PDA

View Full Version : P-90



Static-M
27 april 2003, 13:35
Wat is een P-90 pickup nu eigenlijk? Ik had al begrepen dat ze één spoel hebben, maar wat is dan het verschil met een single-coil? Waarom zijn ze breder?

Mitch
27 april 2003, 14:35
P 90 is een soort turbo-single coil: van alles méér, vandaar dat ze ook breder zijn....
Bedoeld om de output van humbuckers te krijgen met deels de sound van een single coil. Volgens mij destijds door Gibson geïntroduceerd, maar dat weet ik niet zeker meer.

Tot u spreekt overigens een tevreden P 90 gebruiker :grin:

hansoonk
27 april 2003, 14:42
De P-90 is ouder dan de humbucker, dus kan-ie volgens mij niet bedoeld zijn als single-coil met humbucker-eigenschappen. Er is al een soortgelijke discussie geweest. Zie http://www.gitaarnet.nl/forum/phpBB/viewtopic.php?topic=4168&forum=1

Gearjunkie
27 april 2003, 23:09
Een P-90 is idd een pick-up van Gibson. Het is een single coil en bestond eerder dan de humbucker, die ook door een medewerker van Gibson is uitgevonden.

Over de afmeting, da's een keuze van de ontwerper, waarmee vergelijk je de p-90?? Een Stratocaster pick-up? (deze laatste is ook een single coil, maar niet de single coil)

Nemesis
28 april 2003, 10:17
vraagje, ik heb een archtop gitaar...een beetje in de stijl van de gibson L-5(was het er maar een :grin:)....hoe klinkt het als ik hier P90jes op doe?