PDA

View Full Version : Ross Distortion (MXR Dist+ clone) componenten. Wat doet wat?



HaroldA
3 juni 2010, 12:31
Dames, Heren,

Ik heb nu een paar weken aan mijn Ross Distortion kunnen wennen en ben er nu achter dat hij iets te veel laag heeft dus het wordt tijd voor een modje! :ok:

Dit is het (lekker grote) schema:
http://www.home-wrecker.com/ross_distortion_black.png

Ik vermoed dat R1/C1 een high pass filter is en C2 een low pass filter. Klopt dit?

Als ik ietsjes minder laag wil hebben en misschien ook ietsjes meer hoog, wat moet ik dan veranderen?


Huidige mods:
R6&R6: 10k
C6: 100uF
C7: 100uF
D3 was bij mij een 1N4001 ipv een 1N4148

Fuhgawz
3 juni 2010, 12:48
Voor de Ross Distortion zullen dezelfde mods gelden als voor de MXR D+: http://www.premierguitar.com/Magazine/Issue/2008/Dec/MXR_Distortion_Plus_Mods.aspx.

Dirk_Hendrik
3 juni 2010, 13:07
Als ik ietsjes minder laag wil hebben en misschien ook ietsjes meer hoog, wat moet ik dan veranderen?


C3 verkleinen.

HaroldA
3 juni 2010, 13:26
C3 verkleinen.

Ik las het net ja: "Add an SPST switch around C3 to add more bass by adding a .33uf cap in parallel with C3."

Ik wil minder laag, dus 33nF ipv 47nF proberen? Of is dat gelijk een grote stap?

fredjuh
6 juni 2010, 11:13
Dat is prima, je kunt nog wel een grotere stap nemen. Voor niet-extreme veranderingen kun je meestal wel een factor 2 per keer nemen.

cluseau
6 juni 2010, 12:26
Als ik ietsjes minder laag .......


Maak voor minder laag C1 maar een stuk kleiner (ff proberen voor de juiste waarde), meer hoog is niet hetzelde als minder laag. Voor meer hoog kun je ook C2 weglaten.

Frans.

Dirk_Hendrik
6 juni 2010, 17:19
Door C1 te verkleinen zul je minder laag krijgen maar met de 1 Meg impedantie die je daarna ziet is dat niet de meest logische component om aan te sleutelen. Met C3 is de effectiviteit veel groter.

Laat die 1nF met rust. Vraag jezelf eerst af waarom die 1n daar zit. Da's niet om hoog van je signaal af te snoepen maar om oscillatie te temmen en ja, daar hebben dist+ achtige circuits gemakkelijk last van.

HaroldA
6 juni 2010, 18:50
Laat die 1nF met rust. Vraag jezelf eerst af waarom die 1n daar zit. Da's niet om hoog van je signaal af te snoepen maar om oscillatie te temmen en ja, daar hebben dist+ achtige circuits gemakkelijk last van.

Ik heb van C3 33nF gemaakt en nu is de laag boost weg, perfect dus!

Maar dat oscilleren: gisteren voor het eerst mijn X2 Digital Wireless voor de Dist gehad en ik had ineens last van "irritante hoge piep wat leek op feedback maar het niet was". :mad:

Zou ik zoiets op kunnen lossen met een buffer tussen X2 en de Dist? Ik zal de volgende keer mijn iSP Decimator er in bypass tussen zetten en kijken of het gepiep dan weg is...

cluseau
6 juni 2010, 19:50
Door C1 te verkleinen zul je minder laag krijgen maar met de 1 Meg impedantie die je daarna ziet is dat niet de meest logische component om aan te sleutelen. Met C3 is de effectiviteit veel groter.

Hmmm, daar heb je een punt....


Frans.

Dirk_Hendrik
6 juni 2010, 20:22
I

Maar dat oscilleren: gisteren voor het eerst mijn X2 Digital Wireless voor de Dist gehad en ik had ineens last van "irritante hoge piep wat leek op feedback maar het niet was". :mad:

Ik durf er een aardig fors bedrag op te zetten dat die X2 een uitgangsbuffer heeft.

Heb je bij alle gainsettings last van die piep?

HaroldA
6 juni 2010, 20:50
Ik durf er een aardig fors bedrag op te zetten dat die X2 een uitgangsbuffer heeft.

Heb je bij alle gainsettings last van die piep?

Minder gain = minder last. Met een kabel ipv X2 was de piep gelijk weg.


Edit: ik weet eigenlijk niet zeker meer of het nou minder gain of minder volume was dat het piepen deed verminderen...

HaroldA
24 augustus 2010, 22:30
Heren, ik heb een vraagje over de tone pot mod van dit schema: (1M pot aan gnd na C5)
http://www.premierguitar.com/Stream/StreamImage.aspx?Image_ID=151F83BD-D43D-456C-BB03-2A1182CC6C30&Image_Type=image
http://www.premierguitar.com/Magazine/Issue/2008/Dec/MXR_Distortion_Plus_Mods.aspx

Ik heb C5 vervangen door een 2.2nF cap met een 1M lin pot in serie, maar de pot doet eigenlijk helemaal niets. Alles is goed aangesloten en doorgemeten, dus dat kan het niet zijn.

Nou viel het me ineens op dat de volume pot ook aangepast is naar 500K. Ik heb daar nu een 50K in zitten. Kan dit het probleem zijn?

cluseau
24 augustus 2010, 22:38
Ik heb C5 vervangen door een 2.2nF cap met een 1M lin pot in serie, maar de pot doet eigenlijk helemaal niets.

Nou viel het me ineens op dat de volume pot ook aangepast is naar 500K. Ik heb daar nu een 50K in zitten. Kan dit het probleem zijn?

De uitgangs impedantie van de opamp lijkt me redelijk laag maar om het snel te testen maak je de cap even los. Heb je dan ineens wel veel hoog is je potmeter te klein. Zijn invloed is dan zo gering dat hij net zo goed niet aanwezig zou kunnen zijn. Maar misschien praat ik voor mijn beurt en weet Dirk-Hendrik hier meer over.


Frans.

HaroldA
24 augustus 2010, 22:40
Heb je dan ineens wel veel hoog is je potmeter te klein.

Ho, ik was vergeten te vermelden dat ik het idee heb dat hij altijd vol open staat: altijd veel hoog dus wat niet minder wordt door de tone pot dicht te draaien.

cluseau
24 augustus 2010, 22:52
Ho, ik was vergeten te vermelden dat ik het idee heb dat hij altijd vol open staat: altijd veel hoog dus wat niet minder wordt door de tone pot dicht te draaien.

Oops, das gek. De kantelfrequentie kun je zo uitrekenen 10k-2N2. Is die 10k wel 10k? Zou het anders ook niet weten. Heb je een werkend exemplaar gezien in deze configuratie?

Frans.

HaroldA
24 augustus 2010, 23:00
Oops, das gek. De kantelfrequentie kun je zo uitrekenen 10k-2N2. Is die 10k wel 10k? Zou het anders ook niet weten. Heb je een werkend exemplaar gezien in deze configuratie?

Jep, net gemeten en hij is netjes 10k.


while C5 works with R6 as a low pass filter to filter out 6db worth of frequencies 15.9khz and above, which the human ear can’t really distinguish too much. Most likely this was to filter out some odd harmonic overtones and/or noise. A much better use would be to wire a 100k pot in series with a .0022uF cap in place of C5. This will act as a tone control.

Daar heeft Brian het over een 100k pot en in het schema staat een 1M pot. Ook rept hij nergens over het veranderen van de output pot, maar die is ook ineens ver50voudigd in het mod schema (van 10k naar 500k).

caliban
25 augustus 2010, 00:39
Zou een kleinere C4 hier ook niet zorgen voor minder bas output?

HaroldA
25 augustus 2010, 10:29
Zou een kleinere C4 hier ook niet zorgen voor minder bas output?

Het bas probleem is al opgelost door het verkleinen van C3.


De kantelfrequentie kun je zo uitrekenen 10k-2N2.

Ik heb net de kantelfrequentie uitgerekend (http://www.muzique.com/schem/filter.htm) en ik kom op 7.2KHz uit, wat mij veel te hoog lijkt.

Wat is de gangbare kantelfrequentie voor een tone pot?

iWishmaster
25 augustus 2010, 22:26
Kwestie van experimenteren, maar de hoofdmoot van wat je speelt zit rond de 100 Hz tot 1kHz (grondfrequentie dan, harmonischen gaan tot het dubbele en tot op zekere hoogte het viervoudige). Afhankelijk van wat je wilt (hoe ingrijpend moet de tonepot zijn?) is rond de 2-3kHz misschien een beginpunt.

cluseau
25 augustus 2010, 23:05
Kwestie van experimenteren, maar de hoofdmoot van wat je speelt zit rond de 100 Hz tot 1kHz

Misschien zit daar het probleem. Hang er eens een gewone fm tuner of mp3 speler aan. Dit gaat veel hoger en kun je het effect wellicht beter horen.

Frans.

iWishmaster
26 augustus 2010, 12:02
Er zijn op internet wel programma'tje te vinden die een frequency sweep of constante toon (of tonen) produceren op de geluidskaart uitgangvan je computer. Dat signaal wat afzwakken (soort van reverse DI-box zeg maar maken, van line-level naar instrument level), dan je pedaal in en de versterker in. Bij gebrek aan een functiegenerator heeft dit foefje mij wel eens leuke experimentjes opgeleverd.

HaroldA
26 augustus 2010, 12:05
Zo heb je ook hele mooie scopes die via je geluidskaart werken. Ik moet altijd nog een keer op zoek gaan naar zo'n programma die het ook goed onder Linux/Wine doet...

Als quickfix ga ik de cap verhogen naar 8 a 10nF, dan kom ik al beter in het bereik van de gitaar... (1-2 KHz)