PDA

View Full Version : Toonsoorten en toonladders



Jordii
2 juni 2010, 19:57
Ik heb een aantal vragen over toonsoorten en toonladders.
Als je een aantal akkoorden hebt van een nummer, kun je daar aan zien wat de toonsoort is? Bijvoorbeeld: B5 E5 A5 F#5

En dan nog de vraag: met welke toonladder(s) wordt er vaak over power akkoorden gespeeld? Pentatonisch?

Jeroensnake
2 juni 2010, 20:36
B5 = b - fis
E5 = e - b
A5 = a - e
F#5 = fis - cis

Achtereenvolgens op alfabet : a b cis e fis (precies 5)

Vul in op http://www.all-guitar-chords.com/reverse_scales.php of teken zelf uit.

Mocht je per se een naam aan de verzameling tonen willen hangen, dan is het handig om ook de grondtoon te weten.

-=JEROEN=-
4 juni 2010, 08:17
Ik heb een aantal vragen over toonsoorten en toonladders.
1. Als je een aantal akkoorden hebt van een nummer, kun je daar aan zien wat de toonsoort is?

2. met welke toonladder(s) wordt er vaak over power akkoorden gespeeld?
1. Ja, maar dat is niet altijd even makkelijk te bepalen. Leer luisteren, train en ontwikkel je gehoor. Met welk akkoord wil je het nummer het liefst eindigen?

2. dit kan van alles zijn, afhangende vd muzieksoort en het nummer. Wil je een paar voorbeelden noemen van nummers die je speelt?

ibanez260
5 juni 2010, 12:33
B5 = b - fis
E5 = e - b
A5 = a - e
F#5 = fis - cis

Achtereenvolgens op alfabet : a b cis e fis (precies 5)

Vul in op http://www.all-guitar-chords.com/reverse_scales.php of teken zelf uit.

Mocht je per se een naam aan de verzameling tonen willen hangen, dan is het handig om ook de grondtoon te weten.

hoe kan ik ook zoiets weten eigenlijk?

is der een logisch trukje ofzo om te weten dat E5 = e - b enz?

Jeroensnake
5 juni 2010, 18:04
Je kan het een trukje noemen, maar muziek is geen logica.

1. Intervallen leren
2. Opbouw van akkoorden kennen (uit welke intervallen bestaat een akkoord)
3. Bovenstaande twee betrekken op het muzikale alfabet (a t/m g + kruizen (#) en mollen (b) ) en op de gitaar kunnen vinden

EuroCinema
6 juni 2010, 13:11
Nou ja, het basis-"trucje" is dat een simpel akkoord bestaat uit de eerste, derde en vijfde toon van de bijbehorende toonladder. Dan moet je nog steeds die ladder kennen etc, maar dat verband moet je wel even zien.

E5 is dan meteen het slechtste voorbeeld wat je kan bedenken, omdat het een foutieve benaming is. De 5 zit immers standaard in een akkoord dus als je er niks geks mee doet (verhogen/verlagen), hoef je hem niet te benoemen. Het is rockjargon voor "de derde toon niet spelen".

terrasbeest
6 juni 2010, 16:41
Ik wist dat we het hier al een paar keer over 5 akkoorden hebben gehad :

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=129866&highlight=powerchords+mineur

-=JEROEN=-
8 juni 2010, 13:27
Check gewoon mijn lessen even. Sommige snappen het meteen en kunnen daarna verder. Anderen moeten er hard op studeren, maar beide hebben dan wel een degelijke basis.

Glaucus
20 juni 2010, 18:01
Je kunt geen antwoord op deze vraag geven zonder eerst allerlei dingen uit te leggen. Ik zou een boek zoeken zoals "Eenvoudige Algemene Muziekleer" van Bernard Nelleke. Zo een boek dat je eerst uitlegt wat noten zijn enzo. Niets speciaals aan het boek wat ik noemde. Maar zoiets wil je hebben. Of iets op internet dat hetzelfde uitlegt.