PDA

View Full Version : buizenamp knalt.



oigun
2 juni 2010, 21:56
~Ik weet niet of ik nu op de juiste plek post maar ik denk dat jullie het misschien wel weten~

Mijn peavey delta blues knalt als ik hem uit zet. Ook op een geaard stopcontact. Wat kan dit betekenen en kan dit kwaad?
Alvast bedankt!

nico verduin
2 juni 2010, 22:44
~Ik weet niet of ik nu op de juiste plek post maar ik denk dat jullie het misschien wel weten~

Mijn peavey delta blues knalt als ik hem uit zet. Ook op een geaard stopcontact. Wat kan dit betekenen en kan dit kwaad?
Alvast bedankt!

Waarschijnlijk een slechte schakelaar. Komt wel meer voor.

oigun
2 juni 2010, 22:57
Is dat alles??

Nico bedankt!

nico verduin
2 juni 2010, 23:09
Er is ook niet veel anders dat het kan zijn. Ter bevestiging kun je de stekker snel eruit trekken met de schakelaar op aan. Krijg je het zelfde effect. Als hij dan niet knalt, dan weet je het zeker.

oigun
2 juni 2010, 23:46
Er is ook niet veel anders dat het kan zijn. Ter bevestiging kun je de stekker snel eruit trekken met de schakelaar op aan. Krijg je het zelfde effect. Als hij dan niet knalt, dan weet je het zeker.

Als ik snel de stekker eruit trek knalt hij ook. En twee seconden later nog een keer...:???:

Heynis
2 juni 2010, 23:52
Lijkt me een condensator?

oigun
3 juni 2010, 00:15
Lijkt me een condensator?

En hoe meet ik dat na? moet ik dan een capacitance-meter hebben?

nico verduin
3 juni 2010, 08:51
En hoe meet ik dat na? moet ik dan een capacitance-meter hebben?Voor de capaciteit gebruik ik een capaciteitsmeter. Daarnaast meet ik de ESR of deze niet te groot is.
Even theoriserend wat er gebeurt als er inderdaad een zwakke elco tussen zit:
- Je gooit de spanning eraf
- De hoogspanning valt weg
- Echter die buis is nog aan het nagloeien en trekt nog steeds stroom
- De elco kan het niet leveren (te zwak)
- De stroom wordt getrokken uit het pre-amp circuit. Moet ergens vandaan komen
- Daar keldert de spanning door de grote weerstanden in de voedingsketen
- Er vind een negatieve piek op de anodes van de preamps. De spanning stort in elkaar.
- Dat wordt nog versterkt in het laatste beetje stroom van de eindbuizen.

oigun
3 juni 2010, 09:08
Kan dit kwaad? (schade)

Ik denk dat dit een beetje boven mijn pet gaat ik een keer naar heemskerk rijd.

nico verduin
3 juni 2010, 09:16
Nou als de elco's opraken ga je dat merken dat hij minder strak klinkt. dus wat modderiger en losser. Op de lange duur kan een oude elco sluiting veroorzaken. En dan is alles afhankelijk hoe snel de zekeringen springen. Maar er is op zich nog geen reden tot paniek.

Hoe oud is die amp eigenlijk?

En realiseer je dat ik alleen even getheoriseerd heb. Ben eigenlijk wel benieuw wat mijn mede vakgenoten hiervan vinden. Of dat het gewoon gelul in de ruimte is:D:D

oigun
3 juni 2010, 09:23
Hij is uit 2005 Als dat het serienummer niet is:supercool:
Ik kan natuurlijk ook 1 voor 1 de elco's gaan vervangen....:chicken:
Misschien toch eens een capaciteiten meter aanschaffen. ik wil ook wel eens pio-caps gaan maken dus altijd handig.

nico verduin
3 juni 2010, 09:27
Hij is uit 2005 Als dat het serienummer niet is:supercool:
Ik kan natuurlijk ook 1 voor 1 de elco's gaan vervangen....:chicken:
Misschien toch eens een capaciteiten meter aanschaffen. ik wil ook wel eens pio-caps gaan maken dus altijd handig.Zou er eerst een scope op gooien,.
En ga jij PIO's maken?

erwin_ve
3 juni 2010, 09:32
Knallen tijdens het in/uitschakelen kan ook voorkomen bij een defecte eindbuis.

bass blom
3 juni 2010, 09:41
Zou er eerst een scope op gooien,.
En ga jij PIO's maken?

oiguin kan alles zelf maken, valt me wel een beetje tegen dat hij die cap mater niet zelf maakt :seriousf:

oigun
3 juni 2010, 12:47
Zou er eerst een scope op gooien,.
En ga jij PIO's maken?

Dat wil ik wel eens proberen. Als ik het goed begrijp is dat niet zo heel moeilijk, en een leuk knutsel projectje voor een lange, winteravond;)

Niet overdrijven hè bass!

tommus42
3 juni 2010, 13:30
Doet ie het alleen als je de power uitschakelt, of ook als je 'm op stand-by zet? En hoeveel tijd zit daar tussen?

oigun
3 juni 2010, 13:42
Doet ie het alleen als je de power uitschakelt, of ook als je 'm op stand-by zet? En hoeveel tijd zit daar tussen?

Als je de power uitschakeld een zachtere tik an dan na 1à2 seconden een hardere tik. Er zit geen standby knop op...

GeofJackon
3 juni 2010, 14:01
Als je de power uitschakeld een zachtere tik an dan na 1à2 seconden een hardere tik. Er zit geen standby knop op...

Klinkt alsof er iets scheelt aan de voedingselco's die bij het ontladen niet helemaal doen wat ze moeten. Je kan al eens controleren of er niet eentje bol staat.

D3nnis
3 juni 2010, 14:19
Doet ie het alleen als je de power uitschakelt, of ook als je 'm op stand-by zet?

Even offtopic (dus meer voor mijn eigen belang..), wat houdt het dan in als de versterker knalt als je hem op standby zet, vanuit volledig aan?

tommus42
3 juni 2010, 14:22
Als je de power uitschakeld een zachtere tik an dan na 1à2 seconden een hardere tik. Er zit geen standby knop op...

Die zachte tik is normaal maar die harde niet, idd een elco denk ik:makeup:

tommus42
3 juni 2010, 14:34
Even offtopic (dus meer voor mijn eigen belang..), wat houdt het dan in als de versterker knalt als je hem op standby zet, vanuit volledig aan?

Als ie niet knalt als de powerschakelaar uitgeschakeld wordt, met de standby nog aan, is het de standbyschakelaar denk ik. Anders denk ik de voedingselco's, die een spanningspiek niet verwerken, maar erg logisch is dit niet:???:, ik zou eigenlijk niet weten waar een spanningspiek vandaan komt, ik geef het op, i don't know

oigun
3 juni 2010, 14:48
Ik heb even gekeken maar er staan geen elco's bol. De twee grootste zijn de voedingselco's neem ik aan (500v 0.47uf)

Verder heb ik wel gezien dat het lekker toegankelijk is (niet) alle pots moeten los en de buizen eruit, grrrr(wel degelijk)

bass blom
3 juni 2010, 15:06
ik had bij mijn TSL60 top toen ik nieuwe JJ buizen er in deed een knal, meer een dubbele.. plokplok.. als hij van standby naar aan ging.
dat bleek een niet ok V1 gouden pennetjes buis te zijn, kwam ik achter nadat ik er een 1954 ecc uit een bandrecorder in deed :D

Aca Ilic
3 juni 2010, 15:25
Als ie niet knalt als de powerschakelaar uitgeschakeld wordt, met de standby nog aan, is het de standbyschakelaar denk ik. Anders denk ik de voedingselco's, die een spanningspiek niet verwerken, maar erg logisch is dit niet:???:, ik zou eigenlijk niet weten waar een spanningspiek vandaan komt, ik geef het op, i don't know

ik zag het al vaker voorbij komen, maar het gaat om PEAVEY DELTA BLUES!!!!!!!!!!!!!!!!!!! er zit alleen maar power schakelaar op en geen standby knop ...............

nico verduin
3 juni 2010, 15:37
Ik heb even gekeken maar er staan geen elco's bol. De twee grootste zijn de voedingselco's neem ik aan (500v 0.47uf)

Zegt niets.... meten is weten.

tommus42
3 juni 2010, 15:53
ik zag het al vaker voorbij komen, maar het gaat om PEAVEY DELTA BLUES!!!!!!!!!!!!!!!!!!! er zit alleen maar power schakelaar op en geen standby knop ...............

Was even off-topic. Ik neem aan dat ie een buizengelijkrichter heeft? Anders zou ik er zeker een standbyswitch in bouwen.

tommus42
3 juni 2010, 15:56
Voor de capaciteit gebruik ik een capaciteitsmeter. Daarnaast meet ik de ESR of deze niet te groot is.
Even theoriserend wat er gebeurt als er inderdaad een zwakke elco tussen zit:
- Je gooit de spanning eraf
- De hoogspanning valt weg
- Echter die buis is nog aan het nagloeien en trekt nog steeds stroom
- De elco kan het niet leveren (te zwak)
- De stroom wordt getrokken uit het pre-amp circuit. Moet ergens vandaan komen
- Daar keldert de spanning door de grote weerstanden in de voedingsketen
- Er vind een negatieve piek op de anodes van de preamps. De spanning stort in elkaar.
- Dat wordt nog versterkt in het laatste beetje stroom van de eindbuizen.

Volgens mij is dit het!

Aca Ilic
3 juni 2010, 20:47
Was even off-topic. Ik neem aan dat ie een buizengelijkrichter heeft? Anders zou ik er zeker een standbyswitch in bouwen.

Buizengelijkrichter?????????!!!!!!

cluseau
3 juni 2010, 22:11
Met respect voor alle speculatie's heren (dames ook). Je komt hier alleen achter door te METEN. Openmaken dus.......

Frans.

Der Groovemeister
4 juni 2010, 02:10
Ik heb er ook een. Gelukkig geen knal. Er zit inderdaad een diodegelijkrichter in. Hier voor de geinteresseerden het schema:
http://www.blueshawk.info/pdfs/peaveydeltablues.pdf

tommus42
4 juni 2010, 09:12
Bij een buis als gelijkrichter is een standby switch niet echt nodig omdat de buis geleidelijk de hoogspanning door gaat laten als ie opwarmt. Bij diodes heb je gelijk de hoogspanning op de anodes van de buizen. Dit is niet zo goed voor de buizen heb ik altijd begrepen.

cluseau
4 juni 2010, 11:26
Bij een buis als gelijkrichter is een standby switch niet echt nodig omdat de buis geleidelijk de hoogspanning door gaat laten als ie opwarmt. Bij diodes heb je gelijk de hoogspanning op de anodes van de buizen. Dit is niet zo goed voor de buizen heb ik altijd begrepen.

Zijn al veel discussie's over geweest. Standby switch is bedoeld voor pauzes waarbij je alleen de gloeidraden actief houd en dmv de switch direct weer operationeel bent. De switch is dus niet bedoeld als softstart om de buizen te sparen. Buizen kunnen prima tegen spanning op de anode als de gloeidraad nog niet warm is. Als het wel nodig zou zijn zou dit wel geautomatiseerd zijn dmv een vertragingscirquit.

Bij gebruik van een buizen gelijkrichter is het gebruik van de standby switch zelfs af te raden. Door de bedrijfsklare (warme) gelijkrichtbuis zonder extra voorziening in één klap te verbinden met een lege elko is menig gelijkrichter overleden.

Frans.

tommus42
4 juni 2010, 11:39
Bij gebruik van een buizen gelijkrichter is het gebruik van de standby switch zelfs af te raden. Door de bedrijfsklare (warme) gelijkrichtbuis zonder extra voorziening in één klap te verbinden met een lege elko is menig gelijkrichter overleden.

Ok, dat wist ik niet, kan ik me wat bij voorstellen.

cluseau
4 juni 2010, 12:09
....dat wist ik niet,....


Dat geeft ook helemaal niet, maar als iemand (verkoper of zo) je wat wijs maakt vraag hem dan of hij dat kan onderbouwen. We voorkomen daarmee dat er praatjes de wereld in komen. Het gekke is dat men geneigd is alles te geloven wat zg verkopers soms voor onzin uitkramen en wat er op fora geplaatst wordt waardoor de grootste sprookjes kunnen ontstaan. Omdat zoveel mensen (overgrote meerderheid) het verhaal voor waar aan gaan nemen is het moeilijk om als enkeling overtuigend over te komen. Door er met elkaar over van gedachten te wisselen kun je wel tot een duidelijke conclusie komen die ieder voor zich moet bepalen. Ik doe altijd mijn best mensen duidelijk te maken hoe de zaken in elkaar steken maar sta ook open voor andere meningen. Kan het toch ook mis hebben !!

Frans.

erwin_ve
4 juni 2010, 12:55
Frans;
Hoe kijk jij dan tegen het verhaal van Nico aan betreffende het doorslaan van koude buizen?

cluseau
4 juni 2010, 12:59
Frans;
Hoe kijk jij dan tegen het verhaal van Nico aan betreffende het doorslaan van koude buizen?


Nico roept niet zomaar wat dus interessant, heb je een linkje naar dat verhaal?

Frans.

erwin_ve
4 juni 2010, 13:34
Nico roept niet zomaar wat dus interessant, heb je een linkje naar dat verhaal?

Frans.

Sorry dat was uit een ander topic. Het gaat hier om de Vak; http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2385984&postcount=88

cluseau
4 juni 2010, 14:04
Sorry dat was uit een ander topic. Het gaat hier om de Vak; http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2385984&postcount=88

Dat topic volg ik regelmatig en Nico heeft daar helemaal gelijk. Wel moet ik daarbij opmerken dat de Vak-max nooit overschreden mag worden. Zolang je binnen de specs van de fabrikant blijft zou het goed moeten gaan. Een leuke vuistregel is 1000V / milimeter (in lucht) voor er vonkoverslag plaatsvindt. In het luchtledige buisje is dat nog meer.

Ik heb meegemaakt dat er een paar cm afstand werd overwonnen in een buis (misschien wel 40kV). Er zat na de vonkoverslag een mooi gaatje in het glas :supercool: en luchtledig was natuurlijk geschiedenis.

Maar nu het verhaal van Nico:
Een koude buis is een stroomloze buis, dus geen spanningsval over de anode weerstand waardoor de anode de volle voedingsspanning voert. Daar is toch niks mis mee? Het is zelfs zo dat als je flink gaat uitsturen dat je ver boven de voedingsspanning uit zou kunnen komen. Kijk maar eens naar de eindtrap met een trafo als Ra. Deze heeft een zeer lage DC weerstand maar een veel hogere impedantie. Dit is gelijk de reden waarom je een eindtrap met trafo niet onbelast kan laten werken. De primaire impedantie is laag mede door de secondaire impedantie. Sluit je geen speaker aan dan leid dit to een extreme verhoging van de primaire impedantie waardoor de wisselspanning zeer hoog kan oplopen. Het gevolg: doorslag van de trafowikkelingen. Terug naar de realiteit. Voorbeeld: Va is 400V= en de Anode wisselspanning is 300V~ De 400V= op de Anode varieerd nu tussen 250V= en 550V=. Meer dus dan de voedingsspanning. In lijneindtrappen van buizen TV's kwam je zelfs wel tot ruim 1000V anodespanning door de swing van de wisselspanning. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de datasheet van een ECC83 zie je een term als Va0 (550V). Dit is het absolute spannings niveau waarbinnen je moet blijven, ook in koude toestand dus. Toch kun je nog hoger hoor, alleen zal de fabrikant het niet met je eens zijn. Of juist wel :seriousf:.


Frans.

erwin_ve
4 juni 2010, 15:19
Hoi Frans het is duidelijk tot aan het stuk "je flink gaat uitsturen". Ik snap dat een niet afgevlakte voeding boven de gemiddelde voedingsspanning kan uitkomen, maar wat is de link met de uitgangstrafo en impendantie(frequentie afhankelijke weerstand) in dit verhaal?

Bedoel je de tijdelijke swing in de voedingspanning die ook in de uitgangstrafo terecht komt, onbelast, meer schade veroorzaakt dan een koude buis die de volle mep Va krijgt?

driftkop
4 juni 2010, 15:41
Zijn al veel discussie's over geweest. Standby switch is bedoeld voor pauzes waarbij je alleen de gloeidraden actief houd en dmv de switch direct weer operationeel bent. De switch is dus niet bedoeld als softstart om de buizen te sparen. Buizen kunnen prima tegen spanning op de anode als de gloeidraad nog niet warm is. Als het wel nodig zou zijn zou dit wel geautomatiseerd zijn dmv een vertragingscirquit.

Bij gebruik van een buizen gelijkrichter is het gebruik van de standby switch zelfs af te raden. Door de bedrijfsklare (warme) gelijkrichtbuis zonder extra voorziening in één klap te verbinden met een lege elko is menig gelijkrichter overleden.

Frans.

Dit zegt Fender erover: http://www.fender.com/news/index.php?display_article=461

cluseau
4 juni 2010, 15:58
Hoi Frans het is duidelijk tot aan het stuk "je flink gaat uitsturen". Ik snap dat een niet afgevlakte voeding boven de gemiddelde voedingsspanning kan uitkomen, maar wat is de link met de uitgangstrafo en impendantie(frequentie afhankelijke weerstand) in dit verhaal?

Bedoel je de tijdelijke swing in de voedingspanning die ook in de uitgangstrafo terecht komt, onbelast, meer schade veroorzaakt dan een koude buis die de volle mep Va krijgt?


Het heeft niets te maken met afgevlakte voeding, ga er even vanuit dat de voeding ideaal is anders maak je het te moeilijk voor jezelf.

Met flink uitsturen bedoel ik dat je de buis varieerd van volledig afgeknepen (open) tot maximaal in geleiding.

Met swing bedoel ik hetzelfde, de maximaal haalbare variatie op de anodespanning.

De link met de uitgangstrafo:
Een impedantie is idd frequentie afhankelijk maar er is een nog veel belangrijkere eigenschap, nl het verschil in DC weerstand en AC weerstand (impedantie). De AC weerstand kan vele malen groter zijn dan de DC weerstand.

Denk even aan de gewone preamp schakeling, in wezen is dat niets meer dan een weerstand (Ra) en een regelbare weerstand, de buis, in serie op de voeding Ub geschakeld. Stel even Ra is 100k en de Ri van de buis is max 1Meg. De buis kun je tussen 0 en 1meg regelen. Op het knooppunt Ri-Ra (anode) zul je dus een spanning kunnen instellen varieerend van 0V= tot max Ub/(Ri+Ra)xRi. Dit is dus nog altijd lager dan Ub, daar is geen twijfel over mogelijk.

Maar wat nu als de DC weerstand maar 30 ohm is en de AC weerstand 1meg. Het DC spanningsval is dan te verwaarlozen maar de wisselspanning kan wel grote vormen aannemen. De wisselspanning wordt nu opgeteld bij de gelijkspanning. Gesuperponeerd heet dat in puntmutstermen. :sssh: Stel de wisselspanning bedraagt 100Vtt en Ub is 400V=. Dat betekend dat hij tov Ub 50V positief en 50V negatief gaat. Hij varieerd dan tussen 400+50 en 400-50 en komt dus wel degelijk boven de voeding uit. In werkelijkheid kunnen de waardes nog hoger uitpakken. Ik hoop dat het verhaal een beetje overkomt, weet anders niet hoe ik het moet uiteggen.


Frans.

cluseau
4 juni 2010, 16:14
Dit zegt Fender erover: http://www.fender.com/news/index.php?display_article=461

Tja, hier hebben we zelfs een pol over gehad, niet weer he?

Er staat ook nog meer bij, nl:



If you turn a tube amp on and immediately crank it to full volume before the tubes have had a chance to warm up, you risk damaging your amp.


Niet duidelijk is of dit verhaal slaat op een amp met SS of buis gelijkrichter.

Maar dan nog ben ik het er niet helemaal mee eens, sorry.
Er was zoveel apparatuur zonder standby switch en daar heb ik ook nooit klachten over gehoord. Zo ook mijn radiotje uit de jaren 50. Dagelijks in gebruik zonder standby switch en ook nog met de originele buizen UL84 SE eindtrapje. :crazyhappy: Maar ieder mag doen wat hij wil natuurlijk.

Frans.

erwin_ve
4 juni 2010, 16:33
Het heeft niets te maken met afgevlakte voeding, ga er even vanuit dat de voeding ideaal is anders maak je het te moeilijk voor jezelf.

Met flink uitsturen bedoel ik dat je de buis varieerd van volledig afgeknepen (open) tot maximaal in geleiding.

Met swing bedoel ik hetzelfde, de maximaal haalbare variatie op de anodespanning.

De link met de uitgangstrafo:
Een impedantie is idd frequentie afhankelijk maar er is een nog veel belangrijkere eigenschap, nl het verschil in DC weerstand en AC weerstand (impedantie). De AC weerstand kan vele malen groter zijn dan de DC weerstand.

Denk even aan de gewone preamp schakeling, in wezen is dat niets meer dan een weerstand (Ra) en een regelbare weerstand, de buis, in serie op de voeding Ub geschakeld. Stel even Ra is 100k en de Ri van de buis is max 1Meg. De buis kun je tussen 0 en 1meg regelen. Op het knooppunt Ri-Ra (anode) zul je dus een spanning kunnen instellen varieerend van 0V= tot max Ub/(Ri+Ra)xRi. Dit is dus nog altijd lager dan Ub, daar is geen twijfel over mogelijk.

Maar wat nu als de DC weerstand maar 30 ohm is en de AC weerstand 1meg. Het DC spanningsval is dan te verwaarlozen maar de wisselspanning kan wel grote vormen aannemen. De wisselspanning wordt nu opgeteld bij de gelijkspanning. Gesuperponeerd heet dat in puntmutstermen. :sssh: Stel de wisselspanning bedraagt 100Vtt en Ub is 400V=. Dat betekend dat hij tov Ub 50V positief en 50V negatief gaat. Hij varieerd dan tussen 400+50 en 400-50 en komt dus wel degelijk boven de voeding uit. In werkelijkheid kunnen de waardes nog hoger uitpakken. Ik hoop dat het verhaal een beetje overkomt, weet anders niet hoe ik het moet uiteggen.


Frans.

Hoi Frans, Duidelijk! Erg interresant. Mn. dat stuk over gesuperponeerde spanning. Ik dacht altijd dat deze onder de Ub bleef. Echt helemaal nieuw voor me. Ik heb nog een hoop te leren wbt buizenelektronica. Dank voor de moeite van het uitleggen!

cluseau
4 juni 2010, 16:42
.....Ik heb nog een hoop te leren wbt buizenelektronica. Dank voor de moeite van het uitleggen!

Dit geldt ook voor transistorschakelingen he, daar zijn de natuurwetten niet anders. Verder....graag gedaan.

Frans.

driftkop
4 juni 2010, 16:59
Tja, hier hebben we zelfs een pol over gehad, niet weer he?

Dat was dan zeker voor mijn tijd op dit forum. :harmony:

cluseau
4 juni 2010, 17:16
Dat was dan zeker voor mijn tijd op dit forum. :harmony:


Ehhh nee hoor, zal ergens eind vorig jaar geweest zijn.


have fun klik (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=127884&highlight=standby)

en nog zo een klik (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=129461)


frans.

driftkop
4 juni 2010, 18:51
Ehhh nee hoor, zal ergens eind vorig jaar geweest zijn.


have fun klik (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=127884&highlight=standby)

en nog zo een klik (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=129461)

Bedankt! :)