PDA

View Full Version : Gitaar 1 tone up



Wiellem
2 juni 2010, 22:15
Ik heb een sevenstring waarvan ik om in een bepaalde stemming te komen de EADGBE snaren 1 toon omhoog moet doen, mijn vraag luidt: Kan dit kwaad op de langere duur voor de gitaar? Nu gaat het goed maar misschien is de spanning te hoog?

Wat kan ik aan de gitaar doen om hem alsnog goed te krijgen in die stemming?

humbucker
2 juni 2010, 22:38
een capo derop?

http://en.woodbrass.com/images/woodbrass/CAPO+87+N.JPG

Wiellem
2 juni 2010, 22:44
Sorry is geen optie aangezien de band waarvan we nummers spelen gewoon de 7 string in Drop B hebben staan met een extra hoge snaar erbij.

Ik vraag me af of de spanning niet slecht is voor de hals op de langere duur?

bert k
2 juni 2010, 22:46
Welnee, 1 toontje kan geen kwaad. Wel kans dat je je trussrod een extra slagje moet geven, maar daar is hij voor.

Noid
2 juni 2010, 22:48
Nee hoor, is geen probleem, kan de hals makkelijk hebben. Met de trussrod kun je (indien nodig, mocht de hals wat hol gaan staan) de hals afstellen op de snaarspanning.

Edit: bert k was me al voor.

Wiellem
2 juni 2010, 22:52
Ok bedankt, even kijken of de hals dan wat bol gaat staan :)

Wiellem
10 juni 2010, 21:27
Bah ik heb nu al 3 keer een hoge E snaar gebroken betekend dat dat ik een nog dunnere dan 010 moet nemen om hem heel te houden?

En hij breekt bij het mechaniek :(

Madcow
10 juni 2010, 22:06
Speel het nummer gewoon in B

Wiellem
10 juni 2010, 22:09
Speel het nummer gewoon in B

Probleem is dat de nummers te moeilijk zijn om even om te zetten, en de nummers die wij schrijven komen in Drop B beter tot hun recht dan in Drop A.

Maar ik ga gewoon morgen een 008 setje halen en leg die erop met een dikke B, zie dan wel weer verder :)

nickofzo
10 juni 2010, 22:51
Bah ik heb nu al 3 keer een hoge E snaar gebroken betekend dat dat ik een nog dunnere dan 010 moet nemen om hem heel te houden?

En hij breekt bij het mechaniek :(

kijken naar scherpe dingetjes in topkam of iets..
en denk dat je juist dikkere snaren moet hebben;)

hezz
10 juni 2010, 23:48
kijken naar scherpe dingetjes in topkam of iets..
en denk dat je juist dikkere snaren moet hebben;)

Als je een toon lager zou willen gaan inderdaad dikkere snaren, maar in dit geval moet het dus een toon hoger. Dunner lijkt me dan ook beter.

FruscianteFan
11 juni 2010, 00:14
Mijn ervaring is dat je met heel dunne snaren veel meer moet uitkijken met te hoge snaarspanning. Ik zou liever een 010 in F# stemmen dan een 008. Ik heb dat eens geprobeerd (of misschien was het een 007 naag G gestemd), maar die snaar brak voordat-ie de juiste toonhoogte had. een 010 kon het volgens mij juist wel aan. Wel moet je voorzichtig draaien en niet te vaak heen en weer stemmen.

Cageman
11 juni 2010, 08:35
ik zou niet weten of het kwaad kan..
eventueel zou je alleen je B snaar nog 1 toon lager kunnen stemmen.. en dan een capo erop, komt op hetzelfde neer

Tankman
11 juni 2010, 08:56
Was een 6-snarige baritone niet ff iets beter voor je geweest?

Je kan natuurlijk ook de Wes Borland aanpak nemen. Die stemde zijn 7-stringers als 6-stringers in C#-standard (Dus op de lage C# na, hetzelfde als Drop-B) en hij dubbelde de hoogste snaar. Ook een leuk effect.

Wiellem
11 juni 2010, 12:08
Was een 6-snarige baritone niet ff iets beter voor je geweest?

Je kan natuurlijk ook de Wes Borland aanpak nemen. Die stemde zijn 7-stringers als 6-stringers in C#-standard (Dus op de lage C# na, hetzelfde als Drop-B) en hij dubbelde de hoogste snaar. Ook een leuk effect.

Mwa ik Drop B met een extra F# wordt oa gebruikt in de muziek die wij coveren en we willen in deze tuning schrijven dus kunnen we gebruik maken van de extra F# :)

Strakjes ff een 008 setje halen, wel ziek dun :dontgeti:

Tankman
11 juni 2010, 12:26
Kan ook. Je krijgt dan wel heel gauw een vieze brei in het laag.

Wiellem
12 juni 2010, 14:21
Snaren liggen erop en alles klinkt mooi strak, nu verder speulen in drop B :)