PDA

View Full Version : de power amp kleurt



Keevinkos
3 juni 2010, 07:40
Hey allemaal,

Ik heb een roland cube 20x amp en speel in een zeer goeddraaiende beginners band. Alleen is altijd het probleem dat de cube niet zo heel geweldig hard gaat... (en wel best goed klinkt) Maar daar dacht ik een oplossing voor te hebben: Ik had nog ergens een oude peavey powermixer liggen en een speakerkast. Ik heb een kabel vanuit de line out van de cube naar de ingang van een van de kanalen van de mixer lopen, en viola: het gaat een stuk harder.

Nu is het probleem alleen: De amp klinkt ineen keer heel anders. Veel meer metal achtiger. Hoe kan dit? Moet ik een DI box/speaker simulator achter de cube hangen? (en weet toevallig iemand meer over de line out van een roland, of hier een simulator in zit bijv?
ik wil namelijk in de toekomst dit ding nog vaker als power amp gaan gebruiken

bedankt;)

Erik70
3 juni 2010, 08:07
Hoi, om direct even te reageren op je topictitel in relatie tot je "probleem". Je poweramp (waarmee ik aanneem dat je de peavey nu bedoelt) kleurt juist (bijna) niet ipv wel.

Als je de cube op "normale wijze"gebruikt dan kleurt vooral de speaker en een beetje de amp zelf het geluid. Het signaal van de line-out wordt afgetapt voor de eindversterker en voor de speaker. Er gaat dus een nagenoeg "transparant" geluid de peavey in.
Die powermixers en speakers zijn gemaakt om het signaam zoveel als mogelijk ongekleurd door te versterken. Je gluid wordt nu idd hader, maar je mist de, voor gitaargeluid eigenlijk essentiele, kleuring van de eindtrap en de speaker van de gitaarversterker zelf.
Je zou dit idd kunnen verbeteren door een speakersimulator er tussen te stoppen. Ook zou je eens kunnen testen of de headphones-out (als dat er op zit) te gebruiken. Hier zit bij veel versterkers al iets van een speakersim ingebouwd. Wel ff uitkijken met de signaalsterkte die anders is dan van de line-out, maar probeer 't gewoon eens.
De meest ideale oplossing is een goede mic voor de cube en dat de peavey in....of een zwaardere amp ipv de cube...

Liquid_Metal
3 juni 2010, 09:21
Erik70 heeft eigenlijk het antwoord al gegeven, maar als je zegt dat de band goed loopt, zou ik inderdaad kijken naar een betere en vooral zwaardere versterker. Met 20 watt transistor kom je niet ver.

Keevinkos
3 juni 2010, 09:40
dat klopt, jullie hebben gelijk. Ik ben ook druk aan het sparen voor een nieuwe amp:)

Dit is even een tijdelijke oplossing, maar in de toekomst wil ik met de nieuwe (buizen)amp de peavey ook als power amp gebruiken. Het is de bedoeling dat (hebben jullie misschien al wel gelezen) ik een Marshall JCM800 ga bouwen (top versie) En dan die voor de peavey plak. Moet ik hier nog een DI Box/speaker simulator gebruiken?

Maar als ik het goed begrijp komt het grootste deel van de kleuring dus door de externe speaker die je gebruikt? (De cube heeft een 8" speaker, en de andere speaker is een 12")

Bijl
3 juni 2010, 16:03
dat klopt, jullie hebben gelijk. Ik ben ook druk aan het sparen voor een nieuwe amp:)

Dit is even een tijdelijke oplossing, maar in de toekomst wil ik met de nieuwe (buizen)amp de peavey ook als power amp gebruiken. Het is de bedoeling dat (hebben jullie misschien al wel gelezen) ik een Marshall JCM800 ga bouwen (top versie) En dan die voor de peavey plak. Moet ik hier nog een DI Box/speaker simulator gebruiken?

Ik snap het niet, je wil een JCM800 in een Peavey powermixer prikken? Een JCM 800 heeft een buizen eindtrap van 50 of 100 watt, als je dat aansluit op een Marshall 4x12 heb je een mooi geluid en je hebt genoeg volume. Waarom moeilijk doen?



Maar als ik het goed begrijp komt het grootste deel van de kleuring dus door de externe speaker die je gebruikt? (De cube heeft een 8" speaker, en de andere speaker is een 12")

De hele signaalketen zorgt voor kleuring bij een normale gitaarversterker. Bij een powermixer horen de versterker en de speakers helemaal niets te kleuren.

Misschien ben ik wat voorbarig, maar probeer aub niet om de powermixer terug te leiden naar die cube op welke manier dan ook. Boem!

Keevinkos
3 juni 2010, 17:15
Ik snap het niet, je wil een JCM800 in een Peavey powermixer prikken? Een JCM 800 heeft een buizen eindtrap van 50 of 100 watt, als je dat aansluit op een Marshall 4x12 heb je een mooi geluid en je hebt genoeg volume. Waarom moeilijk doen?

Ik heb een rig bedacht, waarmee ik verschillende loops combineer. De jcm800 gaat dan in een loop, (die daarna dan uiteindelijk door de peavey gaat) Ook is er een loop waarbij de jcm eerst nog wordt geboost. En als er geen loop aanstaat, gaat de gitaar gelijk door de peavey, hierdoor heb ik clean/crunch/metal switch, en een hele simpele effectsloop:)

Steven Otto
3 juni 2010, 17:30
Klinkt mij allemaal erg omslachtig en ik zou toch die Peavy powermixer + (PA?) speaker links laten liggen. Als je dat toch wilt, zou ik het in een Line6 Pod live of aanverwant zoeken die je voor de powermixer zet.
Peavey valveking combo/halfstack doet ook precies wat je wilt, want die is speciaal voor gitaar doeleinden ontworpen. ;)

Bijl
4 juni 2010, 15:30
Ik heb een rig bedacht, waarmee ik verschillende loops combineer. De jcm800 gaat dan in een loop, (die daarna dan uiteindelijk door de peavey gaat) Ook is er een loop waarbij de jcm eerst nog wordt geboost. En als er geen loop aanstaat, gaat de gitaar gelijk door de peavey, hierdoor heb ik clean/crunch/metal switch, en een hele simpele effectsloop:)

eh ja, dat klinkt zeker lekker simpel. Veel sterkte ermee :???:

Keevinkos
4 juni 2010, 18:29
ik zal vanavond als ik thuis ben even een plaatje posten waar m'n 'ideale' rig opstaat;)

Keevinkos
4 juni 2010, 22:57
ik kan op een of andere manier geen foto's uploaden dus heb ik 'm maar even op m'n hyves gezet::)

http://keevinkos.hyves.nl/album/51592821/Iedereen/JVbDFMCI/fotos/979851156/0/tBAF/?ga_campaign=photoItemEntry_PhotoBox_Profile_Photo

tis opzich nie moeilijk, maar kan het zo?

Steven Otto
4 juni 2010, 23:24
zo kan het ook:
http://i48.tinypic.com/4zw4u0.png

mijn advies: die peavy powermixer en speakerdinges verkopen en een nette 3 channel head/combo scoren.

RoelSmoel
4 juni 2010, 23:35
ik kan op een of andere manier geen foto's uploaden dus heb ik 'm maar even op m'n hyves gezet::)

http://keevinkos.hyves.nl/album/51592821/Iedereen/JVbDFMCI/fotos/979851156/0/tBAF/?ga_campaign=photoItemEntry_PhotoBox_Profile_Photo

tis opzich nie moeilijk, maar kan het zo?

Aan je hyves achtergrond te zien zou je beter voor een Peavey 5150 (kloon) kunnen kijken..

Pé.
5 juni 2010, 00:15
ik kan op een of andere manier geen foto's uploaden dus heb ik 'm maar even op m'n hyves gezet::)

http://keevinkos.hyves.nl/album/51592821/Iedereen/JVbDFMCI/fotos/979851156/0/tBAF/?ga_campaign=photoItemEntry_PhotoBox_Profile_Photo

tis opzich nie moeilijk, maar kan het zo? Euhm juist wél moeilijk. Volgens mij heb jij geen flauw idee wat een JCM 800 daadwerkelijk is, of wel?

Ten eerste: Waarom zou je in goede vrede van een volledig buizenversterker terugvallen op een of andere PA eindtrap?

Ten tweede: Hoe ga je het voor elkaar krijgen om de eindtrap van de JCM800 beladen te krijgen (dus een speaker er aan hangen), zodat de rotzooi niet verbrand?

Ten derde: Wááááarom zou je het zo moeilijk willen doen? Als je per sé meerdere kanalen wilt: Koop dan een meerkanaals versterker. Ga alsjeblieft geen geld spenderen aan dit soort bullshit constructies die in de eerste plaats al nooit gaan werken.

Keevinkos
5 juni 2010, 09:17
[QUOTE=Pé.;2388726]Ten tweede: Hoe ga je het voor elkaar krijgen om de eindtrap van de JCM800 beladen te krijgen (dus een speaker er aan hangen), zodat de rotzooi niet verbrand?QUOTE]

kan ik hieruit concluderen dat mijn rig niet gaat werken zonder boem oid te doen?:makeup:

guitarkid
5 juni 2010, 09:32
kan ik hieruit concluderen dat mijn rig niet gaat werken zonder boem oid te doen?:makeup:

Bingo, ik denk het wel... Dat en het feit dat ik me afvraag of je wel je "cleane" gitaargeluid zo clean wilt als je zou krijgen via die Peavey-constructie. Het wordt eerder levenloos, ben ik bang. Het cleane kanaal van een (goede) buizenversterker klinkt toch anders (beter m.i.).
Ik zou ook eerder voor een drie-kanaals amp gaan of evt. twee-kanaals en bijv. een booster (een Super Hard-on is een fijne keuze, Steven...!) Scheelt je ook een hoop gesleep bovendien!

Gr. C.

Keevinkos
5 juni 2010, 09:35
hmmm... ik zal dan toch even gaan nadenken hierover

misschien is het een goede oplossing dat ik alsnog een jcm800 ga maken, maar dan de 2 kanaals versie. Dan kan ik met een booster op het crunch kanaal nog een soort metal kanaal krijgen;)

het nadeel hiervan is (en daarom wou ik dus ook zo moeilijk doen) is dat 1 kanaals versterkers (en met name marshalls bijv die bedoeld zijn voor de echte scheur) minder beter en echter klinken dan de 2 kanaals...

guitarkid
5 juni 2010, 10:00
hmmm... ik zal dan toch even gaan nadenken hierover

misschien is het een goede oplossing dat ik alsnog een jcm800 ga maken, maar dan de 2 kanaals versie. Dan kan ik met een booster op het crunch kanaal nog een soort metal kanaal krijgen;)

het nadeel hiervan is (en daarom wou ik dus ook zo moeilijk doen) is dat 1 kanaals versterkers (en met name marshalls bijv die bedoeld zijn voor de echte scheur) minder beter en echter klinken dan de 2 kanaals...

Je kunt natuurlijk i.p.v. de Peavey een betaalbare amp meenemen die vooral clean goed klinkt en alles d.m.v. een a/b-box aansturen. Is m.i. nog handiger dan die Peavey en klinkt vast ook beter.
Vergeet niet dat je met de volumepot van je gitaar ook nog heel veel kunt doen!

Gr. C.

Keevinkos
5 juni 2010, 10:21
met het idee van een a/b box liep ik eerder ook al mee rond. Misschien is dat dan de beste oplossing inderdaad!:cheerup:

Pepe
5 juni 2010, 10:22
Ik zeg, sla die goedbedoelde adviezen hier lekker in de wind en wees de originele onnavolgbare wizzard die in je verscholen zit.
Bouw een JCM met ingebouwde Peavey mixer, ben je in 1 keer klaar!

Het kan volgens mij evenwel geen kwaad eens een electronica boekje over stroom enzo in te kijken voor je gaat bouwen. Een buizenversterker is best simpel maar misschien helpt een beetje basiskennis wel.

Erik70
5 juni 2010, 12:07
Ik wil al je goedbedoelde en gerespecteerde enthousiasme niet gelijk met de grond gelijk maken. Maar gelet op de spullen die je hebt, de vragen die je stelt en de wensen die je hebt, lijkt het mij beter als je je eerst eens wat dieper gaat orienteren in wat er zoal "te koop"is in de wereld van gitaarversterkers/geluiden/schakelmogelijkheden enz.
Ik heb namelijk het idee dat je de meest moeilijke oplossing aan het zoeken bent voor het meest simpele vraagstuk.

Ooit al eens nagedacht over een simpele 2 of 3 kanaals buizenamp en een pedaaltje? En echt.... het bouwen van een amp is toch iets voor een vakman...hoe simpel het ook kan lijken...

maar wat je ook gaat doen, veel succes en volg je eigen weg.

guitarkid
5 juni 2010, 12:18
Ooit al eens nagedacht over een simpele 2 of 3 kanaals buizenamp en een pedaaltje?

Dat gaat hij doen, want op mijn tip:



Ik zou ook eerder voor een drie-kanaals amp gaan of evt. twee-kanaals en bijv. een booster (een Super Hard-on is een fijne keuze, Steven...!) Scheelt je ook een hoop gesleep bovendien!
Gr. C.

reageerde hij met:


hmmm... ik zal dan toch even gaan nadenken hierover
misschien is het een goede oplossing dat ik alsnog een jcm800 ga maken, maar dan de 2 kanaals versie. Dan kan ik met een booster op het crunch kanaal nog een soort metal kanaal krijgen;)
het nadeel hiervan is (en daarom wou ik dus ook zo moeilijk doen) is dat 1 kanaals versterkers (en met name marshalls bijv die bedoeld zijn voor de echte scheur) minder beter en echter klinken dan de 2 kanaals...

Pepe
5 juni 2010, 13:05
Wat hij zegt is dat hij een 2kanaals JCM gaat bouwen want 1 kanaals versterkers zijn voor scheur minder beter en echter klinken dan de 2 kanaals...

sja...

Ik zou beginnen met een simpel boostertje...

Keevinkos
5 juni 2010, 17:37
even reactie op het bouwen van een jcm800:

ik krijg hulp van een vakman die erbij is dus dat is het probleem niet;)

zijn er nog meningen over:
1 kanaals jcm800 vs 2 kanaals jcm800? (qua klank)

Keevinkos
5 juni 2010, 20:36
ik weet niet of het veel uitmaakt maar ik zeg het toch maar even:

de mixer die ik bedoelde was niet echt een mengpaneel met versterker erin zoals dit: http://www.proaudiostore.nl/images/Behringer%20PMP%203000%20EUROPOWER%201200W%20Power mixer.jpg

maar het is iets meer zoals dit: http://cachepe.samedaymusic.com/media/quality,85/brand,sameday/00595560_large-d5e7cfb6e2dff93b6f01f6c97dcfe18b.jpg

tis niet dezelfde, de mijne kan ik op internet niet vinden, (hij is al heel oud en wordt niet meer gemaakt) maar er staat op de achterkant 100 watt en 4 ohm

wordt het nu anders of blijft het hetzelfde?:makeup:

guitarkid
6 juni 2010, 10:13
ik weet niet of het veel uitmaakt maar ik zeg het toch maar even:

de mixer die ik bedoelde was niet echt een mengpaneel met versterker erin zoals dit: http://www.proaudiostore.nl/images/Behringer%20PMP%203000%20EUROPOWER%201200W%20Power mixer.jpg

maar het is iets meer zoals dit: http://cachepe.samedaymusic.com/media/quality,85/brand,sameday/00595560_large-d5e7cfb6e2dff93b6f01f6c97dcfe18b.jpg

tis niet dezelfde, de mijne kan ik op internet niet vinden, (hij is al heel oud en wordt niet meer gemaakt) maar er staat op de achterkant 100 watt en 4 ohm

wordt het nu anders of blijft het hetzelfde?:makeup:

Wat mij betreft blijft het hetzelfde..!

Gr. C.

Erik70
6 juni 2010, 11:23
Wat mij betreft blijft het hetzelfde..!

Gr. C.

is idd hetzelfde, aleen in een ander model gegoten.

the sure thing
6 juni 2010, 11:50
...zijn er nog meningen over:
1 kanaals jcm800 vs 2 kanaals jcm800? (qua klank) Ja die zijn er. Ongeveer 1001, en ze verschillen ook allemaal.

RoelSmoel
6 juni 2010, 11:53
Ik vraag me nog steeds af waarom de TS niet gewoon een goede buizenbak koopt, zonder veel gedoe met bouwen, én je kunt hem (meestal) vooraf testen in de winkel:makeup:

Keevinkos
15 juni 2010, 20:32
nog even een vraagje:

WAAROM kan mijn rig eigenlijk niet?:seriousf: Komt dat omdat de poweramp niet geschikt is als poweramp (oftewel met een echte power amp kan het wel) Of ligt het aan de volgorde zoals ik de booster had etc?

weet ik dat ook weer:seriousf:

Steven Otto
15 juni 2010, 20:50
Euhm juist wél moeilijk. Volgens mij heb jij geen flauw idee wat een JCM 800 daadwerkelijk is, of wel?

Ten eerste: Waarom zou je in goede vrede van een volledig buizenversterker terugvallen op een of andere PA eindtrap?

Ten tweede: Hoe ga je het voor elkaar krijgen om de eindtrap van de JCM800 beladen te krijgen (dus een speaker er aan hangen), zodat de rotzooi niet verbrand?

Ten derde: Wááááarom zou je het zo moeilijk willen doen? Als je per sé meerdere kanalen wilt: Koop dan een meerkanaals versterker. Ga alsjeblieft geen geld spenderen aan dit soort bullshit constructies die in de eerste plaats al nooit gaan werken.



kan ik hieruit concluderen dat mijn rig niet gaat werken zonder boem oid te doen?:makeup:

Pé heeft je het antwoord al gegeven.

FruscianteFan
15 juni 2010, 21:19
nog even een vraagje:

WAAROM kan mijn rig eigenlijk niet?:seriousf: Komt dat omdat de poweramp niet geschikt is als poweramp (oftewel met een echte power amp kan het wel) Of ligt het aan de volgorde zoals ik de booster had etc?

weet ik dat ook weer:seriousf:

Laat ik eerst even zeggen dat ik laatst bij een repetitie de line-out van mijn (backup) transistorversterkertje heb aangesloten op de poweramp van een basversterker, en daar is niks mis mee.

Echter, het is een beetje een noodoplossing op het moment dat je aan het kijken bent naar een Marshall JCM800. Daarnaast, als je een JCM800 hebt, dan zit daar al een poweramp en volgens mij is het geen goed idee om dat signaal in die peavey te stoppen. De poweramp geeft namelijk een ander signaal, want het is al uitversterkt voor het uiteindelijk volume.

Wat je zou kunnen doen, is een effectsloop inbouwen op die JCM800, zodat je de preamp kunt aansluiten op de poweramp van de peavey. Dan rest wel de vraag waarom je dat zou willen, want ik zou veel liever op de poweramp van een buizenmarshall spelen dan op die van een peavey zangversterker.

Verder zou ik de boel een beetje relativeren: als jij nu gewend bent aan het geluid van een Cube, doorgelust naar een zangversterker, dan ga je het echt niet erg vinden dat een meerkanaals buizenamp misschien iets minder klinkt dan een éénkanaals. Al moet ik persoonlijk zeggen dat ik best onder de indruk was van mijn sound, toen ik mijn transistorversterker had doorgelust naar de basversterker.

Keevinkos
15 juni 2010, 22:06
.

Echter, het is een beetje een noodoplossing op het moment dat je aan het kijken bent naar een Marshall JCM800. Daarnaast, als je een JCM800 hebt, dan zit daar al een poweramp en volgens mij is het geen goed idee om dat signaal in die peavey te stoppen. De poweramp geeft namelijk een ander signaal, want het is al uitversterkt voor het uiteindelijk volume.

Wat je zou kunnen doen, is een effectsloop inbouwen op die JCM800, zodat je de preamp kunt aansluiten op de poweramp van de peavey. Dan rest wel de vraag waarom je dat zou willen, want ik zou veel liever op de poweramp van een buizenmarshall spelen dan op die van een peavey zangversterker.

dat is niet helemaal wat ik vroeg. Het is niet mijn bedoeling om die powermixer meer te gebruiken, maar ik vroeg of mijn idee met een echte hoogwattige poweramp mijn rig wel werkt?


.
Verder zou ik de boel een beetje relativeren: als jij nu gewend bent aan het geluid van een Cube, doorgelust naar een zangversterker, dan ga je het echt niet erg vinden dat een meerkanaals buizenamp misschien iets minder klinkt dan een éénkanaals. Al moet ik persoonlijk zeggen dat ik best onder de indruk was van mijn sound, toen ik mijn transistorversterker had doorgelust naar de basversterker.

Euh ja dat verschil hoor ik wel:seriousf: Ik hou ervan als zo'n crunch buizenamp zo puur mogelijk is. Ik heb er genoeg buizenamps bespeelt en de eenkanaals jcm800 (+boost) doet precies wat ik wil. (de 2 kanaals klinkt wat 'nepper' vind ik)

Dit zal ook niet het rig worden waar ik de rest van mijn leven mee ga spelen. En stapje voor stapje hoop ik bij mijn droomrig te komen:
2 verschillende amps: 1 mooie cleane (pre)amp (iets van Fender ofso) en 1 JCM800 voor de crunch. Het 3e kanaal is dan een JCM800 met booster ervoor.(Lead)
Alle 2e amps zijn dan schakelbaar dmv een looper en komen uiteindelijk beide (niet loops tegelijk aan uiteraad) in een power amp wat de boel naar de speakers stuurt.
De jcm800 wordt dan eigenlijk als een mooi groot distortion pedaal gebruikt. Alle pedalen die ik na de distortion wil, zet ik dan tussen de poweramp en de loop in, met evt nog een speaker simulator of DI box.

als ik eens rijk was...

FruscianteFan
15 juni 2010, 22:10
Dan nog denk ik dat je een beetje een verkeerd idee hebt van wat mogelijk is. De helft van die JCM800 ís al een poweramp, wat betekent dat het signaal dat eruit komt niet geschikt is om in een andere versterker te stoppen. Of ben ik nou zo krom aan het denken?

Keevinkos
15 juni 2010, 22:15
Dan nog denk ik dat je een beetje een verkeerd idee hebt van wat mogelijk is. De helft van die JCM800 ís al een poweramp, wat betekent dat het signaal dat eruit komt niet geschikt is om in een andere versterker te stoppen. Of ben ik nou zo krom aan het denken?

Kijk! Eindelijk eens duidelijk antwoord! (bedankt!:seriousf:)Had dan even eerder gezegd dat het NOOIT mogelijk is om een buizenamp nog door een andere poweramp te sturen!:soinnocent:

Nou, weet ik dat ook weer.

Maar waarom kon bijv EVH wel zijn plexi nog door een poweramp kon? Ik weet dat zijn setup niet altijd even (brand)veilig is maar toch...

Pepe
15 juni 2010, 22:24
.. omdat er wat tussen zat om de overtollig energie in warmte om te zetten.

Mitch
15 juni 2010, 22:27
Maar waarom kon bijv EVH wel zijn plexi nog door een poweramp kon? Ik weet dat zijn setup niet altijd even (brand)veilig is maar toch...
Als je al zo'n studie van zijn gear hebt gemaakt weet je dat toch ook wel? :D Als je per se wil doorlussen via een line-out kan dat overigens prima via een power soak. Kun je ook lekker die eindbuizen laten werken, da's ook cool. En dat geluid dan door een transistor eindtrap, da's helemaal vet!

Keevinkos
15 juni 2010, 22:46
oftewel een power soak zou voor mij de uitkomst bieden en dan kan hetgeen wat ik wil wel?

maargoed, dat zijn (nog hele dure) plannen voor de toekomst. Na de jcm800 horen jullie verder!:cheerup: bedankt voor de hulp!:D