PDA

View Full Version : BUMA-vraag



EuroCinema
3 juni 2010, 10:12
(Ik zet deze even opportunistisch in dit subforum omdat vermoed dat hier de beste antwoorden zullen komen.)

Binnenkort gaan wij onze eerste cd uitbrengen. Het leeuwendeel van de nummers zijn geschreven door mij, en ik ben lid van de BUMA. Niks aan de hand dus. Maar aan een paar nrs hebben andere bandleden ook bijgedragen. Wel zo eerlijk om hun als co-componist te vermelden.

Echter... die cd gaat geen wereldbedragen opleveren, dus als je dan 1/4 credit hebt voor 2 van de 10 nummers haal je je BUMA-inschrijfgeld en lidmaatschap er niet uit.

Hoe kan ik die jongens nu de credits geven waar ze recht op hebben zonder ze op BUMA-kosten te jagen? Kan ik ze ook als co-componist vermelden als zij niet aangesloten zijn?

bert k
3 juni 2010, 10:17
Nou, door ze gewoon te vermelden als componist. Als ze geen Buma-lid zijn, krijgen ze uiteraard geen geld, maar dat is logisch. De Buma keert dan alleen uit wat jij geschreven hebt, of, bij een gezamelijk nummer, een deel daarvan.

EuroCinema
3 juni 2010, 10:43
En moet/kan ik hun namen dan wel vermelden op het BUMA-formulier?

almarvk
3 juni 2010, 11:28
Of alleen jezelf noemen om zo nog de bedragen die je eventueel ophaalt (van die specifieke nummers) te delen. Haal je meer op, en anders houden die zakkenvullers van BUMA het...

EuroCinema
3 juni 2010, 11:40
Oh dat is wel een slimme inderdaad! Wist ik niet, dat dat zo werkte.
Hee en is het dan geen probleem als op de cd staat dat het nummer door Jantje/Pietje geschreven is en bij de BUMA staat-ie geregistreerd als door Janteje geschreven? "Zien" ze dan wel dat het hetzelfde nummer betreft of loop ik dan m'n poet mis?

bert k
3 juni 2010, 11:55
Ja, dat is wel een probleem, hoewel de pakkans niet heel groot is. Als een radiostation jouw plaat draait, vullen ze de BUMA-lijst in, en noteren ze uiteraard de namen van de medeschrijvers. Bij de Buma val je dan door de mand, omdat je jezelf als componist heb opgegeven. Bovendien is het niet eerlijk, al ben ik met je eens dat de Buma een stel boeven zijn.
Als een nummer is geschreven door iemand die niet bij Buma is aangesloten, dan hoeft een radiostation daar ook geen Bumarechten over te betalen.

rijsberman
3 juni 2010, 12:02
Als ze geen Buma-lid zijn, krijgen ze uiteraard geen geld, maar dat is logisch.

Zo logisch is dat niet. Buma houdt overal rechten van in, maar keert slechts uit als je lid bent. En wat gebeurd er met de andere centen? Betalen ze daar hun mooie pand van? Of moeten ze niet eens naar een redelijk systeem en die 'niet te verdelen' euri's gebruiken om lidmaatschap en inschrijving gratis te maken?

EuroCinema
3 juni 2010, 12:09
Ja, dat is wel een probleem, hoewel de pakkans niet heel groot is. Als een radiostation jouw plaat draait, vullen ze de BUMA-lijst in, en noteren ze uiteraard de namen van de medeschrijvers. Bij de Buma val je dan door de mand, omdat je jezelf als componist heb opgegeven. Bovendien is het niet eerlijk, al ben ik met je eens dat de Buma een stel boeven zijn.
Als een nummer is geschreven door iemand die niet bij Buma is aangesloten, dan hoeft een radiostation daar ook geen Bumarechten over te betalen.

Okee. Dan ga ik het gewoon netjes regelen. Maar weet jij dan of ik de naam van een niet aangesloten componist wel op een BUMA_formulier kan invullen?

jannest
3 juni 2010, 13:06
ff off topic

hoe vaak moet je liedje eigenlijk gedraaid worden voordat je je lidmaatschapspoen er uit hebt ?

yhcmarc
3 juni 2010, 13:12
http://www.creativecommons.nl/

Uitschrijven en boycotten die BUMAFFIA. Dat is mijn ongenuanceerde mening over die instantie.

bert k
3 juni 2010, 13:43
Okee. Dan ga ik het gewoon netjes regelen. Maar weet jij dan of ik de naam van een niet aangesloten componist wel op een BUMA_formulier kan invullen?
Gewoon invullen die hap. Buma zoekt zelf uit of ze lid zijn. Is ook hun probleem uiteindelijk.

EuroCinema
3 juni 2010, 13:50
Ik snap dat creative commons niet zo. Betekent dat nou gewoon dat je helemaal geen inkomsten krijgt uit je auteursrechten?

yhcmarc
3 juni 2010, 14:01
Dat betekend dat je zelf bepaald onder welke voorwaarden je je muziek de wereld in brengt hoe je die inkomsten derft. Het wordt dan dus niet automatisch door de BUMA geregeld.

EuroCinema
3 juni 2010, 14:15
:lp: Maar ik kan toch kwalijk zelf gaan zitten bijhouden hoe vaak we gedraaid worden en dan een factuur naar radio6 sturen?

bert k
3 juni 2010, 14:48
Als je lid bent van Buma, dan betekent dat, dat al je rechten door Buma verzorgd worden, daar heb je voor getekend. Radio hoef je niks voor te doen, dat moet de omroep verplicht bijhouden, dus dat gaat vanzelf. Optredens moet je wel zelf bijhouden. Zalen betalen niet voor de gedraaide muziek, maar voor de grootte van de zaal een vast bedrag. Je moet na ieder optreden een lijst met gespeelde nummers opsturen.

EuroCinema
3 juni 2010, 15:01
Sorry, mijn opmerking ging over Creative Commons als alternatief voor BUMA. Overigens lever ik die speellijsten alleen in als er naar gevraagd wordt door de zaal. Misschien toch maar wat netter gaan bijhouden...

yhcmarc
3 juni 2010, 15:21
Ik mag aannemen dat je draailijsten kunt aanvragen bij radiozenders. Daarnaast, als je het materiaal uitbrengt onder een "non-commercial" license mogen ze volgens mij die nummers uberhaubt niet zonder je toestemming draaien.

bert k
3 juni 2010, 15:55
Geen idee. Wat ik zei was de situatie als je bij Buma aangesloten bent, en dan mogen ze draaien wat ze willen.
Als je onder een andere licentie iets uitbrengt gelden er andere regels. Maar als een station je dan draait, en je hebt bezwaar, mag je zelf een rechtzaak aanspannen.

EuroCinema
3 juni 2010, 17:22
Ik mag aannemen dat je draailijsten kunt aanvragen bij radiozenders. Daarnaast, als je het materiaal uitbrengt onder een "non-commercial" license mogen ze volgens mij die nummers uberhaubt niet zonder je toestemming draaien.

Wat een gedoe met al die radiozenders die er wereldwijd zijn. Als ik ons singeltje google blijkt soms dat we bijv. op een station in Quebec zijn gedraaid, of in Portland, Oregon. Geen idee soms hoe ze aan ons komen, maar je kunt dat toch niet allemaal volgen. En vooraf toestemming vragen zie ik ze niet doen hoor. Dan draaien ze wel een bandje dat minder lastig doet.

yhcmarc
3 juni 2010, 17:29
dus? denk je dat Buma geldt voor je int omdat je single een keer in Portland gedraaid is? Maar je moet verder doen wat je goed acht, ik snap alleen werkelijk waar niet waarom bands zich zo een ontzettend rad voor de ogen laten draaien door de bumaffia/stemra.

bert k
3 juni 2010, 17:53
Tja, het klinkt lullig, maar dat is nou precies wat de Buma doet. De Buma in Nederland, en in ieder ander min of meer beschaafd land een andere organisatie. 1 per land en ze werken allemaal samen. Dus dat singletje wat in de States of in Brazilië wordt gedraaid, krijg je inderdaad je geld voor.

Ik heb geen banden met de Buma of zo, ik noem gewoon de feiten zoals ze er liggen. Je hebt geen keuze, de Buma is de enige organisatie die dit doet. Als je er niet aan meedoet zal je zelf alles moeten gaan innen, wat je niet lukt, omdat de radiostations er niet aan meewerken.

yhcmarc
3 juni 2010, 18:36
Via bulk rekeningen en overzichten. Ik denk niet dat een paar keer in het buitenland gedraaid worden financieel zoden aan de dijk zet voor een band, als je het uberhaubt al uitgekeerd krijgt. Binnen nederland ook niet trouwens. Tenzij je met behoorlijke regelmaat gedraaid wordt en al je optredens bijhoudt kan het misschien financieel interessant worden. Echter ben ik persoonlijk van mening dat de werkmethodes van o.a. de Buma/Stemra en soortgelijke organisaties als bv. Brein abject zijn. Ik kan het niet uitstaan dat die laatste gebruikers van moderne techniek criminaliseert en dat de eerste twee niet zijn wat ze zouden moeten zijn, een door de overheid gecontroleerd en bestuurd administratie kantoor, niets meer, niets minder. Ik kan het ook niet hebben dat de methoden en praktijken zo ondoorzichtig en onduidelijk zijn, dat een lidmaatschap over het algemeen meer kost dan oplevert en dat de meesten lid worden om de verkeerde reden. De meesten denken dat hun auteurs recht en intellectueel eigendom wordt beschermd door het lidmaatschap bij de Buma. Dat is niet zo, dat wordt nl. uberhaubt als beschermd door de auteurswet, de buma doet alleen de financiele exploitatie. Velen denken ook dat een lidmaatschap bij de Stemra verplicht is voor het persen van een cd of lp, ook dat is complete nonsens. Ook dingen als onderstaand vind echt te walgelijk voor woorden:



Wanneer is muziek illegaal?
Muziek is altijd illegaal wanneer u het gebruikt zonder toestemming van de muziekauteur, dus in het openbaar uitvoert of afspeelt, of verveelvoudigt op een geluidsdrager als cd of dvd.

Bron: http://www.bumastemra.nl/nl-NL/Service/FAQ.htm

Muziek (en kunst in het algemeen) is NOOIT illegaal.

Wat ik nog erger vind is dat wanneer ik de exploitatie uit handen geef aan bv. de Buma, ik zelfs geen beslissingsrecht meer heb over het materiaal, ik mag het dan. bv. niet meer vrijelijk beschikbaar maken op internet of cd's persen en weggeven etc. etc. Dat gaat er bij mij niet in, ik heb het gemaakt, het is van mij en dan bepaal ik en niemand anders wat er mee gebeurd. Dus als ik het wil weggeven is het mijn zaak en niet die van de Buma, Stemra of Sena.

Maw, ik heb grote bezwaren tegen deze organisaties en breng om die reden dus alles zelf uit via creative commons, mogelijk jammer van die paar centen als het ooit eens ergens uitgezonden wordt, maar zo be it. Kunst en vrijheid is belangrijker dan geld.

bert k
3 juni 2010, 20:13
Ja, fijn, hartelijk dank voor deze nutteloze informatie.

yhcmarc
3 juni 2010, 20:34
alsjeblieft.

EuroCinema
4 juni 2010, 09:27
Misschien zijn de algemene voors/tegens van BUMA een goed onderwerp voor een los topic?
Ik ben in elk geval geholpen, dank!