PDA

View Full Version : audioversterker ombouwen



SEAL
3 juni 2010, 16:26
goedemiddag allen,

nadat voor mij de examens afgelopen zijn, ben ik vrij...

tijd voor iets nieuws dus, en in mijn slapeloze nachten heb ik ook gedacht wat ik wil doen.

ik wil een oude audio-versterker kopen/te pakken krijgen, en die dan ombouwen tot gitaarversterker. transistor is oké, buizen zou nog leuker zijn, al denk ik niet dat ik dat goed zal kunnen.

waar moet ik mee beginnen? (behalve de versterker kopen)

Plant
3 juni 2010, 16:45
De eindversterker(s) kun je waarschijnlijk zo gebruiken. De voeding in veel audioversterkers voor huiskamergebruik zijn nogal eens onderbemeten, maar dat is van later zorg.

Belangrijkste is de toonregeling. Vaak heb je bij een audioversterker alleen maar laag en hoog en regelt het maximaal op de uiterste frequenties van de audioband waar gitaar niks doet (20 Hz en 20 kHz). Je zult het zo moeten dimensioneren dat je voor laag bij b.v. 100 Hz kunt regelen en voor hoog bij 5 kHz of zo. Dan nog een mid en desgewenst precense erbij.

Verder heb je een hoogohmige ingang nodig om niet teveel hoogverlies op je gitaarsignaal te krijgen. Een audioversterker heeft vaak rond de 50 kOhm ingangsimpedantie en voor gitaar is 500 kOhm vrij standaard.

Hou je de versterker 1 kanaals (clean) en losse pedalen ervoor? Anders moet je eventueel distortion inbouwen met gescheiden toon- en volumeregeling en kunnen omschakelen.

tommus42
3 juni 2010, 16:48
Op rommelmarkten kun je nog weleens een oude buizenradio tegenkomen. Zien er van binnen erg chaotisch uit, niet zo geschikt als beginner.
Een nieuwere transistor versterker kan ook, maar je zult dan wel iets van een voorversterker moeten bouwen.
Een idee is misschien ook zo'n hoogvermogen versterker voor een auto. Deze zijn compact en spotgoedkoop. Blijft het probleem van de voorversterker.
Succes!

SEAL
3 juni 2010, 16:53
hoogohmige ingang... kan ik die maken?
of is daar gewoon de juiste voorversterker voor nodig?

kanalen ga ik er nog niet in bouwen, ik gooi er wel een pedaaltje voor.
(of zet m gewoon superhard^^)

het hoeft trouwens niet zoveel watt te zijn, het wordt gewoon een klein oefenversterkertje voor thuis. Het leukst zou zijn als ie ook meegenomen kan worden naar de oefenruimte, maar dat heeft Absoluut geen prioriteit.

weet iemand trouwens hoeveel een gemiddelde stereo-toren aan watt in huus heeft?

nico verduin
3 juni 2010, 18:40
Geen inhoudelijke kennis, geen ervaring, geen theoretische kennis...... kan je beter een kit kopen. Ben je vermoedelijk goedkoper uit.

SEAL
3 juni 2010, 18:58
hey, gotta start somewhere...

nico verduin
3 juni 2010, 20:28
klopt..... maar om gelijk met iets complex te beginnen.... Het lijkt zo gemakkelijk, maar als je een audio amp open trekt en je komt een hele grote print tegen? Waar ga je wat dan aansluiten? of ga je dat probleem op een ander afwentelen? Ik denk dat je dit onderschat. Maar ieder zijn meug....

G.G.
3 juni 2010, 20:40
hey, gotta start somewhere...

Begin niet te moeilijk. Ik liep bij een eenkanaals champje al helemaal klem en kon ergens een bug niet terug vinden.

Misschien kan je een oude buizenradio strippen en met een 12ax7 en een 6v6 of el34 als eindbuis wat simpels maken. Meer dan een volumeknop heb je niet nodig.

cluseau
3 juni 2010, 22:20
hey, gotta start somewhere...

Zoals hierboven, begin simpel. Om een voorbeeld te noemen: Pak een TDA2003 en zoek de data sheet erbij. Maak daar maar eens een mooie amp van. Met een paar componentjes en een stukje gaatjesprint al te realiseren. Jouw voornemen om een huiskamer torentje te strippen loopt op niets uit.

Frans.