PDA

View Full Version : rack noob: Gitaar --> computer



Thiez
5 juni 2010, 19:10
Heb even rondgezocht al op dit forum maar kan er niet echt iets over vinden. Ik heb niet echt veel verstand van rackgear. Weet dat rack gear normaal een preamp en poweramp is en alles wat je er bij wilt zetten. Maar goed, hetvolgende doet zich voor:

Ik heb ooit een digitech RP300A multieffect gekocht lang geleden en nadat ik hem niet meer gebruikte in mijn mainsetup is hij op mijn bureau gekomen met een verbinding vanuit de koptelefoon naar de line-in van mijn computer.
Dit is natuurlijk niet optimaal om op te nemen thuis. Nu kwam ik tot de ontdekking dat het vak in mijn bureau waar normaal een printer staat precies de breedte heeft van een rackunit.

Wat is een goede optie als koppeling tussen mijn gitaar en computer? Ik wil er graag effecten maar ook distortion in hebben zitten (dus in principe een multieffect zonder pedalen).

Mijn budget is niet heel groot. maximaal ongeveer 200 euro 2e hands. Tenzij jullie natuurlijk zeggen "voor 250 of 300 euro heb je echt veeeeel betere kwaliteit dan onder de 200" dan is er natuurlijk mogelijkheid mijn budget misschien iets te verhogen. Maar in eerste instantie liever niet hoger dan 200 euro 2e hands.

Liquid_Metal
6 juni 2010, 09:16
De Digitech RP300A heeft in feite alles wat je nodig hebt al. Minimaal nodig om een goed geluid te hebben op je computer zijn een preamp en een speaker simulator. Die zitten er beide in. Effecten heeft 'ie ook dus je kunt je sound nog verder uitbreiden.
Ik denk dat je niet zomaar 1 losse unit kunt kopen om te verbeteren. Als je een preamp zou kopen (vergeet dat maar voor 200 euro) moet die voor je digitech en kun je geen effecten meer vóór je digitech gebruiken (wat fijn is met distortion, phaser, compressor, wah, etc). Als je een poweramp koopt waar je deze unit als preamp+effects gebruikt, heb je ook nog een speaker simulator nodig, maar dat heb je in feite al.
Volgens mij kun je een aardige sound krijgen met zo'n RP300, en als je er niet tevreden mee bent, zou ik toch from scratch gaan bouwen.

telecastermaster
6 juni 2010, 11:40
Koop gewoon een POD of een andere modeller. Een POD koop je voor 100 euro, of minder. Met een analoge preamp heb je nog steeds een speaker simulator nodig en die blijven beperkt.
Als je per se een 19" apparaat wilt suggereer ik de Yamaha DG-1000. Die gaan voor ca. 200 euro. Wel 2 units rackspace.

http://www.guitargeek.com/gear/img/yamaha_dg1000.gif

Liquid_Metal
6 juni 2010, 11:47
Je zou natuurlijk ook Guitar Rig (de vierde is net uit) aan kunnen schaffen. Dan heb je alle effecten die je ooit nodig hebt, en meer. Met Rig Kontrol (een footswitcher) er bij is ie flink prijzig, maar alleen de software werkt ook wel. Alleen moet je dan met je muis van patches wisselen.

Thiez
6 juni 2010, 15:13
Zo een pod heb ik idd naar zitten kijken. Dat lijkt me best leuk dingetje en daar zit ook usb aansluiting op wat natuurlijk betere kwaliteit geeft dan de line-in van je pc.
Footswitches heb ik in principe niet nodig want die gebruik ik toch niet. Vandaar dat het van mij best een rack mag zijn (graag zelfs) Dan is mijn bureau leeg en dat rack kan ik boven in dat vak hangen.
De yamaha ziet er ook best netjes uit. En ik had ook nog een boss GX700 gevonden.
Rackspace is geen probleem, dat vak in me bureau is groot zat.

TimS
6 juni 2010, 15:17
Line6 Studio UX1/2 lijkt me handiger als je het toch alleen thuis wilt gebruiken

Thiez
6 juni 2010, 15:30
Line6 Studio UX1/2 lijkt me handiger als je het toch alleen thuis wilt gebruiken

Hierbij heb je alle effecten en amps enzo via de pc dan of niet?

TimS
6 juni 2010, 15:32
Hierbij heb je alle effecten en amps enzo via de pc dan of niet?

Ja, daar zit Line6 POD Farm bij.

ME.
6 juni 2010, 15:33
Misschien een keer een fatsoenlijke geluidskaart kopen. Als je tenminste tevreden bent met de Digitech.

Worden je opnames waarschijnlijk een stuk beter van.

Thiez
6 juni 2010, 15:42
Misschien een keer een fatsoenlijke geluidskaart kopen. Als je tenminste tevreden bent met de Digitech.

Worden je opnames waarschijnlijk een stuk beter van.

Heb ik idd ook aan zitten denken maar voor beetje goede kaart heb je ook een 2e hands line 6 pod 2.0.

Ik vind de RP300A zeker niet slecht in zijn klasse. Maar tis ook geen guitartone heaven. Maarjah dat is de line6 misschien ook niet. Hou opzich niet zo van digitaal maarjah het is wel handig om thuis ff wat op te nemen enzo.

HaroldA
6 juni 2010, 16:01
Maandag komt mijn Palmer PDI-03 binnen, da's een loadbox/speakersim in 19" formaat en daar kun je dus je 100 watt buizentop op aansluiten, (bijna) open gooien en via de speakersim de boel opnemen...

Ten minste, dat hoop ik. ;)

Thiez
6 juni 2010, 16:40
Maandag komt mijn Palmer PDI-03 binnen, da's een loadbox/speakersim in 19" formaat en daar kun je dus je 100 watt buizentop op aansluiten, (bijna) open gooien en via de speakersim de boel opnemen...

Ten minste, dat hoop ik. ;)

Interessant! Zeker even je bevindingen posten hier als je wilt. Ben benieuwd.

Johannes
7 juni 2010, 10:56
Een goede geluidskaart is onmisbaar als je lekker wil opnemen. De onboard geluidskaart van je computer is meestal erg langzaam. Strak partijen over elkaar opnemen is dan praktisch onmogelijk. Een leuk geluidskaartje is 2dehands wel te vinden voor weinig.

http://link.marktplaats.nl/352469115

Hou je ook genoeg over voor een POD oid.

Thiez
7 juni 2010, 12:35
Zo een POD is eventueel rechtstreeks via usb aan computer te hangen. Is de kwaliteit hiervan net zo goed als pod via externe geluidskaart of niet?

HaroldA
7 juni 2010, 12:39
Zo een POD is eventueel rechtstreeks via usb aan computer te hangen. Is de kwaliteit hiervan net zo goed als pod via externe geluidskaart of niet?

Beter: het signaal gaat niet 2x door (goedkope) AD/DA converters maar blijft digitaal totdat hij je PC verlaat.

Thiez
7 juni 2010, 12:43
Ik kwam bij thomann een t.bone kabel tegen van jack naar usb. Het zal niet ideaal zijn maar zijn er misschien mensen die hier ervaring mee hebben?
http://www.thomann.de/nl/the_tbone_usb1g.htm

Dan kan ik gewoon via de emulated output mijn blackstar ht-5 aan de pc koppelen.

mmrizio
10 juni 2010, 10:19
Hoeveel wil je gaan hobby-en? In principe kun je zelfs direct met die kabel van je gitaar naar je PC, en dan alles in je PC afhandelen. Met Guitar Rig, Amplitube, Peavey Revalver of een andere betaalde of gratis software modeller. De meeste software modellers hebben een try&buy versie, die je een tijdje gratis kunt proberen. Maar dan heb je geen invulling voor de ruimte op je bureau :-)

Zelf vond ik de vertraging wat irritant. Houd er ook rekening mee dat het niet meteen perfect werkt, dus je moet geen hekel aan computers hebben.

Goede speakers aan je PC zijn natuurlijk ook essentieel, of doorkoppelen naar je stereo. Op de PC heb je de beste speaker emulatoren, dmv 'impulses', modellen van speakers. Maar dan zit je al bij de gevorderden.

Vwb die kabel: Ik schrik een beetje van de 83dB ruisverhouding. Als je vervormd gaat spelen dan krijg je last van een hogere ruisvloer. Mogelijk heeft het te maken met de 22dB versterking die er al in zit en is er niets aan de hand. Voor het geld hoef je het niet te laten, het is allicht beter dan je geluidskaart. Zelf heb ik een Digitech RP150 met USB uitgang...

Maurice

vincentvdakker
30 juli 2010, 16:09
Voor de aansluiting op de pc maak ik gebruik van de Toneport GX van Line 6.
Nog geen 80 euries voor betaald. Voor de rest kun je gebruik maken van alle software moddelers die er zijn... Van Line6 krijg je al een goede set om mee te starten. Daarna kun je altijd nog uitbreiden naar Guitar rig/ Amplitube / Revalver etc.

Mar qua hardware aansluiting vind ik de Toneport GX prima.

Death2AllButMetal
4 augustus 2010, 13:21
Maandag komt mijn Palmer PDI-03 binnen, da's een loadbox/speakersim in 19" formaat en daar kun je dus je 100 watt buizentop op aansluiten, (bijna) open gooien en via de speakersim de boel opnemen...

Ten minste, dat hoop ik. ;)

Geen rack gear, maar voor 3 tientjes kun je al het mannetje zijn:

http://www.behringer.com/EN/Products/GI100.aspx
http://www.thomann.de/nl/behringer_gi100_ultra-g.htm

Maakt ook bovenstaande mogelijk, als ik me niet vergis.

HaroldA
4 augustus 2010, 13:23
Maakt ook bovenstaande mogelijk, als ik me niet vergis.

Ik zou geen 100 Watt op die DI afsturen ;)

Death2AllButMetal
4 augustus 2010, 13:28
Ik zou geen 100 Watt op die DI afsturen ;)

"The GI100 works like a standard DI box. You can use it to tap into your amplifier's speaker outputs, even high-powered rigs with ratings of up to 3,000 Watts."

Aldus meneer Behringer zelf.

HaroldA
4 augustus 2010, 13:30
"The GI100 works like a standard DI box. You can use it to tap into your amplifier's speaker outputs, even high-powered rigs with ratings of up to 3,000 Watts."

Aldus meneer Behringer zelf.

Ik vermoed dat dat alleen maar werkt als je er toch een loadbox of speaker aan hangt. Een kopie van de Hughes & Kettner Red Box dus.

Death2AllButMetal
4 augustus 2010, 13:41
Ik vermoed dat dat alleen maar werkt als je er toch een loadbox of speaker aan hangt. Een kopie van de Hughes & Kettner Red Box dus.

Correct, maar een loadbox is toch ook heel makkelijk zelf te maken? Men neme een dergelijke resistor:

http://www.parts-express.com//pe/pshowdetl.cfm?Partnumber=019-020

Deze doe je in een behuizing met een 1/4 inch jack input eraan. Klaar.

Dan zou de TS voor heel weinig geld klaar kunnen zijn.