PDA

View Full Version : mathe, nico help? iemand? :-(



Franc
27 april 2003, 12:45
Na de schrik van gisteren fikt die weerstand alsnog door (zie "sjit en toen was 't stil"). Kortsluiting. Lekker op zondag!

Nou heb ik wel een 10Watter van 82ohm uit een monitor gevist, zou die die 100ohm kunnen vervangen zonder probs?

Ik kan ook wel wat met serie en parallel weerstanden kunnen rommelen, bijvoorbeeld een 39ohm erachter dan kom ik op 120ohm.

Wat kan ik beter doen?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Franc op 2003-04-27 13:01 ]</font>

mathe
27 april 2003, 13:14
Wat je waarschijnlijk het beste kunt doen is maandag naar de winkel gaan en een vermogensweerstand voor chassismontage halen.
Zoiets als dit b.v.:
http://www.nl.conradcom.de/IMS_Docs/B6/B62F953E92075FB0E10000000A010251.JPG

Lijkt me een beter plan dan al dat 'gerommel', toch? :grin:

Marc

Franc
27 april 2003, 13:18
mmjah,dat is natuurlijk ook het beste, maar ik heb zo weinig tijd doordeweeks, en errug weinig geduld...
maar je zal gelijk hebben.

mathe
27 april 2003, 13:39
Zo blijven wel spullen langer heel.
Mja, wachten is lastig...
Hoe kwam je eigenlijk aan die kortsluiting?

Franc
27 april 2003, 13:44
Ik heb ook zoiets van: er zal toch niet meer kapot zijn? Dus ik hoor 'm graag weer werken...

Ik was dus wat aan het 'rommelen' met die weerstand omdat ie gigantisch heet wordt.
Ik had draden aan gesoldeerd, helemaal geisoleerd en zo een de amp aan gezet. Toen voelde ik dus dat ie echt heet werd.
En zelfs zo heet dat de isolatie van die draden wegsmolt, en toen was er contact met het chassis... :sad:

Vandaar dus. Gewoon weer stom.
Toen dacht ik ik ga eens wat oude monitoren uitelkaar slopen, da's ook hoogspanning en ik had een aantal sloopmodellen staan.
Er komt dus best een aantal van die hoogvermogens weerstanden uit, maar ik kom niet dichterbij dan 82ohm (plus 2 of 3 als ik wat klein grut in serie schakel).
Voordeel lijkt me wel dat dat vermogen dan wat verdeeld wordt.

mathe
27 april 2003, 14:01
Het was toch een 100 Ohm, 5 Watt weerstand?
Heb je weleens gemeten hoeveel spanning er bij overheen viel?
Ik kan me niet zo goed voorstellen dat hij zo ontzettend heet wordt.

Franc
27 april 2003, 14:12
Ja dat was al gauw een 400V als ik me goed herinner....

Sterker nog, hij lag eerst bovenop een condensator en daar begon ie zich al helemaal in vast te vreten, dat ding smolt zo weg!

mathe
27 april 2003, 14:22
400 Volt? Weet je dat zeker?
Dan zou er 4 Ampere doorheen lopen en dus 1600 Watt gedissipeerd worden (slik). Ik denk niet dat de voeding dat kan leveren LOL
Ik denk dat je die spanning tov de 0 hebt gemeten. Ik bedoel de spanningsval over de weerstand.

Franc
27 april 2003, 14:27
Jaaa, je hebt natuurlijk gelijk :grin:
Dat was tov aarde.
Echt eroverheen heb ik nooit gemeten...en nou kan het niet meer.

mathe
27 april 2003, 14:30
even doen als je de nieuwe weerstand erin zet. Weet je meteen de stroom door de weerstand en kun je kijken of die te hoog is. Ben benieuwd wat er daar door loopt.

Franc
27 april 2003, 14:52
Doe ik.

nicoverduin
27 april 2003, 18:58
Zo te zien hoef ik niets meer te doen. Sorry Franc, Maar op zondag zit ik de hele dag gaar te bakken in de zon tijdens het kijken naar tennis van een van de jongens.
Nico

nicoverduin
27 april 2003, 19:53
Franc,

Ik heb effe gekeken naar het schema. uitgaande van een worstcase scenario, kan een EL34 gauw zo'n 50 ma trekken per buis. Samen zo'n 200 mA (4 stuks). Verder komt er ook nog de stroom van alle andere buizen erbij. Ik weet niet hoeveel, maar stel nog eens een 50 mA. Samen 250 mA. 100 ohm genereert een spanningsval van 100 * 0,25 is 25 volt. De spanningsval * 0,25 ma is het gedissipeerde vermogen is dus al 6,25 watt. Je zit dus al gauw te hoog. Je kan nu het volgende doen:

Een aparte weerstand voor de U2 aansluitingen (100 ohm en ik zou gewoon 10 watt doen). Een aparte 100 ohm (wattje of 5) en deze eveneens aansluiten op U1. Hierdoor splits je de vermogen afname en kun je beter de oorzaak bepalen van de stroomopname.
Nico

mathe
27 april 2003, 20:25
Hallo Nico,
Volgens mij gaat niet al die stroom door die weerstand heen. Alleen de stroom door het schermrooster van de EL34's en de andere buisjes in de fasedraaier. De anodestroom van de EL34's komt rechtstreeks uit de uitgangstrafo en die loopt niet via die weerstand (toch?).
Marc

Franc
27 april 2003, 21:19
Ehh...ik weet niet of die 'toch' voor mij was bedoeld, maar ik kan t al niet meer volgen :grin:

Bedankt dat jullie zo meeleven hoor!!

En Nico, natuurlijk geen verontschuldiging nodig :smile:

nicoverduin
27 april 2003, 22:15
De plaatstroom gaat via u1. De weerstand van 100 ohm gaat naar U2. Daarna weer een weerstand naar U3. M.a.w. het is een gebruikelijke serieschakeling. Dus alle stroom m.u.v. de anodestroom van de EL34.s loop erdoor heen. Ik weet niet hoeveel buizen erop zitten, maar ga zowieso uit van 2 ma per anode. Niet vergeten 2 triodes per buis. Onderschat de stroom door G2 niet.
Nico

Franc
1 mei 2003, 20:30
Okee, weerstand is in huis :smile:
100 ohm 25watt in de vorm zoals Marc liet zien. Dus netjes op het chassis gemonteerd.
De spanning erover is 3,8V (weinig he?) dus kom ik op 38mA.

Maarrr....door de klap van zondag is het schakelcircuit van de preamp beschadigd :sad:
Beide indicatieLEDs van de 2 kanalen branden en er is niets meer te schakelen...
De weerstanden 30 31 en 32 zijn stuk, dus nou moet ik die weer vervangen en hopen dat IC1 nog leeft.... :sad:

Ik word er zo langzaamaan wel moe van, het lijkt wel of ik stukje bij beetje iedere component aan het vervangen ben...

mathe
1 mei 2003, 21:10
38mA kan prima hoor. Ik ga ervan uit dat je de buizen voorversterker apart hebt gevoed?
Na ja, zal ander slechts enkele mA's schelen.
Hmmm, als allebei de LED's branden zal je 4011 wel kapot zijn. Volgens mij gebruiken ze de Q en Qinv en die kunnen natuurlijk niet tegelijkertijd aanstaan. Ik zou ernaast kunnen zitten maar heb nu even geen zin om m'n databoeken op te gaan graven :smile:

Maar eh, werkt het versterkerdeel nu wel weer?

Marc

Franc
1 mei 2003, 21:23
Jaaaa, hij versterkt nu weer wel :smile: En die weerstand wordt nu lang zo heet niet meer.

Alleen staat ie nu vast op het lead kanaal (aaahhh wat rot :wink: )

Heb alle voedingsspanningen voor die 4011 gecheckt (weerstanden vervangen) en hij doet gewoon niets. En inderdaad, volgens de specs van de 4011 kunnen beide pootjes nooit tegelijk hoog zijn. Aangezien beide LEDs branden zijn ze dat wel dus kan ik niet anders concluderen dat ie stuk is.

Hahaha en ik had vandaag mijn vrouw op pad gestuurd met een lijstje nu moet ze morgen weer voor een IC van 50 cent....!

mathe
1 mei 2003, 21:56
Dan heeft jouw vrouw er meer verstand van dan die van mij LOL
Goed te horen dat hij in ieder geval weer geluid geeft !
Marc

Franc
1 mei 2003, 22:11
Ja daar ben ik ook blij om :smile:
En die chassismontage is ideaal!

V!N
2 mei 2003, 16:55
Hallo techneuten,

De grootste drie doe het zelfvers (waarvan hun soldeerbout een toverstok) is zitten in deze thread, ik hoop niet dat jullie me kwalijk nemen dat ik hier twee andere threads doorheen schop. :smile:

Het is namelijk het volgende: ik ben op zoek naar een leuke attenuator, maar zie door de bomen het bos niet meer.

http://www.gitaarnet.nl/forum/phpBB/viewtopic.php?topic=14485&amp;forum=4&amp;20

Hij was in de eerste instantie bedoeld voor een JCM 800 4210 (1x12" combo), maar naarmate de thread groeide - en ook de hoeveelheid informatie - kreeg ik het idee om mijn rack met een JMP1 en een 9005 stereo eindversterker ook te temmen.
In feite is dat niet nodig. Dit rack klinkt al goed genoeg zonder overstuurde eindbuizen.

De 4210 mag daarentegen nog wel worden aangepakt, maar waarmee ?

De Weber Mass (conusloze speaker in een doosje) lijkt me een veilige keuze. Zoals Ted Weber me al mailde "Er is niets veiligers dan je speakerload naar een echte speaker te sturen."
Maar de hele EQ voor de DI op de Mass zijn voor mij overbodig, ik ben té gek op het geluid van de Vintage 30 die ik in de 4210 heb gezet om daar geen gebruik van te maken. Een luidsprekersimulator kan niet op tegen deze speaker in een halfbackcab.

En daar kwam Bouke met z'n drummer om de hoek kijken
http://www.gitaarnet.nl/forum/phpBB/viewtopic.php?topic=14571&amp;forum=4&amp;7
Klinkt niet als een slechte oplossing, maar ik weet niet hoe veilig zo'n eigen creatie is. Natuurlijk is alles met de beste bedoelingen en naar het beste weten gemaakt, maar het blijft experimenteel.

Hebben jullie misschien ervaringen met deze apparaten ? (bestaande of door jullie zelf of jullie collega's gemaakte)

bedankt,

V!N

Franc
2 mei 2003, 18:39
Ik heb het al vaker verspreid, maar ik gebruik zelf de ITA powersoaker van Gerrit Peet http://home.zonnet.nl/pgpeet/

Mij bevalt hij prima omdat ik domweg tijdens mijn gepruts geen 100W kan hebben.
Of hij voor zeer intensief gebruik en voor een kritisch oor ook voldoet, durf ik niet te zeggen. Ik heb ook geen ervaring met andere soakers of dergelijke apparaten.
Ik weet alleen dat de ITA voor mij doet wat hij moet doen.
Dat zo'n ding het geluid aantast is onvermijdelijk denk ik.

De ITA is volgens Gerrit veilig en zal je amp nooit zonder load laten zitten.
Ik zou hem eens mailen met je vragen.

Trouwens, de ECHTE techneuten zijn Marc en Nico hoor, ik maak gewoon handig gebruik van een combinatie van wat ik boeken haal en hun beider kennis en ervaring :grin:

Franc
2 mei 2003, 19:32
Zo alle schade is weer gerepareerd en alles doet het weer :grin:

Nu kan ik vant weekend eindelijk experimenteren met mijn toonregeling.

Ik heb alweer wat andere experimenten in gedachten, zoals: wat als ik die bias wat positiever of negatiever ga zetten?
En zou ik er ook andere buizen in kunnen prikken?
Ben wat geinspireerd door eurotubes.com :wink:

mathe
2 mei 2003, 21:15
V!N:
De Weber Mass (en THD hotplate) is waarschijnlijk de best klinkende attenuator die er op dit moment te koop is. Naast de uitgang op signaalniveau (waar de toonregeling onder valt) is er ook een speakeruitgang welke traploos regelbaar is. Dus je speaker kun je gewoon blijven gebruiken.

Franc:
Je kunt best wat spelen met de ruststroominstelling van de eindbuizen mits je maar binnen de toelaatbare waarden van de buizen blijft. Zet de buizen maar eens heel koud en luister dan naar je geluid. Ineens klinkt alles als een Sovtek buis :grin:
Je kunt er andere buizen 'inprikken' maar bv een 6L6 wil toch een wat hogere primaire trafo impedantie zien dan de 1,8k die je nu hebt. Misschien is de KT66 een leuk experiment voor je. Alleen wel een beetje prijzig. Ik zou eerst eens met de toonregeling en die andere dingen gaan spelen.
Enne.. geen sluiting meer maken he!

Marc

V!N
2 mei 2003, 21:16
"Dat zo'n ding het geluid aantast is onvermijdelijk denk ik."

Klopt, maar de ene doet dit in ergere mate dan de andere. Ik kan er uit eigen ervaring niets over zeggen en ga daarom voorlopig af op die van anderen. Er waren op dit forum en paar ITA-eigenaren die het er erg dof op vonden worden maar voor €95 dit geen ramp vonden.

De ITA is volgens Gerrit veilig en zal je amp nooit zonder load laten zitten.
Ik zou hem eens mailen met je vragen.

"Trouwens, de ECHTE techneuten zijn Marc en Nico hoor, ik maak gewoon handig gebruik van een combinatie van wat ik boeken haal en hun beider kennis en ervaring :grin:"

Nou kom op ! Niet zo bescheiden doen :smile: Bij je eerste 'kijk ik maak een amp'-post dacht ik dat ik wel even een 100 Watt Super Lead zou namaken. Maar bij het aanschouwen van het schema ben al gestopt .. Het is voor mij en velen op dit forum met mij niet te doen. Je mag er best trots op zijn dat jij het wel kan :wink:
Maar natuurlijk ook hulde aan Marc en Nico.

Franc
3 mei 2003, 18:29
Zet de buizen maar eens heel koud en luister dan naar je geluid.


Even voor mijn eenvoudige geest: koud wil zeggen minder ruststroom, dus kleinere stroom door de kathodeweerstanden = kleinere spanningsval (nu staan ze op 0.45V) (of moet het net andersom :sad:) ?

Die KT88s (88 toch, geen 66??) zien er wel ongelofelijk lekker uit zo lekker dik, maar kosten iets van 33 euro pst (JJs), dus eerst maar eens met de toonregeling spelen.
Die heb ik net opnieuw bedraad, nieuwe pots en ik hoor zowaar verschil in sound als ik aan de knoppen draai!
Nu nog wat verder 'rommelen' :wink:


Enne.. geen sluiting meer maken he!


hehehe ik doe mijn best maar kan nix beloven :grin:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Franc op 2003-05-03 18:32 ]</font>

mathe
3 mei 2003, 20:30
Koud betekent inderdaad minder ruststroom ofwel minder spanningsval over de kathodeweerstanden.

Ik bedoelde echt de KT66. Dit is de kleinere broer van de KT88 (en KT77 en KT90). Is de standaard buis geweest in de JTM45.
De KT66 komt elektrisch gezien behoorlijk in de buurt van de EL34.

Marc

EdJ
3 mei 2003, 21:06
Sorry dat ik even tussebeide kom maar ik heb een vraagje over die k66.Is het zo dat deze buizen verder uit elkaar moeten staan dan EL34`s?
Alvast bedankt.
Ed

Franc
3 mei 2003, 21:21
De KT66 komt elektrisch gezien behoorlijk in de buurt van de EL34


En wat is er qua sound over te zeggen?
Het is geloof ik niet echt een buis die iedereen in t assortiment zit. JJ heeft ze niet zo te zien.

mathe
3 mei 2003, 22:51
Edj,
Ik heb er nog nooit van gehoord. Het kan best zo zijn omdat de KT66 wat dikker is als de slanke EL34.
Waar heb je dit gehoord?

Franc,
De KT66 klinkt overstuurd minder fuzzerig dan de EL34. GEC in Engeland heeft ze ooit gemaakt. Ze worden nu weer gamaakt maar ik weet uit mijn hoofd niet wie dat doet.
De originele GEC is moeilijk te vinden en erg duur, maar ja, dat geldt tegenwoordig voor alle NOS buizen.

Marc

Negative K3 fan
3 mei 2003, 22:55
groovetubes maakt ze volgens mij wel http://www.groovetubes.com

V!N
3 mei 2003, 23:02
"De Weber Mass (en THD hotplate) is waarschijnlijk de best klinkende attenuator die er op dit moment te koop is. Naast de uitgang op signaalniveau (waar de toonregeling onder valt) is er ook een speakeruitgang welke traploos regelbaar is. Dus je speaker kun je gewoon blijven gebruiken."



OK ! Hartelijk dank Marc, dan ben ik er nu eindelijk uit. :smile: De Mass is veilig, goedkoop en eindelijk een bevestiging dat het ook nog goed klinkt.

Als mijn 800 4210 na een set verse EH's goed klinkt, komt er een mass aan.
Zo niet, gaat er in gemod worden en wordt het boost kanaal een 800 2204 (4010, 4104 .. tomátoe, tomàto) schakeling, mét 2 rectifier buizen (zit geen reverbtank meer in, dus waarom dan nog een reverb buis ?)
De reverbknop mag dan bepalen hoeveel de Massmotor de amp afremt.

Heb jij hier dan eventueel zin in Marc? Al dan niet met een duidelijk getekend schema.
Een knakker in de States heeft me dit voorgesteld om met mijn versterker te (laten) doen, maar om nu een amp heen en weer te laten vliegen en al ..

tot morgen,

V!N

EdJ
4 mei 2003, 04:01
Wel,r was een tijdje terug een kwestie over het al dan niet TE dichtbij plaatsen van uitgangsbuizen.Iedereen kwam uiteindelijk tot de conclusie dat het geen punt zou moeten zijn maar er waren een paar meningen dat de k88 familie toch wel een inch uit elkaar moet staan.
Ik heb geen idee,vandaar mijn vraag.
Groeten,Ed

mathe
4 mei 2003, 08:54
V!N,
Ik heb er best zin in alleen ontbreekt het mij een beetje veel aan tijd.
Je kunt beter iemand vragen die wat ruimer in z'n tijd zit...

Marc

riesj
4 mei 2003, 10:40
Hé V!N,

Waarom lap je gewoon niet die paar pieken extra voor de hele Weber Mass, dan kun je hem ook nog bij andere versterkers gebruiken.

Zelf ga ik ook zo'n apparaat aanschaffen :grin:

V!N
4 mei 2003, 11:32
"Ik heb er best zin in alleen ontbreekt het mij een beetje veel aan tijd.
Je kunt beter iemand vragen die wat ruimer in z'n tijd zit..."


Het zou ook geen haastklus worden, maar ok. Misschien is het wel helemaal niet nodig en anders krijgt Nico nog wel eens een mailtje van me :smile:

V!N
4 mei 2003, 11:39
Op 2003-05-04 10:40, schreef riesj:
Hé V!N,

Waarom lap je gewoon niet die paar pieken extra voor de hele Weber Mass, dan kun je hem ook nog bij andere versterkers gebruiken.

Zelf ga ik ook zo'n apparaat aanschaffen :grin:




Ha riesj, 'n wijze keuze !

De Mass doet meer dan hij voor mij hoeft te doen. De DI en de hele equalizing erbij ga ik toch niet gebruiken. Ik zet liever een microfoon voor de Celestion Vintage 30 in een halfback, dat geeft zo'n geweldig geluid en dat is niet te evenaren met een luidsprekersimulator.
Aan de Mass-motor (de conusloze speaker) en een volumeknop heb ik genoeg. Ik heb toevallig dat ene reverbknopje naast de master over, de perfecte plaats voor een masster :smile: