PDA

View Full Version : Preamp- of Mastervolume?



Thiez
4 juni 2010, 20:59
Ik ben eens benieuwd wat de meningen hierover zijn. Ik lees hier op het forum vaak berichten over dit onderwerp. De ene zegt dat het de lekkerste sound geeft met master helemaal open en preamp je volume regelen. en de andere vind juist de preamp helemaal open lekkerder en regelt zijn volume met master.

Wat preferen jullie en waarom?

humbucker
4 juni 2010, 21:14
Ik prefereer eigenlijk om ze beide open te hebben. Helaas gebeurd dat slechts, zelfs met een 15watt buizenbak, zelden! Beter gedefineerde sound die bovendien beter reageert op de volumeknop van de gitaar. Verder probeer ik altijd m'n master zo ver mogelijk open te zetten en met de pre-amp de gain te regelen. Dat klinkt in mijn oren het lekkerste. Nu zal het ook wel van amp tot amp verschillend zijn. Maar met m'n AC15 vind ik dit het fijnste werken!

Mr. Dynamite
4 juni 2010, 21:15
Hmm, ik heb het een beetje 60/40 staan.
De master staat op ongeveer 7/10 en de preamp op 5/10 ofzo.
Ik vind het lekker om de master wat hoger te hebben maar wil wel met 1 knop alle channels wat harder of zachter kunnen zetten dus vandaar ;)

Pé.
4 juni 2010, 21:31
Ik ben eens benieuwd wat de meningen hierover zijn. Ik lees hier op het forum vaak berichten over dit onderwerp. De ene zegt dat het de lekkerste sound geeft met master helemaal open en preamp je volume regelen. en de andere vind juist de preamp helemaal open lekkerder en regelt zijn volume met master.

Wat preferen jullie en waarom? Ik heb bij mijn Peavey Windsor (erg JCM800/900 achtig) meestal de preamp rond 6/7 (van 12) staan en de master rond de 1/2 (ook van de 12). Waarom? Ik hou wel van het een strakke en stevige oversturing, en als je het omdraait krijg je gewoon een minder overstuurt geluid op anti-ARBO volume (100W buizenbak).. Is natuurlijk ook wel afhankelijk hoe de preamp is opgebouwd, of de master volume pre- of post fasedraaier zit, en hoe de eindtrap opgebouwd is. Bij mijn Peavey krijg jij geen eindbuizenoversturing te horen. Tegen de tijd dat die optreed ben jij je gehoor allang verloren. ;)

MjS
4 juni 2010, 21:47
Bij mijn Blackstar heb ik de master minstens op een kwart staan, daaronder klinkt het niet 'stevig' en vol genoeg.

Henri H
4 juni 2010, 22:53
Het verschilt enorm per amp, maar bij de meeste buizen-amps moet de master in principe wel een beetje open.
Mijn HOOK en Mesa Stiletto hebben niet echt een master volume, elk kanaal heeft z'n eigen master en gain.
Ze hebben wel een master volume, maar die zit achterop en staat bij beide amps rond de 7 a 8. Dat heeft ook te maken met het feit dat ik de FX-loop gebruik, ingewikkeld. :confused:

Mijn JCM 800 2205 heeft een "sweet spot" op het scheurkanaal.
Master tussen anderhalf en 6 (naar behoefte), kanaalvolume tussen 7 en 8 en de gain naar behoefte geeft de lekkerste sound vind ik.
Als het kanaalvolume lager of hoger staat, klinkt ie veel minder punchy, minder "ballen".

Was er een poosje terug trouwens ook niet een dergelijk topic geopend?