PDA

View Full Version : Hoeveel kan ik vragen?



gitaargod
4 juni 2010, 01:14
Ik wil gitaarles gaan geven, aan beginners en licht gevorderden, klassiek en pop.

Nu weet ik niet hoeveel ik zou moeten vragen aan lesgeld.

Mijn idee is om een gratis gitaar aan te bieden (te leen), gratis lesmateriaal te geven (bladmuziek, usb-sticks en cd-roms) en bij de leerlingen aan huis te komen. Voor een les van een half uur wil ik dan 10 Euro vragen.

Is dit realistisch, of misschien te goedkoop? Of misschien nog te duur???

Ik wil graag dat mensen met weinig geld ook gitaar kunnen leren spelen, en ik hoef er niet rijk van te worden. Ik hoop er zelf ook muzikaal beter van te worden, het lesgeven te leren en er vooral veel plezier aan te hebben.

Graag jullie reacties.

TimS
4 juni 2010, 01:17
Ligt er een beetje aan hoe goed je bent, mensen betalen meer voor les van iemand die afgestuurd is aan het conservatorium dan voor les van een jochie van 16 die net 2 jaar zelf speelt.

Maar 10 euro per uur inclusief leengitaar lijkt me wel vrij goedkoop.

Ronald.ZaZ
4 juni 2010, 01:25
Een mooi initiatief dat van die leengitaar, maar ik zou het niet doen.
Het is een verantwoordelijkheid die lang niet iedereen kan dragen.
Je wilt niet het goedkoopste uitlenen, want dat kan iedereen zelf ook wel makkelijk kopen en een iets duurdere is denk ik redelijk snel afgetrashed.

gorgasm
4 juni 2010, 09:35
Mijn idee is om een gratis gitaar aan te bieden (te leen), gratis lesmateriaal te geven (bladmuziek, usb-sticks en cd-roms) en bij de leerlingen aan huis te komen. Voor een les van een half uur wil ik dan 10 Euro vragen.

5leerlingen = 50euro
5gitaren +5x over en weer rijden + 5 usbsticks + 5x bladmuziek + 5cdroms = 50euro?

D-string
4 juni 2010, 10:48
Ik vind het een mooi initiatief dat je dit voor andere mensen wil doen.

Ik denk dat je in de eerste plaats eens op MP moet kijken of er al mensen in jouw regio gitaarles aanbieden en voor welk bedrag dit gaat. Als ik in Utrecht kijk is het aanbod best groot. Toen ik begon was het voor mij dan ook mogelijk om lessen te krijgen van 10 euro per 45 minuten tot 10 euro per 15 minuten.

Zelf heb ik proeflessen gedaan en iemand gevonden waar ik een klik mee heb. In de praktijk merk ik dan ook dat als er niemand na mij les heeft de lessen met regelmaat uitlopen. Alsof hij mij niet naar huis wil sturen met iets wat ik niet zelf verder uit kan werken. Dit is voor mij een erg sterk punt.

Daarnaast zou je moeten kijken wat je werkelijke kosten zijn. De berekening van gorgasm is een beetje kort door de bocht, maar als je dit op zou delen in variabele en vaste kosten (ik ga er vanuit dat een gitaar meer dan een week mee gaat) dan kun je er wel wat van maken.

Als je nog een gitaar thuis hebt liggen die je uit kan lenen zou je het eerst een keer met één leerling kunnen proberen. Vaak kom je door zo'n pilot-training meer te weten dan wat mensen hier in een forum aan kunnen geven.

Als ik zoiets zou doen zou ik wel eerst een soort van intake doen. Persoonlijk betaal ik graag voor iets wat ik wil doen, als dit ervoor zorgt dat ik hiermee in een selecter gezelschap kom van mensen die het ook graag willen (zie bijv. mijn posts over het bevrijdingsfestival). Ik kom dan ook met mijn eigen uitspraak: "The less you commit .. the easier you'll quit". Er zijn natuurlijk ook genoeg mensen die wel willen maar daar het geld niet voor hebben. Deze haal je eruit volgens mij wel uit met een intake.

Als ik les zou geven lijkt mij niets irritanter dan leerlingen die er zelf niets voor/mee doen. Dat je bij een les verder gaat waar de vorige geëindigd is. Ook hier kun je iets mee doen door middel van een intake.

Volgens mij zal de leengitaar de grootste kostenpost zijn (of je moet een sponsor vinden). Misschien kun je iets starten in samenwerking met een wijkgebouw/buurthuis, dan heb je direct een ruimte waar je de lessen kan geven en kunnen zij mogelijk de verantwoordelijkheid nemen voor het materiaal.

Nogmaals een goed initiatief, maar denk er even goed over na. Het zou jammer zijn als je met ongemotiveerde mensen komt te zitten of als je er uiteindelijk zelf meer kosten aan hebt.

Veel plezier en succes ermee.

Liquid_Metal
4 juni 2010, 11:08
Ik geef bij mij thuis les, wat véél handiger is want je hebt geen reiskosten en reistijd, en altijd goede instrumenten bij je.
Ik doe het nu 2½ jaar, zonder papieren, en vraag 15 euro per uur en 8 euro voor een half uur. Dat is erg goedkoop en als er een leerling stopt is er meestal binnen een week weer een nieuwe.
Als je wat ervaring hebt zou je duurder kunnen gaan, maar ik ben indertijd begonnen met 13 euro per uur. Ik ga er waarschijnlijk binnen een half jaar weer mee stoppen dus ik ga niet verhogen. Maar als je voor je eigen gevoel teveel vraagt komt er ook veel prestatiedruk op te staan. Dat gevoel heb ik nu niet echt.

Riste
4 juni 2010, 11:09
Ik geef les, individueel per leerling, aan beginners van alle leeftijden in de genres rock, pop, soul, blues, country. In de lessen komen aan bod: het aanleren van de basisakkoorden, elementaire riffs en enkele eenvoudige toonladders. Dit aan de hand van songs als:
Nights in white satin - Moody Blues
Hey Jude - The Beatles
I'm a believer - The Monkees
On Broadway - The Drifters
Let's spend the night together - Rolling Stones
Theme for young lovers - The Shadows
In the midnight hour - Wilson Picket
Runaway - Del Shannon

Mijn prijs is 15 euro per les van 60 minuten. Ik stel geen gitaren ter beschikking.

BW87
5 juni 2010, 01:49
ikzelf heb les gekregen van iemand die meer dan 30 jaar speelervaring heeft(inclusief 3 optredens per week voor 30 jaar)

en de prijzen daar gingen van:

5 euro per 1.5 uur,
5 euro per uur,
10 euro per uur


ikzelf vind dat de prijs in verhouding moet zijn met de leservaring die de leraar heeft, niet op de speelervaring.

al is iemand de beste gitaar speler in de wereld maar kan die geen lesgeven heb je er nog niks aan.

dus als je nog niet veel ervaring hebt met het lesgeven niet zo veel vragen :)

ikzelf geef gitaarles aan beginners en muziektheorie aan iedereen voor 5 euro per uur.(naja als ik klanten heb dan want op dit moment heb ik ff niemand.)

budje
5 juni 2010, 09:08
Gezien de huidige waarde vind ik 5 euro per uur zelfs belachelijk weinig:makeup:

gitaargod
5 juni 2010, 10:00
Bedankt voor de vele en bruikbare tips. Ik ga al jullie adviezen meenemen in mijn aanpak.

Ik zal de prijs laag houden, metname omdat muziekmaken betaalbaar moet zijn voor de minder bedeelden. Ik ga intakes houden om goede gemotiveerde leerlingen te krijgen en duidelijke afspraken te maken en zal de lesprijs voor een half jaar afspreken, daarna ga ik het dan maximaal met een euro verhogen.

Voor leerlingen welke verder weg wonen zal er een km-toeslag zijn van 20ct per km.

Qua lessen ben ik al goed voorbereid, ik heb veel lesboeken aangeschaft, heel veel zelf samengesteld en geschreven.

Naast de gratis leengitaar wil ik ook de snaren (1 set per twee maanden) en plectrums (éénmalig vijf stuks, van thin tot medium) gaan verzorgen, ook gratis natuurlijk.

Ik ben nog aan het nadenken wat ik moet doen met betrekking tot gitaarstandaard, muziekstandaard, stemapparaat, enz... misschien dat ik deze zaken er ook nog bij doe, gratis natuurlijk!

Waar ik wel een beetje bang voor ben, is voor de reacties van de gitaarleraren in mijn regio. Het is natuurlijk wel een soort prijzenoorlog die ik start, maar als ik dan weer kijk wat een les kost bij zo'n persoon dan vraag ik me af waarom het zo duur moet zijn. Metname de lessen van 17,50 - 20 Euro per 45 minuten, met opzegtermijn, vooraf betalen, in vakanties geen les, geen service zoals gratis lesmateriaal en benodigheden, niet aan huis (de leerling moet bij weer in wind met z'n gitaartje op de fiets), dit soort zaken werken toch demotiverend?

Hoe dan ook, ik ga mijn plannen doorzetten en als ik weer twijfels zou hebben vraag ik het jullie wel.

apekop
6 juni 2010, 11:31
Waar ik wel een beetje bang voor ben, is voor de reacties van de gitaarleraren in mijn regio. Het is natuurlijk wel een soort prijzenoorlog die ik start, maar als ik dan weer kijk wat een les kost bij zo'n persoon dan vraag ik me af waarom het zo duur moet zijn. Metname de lessen van 17,50 - 20 Euro per 45 minuten, met opzegtermijn, vooraf betalen, in vakanties geen les, geen service zoals gratis lesmateriaal en benodigheden, niet aan huis (de leerling moet bij weer in wind met z'n gitaartje op de fiets), dit soort zaken werken toch demotiverend?
.

Hier heb je een punt. Ik vind 17,50/20 euro per 3/4 uur helemaal niet veel als je goed les krijgt. Dat is echt niet te veel als je van een geschoolde (of anders een zeer ervaren) docent les krijgt. En ook die randvoorwaarden (vooraf betalen etc.) zijn niet meer dan normaal. (Beroeps) gitaarleraren moeten ook rond kunnen komen. Als jij 10 euro gaat vragen uit filantropische overwegingen maak je geen vrienden bij de concurrenten denk ik, en terecht.

Maar uiteindelijk gaat het om de kwaliteit van de lessen en dat mag best betaald worden.
Zoals bij veel dingen is goedkoop vaak duurkoop (waarbij ik geen oordeel over jouw kwaliteiten als docent wil geven, want ik ken je niet dus kan ik dat niet beoordelen).

gitaargod
6 juni 2010, 20:08
Hier heb je een punt. Ik vind 17,50/20 euro per 3/4 uur helemaal niet veel als je goed les krijgt. Dat is echt niet te veel als je van een geschoolde (of anders een zeer ervaren) docent les krijgt. En ook die randvoorwaarden (vooraf betalen etc.) zijn niet meer dan normaal. (Beroeps) gitaarleraren moeten ook rond kunnen komen. Als jij 10 euro gaat vragen uit filantropische overwegingen maak je geen vrienden bij de concurrenten denk ik, en terecht.

Maar uiteindelijk gaat het om de kwaliteit van de lessen en dat mag best betaald worden.
Zoals bij veel dingen is goedkoop vaak duurkoop (waarbij ik geen oordeel over jouw kwaliteiten als docent wil geven, want ik ken je niet dus kan ik dat niet beoordelen).

Ook waar. Kwaliteit mag een prijskaartje hebben. Ik heb geen ervaring met lesgeven, maar ik wil me graag hier in ontwikkelen. Ik zal daar ook eerlijk in zijn naar de leerlingen toe, maar ik denk wel dat ik iets te bieden heb. Ik ga ook alleen muziekstijlen en niveau's aanbieden waar ik zelf voldoende van af weet. Ik hoop door mijn enthousiasme, service en prijs iets anders te bieden, misschien is het ook wel onderscheiden van de beroepsdocenten. De keus is aan de leerling.

Bruvtilov
8 juni 2010, 00:20
Bedankt voor de vele en bruikbare tips. Ik ga al jullie adviezen meenemen in mijn aanpak.

Ik zal de prijs laag houden, metname omdat muziekmaken betaalbaar moet zijn voor de minder bedeelden. Ik ga intakes houden om goede gemotiveerde leerlingen te krijgen en duidelijke afspraken te maken en zal de lesprijs voor een half jaar afspreken, daarna ga ik het dan maximaal met een euro verhogen.

Voor leerlingen welke verder weg wonen zal er een km-toeslag zijn van 20ct per km.

Qua lessen ben ik al goed voorbereid, ik heb veel lesboeken aangeschaft, heel veel zelf samengesteld en geschreven.

Naast de gratis leengitaar wil ik ook de snaren (1 set per twee maanden) en plectrums (éénmalig vijf stuks, van thin tot medium) gaan verzorgen, ook gratis natuurlijk.

Ik ben nog aan het nadenken wat ik moet doen met betrekking tot gitaarstandaard, muziekstandaard, stemapparaat, enz... misschien dat ik deze zaken er ook nog bij doe, gratis natuurlijk!

Waar ik wel een beetje bang voor ben, is voor de reacties van de gitaarleraren in mijn regio. Het is natuurlijk wel een soort prijzenoorlog die ik start, maar als ik dan weer kijk wat een les kost bij zo'n persoon dan vraag ik me af waarom het zo duur moet zijn. Metname de lessen van 17,50 - 20 Euro per 45 minuten, met opzegtermijn, vooraf betalen, in vakanties geen les, geen service zoals gratis lesmateriaal en benodigheden, niet aan huis (de leerling moet bij weer in wind met z'n gitaartje op de fiets), dit soort zaken werken toch demotiverend?

Hoe dan ook, ik ga mijn plannen doorzetten en als ik weer twijfels zou hebben vraag ik het jullie wel.

Als je "wit" je brood wil verdienen met gitaarles geven, optreden etc. zul je merken dat 20 euro per drie kwartier lang niet duur genoeg is. :-).
En als je een tijdje les geeft zul je ook merken dat bepalingen als vooraf betalen en het hanteren van opzegtermijnen helemaal geen overbodige luxe zijn (voor jou als ZZP'er zal ik maar zeggen) en dat die bepalingen ook helemaal niet demotiverend werken.

Maar goed, als je insteek is om zwart een beetje bij wilt beunen naast een vaste baan/stufi ( ik ga er niet per definitie van uit) begrijp ik je gedachtengang wel.

gitaargod
8 juni 2010, 00:45
Als je "wit" je brood wil verdienen met gitaarles geven, optreden etc. zul je merken dat 20 euro per drie kwartier lang niet duur genoeg is. :-).
En als je een tijdje les geeft zul je ook merken dat bepalingen als vooraf betalen en het hanteren van opzegtermijnen helemaal geen overbodige luxe zijn (voor jou als ZZP'er zal ik maar zeggen) en dat die bepalingen ook helemaal niet demotiverend werken.

Maar goed, als je insteek is om zwart een beetje bij wilt beunen naast een vaste baan/stufi ( ik ga er niet per definitie van uit) begrijp ik je gedachtengang wel.

Het is puur de liefde voor muziek, moet alleen maar kostendekkend zijn. Ik ben wel van plan alles netjes bij de belasting op te geven, ik heb geen zin aan toestanden. Ik moet natuurlijk eerst wel leerlingen hebben. Misschien ga ik het eerst ook wel helemaal gratis doen, dan hoef ik ook geen belasting af te dragen en kan ik lekker relax uitproberen wat een goede manier van lesgeven is zonder dat ik me schuldig hoef te voelen. Dan als de kwaliteit van mijn lessen oké zijn ga ik een onkostenvergoeding in rekening brengen en me aanmelden als zzp'r.

budje
8 juni 2010, 07:07
Ik denk dat het nooit helemaal kostendekkend gaat zijn, als je zelfs snaren en plectrums en alles voor ze regelt... En je prijs laag houden ook voor minder bedeelden is een geweldig streven, maar laat geen misbruik van je maken. De meeste minder bedeelden die ik ken kunnen ook ineens een rijbewijs halen a 35 euro per les of flink doorzakken in de kroeg van hun uitkering als dat ineens in ze opkomt.

Verder wel veel succes natuurlijk!

Bruvtilov
8 juni 2010, 15:23
Dan als de kwaliteit van mijn lessen oké zijn ga ik een onkostenvergoeding in rekening brengen en me aanmelden als zzp'r.

Volgens mij kun je geen zzp'er worden als je alleen tegen onkostenvergoeding werkt. Je moet ook nog iets overhouden om van te kunnen leven, snappie?

BW87
8 juni 2010, 21:07
Ik denk dat het nooit helemaal kostendekkend gaat zijn, als je zelfs snaren en plectrums en alles voor ze regelt... En je prijs laag houden ook voor minder bedeelden is een geweldig streven, maar laat geen misbruik van je maken. De meeste minder bedeelden die ik ken kunnen ook ineens een rijbewijs halen a 35 euro per les of flink doorzakken in de kroeg van hun uitkering als dat ineens in ze opkomt.

Verder wel veel succes natuurlijk!

geld natuurlijk niet voor iedereen,

ik ken genoeg gezinnen die moeten vechten/bedelen om eten en al helemaal geen muziekles of autoles kunnen betalen ;)

beruk
8 juni 2010, 23:12
Ook waar. Kwaliteit mag een prijskaartje hebben. Ik heb geen ervaring met lesgeven, maar ik wil me graag hier in ontwikkelen. Ik zal daar ook eerlijk in zijn naar de leerlingen toe, maar ik denk wel dat ik iets te bieden heb. Ik ga ook alleen muziekstijlen en niveau's aanbieden waar ik zelf voldoende van af weet. Ik hoop door mijn enthousiasme, service en prijs iets anders te bieden, misschien is het ook wel onderscheiden van de beroepsdocenten. De keus is aan de leerling.
Ik ga even zeuren: Wat je nu onderscheid van beroepsdocenten is je aanstekelijk amateurisme. Lesgeven is een vak, met alleen liefde voor de muziek kom je er niet.
Ga me nu niet vertellen dat dit (http://www.youtube.com/watch?v=MGjgJrP2qpU&playnext_from=TL&videos=WN0dxK_fDxM&feature=sub) het niveau is wat je nastreeft?

jannest
8 juni 2010, 23:50
Ik ga even zeuren: Wat je nu onderscheid van beroepsdocenten is je aanstekelijk amateurisme. Lesgeven is een vak, met alleen liefde voor de muziek kom je er niet.
Ga me nu niet vertellen dat dit (http://www.youtube.com/watch?v=MGjgJrP2qpU&playnext_from=TL&videos=WN0dxK_fDxM&feature=sub) het niveau is wat je nastreeft?


de gozert is kool zou die ook zangles geven ?

gitaargod
8 juni 2010, 23:50
Ik ga even zeuren: Wat je nu onderscheid van beroepsdocenten is je aanstekelijk amateurisme. Lesgeven is een vak, met alleen liefde voor de muziek kom je er niet.
Ga me nu niet vertellen dat dit (http://www.youtube.com/watch?v=MGjgJrP2qpU&playnext_from=TL&videos=WN0dxK_fDxM&feature=sub) het niveau is wat je nastreeft?

Nee, dat is niet wat ik nastreef.

Maar als ik dan terugdenk aan mijn gitaarlessen (een klein aantal < 10), welke ik volgde bij een gitarist die cumlaude op het conservatorium is afgestudeerd en gezien wordt als 1 van de betere, dan vond ik zijn lessen erg tekort schieten, dat kan ik beter. Ze waren erg chaotisch, en zijn eigen talent voerde de boventoon. Het lesmateriaal werd ter plekke bedacht, het "huiswerk" werd niet behandeld, er zat totaal geen opbouw in en binnen enkele lessen zat ik dwangmatig op Jan Akkerman niveau. Dit ga ik echt anders doen, ik heb bijvoorbeeld al een lesboek in elkaar gedraaid met 8 hoofdstukken, 180 blz, met alle basisinfo zoals noten, tabs, gitaaranatomie, akkoorden (diagrammen), les snaren wisselen, stemmen, gitaaronderhoud, verschillende stijlen muziek van klassiek tot metal, van pop tot blues. Daarnaast heb ik veel lesboeken en bladmuziek. Ook kan ik adviseren bij de aanschaf van instrumenten en wil desnoods wel met leerlingen naar de winkels gaan om een juiste gitaar te kopen.

Wat belangrijk is dat het een juiste keus is, iemand die volgend jaar naar het conservatorium wil gaan kan daadwerkelijk beter les nemen bij een leraar die bekend is met de toelatingseisen en bewezen heeft een goede leraar te zijn. Maar soms zijn er ook gewone stervelingen, bijvoorbeeld oude rockers (50+) die hun leven lang al gitaar willen spelen, maar er steeds niet aan toe zijn gekomen, of kinderen die gewoon nieuwsgierig zijn en willen kijken of het wat voor hun is, of juffen die kinderliedjes willen leren spelen, en zo zijn er nog veel meer mogelijkheden.

Als je er serieus ermee omgaat en weet waar je eigen grenzen liggen en het met liefde doet, dan kan het toch geen kwaad doen om jezelf aan te bieden als gitaarleraar (coach) en daar dan een paar Euro onkostenvergoeding voor te vragen.

Gitaar4LifeDude
10 juni 2010, 17:09
Ik vind het een beetje moeder therese praktijken maar ik vind 't wel echt leuk dat je het probeert.
Ik denk dat je misschien de lol wel gaat verliezen in het lesgeven als je jezelf zo veel verplichtingen oplegt. Snaren, plectrums, standaards, gitaren, ik vind het allemaal wat veel, je kan beter gewoon je prijs laag houden en mensen zelf een gitaar laten kopen.

Harry
10 juni 2010, 17:16
ik denk dat je het goed bedoelt, maar ik krijg toch wat Beun de Haas-associaties. Je bent als gitaarleraar goedkoper dan iemand die (ongeschoold uiteraard) het toilet schoonmaakt.
Je zult maar jaren hebben gestudeerd op het conservatorium om een boterham te verdienen met lesgeven....

gitaargod
10 juni 2010, 19:48
Ik ga het gewoon gratis doen. Net als vrijwilligerswerk, dan heb je opeens ook minder papieren nodig. Ik laat de leerlingen zelf alles aanschaffen en doe alleen de lessen. Na een half jaar ofzo maak ik dan de balans op en ga het bij succes dit serieus doen voor geld WIT! Of als het een aanfluiting is dan ga ik WC's schoonmaken op vrijwilligersbasis!

Harry
11 juni 2010, 16:31
voor wc's schoonmaken zou ik zeker geld vragen!!

jazzie1
11 juni 2010, 21:12
In principe vindt ik het een goede gedachte om ook mensen welke het financieel niet breed hebben een kans te geven het gitaarspel te leren. Ben geen leraar verre van dat en kan mij ook wel vinden in de (tegen)argumenten, maar geef het een kans.
Wat ik zelf wel wil zeggen is dat ik ooit ruim 10/12 jr terug gitaarles heb gehad van een afgestudeerde(conservatorium) gitaarleraar die dit al een lange tijd deed en nog steeds doet. Ik ben er na enkele maanden (3) mee gestopt omdat deze ervaren afgestudeerde leraar teveel kletste (ja over alle onzin dingen) niet luisterde als ik aangaf dat ik het niet begreep en te snel door de stof ging. Dankzij deze deceptie had ik mijn gitaar voor een zeer lange tijd weggezet..
Wat ik hier maar mee wil zeggen is dat ook al ben je afgestudeerd en kun je goed spelen, wil dat nog niet zeggen dat je ook LES kunt geven..en misschien is Gitaargod iemand die niet is afgestudeerd maar kan hij goed spelen en kan hij les geven.
Mocht hij het niet kunnen dan zal hij dit gauw genoeg merken aan het feit dat zijn leerlingen weglopen en hopelijk zijn conclusie trekken..

beruk
11 juni 2010, 23:44
Tja goedbedoeld enzo, maar al eerder gezegd, lesgeven is een vak. Als je ongeschoold gratis les gaat geven ben je niet alleen een beunhaas maar vervuil je ook nog es de markt.
Tja, dat heb je met vrije beroepen, het is niet anders.....

gitaargod
12 juni 2010, 10:25
Tja goedbedoeld enzo, maar al eerder gezegd, lesgeven is een vak. Als je ongeschoold gratis les gaat geven ben je niet alleen een beunhaas maar vervuil je ook nog es de markt.
Tja, dat heb je met vrije beroepen, het is niet anders.....

Is een markt met 80% ongeschikte geschoolde docenten dan geen vervuiling?

Mijn insteek is gewoon: ik heb tijd, mogelijkheden, motivatie, voldoende kennis, naar mijn inziens ook lesvaardigheden, ik doe het misschien wel gratis of voor weinig, ik heb plezier, leerling heeft plezier en geld over voor een mooie gitaar.

De docenten kunnen toch ook de verzorging in gaan ofzo en daarnaast nog muziek gaan maken??

Ik heb zoveel verschillende opleidingen gedaan en beroepen geleerd en dat geeft mij toch ook niet het alleenrecht op een bepaald soort handigheid? "Mijn werk" wordt nu ook gedaan door jonge mensen met "minder" talent. Who cares! Zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar.

Lang leve de vrije markteconomie.

BW87
12 juni 2010, 19:14
Ik ben het eens dat er inderdaad weinig goede gitaar docenten in nederland zijn en als ze er zijn vragen de meeste zo ongeloofelijk veel geld dat het gewoonweg niet te betalen is.

dus ik sta achter je idee :)

wat je wel moet bedenken is het risico wat je neemt als je alles gratis gaat weggeven, Ik denk dat als je de mensen zelf een gitaar laat kopen en als je dan de snaren geeft, ok. dat is niet zoveel risico, maar wat als je nou gitaren gaat kopen voor leerlingen, die het helemaal afraggen, of die na een paar lessen niet meer komen.

dan loop je aardig risico,
Ik zou zeggen als je dit wilt doen, probeer je eigen kosten zo laag mogelijk te houden, en daarnaast de prijs net hoog genoeg dat je geen verlies draait.

als je wilt stuur me maar een PM met alle gegevens die je hebt (alle uitgaven(zoals: wat wil je per leerling uitgeven, drukkosten van je boek, verslijting van je eigen gitaar/snaren, evt rijkosten(benzine, afschrijving) en je verwachtte markt(aantal leerlingen) en ik bereken voor je wat je per leerling zou moeten vragen, (of wat je evt gesponsord zou moeten worden) om geen verlies te maken(zodat je het werk dus kan blijven doen en het niet afhankelijk is van je eigen financiële situatie)

jazzie1
12 juni 2010, 19:43
Beruk : Is het niet zo dat een geschoolde leraar welke geen les kan geven de markt ook vervuild? Ik bedoel maar te zeggen dat zij n.a.w. de reden zijn dat a) men dan maar genoegen neemt met een leraar welke niet conservatorium geschoold is (en het mes snijdt aan twee kanten) hierdoor tevens goedkoper is - b) door hun optreden (duur, slechte lessen enz.) hun eigen vakgroep in een "verkeerd" daglicht zetten, het is algemeen bekend dat men algauw een hele doelgroep door toedoen van een enkele over een kam scheert..
Ik heb ook liever een gediplomeerde leraar maar de keus is gauw gemaakt als ik een ongeschoolde leraar kan krijgen welke (uiteraard) ook goed les kan geven en goedkoper is. Je kunt zeggen kwaliteit daar hangt een prijskaartje aan ok maar geef dan ook die kwaliteit maar verlies de marktwerking niet uit het oog.
En zoals in elke beroepsgroep de "goede uitgezonderd".

beruk
13 juni 2010, 01:28
Ik bekijk het van de principiële kan eigenlijk. Met markt vervuilen bedoel ik dat je onder de reguliere prijs gaat zitten die geschoolde gitaar leraren voeren.
(Je kunt het ook concurrentie noemen.)
Mijn auto laat ik door geschoold, vakbekwame mensen onderhouden. Mocht ik ooit les nemen (of mijn kinderen) dan wil ik een docent met een vak diploma.
Gekwalificeerd zijn is nog geen garantie voor vakbekwaamheid, dat ben ik met jullie eens.