PDA

View Full Version : Zonder boxen op het podium en in-ear



Kaïn
3 juni 2010, 11:09
Hey guys!

Ik wil even uit jullie ervaringen putten. Het volgende is het geval. We hebben met de geluidsman van mijn band besloten dat we naar een systeem gaan waar de gitaristen/bassist geen boxen meer op het podium hebben en de monitoring via in ear krijgen. De bedoeling is om alles zo te bouwen dat het permanent bedraad is en dat we de boel het podium op kunnen rollen en alleen aan hoeven te zetten.

Volgens mij zijn er 3 mogelijkheden om zonder boxen op het podium te staan en ik wil graag weten wat naar jullie ervaring de 'beste' oplossing is.

Manier 1: Digitale voortrap. Een Line6 gaat dat dan worden. Ik heb al reeds een PODpro hier. Kort geleden is de andere gitarist overgestapt op een directe lijn van zijn POD naar de mengtafel. Zijn 4x12 heeft hij eigenlijk alleen voor podium monitoring. Het plan zal dan zijn om die 4x12 te vervangen door een in-ear systeem.

Manier 2: Buizenbak en een Iso-cab. Precies wat het is. Ik heb een Mesa/Boogie recto pre amp liggen en een ENGL 840/50 eindtrap. De ISO-cab kan dan in het rack ingebouwd worden. Eventueel kan ik mijn line6 ook als voortrap gebruiken

Manier 3: Buizenbak met speaker simulator. Een palmer of iets dergelijks. Misschien wat lichter dan de vorige optie? Maar hoeveel lever ik in qua geluidskwaliteit?

Graag hoor ik jullie gedachten en ervaringen!

Magic Bean
3 juni 2010, 11:27
Als je het geld en de ruimte hebt zo ik kiezen voor de isocab. Is toch de meest natuurlijke weergave van het geluid van een speaker.
Als back-up kan je altijd nog je Line6 gebruiken.
Of je dezelfde druk kan krijgen als een 4x12 met je isocab weet ik niet, wellicht kan modeling daarin beter zijn...

HaroldA
3 juni 2010, 11:28
Graag hoor ik jullie gedachten en ervaringen!

Als je kunt leven met het geluid van een Line6 product ben je wel het makkelijkste af. Licht, simpel, betrouwbaar en alle apparatuur van de hele band past in 1 licht rackje.

Zelf hou ik heel erg van het geluid van een speaker die aan het zwoegen is, maar ik weet niet of een iso-cab dat kan reproduceren.

Is een laptopje met Guitar Rig een mogelijke 4e optie?

bluegate
3 juni 2010, 12:23
Ik heb zelf een kleine skb (4he) daarin zit een DigiDesign 11Rack en een LD-Systems in-ear.
Meer gebruik ik niet meer.

Vind het een verademing zonder schreeuwende 1x12, 2x12 of 4x12 op het podium.
Je hoort jezelf zoveel beter met alleen in-ears, heerlijk!
:zz:

HaroldA
3 juni 2010, 12:35
Zelf hou ik heel erg van het geluid van een speaker die aan het zwoegen is

Maar toch heb ik net de Palmer PDI-03 van Marktplaats gekocht... Even een disclaimer: ik had gisteren daar al een bod op uitgebracht maar nu maar ff snel afgehandeld voordat hij voor m'n neus weg gekaapt werd. ;)

Of het gaat bevalen betwijfel ik nog maar wil het wel een keer proberen...

Van Dattum
3 juni 2010, 13:20
Hoe kun je met zo'n systeem nog feedback-effecten krijgen?

Kaïn
3 juni 2010, 13:25
Maar toch heb ik net de Palmer PDI-03 van Marktplaats gekocht... Even een disclaimer: ik had gisteren daar al een bod op uitgebracht maar nu maar ff snel afgehandeld voordat hij voor m'n neus weg gekaapt werd. ;)

Of het gaat bevalen betwijfel ik nog maar wil het wel een keer proberen...

Laat het vooral horen;)

Kaïn
3 juni 2010, 13:31
Als je het geld en de ruimte hebt zo ik kiezen voor de isocab. Is toch de meest natuurlijke weergave van het geluid van een speaker.
Als back-up kan je altijd nog je Line6 gebruiken.
Of je dezelfde druk kan krijgen als een 4x12 met je isocab weet ik niet, wellicht kan modeling daarin beter zijn...

Thanks voor je input. Ik ga maar eens kletsen met de geluidsman of hij misschien een ISO cab kan maken. Eventueel kan ik mijn signaal splitten en door de Line6 en buizenbak laten gaan. Wet/Dry setupje wordt het dan.

Line6 (wet) -------------->mengtafel
Gitaar - In-ear --> mijn oor
Buizenbak --> Isocab --> mengtafel

Op die fiets.

universe777
3 juni 2010, 15:16
Maar toch heb ik net de Palmer PDI-03 van Marktplaats gekocht... Even een disclaimer: ik had gisteren daar al een bod op uitgebracht maar nu maar ff snel afgehandeld voordat hij voor m'n neus weg gekaapt werd. ;)

Of het gaat bevalen betwijfel ik nog maar wil het wel een keer proberen...

Heb ik al jaren en is echt te gek als je geen tijd hebt voor een lange sound check. Die paar schakelaartjes zijn toch best veelzijdig. het coole is ook dat je hem zonder cab kan gebruiken. Leuk voor thuis: Een brullende marshall over je koptelefoon. Gewoon je koptelefoon in de Palmer. Ook voor opnames een leuk alternatief ipv een POD.

HaroldA
3 juni 2010, 15:27
Heb ik al jaren en is echt te gek als je geen tijd hebt voor een lange sound check. Die paar schakelaartjes zijn toch best veelzijdig. het coole is ook dat je hem zonder cab kan gebruiken. Leuk voor thuis: Een brullende marshall over je koptelefoon. Gewoon je koptelefoon in de Palmer. Ook voor opnames een leuk alternatief ipv een POD.

Het is wel erg jammer dat die PDI-03 8 Ohm is... Ik had liever een 16Ohm loadbox...

showband
3 juni 2010, 17:31
mijn manier:
http://members.ziggo.nl/showband/pic/setup-accent-groove.jpg

gewoon een digitaal gebakkie (in dit geval: digitech hotrod) en een DI (linksboven)

eurostekker erin, xlr erin. En gaan!

Kaïn
4 juni 2010, 11:16
mijn manier:
http://members.ziggo.nl/showband/pic/setup-accent-groove.jpg

gewoon een digitaal gebakkie (in dit geval: digitech hotrod) en een DI (linksboven)

eurostekker erin, xlr erin. En gaan!

Mooi gestroomlijnd joh!

Gearjunkie
4 juni 2010, 22:44
Maar mis je dan niet de sound van een versterker/speaker?
Weinig sjouwwerk, dat dan weer wel natuurlijk.

showband
5 juni 2010, 00:06
hotrod heeft een ampsimulatie ingebouwd. zit dus gewoon een lineuitgang op.
Voor clean gebruik ik het parameet EQ pedaaltje.

wel blote billen zonder galm of chorus. Dus foutjes hoor je goed. ;-)

HaroldA
5 juni 2010, 00:07
wel blote billen zonder galm of chorus. Dus foutjes hoor je goed. ;-)

Ach, gewoon een bak gain overheen flikkeren! :ok:

Gearjunkie
5 juni 2010, 09:06
hotrod heeft een ampsimulatie ingebouwd. zit dus gewoon een lineuitgang op.
Voor clean gebruik ik het parameet EQ pedaaltje.

wel blote billen zonder galm of chorus. Dus foutjes hoor je goed. ;-)

ah, duidelijk! Ik zag in een di-box al een goedkope backup voor de versterker. Maar dat klopt dus niet...

Il_Falco
5 juni 2010, 10:19
KAn je van een gewone delaypedaaltje (de laatste op je bord) naar een DI-in gaan en zo naar mengmaneel en toch een goed geluid behouden?

HaroldA
5 juni 2010, 13:02
KAn je van een gewone delaypedaaltje (de laatste op je bord) naar een DI-in gaan en zo naar mengmaneel en toch een goed geluid behouden?

Clean wel, maar met oversturing heb je een amp/speaker simulator nodig anders gaat het heel krasserig klinken.

Test: ga maar eens van een overdrive pedaaltje direct in je computer(speakers).

guitaraddict
7 juni 2010, 19:26
Hoe wil je dan bij een overstuurd signaal feedback genereren ?

Gitaar >> dicht bij je speakers gaan staan is de normale manier.
Nu via dat speakertje in je oor ??

Of maak je geen gebruik van feedback dan is er geen probleem denk ik .

Kaïn
11 juni 2010, 07:15
Hoe wil je dan bij een overstuurd signaal feedback genereren ?

Gitaar >> dicht bij je speakers gaan staan is de normale manier.
Nu via dat speakertje in je oor ??

Of maak je geen gebruik van feedback dan is er geen probleem denk ik .

Ik in ieder geval niet. Het verlies aan leuke feedback-effecten weegt niet op tegen al die ruimte die overblijft op het podium zonder grote boxen. Laat staan het prettig het gebrek aan sjouwen is!

guitaraddict
11 juni 2010, 10:45
Als je de feedback niet zo belangrijk vindt is het inderdaad een gigantisch voordeel ivm sjouwen , ruimte e.d.

HaroldA
15 juni 2010, 12:15
Maar toch heb ik net de Palmer PDI-03 van Marktplaats gekocht... Even een disclaimer: ik had gisteren daar al een bod op uitgebracht maar nu maar ff snel afgehandeld voordat hij voor m'n neus weg gekaapt werd. ;)

Of het gaat bevalen betwijfel ik nog maar wil het wel een keer proberen...

Nou, het bevalt hoor! :ok:

Lekker via m'n mengpaneeltje over m'n monitoren spelen: ideaal! Als het te laat wordt schakel ik zonder "kwaliteitsverlies" over op koptelefoon. Echt een aanrader voor de buizenversterkerenthousiastelingen die thuis ook over een echte versterker willen spelen!

peter_heijnen
15 juni 2010, 12:37
Nou, het bevalt hoor! :ok:

Lekker via m'n mengpaneeltje over m'n monitoren spelen: ideaal! Als het te laat wordt schakel ik zonder "kwaliteitsverlies" over op koptelefoon. Echt een aanrader voor de buizenversterkerenthousiastelingen die thuis ook over een echte versterker willen spelen!
Moet je met de ongefilterde line out voor de grap eens dit (http://www.youtube.com/watch?v=A0nVsmoiEUk) proberen, dus ipv de filters van de palmer.

HaroldA
15 juni 2010, 12:47
Moet je met de ongefilterde line out voor de grap eens dit (http://www.youtube.com/watch?v=A0nVsmoiEUk) proberen, dus ipv de filters van de palmer.

Neh, dan moet m'n PC aanstaan om te kunnen spelen. En ik heb ook geen windows, dus VST's zijn niet zo makkelijk te gebruiken tenzij ik Ardour met VST support ga compilen, maar daar wordt het niet stabieler/sneller van...

peter_heijnen
15 juni 2010, 13:05
Ieder voordeel heb zijn nadeel! ;)