PDA

View Full Version : Booster gezocht voor solo's



bloodgulge2
5 juni 2010, 10:37
Hey gitaarnet, ik zoek een pedaal om mijn solo's mee te boosten.
Ik heb al een cleane booster, maar zou met dit pedaal graag er een laagje
extra drive erop willen, zodat er ietjse meer (natuurlijke) compressie is. Ook
had ik graag de toon ervan kunnen regelen.
Ik zou hem achter mijn ocd willen zetten, die ik al gebruik voor overdrive. Hij zal recht in een cleane amp gaan.
Kijk ik de goede kant op als ik kijk naar de maxon 808 / ouwe tubescreamer?

Il_Falco
5 juni 2010, 10:49
iemand gebruikte hiervoor een booster van behringer (die hij fantastisch geverfd had :D)

bloodgulge2
5 juni 2010, 11:11
Ja, die had ik gezien ja ^^
Maar het kan voor mij geen kwaad als het wat meer kost en een leven lang meegaat. :sssh:

HaroldA
5 juni 2010, 13:01
MXR Micro Amp, EHX LPB-1, ZVex SHO (Newtone Flower Booster), Fulltone Fat Drive, etc... Allemaal boosters met een randje.

Ik vind de LPB-1 erg fijn na mijn drive voor meer solo volume/drive/vettigheid.

Nielsje
5 juni 2010, 13:10
misschien gewoon een goede compressor? Tikkie meer volume, iets meer compressie, voila.

HaroldA
5 juni 2010, 13:12
Of een EQ met volume slider!

bloodgulge2
5 juni 2010, 13:22
MXR Micro Amp, EHX LPB-1, ZVex SHO (Newtone Flower Booster), Fulltone Fat Drive, etc... Allemaal boosters met een randje.

Ik vind de LPB-1 erg fijn na mijn drive voor meer solo volume/drive/vettigheid.

Ik heb al een serrano picoso (catalinbread) en een flower booster.
Naar mijn mening zijn de micro amp, de LPB-1 en de SHO geen boosters met een randje, hebben ze geen toonregeling en zorgen ze niet voor meer compressie. Dit randje waar men vaak over spreekt in die demo's komt gewoon van de versterker. Die fulltone komt al dichter in de buurt, al lijkt me een toon knop handiger.
Ik zoek iets met een aparte knop voor toon, gain en volume..
Om even terug te komen op mijn eerste vraag: de Maxon 808 / tubescreamers, zijn deze geschikt voor dit karwei?

En een compressor zorgt wel voor sustain en volume, maar voegt niks toe aan de toon van mijn originele geluid..

Een eq heb ik ook al.. maare..
Een eq zorgt voor volume en toon, maar weer niet voor dat laagje (over)drive en compressie..
(ik bedoel dus vervorming komend van het pedaal..)

Zijn overdrives en tubescreamers overkill voor deze klus?

TimS
5 juni 2010, 13:52
Xotic RC Booster?

gitaargod
5 juni 2010, 14:01
Na vele combinaties van ocd met micro amp met fat boost met 808 met compressor en met nog zoveel meer ... heb ik voor mijn smaak de heilige graal gevonden, de Fuchs Cream Extreme, 2 kanaals pedaal, super voor vette rythm, super voor solo's, dit over een cleane fender versterker met een strat, voor mij een geweldige sound! Ook voor randjes werk!

Mitch
5 juni 2010, 14:43
Het is juist heel normaal om een overdrive te gebruiken voor solo's hoor. Juist als je een iets andere klank en meer sustain wil. Maarreh... als er ergens al wel veel topics over zijn is het dit onderwerp wel. Als je naar de Zoekfunctie gaat en je selecteert Geavanceerd zoeken, zoekt daar op Boost en/of Solo binnen het subforum Effecten dan krijg je legio topics.
Dat gezegd hebbende, daar krijg je veel reacties te zien over "een clean boost" of "een EQ". Persoonlijk vind ik dat niks en deel je mening dat je een iets andere klank wil en een wat andere feel (compressie). Een drive óf een drive plus booster ervóór werkt dan erg fijn. Vaak is het een combinatie van pedalen die lekker is, dus bijvoorbeeld een compressor na de drive of een boost voor de drive of twee drives of...

Fuhgawz
5 juni 2010, 14:52
Ik zou een TS-achtige eerder vóór de overdrive zetten als leadboost. En ja die zijn hiervoor goed bruikbaar. Drive laag, volume hoog, tone naar smaak en dan krijg je een lekker smooth geluidje. Dit wordt zo al gedaan sinds er overstuurde éénkanaals-Marshalls en TS'en zijn.

Er zijn letterlijk duizenden overdrives die zoiets kunnen. Van de talloze Ibanez en Maxon TS'en tot Boss SD-1 / OD-3 tot MI Audio Blues Pro, Fulltone Fulldrives, etc.

EuroCinema
5 juni 2010, 14:54
Je zou ook je amp kunnen afstellen zodat-ie met je gitaarvolume op 7 klinkt zoals jij wilt, en dan tegen een randje aan. Volume open: meer hoog, meer volume, meer drive. En overal op het podium te gebruiken :-)
Anders zou ik inderdaad een tubescreamer proberen: fijne midboost, compressie en overdrive in 1 keer. Ik heb zo'n beetje elke tubescreamer onder de zon gehad (okee meer dan 10 verschillende iig inclusief de meest "authentieke" specs) en de doodgewone Ibanez TS-9 vind ik 1 van de beste. Iedereen moet op internet heel hard huilen over het laagverlies, maar ondertussen proberen velen van ons de "gouden" gitaarsounds uit de 70s te reproduceren, opgenomen met mini- champjes waar sowieso niet veel laag in zat. Ik zou dus niet meteen moeilijk gaan doen over op-amp dit en Keely mod dat.

Henri H
5 juni 2010, 15:44
.....
Kijk ik de goede kant op als ik kijk naar de maxon 808 / ouwe tubescreamer?


Ik zou een TS-achtige eerder vóór de overdrive zetten als leadboost. En ja die zijn hiervoor goed bruikbaar. Drive laag, volume hoog, tone naar smaak en dan krijg je een lekker smooth geluidje. Dit wordt zo al gedaan sinds er overstuurde éénkanaals-Marshalls en TS'en zijn.

Er zijn letterlijk duizenden overdrives die zoiets kunnen. Van de talloze Ibanez en Maxon TS'en tot Boss SD-1 / OD-3 tot MI Audio Blues Pro, Fulltone Fulldrives, etc.Hier ben ik het mee eens.
Ik gebruik zelf een Maxon OD808, die ik tot beste heb verkozen na een hele bubs andere overdrives/ts'en te hebben getest.
Hij gaf bij mij de minste ruis van alle pedalen die ik getest had en ook, op één na best sound.
Ik vond een MXR GT-OD nog net iets beter klinken, maar die had behoorlijk wat meer ruis, dus toch voor de Maxon gekozen.
Ik gebruik hem om mijn overstuurde amps nog meer te oversturen, zoals hij bedoeld is te gebruiken dus.
Als standalone pedaal vind ik het eigenlijk 3 x niks, 't is een echte booster voor een overstuurde amp, of i.c.m. een OCD o.i.d.

Edit: Of hij gaat werken na b.v. een OCD weet ik niet, meest logische zou zijn ervoor neem ik aan.

bloodgulge2
5 juni 2010, 17:37
Hey, bedankt voor de input iedereen. Ik denk dat ik nu weet welke richting ik uit moet zoeken. Een boost voor mijn overdrive werkt niet zo lekker, aangezien het volume dat je wil automatisch de (over)saturatie van je totaalgeluid bepaalt. Dus het zal in ieder geval erna worden..

Henri H
5 juni 2010, 19:35
Je zou het kunnen proberen in een shop, om een overdrive of TS achter je main drive pedaal te zetten.
Als je de gain van b.v. de OD 808 op 0 zet, en het volume voluit, of naar behoefte, dan krijg je nog steeds wel wat gain erbij, maar vooral wat compressie en volume.
Met de tone knop kun je er dan wat hoog bij of uit draaien.
Wellicht dat er voor dat doeleinde nog betere opties zijn.

Als er verder niemand meer reageert zou ik je aanraden om Mitch z'n advies op te volgen en even te zoeken op dit forum.
Er is vast en zeker wel het één en ander te vinden.

Shaggy
5 juni 2010, 20:59
coolcat cto 1 of 2

Als booster gebruikte ik eerst de RC. Nu gebruik ik deze voor een randje en voor het pushen van de BB.

De coolcat is transparant maar wat voller/dikker/meer mids dan de RC.. die heeft meer dynamiek, sparkle en neuzige bite.

EuroCinema
6 juni 2010, 13:05
De OD-808 als booster: met single coils prima te doen. Met humbuckers geeft-ie ook met gain op nul gewoon al een fiks (extra) randje. Testen dus!

Als ik overigens even een geheimpje mag delen: de goedkope Boss BD-2 klinkt met de gain op nul heel erg als de prijzige rc-booster met de gain op 1/4 :sssh: Ik heb beide pedaaltjes in m'n bezit en de overeenkomst is echt opvallend. Als echte cleanboost is de RC booster natuurlijk een heel andere klasse.