd: probeer er een paar uit in de winkel (de meeste zaken zullen zeker een EHX pedaaltje, Carbon Copy en waarschijnlijk Digitech Hardwire of Digitech Digidelay hebben..) en kijk wat de verschillen zijn..
vervolgens bekijk je -serieus- wat je wensen en je budget zijn, en dan koop je je eerste delay-pedaaltje..

edit: ik mis het inleveren van essays, Mitch ;) (wat is de max.invoer eigenlijk?)

Mitch
8 juni 2010, 20:39
Hmm, we moeten toch eens die maximum invoer van letters naar beneden toe bijstellen :D
Prima adviezen swlabr, doe er je voordeel mee.

swlabr
8 juni 2010, 21:46
Zo te lezen nogal wat reactie losgemaakt. Ik begrijp dat (en dat wist ik zelf natuurlijk ook wel) e.e.a. wat genuanceerder en in de persoonlijke smaak ligt. Komend weekend ga ik de pedaaltjes waar ik het over had eens uit proberen en dan of mischien wat later, mijn keuze maken.

Aca Ilic
8 juni 2010, 21:50
bij twijfellen zou je ook aan kunnen denken om bijv. een Deverb pedaal uit te proberen,of een Relay....;-)

Little Jay
9 juni 2010, 11:11
Nitefly7 noemt het Ibanez DE7 delaypedaal (tonelock serie).

Dat heb ik ook en ik verbaas me altijd dat dit pedaal niet populairder is. Kwaliteit vind ik erg goed en prijs (€75,-) is de helft van wat Boss-pedaaltjes kosten. (Ik ben overigens wel een fan van Boss.) De DE7 is daarbij ook nog eens veelzijdig (van hele korte tot hele lange delays) en heeft een switch waarbij je kunt kiezen voor 'analoog' (een simulatie in dit geval) en die staat bij mij altijd aan. De digitale delay is heel schoon (beter bruikbaar bij zware overstuurde signalen en voor opnamen) en de analoge simulatie geeft een heerlijk vintage 'gruisje' na een aantal repeats. Probeer deze eens zou ik zeggen, kans bestaat dat je daarna geen geld meer uit hoeft te geven aan de duurdere opties.

(En als je niet goed weet wat je wil kun je beter met iets goedkoops beginnen te experimenteren toch? In dat verband: misschien doet de Danelecto Fab Echo van €17,80 (ja echt waar!) wel precies wat jij wilt horen......)

Mitch
9 juni 2010, 11:32
Die is hartstikke populair hoor! Wordt hier vaak aangeprezen (ook in dit topic meer dan eens) en zie je op menig poedalboard terug. Ik heb 'm zelf ook nog steeds, heb 'm zowel voor gitaar als synth gebruikt. Enige nadeel (voor mij persoonlijk) is dat -ie niet zo lekker werkt vóór de pre amp als de basissound al een beetje crunchy is.