PDA

View Full Version : Starten vanaf nul



ThomasPF
3 juni 2010, 14:20
Hallo!

Ik zou graag zelf een gitaar bouwen, maar weet in godsnaam niet hoe ik er moet aan beginnen. Hoe begin je aan zo'n project?
Zijn er bvb specifieke zelfbouwboeken of dergelijke die jullie aanraden?
Qua vorm had ik gedacht aan een jag of mustang maar daar ben ik nog niet helemaal uit.

Help me out here, please!

McVenco
3 juni 2010, 14:34
Hoe begin je? Gewoon, beginnen en zien waar het schip strandt! :)


Bepaal eerst voor jezelf wat je precies zelf wil maken: alleen de body, of ook de hals? Daarnaast raad ik je gewoon aan om een hoop topics in het bouwproces-subforum te bekijken. Er zijn een hoop topics met veel foto's en tips waar je al het nodige van kunt leren.

Als papieren naslagwerk is het boek Make Your Own Electric Guitar van Melvyn Hiscock een absolute aanrader.

ThomasPF
3 juni 2010, 14:38
Nee, de hals zou ik niet zelf maken, dat lijkt me ietwat te moeilijk. Alvast bedankt!

Kakihara
3 juni 2010, 15:00
Een ander aan te raden boek is 'Building Electric Guitars' van Martin Koch. (zoek ook eens het zelfbouwboekentopic op, daar staan nog meer boeken, en besprekingen daarvan). En zoals McVenco aangaf, veel bouwverslagen lezen.

Zelf een hals maken is overigens niet zo moeilijk, ik was daar in het begin ook bang voor, maar dat bleek - alle horrorverhalen ten spijt - nergens voor nodig. Ik vond/vind het zelfs leuker dan het frezen van een body (ook al lijkt de hals van mijn eersteling nergens naar en zit die boordevol beginnersfouten die vermeden hadden kunnen worden mits een beetje logisch denken en een degelijke planning vooraf)

McVenco
3 juni 2010, 15:04
ook al lijkt de hals van mijn eersteling nergens naar en zit die boordevol beginnersfouten die vermeden hadden kunnen worden mits een beetje logisch denken en een degelijke planning vooraf

Goh, waar ken ik dat van? :soinnocent:


(en dan is mijn eerste hals nog niet eens af...)

barno
3 juni 2010, 15:10
ik heb zelf nooit een boek gelezen maar wel veel voorstudie gedaan op het internet, idd ook zowat alle bouwtopics op dit forum eerst uitgespit. Een boek is waarschijnlijk logischer van opbouw enz... met het lezen van topics leer je ook veel en er zit telkens een verhaaltje in.

als de vaste bouwklanten hier merken dat je zelf moeite hebt gedaan om kennis te vergaren, zijn ze hier heel behulpzaam met verdere vragen.

Ga er ook van uit dat je eerste bouwsel niet zo goed zal zijn als een chinese copie van 300 euro. Al zijn er volgens mij op dit forum ook die al dadelijk heel goed bouwden (maar dat zijn vaak mensen met technische bagage, de juiste machines en die ook zeer methodisch te werk gaan).

Hedge
3 juni 2010, 15:56
Een boek, lees een goed boek. Het is toch wel handig als je de regels een beetje kent waar je je aan moet houden. Vooral de mensuur is erg belangrijk.

Ik heb een cursus gedaan waar ik mijn eerste acoustische gitaar gebouwd heb.

Ik ben het helemaal eens met de opmerking van Barno. Ga er niet vanuit dat je eerste creatie zich kan meten met topgitaren. Een hals maken is goed te doen en geeft wel maximaal bouwplezier.

P-Five
3 juni 2010, 16:29
Ik loop ook al heel lang aan te hikken tegen het begin. Ik ben eerst maar eens begonnen met het afstellen en modificeren van mijn gitaren. Topkam maken, lakreparaties dat soort dingen. En veel lezen...

Welk gereedschap (behalve je brein en handen) gebruiken jullie. Zijn jullie eerst begonnen met het bouwen van de gitaar met alleen een decoupeerzaag en bovenfrees?

Iedereen heeft het erover om maar in het diepe te springen, maar als ik kijk naar wat voor gereedschap ik (denk) nodig te hebben dan kost die duik een lieve duit...

McVenco
3 juni 2010, 16:36
De duurste aanschaffen die ik tot nu toe heb gedaan zijn een bovenfrees van 60 euro en een kolomboor van 80 euro, een decoupeerzaag en schuurmachine had ik al.

Je hoeft echt geen enorme verzameling duur gereedschap te hebben om een leuke gitaar in elkaar te zetten, met een beetje creativiteit en handigheid kom je met een paar gereedschappen al een heel eind. Koop ook niet alles tegelijk, want je eerste gitaar krijg je zeer waarschijnlijk toch niet in 2 weken klaar. Op die manier kun je de kosten nog redelijk spreiden.

P-Five
3 juni 2010, 16:58
Oh cool... dan kan ik beginnen ;-)

Ik heb alleen geen bovenfrees. De rest heb ik al...

Er zal veel tijd in gaan zitten als je start. Ik ben ook begonnen met het maken van effectpedalen voor gitaar. Enorm leuk, zo'n bouwpakket. Solderen was het probleem niet. Ik had een kolomboor gekocht voor de gaten dus dat ging ook prima. Het lastigste was het spuiten van de behuizing. Ik had al gelezen dat je daarvoor Motip moest gebruiken maar (eigenwijs) dat deed ik dus niet... Vond ik te duur. STOM. De primer van Motip dekt in een keer. Ook de lak van Motip dekt in een keer en ook de blanke lak van Motip dekt in een keer.

Moraal van het verhaal: Je kunt best beginnen met goedkope spullen. Voor die pedalen koste me dat alleen een paar bussen verf, maar onderschat het belang van goede spullen niet. Ik oefen liever met wat duurder spul...

Yoshida
4 juni 2010, 12:48
Voor wat het waard is. Mijn manier om een hals te maken is simpel. Het lastigste is om een plank onder een hoek van 12 graden door te zagen. Vervolgens heb ik het lange (hals) deel over de lengte in tweeën gezaagd, de schuine kant vlak gemaakt (goedkope houtrasp en schuurpapier) en daar het andere brede deel (headstock) onder een hoek op verlijmd (gezaagde kant komt boven).
Vervolgens de positie van de tuners bepalen, hier een mooie headstock omheen ontwerpen, de lengte en breedtes van de hals uitzetten en dan los met de decoupeerzaag.
Dit is ook ongeveer het moment dat je de sleuf voor de trussrod wil maken. Kan lastig zijn, vooral het punt waar de rod door de headstock komt.

Next up. De achterkant (ronde kant) vormen. Ik kom heel ver met een zaag en een steekbijtel.

Dit is natuurlijk slechts één manier, geschikt voor een Gibson-stijl hals, je kan ook uit een balk de hals vanuit de zijkant gezien vormen en dan vervolgens op iedere willekeurige methode verder werken die voor jou van toepassing is.


Naar mijn ervaring moet je in het begin grote stappen maken, ruw te werk gaan, wel overal een marge van 1 a 2mm aanhouden, en voor de rest uitgaan van je vermogen om een schaaf, vijl, houtrasp, schuurmachine etc te bedienen. Gebruik je slimmigheid en durf beslissingen te nemen en daar direct naar te handelen. Neem niks aan maar doe en leer. Kijk naar w.i.p. foto's van mensen op bijvoorbeeld Gitaarnet, laat je inspireren, beslis wat je wil doen en maak het je eigen. Je eerste gitaar word bijna altijd 'middelmatig'. Hier leer je van, en iedere volgende gitaar word beter, dat moet de beleving zijn waar je het plezier en de energie uit put, plus de vaardigheid die je ontwikkelt met zowel huis-tuin- en keukengereedschap als met meer exotisch spul (wat je vrij zelden nodig hebt).

Het is jouw project, doe het op jou manier, en je hebt iets eigens. Rock&roll baby! :supercool: