PDA

View Full Version : Intonatie



Jordii
2 juni 2010, 19:40
Ik heb net een poging gedaan mijn telecaster te intoneren, door de natural harmonics (hoe heet dat in het nederlands?) op de 12e fret te spelen en daarop te stemmen, en vervolgens de noot in het 12e vakje te spelen. Dan test ik de volgende snaar en dan moet ik die samen aandraaien (vintage brug, 3 zadels). Hier ga ik mee door tot alle noten precies gestemt zijn.

De twee onderste snaren (B+e) krijg ik niet goed geïntoneerd. De e blijft te laag vergeleken met de B snaar.
Nu heb ik dat zadeltje een beetje naar links gedraaid, maar het verschil is nog steeds hoorbaar. Verschil zal er altijd blijven, dus ik laat het bij wat het is.

Ik merk nu toch dat de open snaar niet exact dezelfde toon is als de natural harmonic/12e vakje, op geen één snaar. Soms scheelt het bijna 1/4 toon.

Om een lang verhaal kort te maken, ik heb dus geprobeerd mijn gitaar te intoneren (eerste keer dat ik het doe) en nu heb ik het idee dat het niet veel verschil heeft gebracht. Doe ik iets fout of kan het precieser?

jutter
2 juni 2010, 20:06
http://www.rinzesgitaarweb.nl/?Doe_%27t_zelf:Afstellen

Hendriks
2 juni 2010, 21:05
Ik heb net een poging gedaan mijn telecaster te intoneren, door de natural harmonics (hoe heet dat in het nederlands?) op de 12e fret te spelen en daarop te stemmen, en vervolgens de noot in het 12e vakje te spelen. Dan test ik de volgende snaar en dan moet ik die samen aandraaien (vintage brug, 3 zadels). Hier ga ik mee door tot alle noten precies gestemt zijn.

De twee onderste snaren (B+e) krijg ik niet goed geïntoneerd. De e blijft te laag vergeleken met de B snaar.
Nu heb ik dat zadeltje een beetje naar links gedraaid, maar het verschil is nog steeds hoorbaar. Verschil zal er altijd blijven, dus ik laat het bij wat het is.

Ik merk nu toch dat de open snaar niet exact dezelfde toon is als de natural harmonic/12e vakje, op geen één snaar. Soms scheelt het bijna 1/4 toon.

Om een lang verhaal kort te maken, ik heb dus geprobeerd mijn gitaar te intoneren (eerste keer dat ik het doe) en nu heb ik het idee dat het niet veel verschil heeft gebracht. Doe ik iets fout of kan het precieser?

Intoneren bij een telecaster met 3 zadels is lastig , je zult het nooit 100% krijgen . Je kunt gecompeseerde zadels monteren ,maar nog steeds niet 100% zuiver , met een 6 zadel brug kom je nog het dichtst in de buurt.

stratokai
3 juni 2010, 11:17
Ik merk nu toch dat de open snaar niet exact dezelfde toon is als de natural harmonic/12e vakje, op geen één snaar. Soms scheelt het bijna 1/4 toon.
Bovenstaande herken ik en ik vraag me al een tijd af:
intoneer je nu met open snaar en gefrette noot of: met flageolet en gefrette noot?

Fenderfan
3 juni 2010, 11:32
Dat vraag ik me dus ook af. Volgens mij is je methode niet goed.
Open snaar vergelijken met gefrette noot op de 12 en daar de pinch ook naast leggen.
Drie zadels is lastig, maar moet goed genoeg te krijgen zijn om lekker te spelen. Anders maakte ze die dingen niet meer natuurlijk!

Jordii
4 juni 2010, 18:55
Ik deed het nu met flageolet en gefrette noot op 12. Ik zal het ook eens proberen met de open snaren. Bedankt in ieder geval! :)

Bolder
4 juni 2010, 20:34
Ja een flageolet op 12 is hetzelfde als een open snaar!?!:stop: