PDA

View Full Version : Rare golfvorm door booster?



Arvoitus
4 juni 2010, 18:22
Hallo,
Ik heb een effectje (een booster) gebouwd voor in mijn gitaar. Als ik nu iets ga opnemen in cubase dan zie ik een hele rare golfvorm van mijn signaal:

Dit is bijvoorbeeld mijn blackout:
http://dl.dropbox.com/u/3822426/blackout.JPG

Maar dit is de booster icm met een paf pickup:
http://dl.dropbox.com/u/3822426/pickup%2Bbooster.JPG

Het lijk net alsof ik een complete fase van mijn signaal mis.
Heeft iemand een idee waar dat aan zou kunnen liggen?

Heynis
4 juni 2010, 18:44
Doet me een beetje denken aan DC-offset, oftewel spanning op je signaalpad. Heeft die booster een koppelcondensator in de uitgang? (en wat voor booster is het sowieso?) Een andere mogelijkheid is dat de transistor (of opamp) niet goed gebiast is, waardoor de headroom naar beneden een stuk kleiner wordt.

nico verduin
4 juni 2010, 19:13
OF geen in balans in de gain. De boven kant wordt beter versterkt als de onderkant. Verder zonder enig schema of whatever, weinig van te zeggen.

Dirk_Hendrik
4 juni 2010, 20:25
OF een in balans in de gain. De boven kant wordt beter versterkt als de onderkant. Verder zonder enig schema of whatever, weinig van te zeggen.


Of een simpel mp3-tje.
Maar in combi met een schema... ultiem!

cluseau
4 juni 2010, 21:02
.....Het lijk net alsof ik een complete fase van mijn signaal mis. Heeft iemand een idee waar dat aan zou kunnen liggen?


Ik weet niet precies wat dat ding moet doen maar hij lijkt wel te motorboaten (oscilleren) of zeg ik nu iets geks.

En kun je ook zeggen wat de looptijd is van je afbeelding?

Frans.

Arvoitus
4 juni 2010, 21:58
Uiteraard! Schema! Dom van mij :(

http://i535.photobucket.com/albums/ee355/arvoitus/Decorated%20images/231963271_1515bdfd6a_o.jpg

De tijd van de afbeelding, 1 blokje is 1 seconden. Wat je daar ziet zijn gewoon vier akkoorden.

Hier nog wat afbeeldingen:
http://dl.dropbox.com/u/3822426/rDSC09195.jpg
http://dl.dropbox.com/u/3822426/rDSC09199.jpg
http://dl.dropbox.com/u/3822426/rDSC09202.jpg

cluseau
4 juni 2010, 22:05
Oke, vergeet mijn opmerking over motorboaten. Ik denk dat Heynis aardig op het goede spoor is. Toonfiets erop en meten met de scoop. Lijkt op een verkeerde instelling idd.

Wat meet je voor gelijkspanning op de Q2e

Frans.

Arvoitus
7 juni 2010, 15:52
Oke, vergeet mijn opmerking over motorboaten. Ik denk dat Heynis aardig op het goede spoor is. Toonfiets erop en meten met de scoop. Lijkt op een verkeerde instelling idd.

Wat meet je voor gelijkspanning op de Q2e

Frans.

Ik ben weer thuis, dus ik heb nu even gekeken. Op de Q2b komt gewoon 9v binnen, maar op de Q2e en Q2c heb ik een heel minimale uitslag (0,3v).

Arvoitus
7 juni 2010, 17:37
Hier heb ik nog een soundsample:
Dit is mijn gitaar rechstreeks in mijn interface (EMU 0404 USB):
http://dl.dropbox.com/u/3822426/probleem.wav

En hier is de bijbehorende screenshot:
http://dl.dropbox.com/u/3822426/screenshot.png

Je hoort 3 powerchords, wat palm-mute spul (dan zie je het goed) en wat clean getokkel.

cluseau
7 juni 2010, 19:05
Ik ben weer thuis, dus ik heb nu even gekeken. Op de Q2b komt gewoon 9v binnen, maar op de Q2e en Q2c heb ik een heel minimale uitslag (0,3v).

Vergeet even je soundsamples, je transistor instelling lijkt nergens op dus komt er van je sound ook niets terecht. Dat moet je eerst nalopen.

Q2c moet 9V zijn ongeacht wat de rest doet. Dus mijn conlusie is dat de transistor er verkeerd in zit, of je weet niet de juiste aansluitingen van de transistor. Met de text naar je toe en de pootjes omhoog is het van links naar rechts b c e

Als je eenmaal zeker bent van de juiste aansluitingen zul je ten alle tijden op Q2c 9V= moeten meten. Op Q2b verwacht ik ca 5V= voor een juist werkpunt. Q2e zal daar 0,6 a 0,8 onder zitten.

Als overtuigd bent dat je echt 9V= op de basis meet en 0.3 op de emitter is je transistor al naar de grazige weiden. Dit zijn geen buizen he!

Frans.

Dirk_Hendrik
7 juni 2010, 22:09
Niets aan cluseau's commentaren toe te voegen, zelfde mening toegedaan. Wat is de herkomst van je schema?

Arvoitus
8 juni 2010, 00:37
Vergeet even je soundsamples, je transistor instelling lijkt nergens op dus komt er van je sound ook niets terecht. Dat moet je eerst nalopen.

Q2c moet 9V zijn ongeacht wat de rest doet. Dus mijn conlusie is dat de transistor er verkeerd in zit, of je weet niet de juiste aansluitingen van de transistor. Met de text naar je toe en de pootjes omhoog is het van links naar rechts b c e

Als je eenmaal zeker bent van de juiste aansluitingen zul je ten alle tijden op Q2c 9V= moeten meten. Op Q2b verwacht ik ca 5V= voor een juist werkpunt. Q2e zal daar 0,6 a 0,8 onder zitten.

Als overtuigd bent dat je echt 9V= op de basis meet en 0.3 op de emitter is je transistor al naar de grazige weiden. Dit zijn geen buizen he!

Frans.
Ok, het gaat om deze transistor die ik bij newtone heb besteld:
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?products_id=1222

Over de benaming van de pootjes heb ik me vergist (zoals altijd :soinnocent:). Als ik jouw verhaal goed heb gelezen en begrepen zitten ze bij mij toch goed.

Op de volgende foto:
http://dl.dropbox.com/u/3822426/rDSC09199.jpg
Het gaat om de (rechtste, horizontale) transistor:
Het rechtse (Base) pootje gaat naar onderen, die zit in verbinding met de Drain van Q1. Het middelste pootje (Collector) zit in het bovenste gaatje, op 9v. Het linkse pootje (emiter) zit in het midden, die gaat naar de output.

Hoe ik het hierboven heb beschreven zit het vanaf het begin zo.

@dirk_hendrik: Het schema heeft iemand gemaakt op basis van een originele unit. Er zijn al veel kopieën op basis van dit schema gemaakt.

nico verduin
8 juni 2010, 07:24
Heb je zeker gecontroleerd dat dit inderdaad de transistor is die jij zegt dat het is? Als dat zo is, zou het mogelijk kunnen dat je het moet zoeken in die fet trap. Als de stroom door die fet drain zo groot is (relatief), valt alle spanning over R1 en blijft er niets meer over voor die 2e tor op de basis.
Wat zijn de spanningen op Q1 zonder signaal?

Arvoitus
10 juni 2010, 21:15
Hier zijn de voltages:
http://dl.dropbox.com/u/3822426/231963271_1515bdfd6a_o%2Bvolts.jpg

Ik vind het nog steeds raar dat ik daar 0,3v meet. Ik ga nog maar eens HEEL goed controleren of die Q2 (en Q1) goed zit, maar daar twijfel ik eigenlijk niet over. Heeft iemand nog een idee?

Newtone geeft aan dat de 2SC2240 (Q2) de japanse pin layout heeft. Zou dat moeten uitmaken?

cluseau
10 juni 2010, 22:22
Ik vind het nog steeds raar dat ik daar 0,3v meet.

De japanse pinout? Ik ken er maar één voor deze tor en dat is de goeie. (zoals in vorige post omschreven) De enige reden dat je daar 0,3 kan meten is door een fout in de bouw. Zelfs als Q2 kortgesloten is zou je daar niet lager dan 9/(22+33)*33 = 5.4V= moeten meten. Is de fet kortgesloten zou je daar iets lager moeten zitten maar nog steeds een paar volt overhouden. Kijk maar eens goed het cirquit na. Een klein soldeerbrugje kan je al nekken.

Frans.

Arvoitus
10 juni 2010, 22:37
Een klein soldeerbrugje kan je al nekken.

Frans.
Bedoel je een klein stukje soldeer wat tussen twee banen ligt?

cluseau
10 juni 2010, 22:41
Bedoel je een klein stukje soldeer wat tussen twee banen ligt?

Yep, komt vooral voor als je te lang over het solderen doet. Bij kort lassen blijft er voldoende hars over om een nette las te maken. Hou je de las te lang warm dan blijft het tin een beetje aan je tip hangen. Gewoon heel secuur nalopen, al is niet gezegd dat dat het is want op het eerste gezicht ziet je soldeerwerk er wel redelijk uit voor zover te beoordelen van een foto.

Frans.

Arvoitus
10 juni 2010, 23:11
Yep, komt vooral voor als je te lang over het solderen doet. Bij kort lassen blijft er voldoende hars over om een nette las te maken. Hou je de las te lang warm dan blijft het tin een beetje aan je tip hangen. Gewoon heel secuur nalopen, al is niet gezegd dat dat het is want op het eerste gezicht ziet je soldeerwerk er wel redelijk uit voor zover te beoordelen van een foto.

Frans.
Ik heb het printje tegen het licht in gehouden en met een lens gecontroleerd. Maar ik kan helaas niks ontdekken :(

Even dit: ik heb er twee gemaakt (en kan er nog 3 maken). Beide vertonen precies dezelfde problemen.

Bij 1:
Q2c zit op 9v. Q2b zit op 0,28v en Q2e zit iets rond de 0,35v.

Bij 2:
Q2c zit op 9v. Q2b zit op 0,28v en Q2e zit iets rond de 0,28v.

Ik weet het niet meer ...

Arvoitus
10 juni 2010, 23:49
Trouwens, ik heb dit effectje al eens vaker gebouwd. Toen had ik geen geluid, en het probleem was dus dat Q2 verkeerd om zat. Ik heb die toen goed gezet en ik had gewoon goed geluid.

Dat ding was een van mijn eerste soldeersels dus die is helemaal vies en zit vol met tin. Hij ziet er niet uit, MAAR die werkt wel.

Ik heb die net voor de grap aangesloten en ik meet daar gewoon goede voltages. Het is precies hetzelfde schema, precies dezelfde onderdelen (wel MKT condensators ipv Greenies nu).

nico verduin
11 juni 2010, 07:59
Ik denk dat het nog steeds in die Q1 zit. Als ik de datasheet goed begrijp, heb je bij een statische instelling van 0.3V op de GS een stroom afname van ruim 1.6mA. Je hebt een 22K weerstand aan de Drain hangen. Dan probeert de Drain weerstand 35V af te nemen. En die is er niet.
Ik zou mijn weerstands waardes eens meten en kijken of alles bij Q1 (incl. de aansluitingen wel goed zit).

cluseau
11 juni 2010, 08:02
Dat ding was een van mijn eerste soldeersels dus die is helemaal vies en zit vol met tin. Hij ziet er niet uit, MAAR die werkt wel.


Mooi, dan heb je een werkend voorbeeld waarmee je kan vergelijken. Er moet ergens iets verschillen, das duidelijk. Die verschillende caps geloof ik niet in. Het is slechts laagspanning en moet gewoon werken als alles juist is aangesloten.

Misschien een leuke truc:
Leg de werkende en de defecte schakeling naast elkaar en verbind de massa aansluitingen met een kabeltje. Uiteraard zonder verder iets te hebben aangesloten, ook geen batterijen! Pak je ohm meter met de min klem aan de massa en ga met de plusklem de identieke punten af en vergelijk zo op elk punt de ohmse waarde naar massa. Concentreer je daarbij op het knooppunt tussen Q1 en Q2. Ik weet bijna zeker dat je ergens verschil gaat meten.

suc6
Frans.

Arvoitus
17 juni 2010, 16:46
Hallo frans,
Ik heb vandaag weer eens tijd gehad om te gaan meten. Hopelijk is mijn paint gekrabbel een beetje duidelijk:

http://dl.dropbox.com/u/3822426/JE1000-PCB%2BRESISTANCE.jpg

Arvoitus
17 juni 2010, 16:55
Mm, ik ontdek net dat R9 (normaal 18K) op het niet werkend effect 2k is. Ik zal die eens vlug gaan veranderen.

Edit: Ik heb een aantal 18K weerstanden gekregen die helemaal geen 18K zijn. Ik heb vijf keer 1,8k gekregen, er staat wel 18k op maar het is 1,8k.

nico verduin
17 juni 2010, 17:48
Mm, ik ontdek net dat R9 (normaal 18K) op het niet werkend effect 2k is. Ik zal die eens vlug gaan veranderen.

Edit: Ik heb een aantal 18K weerstanden gekregen die helemaal geen 18K zijn. Ik heb vijf keer 1,8k gekregen, er staat wel 18k op maar het is 1,8k.
Dan is dat ook de verklaring. Door die lage waarde gaat er veel meer stroom lopen door die FET en klopt mijn eerder gegeven verhaal.
Jammer van die verkeerde weerstanden.

Arvoitus
17 juni 2010, 18:55
Dan is dat ook de verklaring. Door die lage waarde gaat er veel meer stroom lopen door die FET en klopt mijn eerder gegeven verhaal.
Jammer van die verkeerde weerstanden.

Helemaal gelijk, ik heb nog wat andere weerstanden en die zijn 0,25W. Dat zou wel moeten werken toch?

Edit: ik heb de weerstand er gewoon opgegooid (van 0,25w):

Ik meet nu bij Q2:
C: 8,7v
E: 5,5v
B: 3v

En bij Q1:
D: 3v
G: 0v
S: 1,5v

nico verduin
17 juni 2010, 19:25
Helemaal gelijk, ik heb nog wat andere weerstanden en die zijn 0,25W. Dat zou wel moeten werken toch?

Edit: ik heb de weerstand er gewoon opgegooid (van 0,25w):

Ik meet nu bij Q2:
C: 8,7v
E: 5,5v
B: 3v

En bij Q1:
D: 3v
G: 0v
S: 1,5v
0.25W is meestal nog ruim voldoende voor dit soort schakelingen. En is het nu beter?

Arvoitus
17 juni 2010, 19:29
0.25W is meestal nog ruim voldoende voor dit soort schakelingen. En is het nu beter?
Voltages zien er ruim ok uit, alleen het probleem is dat ik nu geen versterker/interface hier heb staan. Dus ik kan ze niet uitproberen of testen :(

Ik bouw er eentje in mijn gitaar, en die neem ik morgen mee naar mijn ouders zodat ik hem meteen op een Marshall JMP kan uitproberen.

Frans, Nico en Dirk_Hendrik enorm bedankt voor jullie hulp, geduld en verhelderende opmerkingen! Ik kan weer verder :punk:

Mephistocles
26 juni 2010, 15:45
Hoe is t nou afgelopen?

Dirk_Hendrik
26 juni 2010, 20:21
Frans, Nico en Dirk_Hendrik enorm bedankt voor jullie hulp, geduld en verhelderende opmerkingen! Ik kan weer verder :punk:

.... thanks..

Maar ik geloof dat credits hier toch echt voor Frans en Nico zijn ;)