PDA

View Full Version : Engl Savage 60? Screamer? Of toch iets anders?



pimmedoris
3 juni 2010, 22:07
Hey allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe versterker. Ik speel graag metal (van Metallica tot In Flames), maar clean moet ook goed kunnen (voor bijvoorbeeld opeth dingetjes, of een enkele keer wat bluesy dingetjes op een strat).

Nu kwam ik na her en der wat lezen en joetjoep uit bij engl. Ik heb eerst de thunder reverb geprobeerd, maar die beviel niet door de enkele gain-knop. Als ik de lead-sound lekker vond, was het clean niet clean meer. Wat ik gezien heb van de screamer bevalt me erg goed, maar deze heb ik nog niet uitgeprobeerd. Dit wil ik binnenkort nog wel doen.
Toen ik die thunder uitgeprobeerd heb, heb ik ook de marshall MA50C en de Blackstar HT5 geprobeerd. Die Marshall vond ik niet bijzonder en die blackstar miste ook een zekere... "punch". Het was het gewoon net niet.

Nu zag ik op gitaarmarkt nog een engl savage 60 voor 800 euro. Is dat een beetje een redelijke prijs? Ik had in principe een budget van 1000 euro in gedachte, maar dit kan wel wat opgerekt worden :)
Op youtube zie ik vooral filmpjes van de savage 120. Zijn die qua sound vergelijkbaar?
En hoe is de savage 60 in vergelijking tot de screamer?
Nog andere tips waar ik zeker eens naar moet kijken?

Alvast bedankt voor de hulp en sorry voor het zoveelste "nieuwe versterker"-topic ;)

Groeten
Pim

Thiez
3 juni 2010, 22:50
Ik ben zelf in bezit van de engl blackmore. Blackmore heeft eerst een tijdje op een savage 60 gespeeld waarna hij zijn eigen sig mocht ontwerpen. De blackmore is dus ontwikkeld vanuit de savage 60.
De screamer heeft op zijn beurt weer dezelfde featers als de blackmore. 2 gain, 1 eq, contour, 2 volumes en een presense. Clean en dirt kanaal en per kanaal een high en low gain 'subkanaal' (dus in principe 4 kanaals).

Ik ben de screamer zelf ook geprobeerd en vond het erg gaaf dat hij zo lekker compact was wat erg lekker is maar toch verkoos ik de sound van de blackmore boven de screamer.

De savage60 wil ik heel graag nog eens proberen want dat lijkt me ook een erg lekkere versterker.

Btw op marktplaats staat eventueel een mooi setje blackmore met engl412 kast.

Liquid_Metal
3 juni 2010, 23:11
Wat mij betreft zijn alle ENGL amps dik oké. In ieder geval degene die ik gehoord heb: E530, 930/60, Fireball, Powerball en Screamer.
Meestal betaal je meer als je meer functies wilt, dus het hangt er maar vanaf hoeveel functies je nodig denkt te hebben. Persoonlijk zou ik voor een tweede amp (niet voor m'n main) gedeelde EQ prima vinden, maar gain zou wel apart moeten. Tweekanaals zou waarschijnlijk ook oké zijn en volgens mij is dat ook wat jij zoekt.
Als je 1000 euro hebt zou ik zeker eens kijken naar een Fireball 60 top met cabinet. Ik ben zelf sowieso fan van de top+cab configuratie (helemaal handig als je veel gigs oid hebt) en de Fireball vind ik een superamp. Niet heel veelzijdig, maar dat is ENGL sowieso niet echt.

Steven Otto
3 juni 2010, 23:27
Hey man. Ik heb twee jaar geleden op een Engl Screamer combo gespeeld. Ik was erg onder de indruk en wist dat ik ooit nog eens een Engl zou kopen. dat moment brak vorig jaar aan. Ik had een Engl Savage 60 halfstack gekocht.

Twee uur geleden heb ik er nog een gespeeld (in de oefenruimte). Het is misschien wel handig voor je als ik er wat over vertel aangezien er niet super veel gebruikerservaring op het internet te vinden is.

Hij lijkt op de Blackmore, maar heeft toch wat verschillen qua functie's:
http://i50.tinypic.com/j8z56q.png

Hij heeft twee kanalen, met een gedeelde EQ.
De gain van het eerste kanaal is, zoals gewoonlijk, te regelen met de potmeter en voor wat extra gain druk je de 'rhythm boost' knop in.
Het tweede kanaal is voor het betere scheurwerk. Het instellen van de hoeveelheid gain is niet zoals gebruikelijk. De gain van het scheurkanaal 'stackt' met de gain van het eerste kanaal. Daarnaast kan je de Lead boost indrukken voor nog meer gain.
De EQ bestaat uit het vertrouwde bass, middle, treble plus de 'hi range suppressor'. Met de hi range suppressor bepaal je of je geluid wat 'vloeibaarder' of juist 'metaliger' klinkt. Deze functie des meer invloed, als je treble hoger staat.
De Master volume knop is ook erg handig. Dan kan je de Lead volume en rhythm volume lekker hoog zetten en de master terugdraaien. Ik heb het idee dat je eindbuizen dan wat meer aan 't werk worden gezet.
De presence spreekt voor zich, neem ik aan. De depth boost voor het clean kanaal vind ik wel lekker, maar voor het lead kanaal is het te veel van het goede. Het lijkt net alsof er een octaver wordt aangezet o.i.d. Dat had ik liever als potentiometer gehad, zodat dat die wat subtieler te regelen is.

Ik ben helemaal gek van de sound en vind hem goed strak klinken. Ik speel hem trouwens over een Engl pro 4x12 met Celestion V30's.

Of hij bij je muziekstijl past weet ik niet zeker. Toen ik in een Thrash/Black metalband speelde, mistte hij wel wat. Toen heb ik een Tubescreamer achtig pedaal gekocht om hem te boosten, zodat hij wèl qua sound bij de band paste. Nu spelen we 80's (heavy) metal en daar past hij echt perfect bij.

Als je vragen hebt, stel ze gerust. :)

marter544
4 juni 2010, 11:46
Sssssst :sssh: spam

Thiez
4 juni 2010, 12:05
@ Steven Otto: Jij had jou savage + cab toch voor minder dan die 800? Ik ben echt heel benieuwd wel naar de savage 60. Blackmore vind ik heerlijke amp maar de featers van de savage 60 vind ik ook erg interessant. Welke dingen zijn allemaal schakelbaar met footswitch?

@TS: Misschien is de savage 60 idd niet helemaal wat je zoekt. Metallica zal hij zeker wel aankunnen maar inflames is veel rauwer. Dan kom je toch meer in de fireball/powerball sferen denk ik. Toch wel een van de brutere metal/hardcore amps vind ik (persoonlijke mening).

pimmedoris
4 juni 2010, 13:05
Bedankt voor de antwoorden tot zover!!

Die opties van de screamer spraken me ook wel aan.
Een Fireball had ik ook nog even naar staan kijken, maar deze heeft toch ook maar 1 gain knop? Na mijn ervaring met de thunder had ik deze een beetje weggelaten vanwege de gedeelde gain, of werkt het hier toch anders?
Misschien dat ik hem vanmiddag nog even probeer :)

Misschien ook wel even een toevoeging. Ik zal hem meestal thuis gebruiken. Ik speel wel eens samen met wat vrienden, maar echt optredens enzo heb ik (in ieder geval voorlopig) nog niet. Een 4x12 lijkt me dan ook wat 'overkill'. (eigenlijk een 50 of 60 watt buizen ook, maar meestal vind ik geen lekkere metal versterkers met een laag wattage).

Zit er veel klankverschil tussen de savage 60 en 120? De filmpjes op youtube van de savage 120 zijn toch behoorlijk Metal... En 800 voor alleen de savage 60 top is dus een beetje duur begrijp ik?

Verder nog versterkers waar ik zeker eens naar zou kunnen kijken? Powerball valt helaas buiten het budget...

Steven Otto
4 juni 2010, 13:06
Ik had mijn set inderdaad voor een net prijsje, maar dat komt ook wel omdat cab aardig beschadigd was; gescheurd tolex, stukken hout waren weggeslagen. Aardig rock 'n' roll dus.
Zo is er ook wel wat aan de head verandert. Hij heeft nu een stand-by switch op de achterkant (ideaal als je het mij vraagt) .

Met de footswitch kan je van kanaal wisselen en een transparante volume boost inschakelen. Ik denk niet dat hij nog extra dingen kan met een Z-5 (is geloof ik niet eens aan te sluiten).
Een feature die ik vergeten was te vertellen, is de frequency-compensated line-out. Line out met 4x12" simulator. Altijd handig voor in de studio om hem subtiel erbij te mixen.

@pimmedoris: Verschil qua klank tussen de Savage 60 en 120 zou ik je niet kunnen vertellen, aangezien ik nog nooit een op de Savage 120 gespeeld heb. Ik meen me te herinneren dat de 120 meer gain heeft en wat meer 'brutal' is.

Thiez
4 juni 2010, 13:27
Fireball 60 heeft idd een gedeelde gain wat erg jammer is. Fireball100 valt weer buiten je budget.

Wil je wel graag en top of mag het ook een combotje zijn?

Engl heeft ook waanzinnige combotjes zoals souvereign die nog welleens 2e hands voor jou budget voorbij komt.

Het voordeel van engl is dat ze op laag volume geweldig klinken. Een 50 watt screamer is bijvoorbeeld veel te veel voor thuis maar ook op laag volume is hij zeker goed thuis te gebruiken.
Je kunt ook eens kijken naar de gigmaster15. Een nieuw 15watt ampje van engl. Zeer gaaf voor thuis en ook nog geschikt voor eventueel bandrepetities in de toekomst.

Je zit natuurlijk niet vast aan engl versterkers. In flames gebruikt bijvoorbeeld de bekende peavey 5150/6505. Metallica heeft de mesa sound.

Op speurders.nl staat eventueel een blackmore voor 650 euro. Kun je er voor 350 nog mooi cabinetje bijkopen. Erg gaaf setje heb je dan waar je veel jaar plezier van kan hebben. zowel thuis als in je band.

pimmedoris
4 juni 2010, 13:40
Ik hoef niet perse een top. Het enige wat de overweging voor mij is, is dat je bij een top je speakers kan kiezen (1x12, 2x12, V30 ed.)
De enige Souvereign die ik gezien had was voor 1500, dus dan zou ik wel echt lang geduld moeten hebben vrees ik ;)

Is die Gigmaster15 niet meer "classic rock"-achtig? Dat idee kreeg ik namelijk na het zien van filmpjes. Maar deze is volgens mij nog nergens uit te proberen.

Die Blackmore had ik zien staan, maar krijg je dan niet hetzelfde probleem wat bij de savage 60 ook gezegd werd? Namelijk dat hij meer geschikt is voor de wat klassieke metal en wat te 'tam' is?

De Peavey 6505 heb ik geprobeerd, maar viel me een beetje tegen. Die overdrive was toch ook niet helemaal wat ik zocht... Ik hoef ook niet echt exact de sound van de genoemde bands, maar ze moeten de muziekstijl wel een beetje aan kunnen.

Ik zie nu op speurders een Screamer voor 450 euro! Helaas is Groningen te ver weg vanuit Eindhoven (en zonder auto :mad:)

Steven Otto
4 juni 2010, 14:50
Probeer ook eens wat versterkers van Randall (met name de buizen combo's en tops zijn vet), Laney, Laboga en de wat hogere Blackstar amps.

Liquid_Metal
4 juni 2010, 15:10
Ik heb een paar maanden geleden de Fireball 60 uitgeprobeerd en de gedeelde gain stoorde mij absoluut niet. Ik gebruik in distortion niet superveel gain (dat is echt niet nodig in een mix) en het clean bleef héél goed clean.
Toch zou ik de fireball niet als main amp gebruiken, daar is ie me wat te beperkt voor. Maar als je alleen clean en distortion nodig hebt, zou ik 'm zeker proberen.

Arvoitus
4 juni 2010, 15:12
Als je de volumeknop van je gitaar gebruikt dan kan zoiets al heel cleaner worden.

Thiez
4 juni 2010, 15:14
Als je in eindhoven woont zou ik zeker eens naar de guitarking in boekel gaan. veel uit te proberen en goede service.

De blackmore heeft meer dan genoeg gain en met beetje eq tweaken is daar zeker dikke metal sound uit te krijgen. Sterker nog, het meeste wat je op youtube ziet is metal met een blackmore. Je kunt geen rock of blues filmpjes vinden van engl blackmore terwijl dat ook goed mogelijk is hiermee.
http://www.youtube.com/watch?v=3MPslfXqFa4

Screamer is zeker gaaf dingetje en bijna gelijk aan de blackmore. Zelfde featers alleen 50 watter ipv 100 en miss wat andere voicing. De savage 120 zou het ook best doen voor je maar hij is net wat minder fel dan de fireball en powerball. Net wat minder strak.

Souvereign was waarschijnlijk een 2x12 combo. De 1x12 versie gaat soms wel rond de 1000 euro weg.

Ik heb zelf een blackstar HT-5 thuis die ook meer rock gevoiced is maar ook daar is zeker metal sound uit te halen. Denk dat de gigmaster ook zeker wel wat metal sounds kan creeren. maar is idd nog niet op veel plaatsen te proberen.

Zoals steven al zegt kun je idd eens kijken naar randall (wel de buizenbakken, transistor zijn nogal matig), laboga mr. hector, blackstar series one of venue serie. Laney is denk ik niet heftig genoeg voor de metal die jij wilt spelen.

Ook kun je misschien kijken naar FRYETTE (vroegere VHT). Weet niet precies hoe die prijzen liggen. Maar was erg onder de indruk van de pittbull.

wytz
4 juni 2010, 16:31
Misschien is dit ook wel een interessante optie:

http://gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=124613

Heb geen ervaring met de PT1, (wel met de PT2) maar als het je sound is..
Mooie cleans, dikke crunch en zware lead!

pimmedoris
6 juni 2010, 11:12
Zo'n Powertone is 120 watt toch? Dat lijkt me toch wel erg overkill. Ik kijk dan toch eerder bij max. 50 watt (of 60 in geval van een fireball)

Ik zal binnenkort eens kijken of ik bij Guitar King kan komen, want bij Feedback is het aanbod ook niet bepaald supergroot.

Liquid_Metal
6 juni 2010, 15:10
50 of 60 watt gaat ook snoeihard hoor. En er zijn zelfs amps van 1 watt die te hard gaan voor thuis :P.
Ik speelde laatst op een Egnater Rebel 30 (wel met een 412 kast eronder) die te schakelen is tussen 1 en 30 watt. Maar dat maakte bijna niets uit...

pimmedoris
6 juni 2010, 16:15
Ik heb net even de Fireball 60 aan de tand gevoeld. Jezus wat heeft dat ding veel gain. Ik had de gain constant zo op 9 uur staan en dat scheurde als een tiet.
Alleen wel erg jammer dat hij niet zoveel opties heeft (reverb, lo/hi gain) die de screamer wel allemaal heeft.
Deze 60 watt ging inderdaad ook snoeihard (zoals verwacht ;)), maar op laag volume klonk hij ook al erg goed. Dat heb ik ook wel eens anders mee gemaakt...

Ook nog even een peavey valveking bespeeld omdat ik daar zoveel over gehoord had. Die klonk inderdaad ook zeer behoorlijk voor die prijs. Maar tegen de fireball kon hij toch niet op...

Thiez
6 juni 2010, 16:38
Denk dat je binnekort idd maar de engl screamer moet proberen. Denk dat die zeker aan je wensen gaat voldoen. Geweldig ampje ook. Mooi compact dingetje maar een beest van een versterker.

Liquid_Metal
6 juni 2010, 21:11
Koop snel deze Powerball + Standard 412 (http://link.marktplaats.nl/353045618) want ik heb instant GAS!!!!
Verkoper zegt 'bieden vanaf 1000 euro' dus daar is vast een mooie deal van te maken.

Thiez
6 juni 2010, 21:14
Als je dat voor 1000 of 1100 euro mee kan krijgen heb je zeker wel een koopje ja. maar het is wel dikke overkill thuis.

Maar goed. setje kopen. Cabinet en flightcase weer doorverkopen en dan een mooi 2x12 cabinetje kopen voor dat geld.

Liquid_Metal
6 juni 2010, 21:34
Ja leek mij ook een goeie. Alleen is een Powerball dan nog overkill. Maar ja, het hoeft niet per sé op 10.
Ik overweeg nu zelf ook om 'm te kopen en dan misschien het cabinet en de footswitch weer door te verkopen. NEE, NIET DOEN!! AARGH!

hadv
7 juni 2010, 01:40
De Screamer is echt een heel lekkere versterker. Ik heb er een gehad en was er zeer over te spreken. Goede geluidsmogelijkheden en behoorlijk hard.

pimmedoris
7 juni 2010, 15:00
Pff overkill of niet, die Powerball combi is én enorm vet én een koopje. Ik zal vanavond na mijn werk eens even bellen, maar ik verwacht dat hier nog wel flink op geboden zal worden. Ik denk dan ook dat de verkoper die 1000 euro alleen heeft ingesteld om de absurd lage biedingen van 200 euro te voorkomen.

Maar wie niet waagt die niet wint. In ieder geval bedankt voor de tip! :rockon:

@ Liquid Als ik jou voor ernstig GAS kan behoeden door dit koopje binnen te slepen doe ik dat natuurlijk graag voor je :p

Thiez
7 juni 2010, 15:19
Nieuwprijs van dat setje is ongeveer 2400 euro (1300 amp, 650 cab, 200 footswitch, 200 case).

Dus voor 1200 zou ik het ook nog doen hoor :P

Edit: GELIJK BELLEN! Hij staat nu voor 1100 op gitaar markt. dus misschien dat 1000 wel lukt en anders gewoon voor 1100 pakken die handel!

pimmedoris
7 juni 2010, 18:48
:rockon::rockon::rockon::rockon::rockon::rockon:
In principe is het rond voor 1100,-!!!!!!!!!

Het enige probleem is dat ik geen auto heb en die dus moet zien te regelen. Nou heb ik wel wat vrienden met een auto, dus ik denk/hoop dat het goed komt!

Iedereen bedankt voor de tips en ik hoop deze week nog een HNAD-topic te kunnen openen. ;-)

groeten
Pim

Steven Otto
7 juni 2010, 19:29
Cool man! :rockon:

Liquid_Metal
7 juni 2010, 20:41
Nu baal ik, maar ik denk dat ik er ergens wel blij mee ben :).
En als je ooit van de top af moet... :sssh:
Hopen dat het ding in goede staat is, dan is het echt een kickass deal!

pimmedoris
11 juni 2010, 09:56
Ladies and Gentleman... We got 'em...

Gisteravond even uitgeprobeerd en meegenomen. Versterker zit geen krasje op en geen enkel kraakje in de pots of wat dan ook. Altijd in Flightcase vervoerd, dus nog in superstaat! De 4x12 is een stuk gehavender, maar dit is alleen optisch. Hij klinkt gewoon erg goed. Ik heb hem gisteravond thuis niet meer kunnen proberen, want ik was pas laat thuis... Maar it's gonna be a GREAT weekend!!!
:rockon::rockon:

Nu nog even kijken of ik die 412 en flightcase ga houden of dat ik toch maar een 212 eronder doe. Gaat dit nog veel schelen in volume en geluid?

Foto's ga ik vanmiddag maken als ik weer thuis ben, dus vanavond hier op het forum te bewonderen :mmmm:

Me is happy

Thiez
11 juni 2010, 10:38
Ladies and Gentleman... We got 'em...

Gisteravond even uitgeprobeerd en meegenomen. Versterker zit geen krasje op en geen enkel kraakje in de pots of wat dan ook. Altijd in Flightcase vervoerd, dus nog in superstaat! De 4x12 is een stuk gehavender, maar dit is alleen optisch. Hij klinkt gewoon erg goed. Ik heb hem gisteravond thuis niet meer kunnen proberen, want ik was pas laat thuis... Maar it's gonna be a GREAT weekend!!!
:rockon::rockon:

Nu nog even kijken of ik die 412 en flightcase ga houden of dat ik toch maar een 212 eronder doe. Gaat dit nog veel schelen in volume en geluid?

Foto's ga ik vanmiddag maken als ik weer thuis ben, dus vanavond hier op het forum te bewonderen :mmmm:

Me is happy

Heej tof gefeliciteerd alvast!! 4x12 en 2x12 scheelt redelijk wat qua volume ja. Ik heb ook de overstap gemaakt van 2x12 naar 4x12 en mijn volume ging een kwart lager dan normaal.

pimmedoris
11 juni 2010, 20:22
zoals beloofd 8-):
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YOL4ZU8I-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RJEMUDUN-D.jpg

Je kunt op de foto zien dat er stukken tolex los zitten op de kast, maar het klinkt allemaal goed en daar gaat het om!

Prettig weekend iedereen! (Hier zal dat wel lukken)

Thiez
11 juni 2010, 20:25
ah nice!! jammer van die bolhoeken op het cabinet bovenaan.
Ik zou als het goede sound geeft lekker dat cab erbij houden. Het is toch wel erg geil zo een setje.

minoin
12 juni 2010, 09:04
Damn, van het idee van een Screamer naar een Powerball.. You sir, have won!
Erg vette amp waar je heel veel plezier van gaat hebben, gefeliciteerd!

Liquid_Metal
14 juni 2010, 08:41
Gefeliciteerd, heb ik iemand blij gemaakt :).
Ik ben nog steeds een beetje jaloers, maar je gaat vast heel veel lol beleven met die amp.

marter544
14 juni 2010, 12:14
Vette shit! Gefeliciteerd! Ik zou alleen die tv iets verder weg zetten, ik kan me voorstellen dat het beeld een beetje vaag wordt door de grote verschillen in magnetische flux bij de trafo's van je amp..

pimmedoris
16 juni 2010, 18:21
Thanx!

Ik heb even wat geschoven met kastjes en de tv staat nu (iets) verder weg van de amp. Het staat nog steeds erg dicht op elkaar, maar ik zit nu nog even met ruimtegebrek. Binnenkort (hopelijk) ga ik verhuizen van studentenkamer naar appartement en dan zal dat probleem opgelost zijn.

Gisteravond had ik trouwens wel een probleempje... Ik zat te spelen en opeens varieerde het volume. Eerst werd het opeens wat harder en daarna weer wat zachter. Nu stond de amp ook wel erg zacht, want het was al behoorlijk laat. Kan dat er iets mee te maken hebben? Of wat zou het kunnen zijn?

Eerst maar eens kijken of het vaker terug gaat komen. Ik hoop het niet! :makeup:

pimmedoris
18 juni 2010, 17:50
hmm gisteren had ik het weer. Het gebeurt pas op het moment dat ik de amp al een tijdje aan heb staan.
Weet iemand hier raad mee?

pimmedoris
23 augustus 2010, 09:05
SCHOPJE!

Het genoemde probleem bleef terugkomen en ik heb de amp maar eens na laten kijken.
Het bleek dat de vorige eigenaar ooit 1 eindbuis had vervangen en vervolgens niks meer had afgeregeld. Dit zorgde blijkbaar voor een stroomprobleem (ik ben niet bekend met elektronica dus ik kan het niet exact verwoorden). Dat is nu allemaal verholpen en hij loopt weer als een zonnetje!
Kan ik weer lekker mijn huisgenoten uit bed blazen :punk: