PDA

View Full Version : Fender Stratocaster: of toch maar een American Special of American Standard ?



RullyRulez
4 juni 2010, 16:26
:strat:Ik had laatst de overweging om een 'echte' Fender stratocaster te kopen in plaats van de Koreaanse Fender Squier Stratocaster uit 1994. Conclusie die ik trok uit de discussies was dat o.a. onderstaande betaalbare modellen echt wel een verbetering zouden zijn t.o.v van wat ik nu heb.

Classic 50 (535 Euro)
Classic Player 50 (545 Euro)
Classic 60 (549 Euro)
Classic Player 60 (535 Euro)

Zie ook topic :

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=135812

Echter ik ben door anderen toch weer (wel of niet terecht) 'lekker' gemaakt, om toch wat meer te investeren, want voor een paar honderd Euro meer heb je dan een waardevaste gitaar. Wat dan te denken van :

1) Hoe groot zijn de onderlinge verschillen tussen de American Standard en American Special.

2) Wat zijn de gangbare prijzen voor deze modellen ?

3) Zijn deze ook weer stukken beter dan de bovengenoende Cassic en Classic Player gitaren ??? Of valt dat verschil wel mee?
:strat:

Rooker
4 juni 2010, 20:23
Ik zou gewoon gaan voor een USA standard. Dit is gewoon een heel degelijk instrument die al erg goed is zoals je hem koopt. Nooit meer aan sleutelen en hij is als je er netjes op bent ook aardig waarde vast.

De Mexican classic players zien er ook heel mooi uit. Zeker met op de neckplate gegraffeerd dat hij ontwikkeld is door de customshop doet vermoeden dat het een kwaliteit gitaar is. Imo wint de USA standard toch.

Succes:hippie:

munkie
4 juni 2010, 22:14
Doe zoals ik ;) Koop een samengestelde Strat van goede onderdelen: Warmoth, Allparts, Gotoh, Wilkinson, Graphtec. Koop je de gitaar voor de halve prijs van de losse onderdelen en iemand anders heeft al dat werk al voor je gedaan :crazyhappy:
Bevallen de elementen niet, gewoon verpatsen en nieuwe 2dehandse kopen van MP.

humbucker
4 juni 2010, 22:46
Nadeel van zo'n gitaar is dat je niet weet hoe ze klinkt op voorhand...


OT: Je moet gewoon die dingen eens gaan testen. Dan weet je zelf wel of je het de meerprijs waard vindt. De classic players worden over het algemeen hoog aangeschreven, als in, gelijkwaardig aan een american Standard. De American Special is pas nieuw van dit jaar en ik denk niet dat veel mensen die al vast gehad hebben. Maar het zal vast een prima gitaar zijn! Ik zeg testen, testen, testen en dan je oren laten beslissen. Niet afgaan op reviews op internet, een gitaar is nogal een subjectief iets :)

Heb ik destijds ook gedaan, check dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=113774). En uiteindelijk ben ik toen naar huis gewandeld met een USA 62 RI. Het blijft echter allemaal subjectief en iedereen heeft toch andere voorkeuren.

Succes

craftergirl
5 juni 2010, 10:21
Ik heb een paar maanden geleden ook alle versies geprobeerd, want ik zat met hetzelfde dilemma als jij.

Ik ben uiteindelijk gegaan voor de Fender Classic player '60 mex.
Voor die prijs echt een prima gitaar en ik vond het verschil met de USA standard niet noemenswaardig, alleen het prijsverschil dan en dat heeft mij doen kiezen voor de '60 en heb er nog geen moment spijt van gehad.
Dus ik zou ook zeggen probeer er wat uit in de winkel en je voelt dan zelf wel welke keuze voor jou het beste is.

Morio66
5 juni 2010, 11:21
De American Special is een fijn gitaartje, had er bijna eentje gekocht in de UK.. had een zeer ervaren professionele gitarist bij me, die vond het ook een goed ding..
Was daar stukken goedkoper, we hadden een Highway One als vergelijkingsmateriaal geprobeerd, de Special voelde en speelde beter..
Had deze geprobeerd:
http://www.dv247.com/guitars/fender-american-special-telecaster-electric-guitar-olympic-white--70611

Ondertussen is het prijsverschil met NL verwaarloosbaar (Pond is veel duurder nu). Anyway, was een lekker gitaartje.. mooie afwerking (dit in tegenstelling tot de Highway One die we daar hadden).

humbucker
5 juni 2010, 11:26
...Ondertussen is het prijsverschil met NL verwaarloosbaar (Pond is veel duurder nu)...

Correctie: de euro is goedkoper geworden ;)

Wabbie
5 juni 2010, 11:44
Wat ook nog een optie zou kunnen zijn om te vergelijken met de Highway One en de Special is de mexicaanse Roadworn serie. Ik heb nog geen Special in mijn handen gehad, maar ik vind persoonlijk een Roadworn beter spelen en klinken dan een Highway One, een American Standard en de classic/classic player.
Je moet alleen wel houden van de relic-job natuurlijk, maar ik trek me daar niet zo veel van aan ;).

RullyRulez
7 juni 2010, 16:03
Uiteraard is het altijd een kwestie van proberen en testen in de winkel. Misschien moet ik zelfs mijn squier meenemen om te horen wat het verschil is. Maar het is wel handig dat je vantevoren al wat info hebt, want anders sta je ook in de winkel: "...eh....eh..." an laat je je overbluffen door de verkoper.

LET WEL : ik zoek een stratocaster geen telecaster, linkje van Morio66 is echt een telecaster.

EN VERDER : ik ben zelf totaal geen fan van de look van de Roadworn serie, maar dat is persoonlijk.