PDA

View Full Version : Blackstar HT-5 of Bugera V22



Koeienboei
5 juni 2010, 21:47
Ik ben op zoek naar een nieuwe versterker van ongeveer 300-400 eu. Ik speel vooral metal, maar ook af en toe jimi hendrix of led zeppelin spul. Ik heb een Jackson Ke-3.

Ik zie overal hele goeie reacties over de blackstar en heb die geprobeerd en vond het wel tof geluid. Ik heb de bugera in een andere winkel geprobeerd en vond hem ook wel goed klinken. Ik kan niet goed zeggen of de ene beter klinkt dan de andere want er zit steeds een 30 min reistijd tussen de ene en andere winkel.

De blackstar is wat duurder, maar is wel 2e hands te krijgen voor 300 eu (zelfde als de bugera). De Bugera is meer watt, maar ik hoorde dat de blackstar ook hard gaat.

Welke moet ik kopen? Of zijn er nog andere vergelijkbare amps?

DEA100MKIV
5 juni 2010, 22:53
ga gewoon eens testen in een muziekwinkel

ik denk zelf dat ze alle 2 gaan afvallen:makeup:

Koeienboei
5 juni 2010, 23:17
Ik heb ze dus allebij getest, maar niet in 1 winkel. Ik kan niet een winkel vinden die ze allebij heeft.

Als ze allebij afvallen, wat zou jij dan dat een goeie amp is?

Thiez
5 juni 2010, 23:17
Ik heb zelf de blackstar en helaas de bugera nooit kunnen proberen. Maar de blackstar is zeker een leuk ampje. En mijn topje heb ik 2e hands voor 175 euro gekocht.

Maar zoals DEA100 zegt. Gewoon naar de muziekzaak gaan en testen. Misschien is orange tiny terror ook nog leuk om te proberen.

rijsberman
6 juni 2010, 01:34
Als je vooral metal speelt vind ik beide amps niet direct passen. Prima spul, allebei, maar wellicht niet higain genoeg voor wat je zoekt. Heeft Bugera niet iets wat meer metallerigs dan die v22 (met de v van vintage)?

Maar als de keuze (na jouw luisteren/proberen) tussen deze twee gaat, zou ik voor de HT-5 gaan. Die gaat echt hard en is behoorlijk degelijk, ook door z'n constructiewijze. Die Bugera's hebben een twijfelachtige reputatie, qua degelijkheid. Sommigen hebben er nooit wat mee, bij anderen gaan ze snel stuk.

en allebei schrijf je zo. ;)

guitarkid
6 juni 2010, 18:59
Ik ken ze beide erg goed. Ik heb de Blackstar ruim een jaar gehad. Lekkere amp, maar niet stand alone geschikt voor het "echte werk"... Door de 10" speaker klinkt hij ook iets minder vet, maar dat is op huiskamernivo geen probleem.
Verder geen reverb, maar dat is niet echt een groot gemis. Kortom, een heerlijke amp, zonder meer.
De Bugera heb ik nu een kleine 2 maanden in mijn studio staan en heb hem, net als de HT5C, voor een muziekblad getest. En om heel eerlijk te zijn, hij is veelzijdiger dan de Blackstar, klinkt clean overtuigender en het tweede kanaal doet zijn werk gewoon erg goed. Een mooie vintage oversturing die (voor mij) ver genoeg gaat, maar met een booster evt. nog net dat tikje extra kan krijgen.
Hij is nu een paar keer mee geweest bij een optreden en ik was er beslist tevreden mee (zeker gezien de prijs), maar hij klinkt beslist niet minder dan menige duurdere buizenbak. Een aantal forumleden heeft 'm toen ook even gehoord en waren er beslist positief over. Over de betrouwbaarheid kan ik na zo'n korte tijd niets zeggen, maar ik weet dat de aanvankelijke problemen met sommige Bugera's tot de verleden tijd behoren. De 12" speaker is ok en ik heb zelfs even een V30 gemonteerd , maar vond dat eigenlijk geen verbetering.
Ik heb de Blackstar vorige week geruild omdat ik 'm sinds de Bugera eigenlijk niet meer echt gebruikte. Met een Peavey Delta Blues, overigens en die is ook érg lekker. Voor mij dus een hele goede deal... :)
Toen viel me wel op dat de Bugera zich ook meer dan verrassend verhoudt tot de Peavey. Het zit 'm echt in nuances en ja, dan wint de DB uiteindelijk wel.
Kortom, ik ging in jouw geval voor de V22!
Realiseer je je echter wel (zoals Rijsberman terecht opmerkt) dat het beide geen metal-amps zijn! Maar met een extra pedaaltje kun je er dan ook een hoop lol aan beleven!

Gr. C.

RoelSmoel
6 juni 2010, 19:12
Ik wil niks zeggen hoor.. Maar ik krijg een hele goede metal toon uit mijn Blackstar.. (ook een HT5)

Steven Otto
6 juni 2010, 19:17
Als je een gitaar hebt met redelijk hotte pick-ups (nieuwere Jackson KE-3 heeft aardig hotte Seymour Duncans?), is metal wel mogelijk.
+1 voor roel :chicken:

guitarkid
6 juni 2010, 19:20
Ik wil niks zeggen hoor.. Maar ik krijg een hele goede metal toon uit mijn Blackstar.. (ook een HT5)

Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. De Blackstar heeft inderdaad wel wat meer gain dan de V22, maar ben zelf niet zo "metal-minded" ;) Toch zou ik gaan voor een V22 met dan een extra pedaaltje.

Gr. C.

RoelSmoel
6 juni 2010, 19:23
Als je een gitaar hebt met redelijk hotte pick-ups (nieuwere Jackson KE-3 heeft aardig hotte Seymour Duncans?), is metal wel mogelijk.
+1 voor roel :chicken:

Zelfs standaard elementjes van ESP zijn goed genoeg.. Klinken clean heel goed, en scheuren als een gek, zegmaar passieve EMG's die ook nog eens clean goed klinken.. (even ter verbeelding;))

Koeienboei
6 juni 2010, 19:35
bedankt voor alle reacties :)

Ik hoef ook niet hele hoge gain ofzo, beetje sabbath achtige tone zou mooi zijn.

Ik ga morgen weer naar de winkel testen :soinnocent:

@guitarkid is die v22 goed voor een optreden? En de Blackstar niet?

guitarkid
6 juni 2010, 20:20
bedankt voor alle reacties :)

Ik hoef ook niet hele hoge gain ofzo, beetje sabbath achtige tone zou mooi zijn.

Ik ga morgen weer naar de winkel testen :soinnocent:

@guitarkid is die v22 goed voor een optreden? En de Blackstar niet?

Nee, dat is te kort door de bocht. De Blackstar komt dan vaak wat power te kort, zeker als je zonder PA/monitoring speelt en/of met drummers en evt. andere muzikanten die er stevig tegen aan gaan of als het ook een keer echt wat cleaner moet.
Ik heb echter wel eens met alleen een Blackstar en een Telecaster gespeeld in een tent met 1000 man, maar met PA en monitoring. Heerlijk avondje en ik had alles in twee seconden ingepakt!
Overigens, het verschil tussen 5 en 22 Watt is minder groot dan je misschien verwacht, maar de V22 heeft een voller geluid met meer druk en daardoor is hij echt veel geschikter voor optredens met een band zonder PA etc..

Gr. C

Koeienboei
6 juni 2010, 22:04
Bij de meeste optredens zal toch wel PA/monitoring zijn?

Als je dat hebt, is de blackstar dan wel goed?

guitarkid
7 juni 2010, 08:51
Bij de meeste optredens zal toch wel PA/monitoring zijn?

Als je dat hebt, is de blackstar dan wel goed?

Dat heb ik volgens mij duidelijk uitgelegd in mijn vorige post... Ik weet niet wat voor optredens jij er mee gaat doen, maar volgens mij heb je nog niet zo veel live-ervaring.... Als ik me vergis: sorry. Ik speel zelf optredens met PA en zo (en afhankelijk van wat ik moet spelen neem ik apparatuur en gitaren mee), maar ook heel veel kleine clubs en café-dingen met alleen een zangset en dan trekt de Blackstar het echt niet. Ik gebruik dan mijn "grote set" (100 Watt top, 2x12" cab en pedalboard) of alleen de Bugera/Peavey Delta Blues met een booster.

Gr. C.

munkie
8 juni 2010, 12:04
Ik heb eens een Randall buizentopje getest, leuk ding voor 400 maar viel voor mij af omdat er alleen maar metal uitkwam... Net iets voor jou?

Koeienboei
8 juni 2010, 16:23
Ze hadden volgens mij wel wat Randall versterkers in de winkel, dus kan wel even gaan kijken.

Maar als je zegt dat er alleen maar metal uit komt lijkt het me niet heel geschikt aangezien ik ook nog wel andere dingen speel.