PDA

View Full Version : Fender Lead



Chroxy
4 juni 2010, 14:21
Oftewel; Happy New Fender Lead Day (copyright enzo!)

Jawel, na mijn topic vorige week stond een Fender Lead te koop, afgesproken op en bevonden dat 'het' goed was! Gekocht dus.

Gezien ik weinig kon vinden over Fender Lead's op het forum, wat info:
De Fender is in de markt gezet als studenten gitaartje in de eerste jaren van de '80's. De meeste modellen zijn zwart of rood en zijn gemaakt van essen of elzen, met rosewood of maple hals.

Er zijn 3 types:
Lead 1: alleen humbucker, zowel single coil als humbucker te schakelen
lead 2; 2 single coils
lead 3; 2 humbuckers

Anyway, ik heb vandaag een arctic white, 4,5 kilo zware, essen, maple-hals Fender Lead 1 opgehaald. Een vrij zeldzame kleur dus! Met zwarte slagplaat en 1 humbucker, die te schakelen is met een 3 way (voorste SC, humbucker, achterste SC) en 2way; (serie/parellel van humbucker)

Ik was bang dat de gitaar echt als een goedkoop studenten-gitaartje zou aanvoelen, zoals bijvoorbeeld een Fender Bullet (de '80s versies), maar nee! Hij voelt erg degelijk, flink van gewicht (precies evenveel als mijn Gibson LP), schakelaars, tuners etc voelen evenals erg degelijk.

De hals is wat smaller dan ik gewend ben van mijn telecaster en jazzmaster, ideaal voor mijn kleine handjes, maar de dikte is weer een flink D-profiel. Fretjes zijn 'vintage' correct, tyfuslaag dus, en ook al wat versleten, maar ondanks de enorm lage actie met 0.09 (denk ik) geen enkele fretbuzz, of aanlopen..

Ik ga de slagplaat vervangen voor een wit exemplaar en de humbucker vervangen voor een p90 element om zo een Lead Jr te maken, omdat ik erg hou van de p90 sound en al mijn p90 gitaren net verkocht heb.

Dusse, ik ben tevreden!
Nu nog naar huis voor een versterkertje, foto's + verslag volgt.

smullie
4 juni 2010, 14:39
Krijg ik bij het lezen van die topictitel spontaan een liedje in mijn hoofd:

"O-ow, he's in trouble........"

:seriousf:

jutter
4 juni 2010, 14:42
Mooie gitaren man! Ben trouwens benieuwd of deze ook meteen op slot gaat;
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=136069&page=2

Chroxy
4 juni 2010, 14:43
mocht de titel een probleem zijn, excuses.. mag gewoon aangepast worden, maar dit kan ik zelf niet meer..

graag on topic dan! :)

guitarkid
4 juni 2010, 14:46
HPFLD...? Happy Pew Fender Lead Day....?? ;)

Moderatoren, be gentle with him.... :seriousf:

Maar eh, wat veel erger is: NOG GEEN FOTO'S !!!!!!

Toch gefeliciteerd!

Gr. C.

almarvk
4 juni 2010, 14:49
Grmbl. Dat was dus de laatste keer.

Chroxy
4 juni 2010, 14:50
danku danku.. :), misschien in een centraal topic zetten? Ik had het eerlijk gezegd niet gelezen in het ES295 topic.

jutter
4 juni 2010, 14:54
Grmbl. Dat was dus de laatste keer.

Met zo'n mooie gitaar mag je het wel door de vingers zien:seriousf:!

Chroxy
4 juni 2010, 14:59
eerste cam foto's op kantoor..

later volgen betere foto's :)

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs313.snc3/28311_1393187401375_1582860174_2279905_2784459_n.j pg

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs293.snc3/28311_1393189241421_1582860174_2279911_2083412_n.j pg

guitarkid
4 juni 2010, 15:00
Grmbl. Dat was dus de laatste keer.

Je bent te goed voor deze wereld. Chapeau !!!

Mooie gitaar, Chroxy !! Ik kende deze variant nog niet.

Gr. C

Ibanez666
4 juni 2010, 15:05
ik heb die hele discussie (als hij er al was) gemist. Wtf is er mis met hngd?

iFender
4 juni 2010, 15:12
Het is onhandig als iedereen alleen maar 'HNGD' of 'AHNGD' of dat soort afkortingen in de titel zet. Onze lieve mod moet de titels altijd veranderen en daar krijgt ie genoeg van ;)

Ibanez666
4 juni 2010, 15:13
Het is onhandig als iedereen alleen maar 'HNGD' of 'AHNGD' of dat soort afkortingen in de titel zet. Onze lieve mod moet de titels altijd veranderen en daar krijgt ie genoeg van ;)

Daarom werd toch HNGD! + *merk* geadviseerd?

almarvk
4 juni 2010, 15:15
Inderdaad. Prima als er HNGD staat, maar dan wel daarachter wat voor gitaar oid. Anders kan je later niets terug vinden en weet niemand meer waar het over gaat.


Ontopic: mooi gitaartje. Lekker simpel, zonder opsmuk, inpluggen en spelen. Ik zou juist de slagplaat zou houden. Behoudt je het contrast en wit is vaak niet de juiste kleur wit, waardoor het IMHO lelijk wordt.
Waarvoor is trouwens dat knopje tussen de draaiknoppen?

Rinze
4 juni 2010, 16:01
Mooi ding, de electronica is veranderd zo te zien? Als je van die humbucker af wilt, ik heb misschien wel belangstelling voor mijn LeadI, daarvan was de hummie stuk.

Chroxy
4 juni 2010, 16:11
normaal zitten er 2 knopjes op een Fender lead,

- 3 way voor voorste single coil, achterste single coil, humbucker mode
- 2 way voor parallel/serie schakeling van humbuckermode

1 knop is verwijderd, ik heb alleen nog de mogelijkheid serie/parellel te gaan.

Humbucker gaat niet weg, omdat lead origineel te houden in geval van verkoop :)

Rinze
4 juni 2010, 16:27
normaal zitten er 2 knopjes op een Fender lead,

- 3 way voor voorste single coil, achterste single coil, humbucker mode
- 2 way voor parallel/serie schakeling van humbuckermode

1 knop is verwijderd, ik heb alleen nog de mogelijkheid serie/parellel te gaan.

Humbucker gaat niet weg, omdat lead origineel te houden in geval van verkoop :)
Ach, het was te proberen :supercool:

Heb je die site met handleidingen en folders nog bekeken die ik laatst in je andere topic gepost had?

Tupelo
4 juni 2010, 16:47
Mooi ding, de electronica is veranderd zo te zien? Als je van die humbucker af wilt, ik heb misschien wel belangstelling voor mijn LeadI, daarvan was de hummie stuk.
En dat is 'ie nog dus ? ;)

JeanPaul du Vinnie
4 juni 2010, 16:47
Heel mooi, ik kende dit model ook nog niet. Een leuke interpretatie van de stratocaster.

Ik zou juist de slagplaat zou houden. Behoudt je het contrast en wit is vaak niet de juiste kleur wit, waardoor het IMHO lelijk wordt.

Jep, vind ik ook.

Tupelo
4 juni 2010, 16:48
Ik zou wit wel gaaf vinden !

Rinze
4 juni 2010, 16:53
En dat is 'ie nog dus ? ;)
Uhuh. Ik denk het wel, heb hem net een paar maanden geleden weggegooid. Er zitten vanaf 1987 al allerlei andere elementen in.

Van wanneer is die van jou, Chroxy? Die van mij is van 1981.

Luigi
4 juni 2010, 17:17
Mooi ding, de electronica is veranderd zo te zien? Als je van die humbucker af wilt, ik heb misschien wel belangstelling voor mijn LeadI, daarvan was de hummie stuk.

Ik heb er nog wel eentje liggen.

Chroxy
4 juni 2010, 21:24
Uhuh. Ik denk het wel, heb hem net een paar maanden geleden weggegooid. Er zitten vanaf 1987 al allerlei andere elementen in.

Van wanneer is die van jou, Chroxy? Die van mij is van 1981.

Mijn is volgens het serienummer: E1..... van 1980 of 1981, de nek heb ik voor exacte datering er nog niet af gehad :)

vulvasonic
4 juni 2010, 21:34
In de tijd begon ik met de electrische gitaar en veel bevriende gitaristen hadden er eentje. Waren kwalitatief helemaal zo beroerd nog niet (i.t.t. de Bullits). Persoonlijk vond ik het qua uiterlijk net iets teveel overkomen als een 'wannabe strat', maar nogmaals, slecht waren ze niet.

Veel plezier ermee! :blast:

Chroxy
12 juli 2010, 22:12
zelfgemaakte slagplaat.. + bareknuckle P90 element =

http://i188.photobucket.com/albums/z163/Chroxy/lead1.jpg

http://i188.photobucket.com/albums/z163/Chroxy/lead3.jpg

Slagplaat is al wat vergeeld (langleve thee + koffie), maar mag nog ietsje geler. De toekomst zal me helpen :)

BWilbertK
25 september 2011, 21:53
Ik moet ook zo'n ding, die dingen zien er zo heerlijk uit. Alleen moeilijk om aan te komen...:(

geert1976
25 september 2011, 22:02
Ik moet ook zo'n ding, die dingen zien er zo heerlijk uit. Alleen moeilijk om aan te komen...:(

Een Fender Lead?, welnee, ze komen van tijd tot tijd langs op MP

Hendriks
25 september 2011, 22:04
Een Fender Lead?, welnee, ze komen van tijd tot tijd langs op MP

Ook niet zo duur , voor rond de 400 heb je er 1.

geert1976
25 september 2011, 22:08
Ook niet zo duur , voor rond de 400 heb je er 1.

Klopt,

Fender gebruikte destijds wel beroerde lakken voor dat type.

Ik kom ze maar weinig tegen die niet verkleurd zijn, of waar de lak van afbladdert, vooral de zwarte exemplaren.

De Lead II is de meest geliefde, de Lead I wat minder

BWilbertK
26 september 2011, 16:39
Ik kan nu aan een Sanox Fender Lead 2 copy komen. Geen idee of dit was is. Ik heb gezien dat er nog iemand is op Gitaarnet met zo'n copy van Sanox.
Daarnaast ben ik ook aan het onderhandelen voor een Fender Lead 2 (een zwarte rond de 550 euro, lak is nog in goede staat).

Ik zit nu dus erg te twijfelen tussen de Fender en de Sanox (~2 keer zo goedkoop als de Fender). Over de Sanox is zeer weinig te vinden dus misschien kan iemand mij hier iets meer over vertellen voordat ik mijn beslissing maak. Alvast bedankt.

Cheers!

geert1976
26 september 2011, 17:36
Ik kan nu aan een Sanox Fender Lead 2 copy komen. Geen idee of dit was is. Ik heb gezien dat er nog iemand is op Gitaarnet met zo'n copy van Sanox.
Daarnaast ben ik ook aan het onderhandelen voor een Fender Lead 2 (een zwarte rond de 550 euro, lak is nog in goede staat).

Ik zit nu dus erg te twijfelen tussen de Fender en de Sanox (~2 keer zo goedkoop als de Fender). Over de Sanox is zeer weinig te vinden dus misschien kan iemand mij hier iets meer over vertellen voordat ik mijn beslissing maak. Alvast bedankt.

Cheers!

De Fender is beter en makkelijker door te verkopen, mocht die toch tegenvallen.

De Sanox kopiën hebben over het algemeen een multiplex body, welke geen nadeel hoeft te zijn overigens.

Daarnaast vind ik het bedieningsgemak van de Fender beter, vanwege de normale schakelaars (Sanox modellen hebben schuifschakelaars)

Schrevel
26 september 2011, 18:26
Ook niet zo duur , voor rond de 400 heb je er 1.

In 1982 betaalde ik iets van 180 NLG voor een Lead I. Er zat toen al lucht onder de rode lak. Tien jaar later was-ie roze geworden.

BWilbertK
27 september 2011, 16:31
Ik kan aan een nieuwe, ongebruikte, Fender Lead met koffer komen voor 675,-. Ik vind dit een beetje aan de dure kant, of is dit het waard aangezien hij nog nieuw is?