PDA

View Full Version : Hulp bij nieuwe versterker



knutselsmurf
5 juni 2010, 12:19
Hoi

binnenkort wil ik een nieuwe versterker
voor thuisgebruik gaan halen.
Ik heb nu een vibrochamp die clean
erg goed klinkt.bij deze versterker mis ik
alleen het rauwe buizen scheurgeluid.
Ik vind hem nog behoorlijk digitaal klinken.
Het meeste wat ik speel is red hot chili peppers
,jimi hendrix, beetje metallica.


Ik wil graag een head met een cabje.
En nu had ik onderstaande versterkers
in gedachten graag zou ik jullie mening
hierover willen horen.vooral ook of het technisch
allemaal naar behoren werkt. Irritante hum etc...

Vox nighttrain
egnater rebel
marshall haze 15
blackstar ht 5
orange tiny terror

graag hoor ik jullie ervaring.

MjS
5 juni 2010, 12:30
Ik heb alleen ervaring met de Blackstar, maar kan je die gerust aanraden. Wat ik zo goed vind is dat 'ie ook op laag volume al erg lekker klinkt. Ik zou wel liever naar de HT-20 dan de HT-5 kijken.

kidrock
5 juni 2010, 13:44
Ik heb alleen ervaring met de Blackstar, maar kan je die gerust aanraden. Wat ik zo goed vind is dat 'ie ook op laag volume al erg lekker klinkt. Ik zou wel liever naar de HT-20 dan de HT-5 kijken.

+1 voor de Blackstar. Heeft 2 channels (clean+overdrive) en klinkt idd goed op laag volume.

De meeste andere op jou lijstje moeten een stuk harder om lekker te klinken (Tiny Terror, Rebel). Of alle in en omwonende daar blij mee zullen zijn? De Nighttrain is ook een leuke amp, maar ik betwijfel of je daar Metallica uit kunt halen tenzij je er een distortion pedal ervoor zet.

knutselsmurf
5 juni 2010, 15:12
De blackstar is idd een leuke amp. ook
vriendelijk voor de buurtjes.
Maar de nighttrain vind ik echt geweldig.
Hier gaat eigenlijk ook mijn voorkeur naar uit.
Je kan hem op de 7,5 watt stand zetten.
Ik heb alleen al meerdere malen gelezen
dat ie dan een irritante hum produceert.
Misschien dat iemand hier ervaring mee heeft?
En in hoeverre dit irritant is een beetje hum
geven ze volgens mij allemaal wel bij
hi gain, doet mijn vibrochamp ook wel iets.
Denk niet dat ie geschikt is voor metallica
Maar dat los ik dan op met een pedaaltje.

De haze is ook favoriet maar ik denk
dat ie echt veel te hard gaat voor thuis.
Daar komt bij dat ik lees dat er veel problemen
mee zijn.

knutselsmurf
5 juni 2010, 15:18
Ik zou wel liever naar de HT-20 dan de HT-5 kijken.

Waarom zou je die liever nemen dan?
Vanwege het volume of ......?

kidrock
5 juni 2010, 15:35
Ik zou zelf alleen een HT-20 nemen als je ook van plan bent om het te gebruiken in een bandje. Anders is de HT5 voor thuis meer als genoeg.

Trouwens... bijna alle versterkers hebben enig sinds last van hum als je de gain flink open gooi. Dat is ook de charme van high-gain :blast:
Als die hum en ruis heel ernstig is, dan zou je kunnen overwegen om een noise gate er tussen te plaatsen. Het ligt er ook een beetje aan welke gitaar je gebruikt. Singelcoils hebben sowieso eerder last van brom en hum. Vandaar dat ze ook de "hum"bucker hebben uitgevonden ;)

RoelSmoel
5 juni 2010, 16:14
Waarom zou je die liever nemen dan?
Vanwege het volume of ......?

Ik denk dat het gaat om de betere clean, strakkere scheur, reverb en mastervolume..

Exi
5 juni 2010, 16:27
Ik zie trouwens nu dat er een Blackstar HT-5 limited edition aan komt?:
http://www.rockpalace.com/product/Blackstar-HT5-Vintage-Ministack-Limited-Edition

Gaat het hier alleen om de looks of is er ook nog iets aan veranderd (beter clean-kanaal oid?)

RoelSmoel
5 juni 2010, 16:31
Ik zie trouwens nu dat er een Blackstar HT-5 limited edition aan komt?:
http://www.rockpalace.com/product/Blackstar-HT5-Vintage-Ministack-Limited-Edition

Gaat het hier alleen om de looks of is er ook nog iets aan veranderd (beter clean-kanaal oid?)

Naar wat ik vernomen heb in de lokale gitaarzaak alleen de looks.. Beetje Artisan-like.

Exi
5 juni 2010, 16:48
OK, jammer. Hij ziet er wel vet uit, maar tenzij hij ook anders klinkt is het zijn meerprijs niet waard.

Niels Verkaik
6 juni 2010, 13:24
Ik heb de Night Train hier staan en kan hem van harte aanbevelen.
De rock scheur is heerlijk, de clean ook. Als je de gain helemaal opendraait kom je wel in het high gain gebied. Of het geluid je ook bevalt, moet je zelf gewoon horen denk ik:) Het enige nadeel is dat bij de 'thich mode' de eq er uit wordt gegooit, waardoor je niet zomaar je mids kan scoopen.

knutselsmurf
7 juni 2010, 12:54
Ik heb de Night Train hier staan en kan hem van harte aanbevelen.
De rock scheur is heerlijk, de clean ook. Als je de gain helemaal opendraait kom je wel in het high gain gebied. Of het geluid je ook bevalt, moet je zelf gewoon horen denk ik:) Het enige nadeel is dat bij de 'thich mode' de eq er uit wordt gegooit, waardoor je niet zomaar je mids kan scoopen.

Hallo Niels.

Ik zit nog te twijfelen tussen de nighttrain en de HT-5 van blackstar.
Mijn eerste keus is de Nighttrain.

Die vind ik meer organisch klinken en dat zoek ik eigenlijk.
De ht-5 zou een voortrap in zitten uit één van hun pedalen.
niet dat daar wat mis mee is maar daardoor zou hij niet echt als een buizenbak klinken heb ik gelezen.

ik ga ze allebei wel testen, maar ik moet een dikke 200km rijden hiervoor dus

Kun je mij misschien vertellen of die nighttrain nu werkelijk zo'n irritante hum heeft. vooral in de 7.5 watt mode?
een beetje brom vind ik niet erg maar het moet niet te gek worden.
Voor dit geld mag je toch verwachten dat je een beetje versterker krijgt.

En gaat ie niet te hard voor thuis?

is het geluid nog goed op een zachtere stand?
Hoewel ik de nighttrain het best vind klinken(op youtube dan) wil ik de buren nu ook weer niet tegen het plafond aan jagen:soinnocent:

RoelSmoel
7 juni 2010, 17:08
Hallo Niels.

Ik zit nog te twijfelen tussen de nighttrain en de HT-5 van blackstar.
Mijn eerste keus is de Nighttrain.

Die vind ik meer organisch klinken en dat zoek ik eigenlijk.
De ht-5 zou een voortrap in zitten uit één van hun pedalen.
niet dat daar wat mis mee is maar daardoor zou hij niet echt als een buizenbak klinken heb ik gelezen.

ik ga ze allebei wel testen, maar ik moet een dikke 200km rijden hiervoor dus

Kun je mij misschien vertellen of die nighttrain nu werkelijk zo'n irritante hum heeft. vooral in de 7.5 watt mode?
een beetje brom vind ik niet erg maar het moet niet te gek worden.
Voor dit geld mag je toch verwachten dat je een beetje versterker krijgt.

En gaat ie niet te hard voor thuis?

is het geluid nog goed op een zachtere stand?
Hoewel ik de nighttrain het best vind klinken(op youtube dan) wil ik de buren nu ook weer niet tegen het plafond aan jagen:soinnocent:

?????

Hoe klinkt een buizenbak dan volgens jou? Een Blackstar HT5 is een volledig buizenversterker, en de voortrap is afgeleid van hun pedalen, dat wil nog niet zeggen dat ze die erin hebben geduwd.. (die pedalen "werken" trouwens ook op een buis..)

MjS
7 juni 2010, 17:16
?????

Hoe klinkt een buizenbak dan volgens jou? Een Blackstar HT5 is een volledig buizenversterker, en de voortrap is afgeleid van hun pedalen, dat wil nog niet zeggen dat ze die erin hebben geduwd.. (die pedalen "werken" trouwens ook op een buis..)

Klopt. Maar als je niet van de pedalen houdt, vind je de amp waarschijnlijk ook niet super. En het blijft een kwestie van smaak. De Blackstar is een versterker met een Engelse scheur die erg verzadigd en compressed kan klinken. Moet je van houden.

RoelSmoel
7 juni 2010, 17:20
Klopt. Maar als je niet van de pedalen houdt, vind je de amp waarschijnlijk ook niet super. En het blijft een kwestie van smaak. De Blackstar is een versterker met een Engelse scheur die erg verzadigd en compressed kan klinken. Moet je van houden.

En dat van jou klopt ook helemaal!

Verder, kan van Brits tot Amerikaans.. Kan een lekker hi-gain geluidje uit gehaald worden voor oa Metallica..

knutselsmurf
7 juni 2010, 20:31
?????

Hoe klinkt een buizenbak dan volgens jou? Een Blackstar HT5 is een volledig buizenversterker, en de voortrap is afgeleid van hun pedalen, dat wil nog niet zeggen dat ze die erin hebben geduwd.. (die pedalen "werken" trouwens ook op een buis..)

Luister, dit heb ik gelezen, dat beweer ik niet:ok:
Hoe een buizenbak klinkt moeilijk te zeggen in ieder geval niet digitaal.

Ik heb hier een vibrochamp is ook een volledige buizenbak.
superveelzijdig ding en klinkt echt goed maar door de toegevoegde moddeling kan ie op bepaalde punten behoorlijk digitaal klinken althans dit is wat ik vind.
Ik zoek dus een versterker die lekker rauw en organisch klinkt echte buizenoverdrive zeg maar.

Voor mijn gevoel van de filmpjes van youtube doet de nighttrain dit beter.
Maar ik ga ze wel eens in het echt testen en misschien wordt het alsnog een blackstar.

MjS
7 juni 2010, 21:06
Tja, op basis van de filmpjes lijkt mij de Vox een stuk meer 'vintage' qua klank, minder high-gain dan de Blackstar. Misschien dat je met RHCP en Hendrix beter zit bij de Vox, maar Metallica doet het hoogstwaarschijnlijk beter op de Blackstar. Gewoon even naar een winkel en een paar van die amps naast elkaar zetten (vergeet ook de cabs niet te vergelijken).

knutselsmurf
7 juni 2010, 22:05
Tja, op basis van de filmpjes lijkt mij de Vox een stuk meer 'vintage' qua klank, minder high-gain dan de Blackstar. Misschien dat je met RHCP en Hendrix beter zit bij de Vox, maar Metallica doet het hoogstwaarschijnlijk beter op de Blackstar. Gewoon even naar een winkel en een paar van die amps naast elkaar zetten (vergeet ook de cabs niet te vergelijken).

ja zo dacht ik er ook over.
Metallica gaat niet echt lukken met de vox.
Daar verslaat de blackstar hem wel in.

Hoewel dit al redelijk goed klinkt met mijn vibrochamp en ach het zijn maar een paar nummers ben sowieso niet zo'n metall fan, maar metallica vind ik altijd wel vet. misschien nog een pedaaltje erbij of zo.

ga ze wel eens testen sta open voor beide versterkers.
Maar meer dan 15watt moet het toch echt niet worden.