PDA

View Full Version : Goed volumepedaal



Jelle6
4 juni 2010, 18:30
Hey,

Ik wou een volumepedaal kopen(in de loop, niet als expressiepedaal).
Nou zag ik de fv-50 van boss, alleen ik hoorde dat het geluid dan slecht word.
Is er een goed volumepedaal waar het geluid niet slecht word?
Dat het nog wel betaalbaar blijft.

Ik heb de gr-30 roland gitaar synthesizer, alleen met een extern expressiepedaal kun je het volume van de synth regelen.
Weet iemand hoe je ook het volume van de gitaar kan regelen?


grtz,
Jelle

apekop
4 juni 2010, 20:48
volgens pedalenguru Paul Lenders was er geen geluidsverlies te horen bij een FV-50.

Let wel even op of je een FV-50L moet hebben of een FV-50H (deze moet net na de gitaar, de andere tussen je effecten). Als je hem verkeerd plaatst kun je dus wel geluidsverlies krijgen.

Nitefly7
5 juni 2010, 20:38
inderdaad nooit afgaan op wat je hoort/leest, gewoon even testen;
als je gewoon het verschil tussen low impedance (achter een pedaal) of high impedance (direct achter je gitaar) in de gaten houdt, is er geen probleem;

zelf heb ik een tijdje een Ernie Ball jr. gehad, en die had wat meer tonesuck (verkeerde impedantie gekozen/gekocht) dan de Boss FV-300L en de FV-50L (weinig verschil tussen beide Boss-pedalen, behalve dan het 'gevoel' van de regelweg v.h. pedaal..)

ik heb op m'n 2 boards een FV-50L, en ik heb eigenlijk geen last van tonesuck..!

Jelle6
19 juni 2010, 10:55
Ik zit al een tijdje te kijken naar de fv-500-h, alleen die worden zo weinig aangeboden op marktplaats. Dat volume pedaal krijgt een erg hoge score voor geluidskwaliteit op harmony central. Is het niet zo bij de fv-50 dat die een heel licht pedaal heeft, dat die dus moeilijk is te controleren?

deefke666
19 juni 2010, 11:42
ik heb de FV500h en daar ben ik zeer tevreden mee ;)
die is bijna niet kapot te krijgen en ik heb er geen hoorbaar toonverschil door,
alleen inderdaad moeilijk tweedehands te vinden...

grtz d

apekop
19 juni 2010, 17:10
Ik zit al een tijdje te kijken naar de fv-500-h, alleen die worden zo weinig aangeboden op marktplaats. Dat volume pedaal krijgt een erg hoge score voor geluidskwaliteit op harmony central. Is het niet zo bij de fv-50 dat die een heel licht pedaal heeft, dat die dus moeilijk is te controleren?

Ik zou niet af gaan op de Harmony Central recensies, want ze schrijven daar alles de lucht in. Ik vraag me wel af de FV-50 genoeg marge heeft voor goede swells. Omdat het maar een kleine afstand is van helemaal uit naar helemaal in. Misschien is dat bij de FV-500 beter?

Mitch
19 juni 2010, 18:27
Ik gebruik het FV500 L-broertje voor synth, kort nadat ze op de markt zijn gekomen. Het pedaal is uitstekend: groot, stevig, instelbare weerstand. Moet er wel bijzeggen dat ik al een krakende pot heb moeten laten vervangen, maar dat kan altijd gebeuren natuurlijk.

apekop
19 juni 2010, 18:42
Ik zie net dat de FV-50L en FV-500L maar een tientje schelen qua prijs. Misschien heb je dan wel een steviger en beter pedaal. Weer een reden om naar Feedback te gaan.

Nitefly7
19 juni 2010, 19:13
Ik zou niet af gaan op de Harmony Central recensies, want ze schrijven daar alles de lucht in. Ik vraag me wel af de FV-50 genoeg marge heeft voor goede swells. Omdat het maar een kleine afstand van helaaml naar helemaal in. Misschien is dat bij de FV-500 beter?

nit-picking en gewenning; als je de ruimte/budget hebt voor de -500, zeker die pakken..
zelf heb ik te weinig ruimte, en ben nu dus gewend aan de -50L; met een goede delay en wat oefening zijn ook hier prima swells mee te bewerkstelligen..!

Jelle6
19 juni 2010, 19:25
ik koop alles 2ehands en wacht op een advertentie voor de fv-500 want die lijkt me gewoon goed. budget heb ik wel.
ik kijk bij harmony central vooral naar de algemene geluidskwaliteit want als 200 mensen een goed punt geven lijkt hij me wel goed.

Mitch
19 juni 2010, 19:42
Ik zie net dat de FV-50L en FV-500L maar een tientje schelen qua prijs. Misschien heb je dan wel een steviger en beter pedaal. Weer een reden om naar Feedback te gaan.

Nou, laat dat 'misschien' maar weg! De 50 heb ik daarvóór gebruikt en dat was inderdaad veel lastiger. Durfde er niet op te gaan staan, weinig ruimte, iets te soepel verloop etc. De 500 is in alle opzichten beter uitgerust voor zijn taak.
Ik koop ook graag tweedehands, maar de FV500 heb ik nieuw gekocht en was het dubbel en dwars waard.

BartL
22 augustus 2010, 16:03
Welke van de twee kan ik dan het beste kopen voor in de loop? (dus puur als volume-regelaar?) De L?

Nitefly7
24 augustus 2010, 11:42
Welke van de twee kan ik dan het beste kopen voor in de loop? (dus puur als volume-regelaar?) De L?



dat ligt aan de loop denk ik (wellicht verschil tussen buffered/un-buffered of serieel/parallel), maar ik zou zeggen de -L

apekop
24 augustus 2010, 12:06
Ik had bij Thomann per ongeluk de verkeerde besteld. Ik wou de FV-500L hebben en had de FV-50L besteld. Dus die heb ik gisteren weer terug gestuurd.

Ik heb de FV-50L wel een uurtje geprobeerd. Ik vond hem eigenlijk wel goed moet ik zeggen, maar ik ga toch voor de iets stevigere FV-500L, scheelt maar een paar tientjes.

the sure thing
24 augustus 2010, 21:26
... volgens sommige muziekwinkel-sites is de H versie voor gitaar geschikt en de L versie alleen voor keyboard! Maar dat is dus niet zo als de L versie na een buffer (lees: effectpedaaltje met buffer) komt? Of zet elk effectpedaaltje (ook true bypass) het hoog ohmige gitaar signaal om in een laag ohmig signaal en heeft een buffer hier niets mee te maken (sorry voor de leken taal).

TwanBG
25 augustus 2010, 12:16
Geen idee of je het wat vindt, maar er bestaat ook een heel simpel en degelijk master volume 'pedaaltje' van Xotic EWS.

Het het de Xotic Subtle Volume Control (Scott Henderson) en het werkt precies goed. Hij gaat in je effectsloop, heeft geen stroom nodig, en in tegenstelling tot normale volumepedalen, zie je precies hoe hard je staat.

Kijk anders maar even:
http://ews-us.com/item_volumeCtrl.php?item=custom
en
http://www.youtube.com/watch?v=WoMf-EEPCdw

the sure thing
25 augustus 2010, 21:08
Het het de Xotic Subtle Volume Control (Scott Henderson) en het werkt precies goed. Hij gaat in je effectsloop, heeft geen stroom nodig, en in tegenstelling tot normale volumepedalen, zie je precies hoe hard je staat.


Ik ken het fenomeeen van een volumepot op deze manier bedienen: Fulltone heeft dat met supa-trem. Ik vind het een klote-manier om een (volume)pot de bedienen. Op basis van wat hier geschreven wordt, zou ik toch voor de Boss 500 series gaan. Volgens mij zijn de Boss volume pedalen ook passief (dus geen batterij)?

BartL
26 augustus 2010, 00:25
dat ligt aan de loop denk ik (wellicht verschil tussen buffered/un-buffered of serieel/parallel), maar ik zou zeggen de -L
Mijn amp: http://www.rivera.com/products/suprema/suprema.php

Verder heb ik er zelf echt de ballen verstand van :)

Nitefly7
26 augustus 2010, 14:08
... volgens sommige muziekwinkel-sites is de H versie voor gitaar geschikt en de L versie alleen voor keyboard! Maar dat is dus niet zo als de L versie na een buffer (lees: effectpedaaltje met buffer) komt? Of zet elk effectpedaaltje (ook true bypass) het hoog ohmige gitaar signaal om in een laag ohmig signaal en heeft een buffer hier niets mee te maken (sorry voor de leken taal).


op het moment dat ALLES TB is, en UIT staat gedraagt het geheel zich als een hoogohmig signaal; maar zodra er een gebufferd pedaal of een actief pedaal (= 'dat aan staat') pedaal in de keten staat, zou het laagohmig worden..

... is my understanding of the whole shebang

BartL
26 augustus 2010, 14:30
Terugkomend op mijn eigen vraag: Verkoper van feedback heeft me aangeraden voor een L te gaan als ik hem in fxloop wil hangen (als pure volume regelaar).

De FV500L lijkt me dus the way to go voor mij.