PDA

View Full Version : zelfbouw pedaal -Help-



Voidhead
27 april 2003, 11:40
hoi
het lijkt me erg leuk om zelf een pedaaltje te bouwen waarmee je een mooie volle sound krijgt voor je solo's en die dan toch lekker scheurt. Een beetje de klank net als de gitaren bij queen hebben (bohemian rhapsody) mag wel wat verschillen maar gewoon een lekkerre volle gedefineerde scheur en een mooi warm geluid voor je solo's. (als het iig maar beter klinkt dan de standaard overdrive van mn ibanez toneblaster 15watt)

Nou is mijn vraag, is dit te doen zonder veel ervaring met die dingen, natuurlijk ben ik wel bereid er het een en ander over te leren.
Weet iemand goeie schema's hiervoor en kunnen jullie mij vertellen hoe ik dit het beste kan aanpakken?


Alvast Bedankt


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Voidhead op 2003-04-27 11:52 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: voidhead op 2003-05-03 10:02 ]</font>

Dirk_Hendrik
27 april 2003, 12:26
Hoi Voidhead,

Als je in de effecten/echo's rubriek ook maar een beetje verder kijkt zul je zien dat er bijna elke week wel een topic over zelfbouw en dergelijke is.

Mitch
27 april 2003, 13:10
Waarschijnlijk schiet je er niet zo veel mee op: het geluid dat je beschrijft heeft ook vooral met de gebruikte versterkers te maken. Als je dus het cleane transistor geluid van je TOne Blaster gaat boosten krijg je nooit dat geluid, daar heb je buizen voor nodig.

Voidhead
27 april 2003, 13:37
dat doet er allemaal niet zoveel toe, ik wil gewoon een mooie volle overdrive hebben waarmee mn solo's beter klinken dan het karakterloze geluid wat uit die versterker komt.
Ik verwacht ook geen supergrote wonderen maar ik vind wel dat het beter moet klinken dan de standaard overdrive die erop zit. Dit moet toch te doen zijn? (kijk bv. naar die boss pedaaltjes)

Ik heb dit schema gevonden, zou dit iets zijn?
http://www1.korksoft.com/~schem/voxamps/1901dist.pdf
is van een vox distortion pedaal

Kjiratsiekoedel
27 april 2003, 15:38
Beetje vaag schema, maar ziet er niet moelijk uit. Als je deze bouwt, dan wil ik wel je bevindingen en kosten weten.

aadplagiaat
27 april 2003, 21:06
Op 2003-04-27 13:37, schreef Voidhead:
dat doet er allemaal niet zoveel toe, ik wil gewoon een mooie volle overdrive hebben waarmee mn solo's beter klinken dan het karakterloze geluid wat uit die versterker komt.
Ik verwacht ook geen supergrote wonderen maar ik vind wel dat het beter moet klinken dan de standaard overdrive die erop zit. Dit moet toch te doen zijn? (kijk bv. naar die boss pedaaltjes)

Ik heb dit schema gevonden, zou dit iets zijn?
http://www1.korksoft.com/~schem/voxamps/1901dist.pdf
is van een vox distortion pedaal


Is wel een goed schema, gaat wel werken. Je kan eventueel de 500pF condensator (C5) inregelen met een extra potmeter. Dat wordt een soort "tone" potmeter. Die moet dan in serie met de condensator. Maakt niet zoveel uit aan welke kant je die potmeter zet. 500K of zo.
Hier zit een 741 opamp in, eigenlijk een hele "slechte" opamp voor geluid maar dat maakt de tube-screamer juist zo "vintage" met z'n RC4558. :grin:

Voidhead
27 april 2003, 22:03
maar krijg ik als ik dit ding ga bouwen een beetje de toon die ik wil krijgen, want ik wil wel een strakke overdrive en een mooie lead en dus niet zon modderige distortion waarbij bijna geen noot meer te horen is.
misschien dat er ergens soundsamples van dat ding zijn??
ik wil wel weten of het voldoet voordat ik er aan begin natuurlijk.

en nog een vraag, zijn al die onderdelen te koop bij een electronica zaak en hoe veel zal dit grapje ongeveer gaan kosten?

aadplagiaat
27 april 2003, 22:16
Ik kan je niet garanderen dat dit HET is voor jou.

Ja alle onderdelen (met uitzondering van een speciale print) kun je gewoon kopen bij de locale chipsboer.

Kosten? Geen idee eigenlijk. 30 euro?
Althans als je nog niets of weinig al hebt.

Voidhead
28 april 2003, 08:26
ik denk dat ik de DOD Overdrive 250 wil gaan bouwen, en dan wel de grijze versie:
http://www.tonefrenzy.com/dod_overdrive250.htm

sound sample:
http://www.tonefrenzy.com/sound/dod_grayod_250.ram

hier is een schema, maar ik weet niet of dat de grijze is of de gele versie:

http://www1.korksoft.com/~schem/veffects/dodoverd250.pdf

hier issie ook:
http://www.generalguitargadgets.com/v2/index.php?option=displaypage&amp;Itemid=75&amp;op=page&amp;Sub Menu=


iemand, is het verstandig deze te bouwen en is dit de grijze versie, want de gele klinkt een beetje te dun...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Voidhead op 2003-04-28 08:36 ]</font>

Voidhead
28 april 2003, 09:00
weet je wat...

schijt aan ik ga hem gewoon bouwen :grin:

nog ff een vraag, hoe pak ik dit het beste aan met die printplaat waar alles op moet? en hoe krijg je die verbindingen daar in??

kga vandaag de spullen al kopen denk ik
als ie af is post ik mijn bevindingen wel. :smile:

Voidhead
28 april 2003, 10:33
hoe het moet met zon printplaat weet ik nu al...

maar wat ik me nog afvraag, dit is wat ik nodig heb:

http://www.generalguitargadgets.com/v2/bom/dist_250_bm.txt

moeten de weerstanden perse 1/4 watt zijn?

wat is een 'reverse' pot??

die IC's (LM741 of JRC741 of LF351) kan ik nergens vinden, zullen ze die wel hebben bij de chipsboer?

Dirk_Hendrik
28 april 2003, 12:14
Nee hoor, het wattage van die weerstanden maakt niet uit. 1/4 watt is wel het meest gangbaar. Als je electroboer je niet aan een 741 kan helpen kan hij maar beter inpakken. Is zo'n beetje de meest klasieke opamp die je kan bedenken. Of je hem zult kunnen vinden in die ronde behuizing (in die pdf file) weet ik niet maar in Dil8 behuizing is het gemakkelijk. Ik heb hem op zich wel voor je liggen in die ronde behuizing maar gezien de lage prijs van een 741 is het de moeite niet om daar mee aan de slag te gaan.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dirk_Hendrik op 2003-04-28 12:15 ]</font>

aadplagiaat
28 april 2003, 12:17
Op 2003-04-28 10:33, schreef Voidhead:
hoe het moet met zon printplaat weet ik nu al...

maar wat ik me nog afvraag, dit is wat ik nodig heb:

http://www.generalguitargadgets.com/v2/bom/dist_250_bm.txt

moeten de weerstanden perse 1/4 watt zijn?

wat is een 'reverse' pot??

die IC's (LM741 of JRC741 of LF351) kan ik nergens vinden, zullen ze die wel hebben bij de chipsboer?



Nee de weerstanden hoeven niet per se 1/4watt te zijn. Het vermogen van 1/4watt weerstanden is groot genoeg om dit goed te laten werken. Je kan ook 1/2watt weerstanden of zelfs 1watt of meer gebruiken. Alles wordt dan wel groter en duurder en dat is dus niet nodig. 1/4watt is goed.

http://www.national.com/pf/LM/LM741.html
http://www.national.com/pf/LF/LF351.html
http://www.national.com/pf/LF/LF356.html
http://www-s.ti.com/sc/ds/tl062a.pdf

Hier een uitgebreide lijst van vergelijkbare enkele en dubbele "opamps".
http://www.ti.com/sc/docs/msp/tools/macromod.htm.

Een "reverse" pot is een potmeter waarbij het logarithmische verloop omgekeerd is aan een normale volumepotmeter. Het zal niet eenvoudig zijn om daar aan te komen denk ik.
Je kan hem proberen te maken met een logarithmische potmeter van 500K en dan de loper aan de GND te verbinden en de hete kant aan de weerstand van 47K.

Dirk_Hendrik
28 april 2003, 12:28
Hey Aad P,

Zaten we weer tegelijk te reply-en?

Voidhead
28 april 2003, 13:06
aad, je zegt de loper aan de gnd verbinden en de hete kant aan de weerstand van 47k.
maar wil dit dus eigenlijk gewoon zeggen dat je ze omdraait?
ik snap dat niet helemaal. kun je het iets uitgebreider uitleggen voor deze 'beginner'?

ik zal eerst kijken of ze een reverse pot hebben zo niet dan probeer ik het op die manier,

aadplagiaat
28 april 2003, 21:12
Op 2003-04-28 13:06, schreef Voidhead:
aad, je zegt de loper aan de gnd verbinden en de hete kant aan de weerstand van 47k.
maar wil dit dus eigenlijk gewoon zeggen dat je ze omdraait?
ik snap dat niet helemaal. kun je het iets uitgebreider uitleggen voor deze 'beginner'?

ik zal eerst kijken of ze een reverse pot hebben zo niet dan probeer ik het op die manier,


Omdat je oor logarithmisch reageert op geluid, wordt een volumepotmeter ook als zodanig opgebouwd.

Uitleg:
Als je iets 2x zo hard wilt horen moet je het 10x zo hard zetten. Omdat dit voor ons gevoel heel lastig regelen is maakt men ook potmeters waarmee je min of meer evenredig met je gevoel het geluid kunt regelen. Nu zeg ik een paar dingen dubbel? :smile:
Anyway, dat zijn dus logarithmische potmeters omdat de waarde steeds met die factor verandert.
Je kunt je misschien voorstellen dat je dan een "curve" hebt (een bocht dus).
Die bocht kan ook andersom, dan is het anti-logarithmisch.

Voidhead
28 april 2003, 21:32
hartelijk dank voor jullie reacties

morgen ga ik de benodigde spullen kopen :smile:

nog 1 ding, welke behuizing kan ik het best gebruiken en hebben ze die ook bij de 'elektroboer' ?
en de gaten in de behuizing, hoe maak ik die het beste?

aadplagiaat
28 april 2003, 21:52
Op 2003-04-28 21:32, schreef Voidhead:
hartelijk dank voor jullie reacties

morgen ga ik de benodigde spullen kopen :smile:

nog 1 ding, welke behuizing kan ik het best gebruiken en hebben ze die ook bij de 'elektroboer' ?
en de gaten in de behuizing, hoe maak ik die het beste?


Behuizing "Bimbox" type 5004. Of zoiets van Hammond o.i.d. Spuitgiet aluminium. Dat boort prima met HSS boren. Past het ook mooi in. Maak eerst een klein gaatje en boor daarna op tot 10mm (meestal voor potmeters) in stappen. 2,5mm, daarna 5mm en tenslotte 10mm. Dus steeds ongeveer de helft van wat je gaat boren.

Voidhead
29 april 2003, 19:35
godver...

kheb dus alle spullen etc... ga ik die printplaat etsen en dan laat op sommige plekken de watervaste stift los...
kan dit komen omdat de stift misschien nog niet helemaal droog was?

aadplagiaat
29 april 2003, 21:17
Op 2003-04-29 19:35, schreef Voidhead:
godver...

kheb dus alle spullen etc... ga ik die printplaat etsen en dan laat op sommige plekken de watervaste stift los...
kan dit komen omdat de stift misschien nog niet helemaal droog was?


Watervast wil niet zeggen "ook etsmiddelbestendig". :sad:

Voidhead
1 mei 2003, 12:47
het is al gelukt... :smile:

Toaster
1 mei 2003, 13:27
He Voidhead, hoeveel geld ben je nou kwijt?

Ik heb nog een behuizing liggen met een mislukt distortie projectje.

Misschien kan ik nu dit ook wel gaan proberen...

Alvast bedankt

Voidhead
1 mei 2003, 15:59
de benodigde spullen kosten me ca. € 22,- zonder de behuizing... de behuizing was € 10,90
het heeft me iets meer gekost omdat ik nog een aantal boren etc... op maat moest kopen.

ps. bijna af :smile:

Voidhead
2 mei 2003, 12:35
vraagje:

hoe moet ik nou de bedrading doen, want ik heb een DPDT switch i.p.v. een 3PDT switch.

dit is de bedrading voor de 3PDT switch:
http://www.generalguitargadgets.com/v2/diagrams/dist_250_lo.gif

(schema:
http://www.generalguitargadgets.com/v2/diagrams/dist_250_sc.gif )

welke aanpassingen zijn nodig als ik een DPDT switch gebruik?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: voidhead op 2003-05-02 14:18 ]</font>

Dirk_Hendrik
2 mei 2003, 14:04
Die schemalink doet het niet. (Of eigenlijk meer; ik vind die tekening niet te lezen en heb nogal last van RSI)

Voidhead
2 mei 2003, 14:19
de link moet nu wel werken maar het gaat eigenlijk om die bovenste link hoe moet ik mn bedrading aanpassen omdat ik een zespolige schakelaar heb ipv een negenpolige....

Dirk_Hendrik
2 mei 2003, 14:52
Ik neem aan dat je Led moet blijven werken?

Voidhead
2 mei 2003, 15:01
is niet vereist

Dirk_Hendrik
2 mei 2003, 15:03
Dan kun je de "c" sectie dus weglaten.

Voidhead
2 mei 2003, 15:14
wat bedoel je met de "c" sectie? is het misschien mogelijk om er een tekening van te maken en up te loaden of iets dergelijks?

Dirk_Hendrik
2 mei 2003, 15:18
Schema:

Sw1c; de "c" sectie.

Voidhead
2 mei 2003, 15:21
http://www.generalguitargadgets.com/v2/diagrams/dist_250_lo.gif

kan het niet aan de hand van deze tekening? dat is wat makelijker om te begrijpen voor mij als beginner :smile: dan kan ik het gewoon aansluiten zoals het daar staat...

Dirk_Hendrik
2 mei 2003, 15:23
Ok

De onderste 3 pinnen van de schakelaar (waar de LED op is aangesloten) bestaan bij jou niet daar je maar 6 aansluitingen hebt.

Voor mij als "gevorderde" is die tekening dus het summum van vaag :wink:

Voidhead
2 mei 2003, 15:25
ok, maar waar moet de draad van die van R10 afkomt dan heen, want die gaat ook in de onderste rij pinnen??

Dirk_Hendrik
2 mei 2003, 15:30
Time out, je hebt gelijk,

Ik ben even aan het studeren, Dit is dus wel exat waarom ik liever schema lees dan zo'n tekening!

Dirk_Hendrik
2 mei 2003, 15:36
Ik zat inderdaad fout,

Beschouw de linkse rij als "wegvallend". Het draadje "boven" tussen de linker en de middelste contactrij leg je aan massa.

Voidhead
2 mei 2003, 15:42
ok thanx, ik probeer het ff

Voidhead
2 mei 2003, 16:10
t werkt niet... het enige wat ik krijg is een brom in beide standen... geen gitaarsignaal :sad:
btw wat bedoel je nou precies met aan massa...
kan iemand die tekening gewoon niet even bewerken zodat precies duidelijk wordt hoe ik het verbind?

aadplagiaat
2 mei 2003, 17:24
Op 2003-05-02 16:10, schreef Voidhead:
t werkt niet... het enige wat ik krijg is een brom in beide standen... geen gitaarsignaal :sad:
btw wat bedoel je nou precies met aan massa...
kan iemand die tekening gewoon niet even bewerken zodat precies duidelijk wordt hoe ik het verbind?


Had ik al eens gedaan :smile:
http://members.chello.nl/aad.sieraad/bmagic_lo2.gif
zie maar

Voidhead
2 mei 2003, 19:01
het werkt niet ik krijg geen signaal... niet in beide standen dus dan moet er toch iets fout zijn met de bedrading??

dat plaatje is van ene ander pedaal maar ook die heb ik al geprobeerd en t werkt ook niet.
kan niemand ff deze tekening aanpassen zodat ie zou moeten werken, of anders mij vertellen wat ik fout doe?

http://www.generalguitargadgets.com/v2/diagrams/dist_250_lo.gif

Voidhead
3 mei 2003, 13:27
kom nou iemand?? :sad:
help ik wil m afmaken!

EdJ
3 mei 2003, 14:35
Wat ik in zo`n geval doe is het volgende;neem een uitgang van een cassetterecorder of cd speler in ieder geval iets waar je geluid uit kan laten komen.
plug daar een snoertje in met aan de andere kant van dat snoertje een zo klein mogelijk plugje,mini of anders tulp.Isoleer dit plugje op het tipje na met electro tape oid.
zet de cassette op play en verder alles aan zoals het normaal staat.dus je versterker en het pedaal met batterij en alles ingeplugd.
Begin dan te zoeken met je plugje.
Je begint op de output jack van je effect.Je hoort nu geluid van de cassette door je gitaarversterker.Niet?dan is je snoer kapot of staat je versterker dicht.Dan dan ga je met je plugje naar de andere kant van het draadje wat aan de uitgang zit.geen geluid/draadje kapot of slechte verbinding.
Zo ga je je hele effect af en overal waar je geluid moet horen en dit niet hoort check je waarom je geen geluid hebt.Zo kom je vrij snel achter het euvel en heb je daarna een werkend pedaal.
Veel succes en plezier!Het is erg leuk als je eenmaal de fout hebt gevonden en het ding doet wat het hoort te doen!
Groeten,Ed

Voidhead
3 mei 2003, 14:38
ik ben nu zover dat dat ding het normale signaal doorgeeft als het pedaal uitgeschakeld is maar dat doet ie alleen als de batterij er niet in zit. alle onderdelen kloppen volgens mij wel alleen de bedrading niet dus kan niemand die tekening even aanpassen ofzo aub? :smile:

EdJ
3 mei 2003, 14:45
Probeer nou eerst ff wat ik zei,dan kijken we daarna wel verder.

Voidhead
3 mei 2003, 14:57
ok maar van de bedrading klopt helemaal niets en dan heeft het ook geen zin om dat te doen als ik nou wist hoe de draden moesten zitten...

EdJ
3 mei 2003, 15:03
O.k.ik zal straks ff je hele verhaal lezen.
Maar als je bedrading niet klopt doet `ie `t niet.Gooi anders eerst ff de schakelaar er tussen uit en sluit `m zonder aan en kijk of `ie `t dan doet.
Ed

EdJ
3 mei 2003, 15:39
He Aad,mag jij dat zo maar plaatsen op jouw site?Heb je daar toestemming voor?
Ed

Voidhead
3 mei 2003, 15:39
nu ben ik er achter dat ie het met batterij ook doet als ie uit staat, maar het signaal is heeeel zacht...

EdJ
3 mei 2003, 15:44
Wat ik ff niet begrijp is gebruik je die led en heb je een 6polige schakelaar?

Voidhead
3 mei 2003, 15:45
ik doe m zonder led... die mag weg

EdJ
3 mei 2003, 15:51
O.k.als je de schakelaar a.d. onderkant bekijkt zet je een klein draadje tussen de bovenste 2 pootjes,links midden gaat naar de ingang,links onder naar effect in,rechts midden naar uitgang,rechts onder naar effect uit.Heb je de elco`s goed(plus en min)?

Voidhead
3 mei 2003, 15:56
ik twijfel misschien over 1 elco... het is een electrolytic met een gele kleur en erop staat een streepje met een + erbij, ik neem aan dat dat de + kant is als dat zo is dan zitten ze allemaal goed..
ik zal die bedrading ff proberen ik post dadelijk wel of het werkt

EdJ
3 mei 2003, 16:03
O.k.als je je 741 er dan ook goed in hebt moet `ie het doen in principe:)

Voidhead
3 mei 2003, 16:03
lijkt niet te werken... :sad:

misschien heb ik de verkeerde draad voor de effect in en uit? een tekening zou handig zijn want ik heb nu al zo veel uitgeprobeerd en nog niets heeft gewerkt...

Voidhead
3 mei 2003, 16:18
hij doet nix... misschien dat ik de draden aan de verkeerde delen van de output plug heb gedaan, ik weet namelijk niet hoe dat daar zit...

pfff :sad:

Voidhead
3 mei 2003, 16:57
nu geeft ie wel signaal door als ie uitstaat met batterij :smile: alleen wel aan de zachte kant.. als ie ingeschakeld staat gebeurt er niks...
wtf moet ik doen.. help me out guys

EdJ
3 mei 2003, 17:13
Heb je een multimeter?

Voidhead
3 mei 2003, 17:15
nope

ik heb ook gecheckt of er een fout op mn printplaatje zat maar volgens mij zitten er geen fouten op... dus de bedrading zal nog wel niet helemaal kloppen (denk ik maarja ik heb er niet zoveel verstand van)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Voidhead op 2003-05-03 17:16 ]</font>

EdJ
3 mei 2003, 17:21
O.k.kijk in de plug dan zie je dat 1 pootje contact maakt met het midden(dat metalen rondje).Dit is de aarde.de andere draagt het signaal.Bij de input zitten waarschijnlijk 3 pootjes.Degene die contact maakt met het middelste rondje is weer de aarde een van de andere maakt contact met de zwarte draad aan de batterij(is die trouwens wel vol?even tegen je tong houden dan weet je het)en de derde is het signaal.Check dit eerst ff.
Ed

Voidhead
3 mei 2003, 18:10
de output plug heeft ook 3 pootjes maar is wel anders gebouwd als de input plug...

nog iets: soldeertin voor printplaten die geleid neem ik aan wel stroom??

EdJ
3 mei 2003, 18:21
o.k.heb je `m al eens achterstevoren geprobeerd?Gitaar in uit amp in in.
Klinkt mischien raar maar ik heb is gehad dat het toen werkte:)
En ja.

EdJ
3 mei 2003, 19:01
Nog ff wat;heb je toevallig de ontbrekende stukjes koperbaan die je op je 1e printje had vervangen door een spoortje tin?
Zo ja moet je dit ff oplossen door in plaats van dat stukjes draad te knippen en deze op de plaats van de eventueel nu aanwezige tin sporen solderen.Als je het nog niet had geprobeerd doe dan alsjeblieft eerst ff die test met de cassetterecorder.Neem gewoon een gitaarkabel en steek die in de koptelefoon uitgang,draai een bandje en zet hem op het punt waar je nu je uitgangssignaal aan de uitgangsplug hebt zitten.Geluid?o.k.Dan naar de schakelaar.Geluid o.k.Dan naar de ingangs plug.Geluid?o.k.enzovoort.Neem er even de tijd voor dan heb je vanavond je vervormer in actie.

Voidhead
3 mei 2003, 19:04
&lt;quote> o.k.heb je `m al eens achterstevoren geprobeerd?Gitaar in uit amp in in.
Klinkt mischien raar maar ik heb is gehad dat het toen werkte:)
En ja.
&lt;/quote>

nope het maakt geen verschil helaas &lt;IMG SRC="/forum/phpBB/images/smiles/icon_frown.gif">

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Voidhead op 2003-05-03 19:05 ]</font>

Voidhead
3 mei 2003, 19:06
Op 2003-05-03 19:01, schreef EdJ:
Nog ff wat;heb je toevallig de ontbrekende stukjes koperbaan die je op je 1e printje had vervangen door een spoortje tin?
Zo ja moet je dit ff oplossen door in plaats van dat stukjes draad te knippen en deze op de plaats van de eventueel nu aanwezige tin sporen solderen.Als je het nog niet had geprobeerd doe dan alsjeblieft eerst ff die test met de cassetterecorder.Neem gewoon een gitaarkabel en steek die in de koptelefoon uitgang,draai een bandje en zet hem op het punt waar je nu je uitgangssignaal aan de uitgangsplug hebt zitten.Geluid?o.k.Dan naar de schakelaar.Geluid o.k.Dan naar de ingangs plug.Geluid?o.k.enzovoort.Neem er even de tijd voor dan heb je vanavond je vervormer in actie.

alle banen op de printplaat lopen goed lijkt me.

en dat met die cassetterecorder ga ik nu proberen :smile:
thanx

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Voidhead op 2003-05-03 19:08 ]</font>

EdJ
3 mei 2003, 20:09
O.k.dan moet het te vinden zijn!
Laat ff weten,
Ed

Voidhead
3 mei 2003, 20:19
als het effect uitgeschakeld is werkt het goed nu :smile: via die methode van je edj, maar als ik het effect nu inschakel, is het heel zacht (en krijg ik alleen signaal als ik de plug op de output hou). en als ik aan de pot van 100k draai, kan ik het volume regelen, maar het rare is dat is zodra ik over het midden ga met die pot wordt het weer geluid weer zachter ipv harder...

EdJ
3 mei 2003, 21:03
Dan zit er ergens iets niet lekker maar daar was je ook al achter.Hoe heb je die 741 op de print zitten?Als je effect aan staat,voel dan is met een week deel van een vinger of er iets warm wordt.Op de print of op de switch of de batterij zelf.

Voidhead
3 mei 2003, 21:10
de 741 IC zit goed geplaatst met de markering aan dezelfde kant als de markering van de socket en die staat ook goed georienteerd.
volgens mij worden er geen onderdelen warm...

hoe ben ik er eigenlijk zeker van dat mn bedrading goed is, ik twijfel over de bedrading bij de output jack.
hierbij gaat het middelste pootje naar de switch, het linkerpootje naar de printplaat (zie bedradingsschema) en het rechterpootje heb ik aan massa gelegd dan is er minder brom.


Als het effect uitgeschakeld is doet ie t, maar schakel ik m in dan krijg ik alleen signaal als ik de plug (die uit het cassettedeck komt) direct op de output houdt. Als ik hem bij de input hou dan krijg ik (bijna) geen signaal, alleen heeeel zacht dit is bijna niet hoorbaar.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Voidhead op 2003-05-03 21:12 ]</font>

EdJ
3 mei 2003, 21:16
Dat betekent dat je ergens iets fout hebt aangesloten.Als je met de plug naar de switch gaat heb je dan nog geluid?en achter de switch(op de print dus?Check die 2 punten eerst ff.

EdJ
3 mei 2003, 21:19
Nof ff wat:de draadjes in het midden van de switch.Waar gaan die bij jou naartoe?

Voidhead
3 mei 2003, 21:21
achter de switch heb ik geen geluid meer

EdJ
3 mei 2003, 21:22
O.k. dan zit daar wat fout.
Schrij au.b. ff precies waar de draadjes op de switch naartoe gaan.

Voidhead
3 mei 2003, 21:22
de draadjes in het midden van de switch, recht gaat naar de output jack (aan t middelste pootje), links naar de input jack (linker pootje)

EdJ
3 mei 2003, 21:26
Sorry ging ff wat fout.Zat een sjekkie te pielen:)

Voidhead
3 mei 2003, 21:27
ok:

linksboven en rechtsboven zitten met elkaar verbonden.

linksmidden naar input jack (linker pootje)

rechtsmidden naar output jack (middelste pootje)

linksonder naar effect input (probleem: ik weet eigenlijk niet precies welke dat is...)

rechtsonder naar effect output (probleem: ook hier weet ik niet welke dat is...)

EdJ
3 mei 2003, 21:30
O.k.Laat me ff kijken.
Kijk jij ondertussen ff waar je de zwarte en rode draad van de batterij op hebt aangesloten.

Voidhead
3 mei 2003, 21:34
ok :smile:

zwarte draad batterij: input jack (middelste pootje)

rode draad batterij: 9v DC jack (het pootje zoals ook in het bedradingsschema is weergegeven:

http://www.generalguitargadgets.com/v2/diagrams/dist_250_lo.gif )

EdJ
3 mei 2003, 21:36
Je signaal gaat het printje in op c2 (0.01uF)en hier moet de switch aan en je signaal komt eruit op de middelste poot van de 100K potmeter.Als dat goed zit doet `ie `t dan?

Voidhead
3 mei 2003, 21:40
zo had ik het al zitten, en doet t niet... alleen als het effect uitgeschakeld staat doet ie t...

EdJ
3 mei 2003, 21:44
o.k.bij mij is het middelste pootje van de ingang aarde en daar moet niet de batterij aan.als je er van achter op kijkt is links signaal,midden aarde en rechts het punt waar je de zwarte draad van de batterij opzet,

EdJ
3 mei 2003, 21:48
Als `ie het dan nog niet doet,haal dan ff het plugje van de 9 volt ertussenuit en zet de rode draad van de batterij direct op de print daar waar dan eerst het draadje van de 9 volt plug vandaan kwam.

Voidhead
3 mei 2003, 21:55
als ie uitstaat doet ie t nog steeds goed
als ie aanstaat, dan krijg ik nu wel signaal maar wel een stuk zachter dan als ie uitstaat, en ik hoor geen overdrive volgens mij

EdJ
3 mei 2003, 21:58
Heb je de weerstand tussen de batterij en de print ertussenuit gehaald?

Voidhead
3 mei 2003, 21:59
tussen de batterij en de print zit geen weerstand, wel tussen de dc jack en de print. moet die eruit dan?

EdJ
3 mei 2003, 22:03
Gooi die hele plug inclusief weerstand er ff uit en kijk of `tie het dan doet.

Voidhead
3 mei 2003, 22:05
dat zal niet zo makkelijk gaan want ik heb die hele plug al vastgesoldeerd omdat ik er vrijwel zeker van was dat dat goed zat.. :sad:

Voidhead
3 mei 2003, 22:05
ow ja: ik heb die weerstand er tussen uit gehaald maar dit maakt weinig of geen verschil.

EdJ
3 mei 2003, 22:20
Als je de 741 direct op de print hebt gesoldeerd(zonder voetje te gebruiken zou het kunnen zijn dat je `m kapot hebt gesoldeerd of je hebt een slecht exemplaar gehad in de winkel.
Ik zou het echter op dit moment verder ook niet weten maar ik denk dat het heel goed in de plug van de 9 volt zou kunnen zitten tenzij je precies zo`n zelfde plug gebruikt.
Het lijkt me op dit moment het beste om ff wat anders te gaan doen en morgen met een fris hoofd verder te gaan.Als jij morgen eerst begint met het fris doorkijken van alles?En schaam je alsjeblieft niet als je een stomme fout hebt gemaakt;geloof me ik heb ze zo`n beetje allemaal gemaakt(inclusief het vergeten in te pluggen van de gitaar en het kastje vervolgens de komende anderhalf uur totaal binnenste buiten te keren en te vervloeken.
Ik zal m`n gedachten er nog eens over laten gaan.
Als je nu verder wilt kijk dan alsjeblieft ff op http://www.diystompboxes.com
en vraag daar ff verder op het forum.Dan doet `ie het vanavond nog want daar weten ze echt alles.
O.k.?

Voidhead
3 mei 2003, 22:23
ok en bedankt voor de hulp :smile:
btw: de dc jack is precies hetzelfde als op de tekening en de IC zit eerst in de socket en dan pas op de printplaat.

EdJ
3 mei 2003, 22:44
Verrek,ik heb er helemaal overheen gelezen maar je zegt dat je het middelste pootje van de uitgangsplug aan de schakelaar hebt?
Dat moet bij mijn contraplug aan aarde en ik denk bij jou ook.
Als je nu geluid hebt bij de uitgang maar niet bij de switch is de switch kapot.Die moet je dan gewoon gratis om kunnen ruilen voor een nieuwe.

aadplagiaat
3 mei 2003, 22:59
Op 2003-05-03 15:39, schreef EdJ:
He Aad,mag jij dat zo maar plaatsen op jouw site?Heb je daar toestemming voor?
Ed


LOL Nee en nee :smile:
Totaal niet aan gedacht. Als ik nou maar geen problemen krijg :sad:

Hier een nieuwe link:
http://members.chello.nl/aad.sieraad/effectschakelaar.jpg

Misschien dat dit wat duidelijker is?

Voidhead
3 mei 2003, 23:04
aad weet jij nix wat ik nog kan proberen om het op te lossen? dan kan ik dat morgen proberen :smile:
hij geeft het signaal nu door bij beide standen, allebei op ongeveer een gelijk volume, maar ik merk geen overdrive eigenlijk... raar

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Voidhead op 2003-05-03 23:04 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Voidhead op 2003-05-03 23:05 ]</font>

aadplagiaat
3 mei 2003, 23:18
Op 2003-05-03 23:04, schreef Voidhead:
aad weet jij nix wat ik nog kan proberen om het op te lossen? dan kan ik dat morgen proberen :smile:
hij geeft het signaal nu door bij beide standen, allebei op ongeveer een gelijk volume, maar ik merk geen overdrive eigenlijk... raar



Werkt je volumepotmeter nu WEL goed? dwz wordt het geluid harder en zachter als je eraan draait? Als je geen distortion hoort moet dat liggen aan je signaalniveau voor de uitgangspotmeter. Het signaal kan dus niet klippen op de diodes aan de uitgang. Het wordt mij nu te laat om dit uit te gaan zoeken. Morgen misschien.

Voidhead
4 mei 2003, 09:58
jullie zeggen wel "aan aarde" maar waar moeten die draden die aan aarde moeten dan heen??

en bij de output jack, waar moeten de draden aan die 3 pootjes heen??

en het middelste pootje van de input jack?? (dit zou aarde moeten zijn maar ik weet niet waar dat dus heen moet...)

want nu is het zo dat beide standen geen verschil meer maken, en ze lopen allebei ook door de printplaat want als ik de plug daarop houd krijg ik ook signaal.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: voidhead op 2003-05-04 11:33 ]</font>

EdJ
4 mei 2003, 12:10
Op het printje zie je links boven wat een aantal gaatjes en dat spoor loopt dan van links boven naar beneden en van links beneden naar rechts.Dat is de aarde.

EdJ
4 mei 2003, 12:15
2 pootjes van de gain pot,1 pootje van de level pot allebei de aardes (denk dus de middelste pootjes)van de pluggen en de zwarte draad van de batterij zitten aan dat aarde spoor.Zie je dat?

Voidhead
4 mei 2003, 12:32
de zwarte draad van de batterij zit aan het rechter pootje van de input jack, en van de input jack loopt er vanaf het middenste pootje de draad naar aarde (dus naar die rij met gaatjes linksboven op de printplaat)

vanaf de level pot gaat het rechter draadje ook naar de aarde (maar die zit rechtsboven, is wel hetzelfde spoor)

waar moeten alle 3 de pootjes van de output jack heen? (ik denk dat deze fout zitten)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Voidhead op 2003-05-04 12:34 ]</font>

EdJ
4 mei 2003, 12:38
Is de output jack open(kun je erin kijken)of is het zo`n plastic soort van kastje?

Voidhead
4 mei 2003, 12:39
die is open

EdJ
4 mei 2003, 12:41
O.k. als je erin kijkt zie je een soort hol buisje met daar aan een soldeeroog?

Voidhead
4 mei 2003, 12:43
nu volg ik je ff niet meer, het is gewoon zo'n soort:

http://www.diystompboxes.com/pedals/beginners/images/image4.gif (alleen dan een mono voor de output)

EdJ
4 mei 2003, 12:46
Hou `m bij de schroefdraad beet en kijk er van achteren in,wat zie je?

Voidhead
4 mei 2003, 12:49
ik zie gewoon dat buisje met verder niets erin, de zijkant is van metaal en lijkt uit 2 delen te bestaaN

EdJ
4 mei 2003, 12:51
Als het goed is zie je dat in het midden een hol buisje loopt waar de plug doorheen gaat.Aan dat buisje zit een lipje.Zie je het?

Voidhead
4 mei 2003, 12:53
ik denk t wel maar ik ben er niet helemaal zeker van, zeg maar wat ik ermee moet doen

EdJ
4 mei 2003, 12:55
Daar moet een draad aan die naar het aarde punt op je print gaat.

EdJ
4 mei 2003, 12:56
Op de input idem ditto.

Voidhead
4 mei 2003, 12:57
er zitten gewoon 3 pootjes aan dat ding, daar moeten die draden toch aan?

maar ik kijk vanavond wel verder ik heb nu geen tijd meer, reacties zijn nog welkom als iemand misschien nog even precies uit kan leggen welke draad en welk pootje moet daar...

EdJ
4 mei 2003, 13:50
Ja maar die draadjes moeten er wel goed aan anders doet `ie `t dus niet:)
Ik weet het niet beter uit te leggen als hoe ik het probeerde;doe jezelf en mij een enorm plezier en haal uit de eerste de beste 5 gulden bak ff een multimetertje.Dan zijn we er zo uit en hoef je voortaan niet meer te gokken waar je iets aanzet.Is het effect nu trouwens buiten de behuizing of heb je het er al in?

EdJ
4 mei 2003, 17:28
o.k. mischien helpt dit:als je een plug van een gitaarkabel bekijkt zie je dat hij uit 2 delen bestaat die geschijden worden door een soort rubberachtig ringetje.Het puntje van de plug draagt je gitaarsignaal,het buisje onder het ringetje is aarde.De punt moet dus contact gaan maken met de linkermiddenkant op je switch van je effect en via de linkerondekant via het effect naar de rechteronderkant van de swich en dan gaat het uit de rechterzijkant naarde plug waar het weer kontact maakt met het puntje van het snoer wat naar je amp gaat.
Het buisje van de plug die aan je gitaarsnoer zit maakt contact met het holle buisje op je effect ingang en vandaar aan het aarde gedeelte van je effect en vandaar weer aan het holle buisje vande uitgang van het effect wat dan weer contact maakt met het buisje wat aanhet snoer zit wat naar de versterker gaat.Ik hoop dat het zo duidelijk is.
Ed

Voidhead
4 mei 2003, 19:36
ok dit klopt en zo zit alles dus verbonden... maar het maakt nu geen verschil meer of het effect aan of uit staat, het volume verschilt alleen iets. de pots hebben geen invloed op het geluid en volgens mij gaat het signaal in allebei de standen door het circuit op de prinplaat want als ik de plug daar op houdt hoor ik signaal (methode met cassettedeck)

ik heb voor het gemak hier de tekening van hoe alles nu bij mij gewired is misschien heb je er wat aan:

http://www23.brinkster.com/elseforums/img/shit/dod_overdrive250_wiring.JPG
(nieuw internet explorer venster openen en link plakken in url balk)


lijkt me duidelijk :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Voidhead op 2003-05-04 19:40 ]</font>

Kjiratsiekoedel
4 mei 2003, 19:50
Volgens mij is je aansluiting op de 500K reverse log fout. Je oplossing de aansluiting om te draaien is grappig, maar zo werkt het niet. Als je de + en - draad op een regelbare weerstand omdraait, verandert er niets. Volgens mij staat omgekeerd logaritmisch voor een ander verloop: i.p.v. steeds meer weerstand, steeds minder. Draden omwissleen heeft geen zin.

Verder kan ik er weinig aan zien, heb je ook een plaatje van het echte schema?? (met symbolen)

Voidhead
4 mei 2003, 19:55
hier met symbolen maar daar kan ik weer niks mee :wink:

http://www.generalguitargadgets.com/v2/diagrams/dist_250_sc.gif

en aadplagiaat zei dat je die pot kan proberen andersom te wiren dat ie t dan wel zou kunnen doen dus daarom heb ik dat zo gedaan.

Franc
4 mei 2003, 21:34
Sluit die potmeter eens gewoon aan zoals in het schema staat. Reverse log of niet, dat maakt voor de werking niet uit, alleen voor de bediening.
Als de bediening van de pot je niet bevalt kun je altijd nog andersom bedraden of een ander kopen.

Volgens mij is een reverse logpot niets anders dan een pot met een exponentieel verloop ipv logaritmisch.
Zoals gezegd, dat is alleen maar gebruiksgemak, maar maakt voor een correcte werking niet uit.

aadplagiaat
5 mei 2003, 00:35
Dit wordt een eindeloos zoekplaatje maar:
Voidhead, bekijk nog eens het laatste aansluitschema wat ik voor jou (en alle anderen) heb gemaakt:
http://members.chello.nl/aad.sieraad/effectschakelaar.jpg

Je ziet dan dat je de zwarte draad mist die vanaf de schakelaar naar de ring van je uitgang gaat. (Is overigens niet cruciaal).
Simpelweg is de gang van zaken als volgt:
In de bypass stand is de input van je pedaal rechtstreeks verbonden met de output van je pedaal. Dit is in beide gevallen de TIP van je plug. In de bypass-stand zijn van beide schakelaardelen (links en rechts dus) de bovenste twee met elkaar verbonden. Dus: De groene draad, die van je input komt is doorgelust met de bovenkant van de RECHTER helft van de schakelaar en, omdat daar in de bypass-stand de schakelkontakten zitten is die draad automatisch verbonden met de RODE draad, en dit is de uitgang. De blauwe draad die naar de ingang van je effectprint gaat is, omdat die op het middenkontakt is aangesloten, verbonden met de ring van je outputjack. Dit noemen wij de GND, Massa, Return of hoe je dat maar wilt noemen -van mijn part even zelfs de MIN van je signaal. Dat zorgt ervoor dat je effectprint zijn kop houdt in de bypass-stand (immers: zijn input ligt aan de GND). Tevens zorgt dat voor een potentiaalvrije status op het moment van inschakelen. Dat is weer nodig voor de anti-plopperdeplop werking van deze schakeling. Maar dit even terzijde.
In de ACTIEVE stand zijn beide schakelkontakten naar beneden en verbinden ze dus respectievelijk de blauwe draad met de ingangsjack (de groene draad) en de gele (output van je effectprint) met de rode (je outputjack). Controleer dit!

Als je zeker weet dat je het ZO hebt aangesloten en het nog steeds niet werkt moet je verder zoeken in je printje. Ik las al ergens iets over onderbrekinkjes die je moest doorverbinden met kleine stukjes draad en de vraag of soldeertin geleid.
Ik vraag me dus af of er ergens nog een onderbreking kan zitten of een kortsluiting. Aangezien ik kan concluderen dat je niet veel ervaring hebt met het maken van eigen printjes kan ik je zeggen dat je de kans van een shitkwaliteit print niet moet onderschatten. Tenslotte bewerk ik mijn printen in principe bijna met mijn ogen dicht inmiddels maar toch gaat er wel eens een (of meer) de mist in, dus schaam je niet maar hou daar rekening mee.
Simpel gesteld: het zou kunnen zijn dat het aan je printje ligt. Neem een loupe ter hand en volg nauwgezet het koper op de print, enneh.....

By the way......Je hebt ik hoop ik toch geen S39 gebruikt? Ja je zal het meemaken :smile:.

Nog simpeler, als alles goed is aangesloten, netjes gesoldeerd en niet teveel is mishandeld (zie mijn opmerkingen over het solderen van "heavy" kontakten) moet het gewoon werken. Het schema is goed.

EdJ
5 mei 2003, 01:47
mijn eerste effectje was de distortion plus van MXR en die deed het ook niet direct.
Daar lag het aan het feit dat ik massief koperen kabeltjes had gebruikt waar er een van bleek te zijn gebroken.
Je moet het echt zien als een leerproces want ik kan je nu al op een briefje geven dat je over een tijdje niet tevreden meer bent over je effect.Dan ga je zoeken,het mooie echter als je het eenmaal snapt hoe het werkt is dat je binnen n zucht en een scheet een effectje kunt maken en zo leren wat je mooi vind zonder kapitalen uit te geven.Ik bedoel;ik vond een big muff mooi in 2 standen maar ga eens 2 big muffen kopen:)
Dus ff een printje gemaakt waar 2 big muffen op zitten hup in een kastje,2 voetschakelaars et voila!
Lach je toch werkelijk de winkelier uit die je een poot uit wilde draaien;)

Kjiratsiekoedel
5 mei 2003, 11:35
Op 2003-05-04 19:55, schreef Voidhead:
hier met symbolen maar daar kan ik weer niks mee :wink:

http://www.generalguitargadgets.com/v2/diagrams/dist_250_sc.gif

en aadplagiaat zei dat je die pot kan proberen andersom te wiren dat ie t dan wel zou kunnen doen dus daarom heb ik dat zo gedaan.


Andersom wiren zou alleen werken met componenten die stroom de ene kant op anders doorlaten dan de andere kant (bv. diodes). Maar weerstanden werken niet zo. Beetje hetzelfde als een gloeilamp: draai daar maar eens de + en - om ==>> gaat hij ook niet anders van werken.

Voidhead
5 mei 2003, 11:55
dan moet het toch weinig uitmaken of de pot andersom gewired is?

ik heb alles nu zo zitten als aad zegt, maar als ik mn gitaar erin plug krijg ik geen signaal in beide standen :sad: dit kan toch niet aan de printplaat liggen anders zou tie in bypass mode het toch wel moeten doen??

raar is dat als ik via t cassette deck probeer (edj) dan geeft ie wel signaal...

ik twijfel ook of ik de draden wel aan de goeie pootjes heb gedaan (ring,tip,sleeve) want dit plaatje laat ze zien:
http://www.diystompboxes.com/pedals/beginners/images/image4.gif
alleen bij mijn plugs zijn iets anders maar volgens mij zitten die wel goed.

misschien dat ik die 2 overgebleven pootjes bij de input plug verkeerd heb, die staan niet in die tekening van aad aangegeven.

en bij de output plug blijft er ook nog een pootje waar geen draad aan zit..



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Voidhead op 2003-05-05 11:58 ]</font>

EdJ
5 mei 2003, 12:17
Ik kan die brinkster site niet openen:(
Wat de kortste klap is is het volgende:haal de schakelaar er tussen uit,sluit de batterij aan op de print(dus niet op de plug)
Dan moet `ie het doen.
Laat ff weten.

Voidhead
5 mei 2003, 12:19
ik probeer dat ff, en om die brinkster site te openen gewoon kopieren en plakken in een nieuw venster in de adresbalk... maar die tekening is verouderd want zo zitten mijn draden al niet meer

ow ja: waar moet de batterij op de print dan??

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Voidhead op 2003-05-05 12:20 ]</font>

EdJ
5 mei 2003, 12:51
Waar nu R12 zit.

Voidhead
5 mei 2003, 13:51
werkt nog niet... pff ik weet nu echt niet meer wat fout is :sad:

met die wiring van aad zou tie toch op zn minst moeten bypassen ook al zou de printplaat misschien niet goed zijn...



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Voidhead op 2003-05-05 13:53 ]</font>

EdJ
5 mei 2003, 13:56
Dan is je print niet goed.
Check alles nog een keer of maak anders ff een nieuw printje en begin opnieuw.
Hergebruik gewoon de spullen die hier op zitten.

Voidhead
5 mei 2003, 13:58
maar hij zou toch op zn minst in bypass mode signaal door moeten geven?? hij heeft dat wel gedaan namelijk dus nu moet er iets niet goed zitten...

EdJ
5 mei 2003, 14:50
Yep,er zit iets niet goed.Maar,als je `t goed gedaan hebt,niet in de schakeling zonder switch en met be batterij direct op de print.Eerder had je al geluid maar hij was niet harder dan je normale geluid.Dat betekent dus dat hij niet versterkt(toch?)
Dan zit er iets niet goed rond de opamp want die versterkt.Als `ie nu wel versterkt maar niet vervormt zit er iets rond de diodes want die maken de vervorming.
Als je een metertje had was het allemaal een stuk simpeler.Kun je er niet ff een van iemand lenen voor vandaag?

EdJ
5 mei 2003, 15:51
ho ho,wacht eens;je had de switch er toch tussenuit?Dan is er geen bypassmode en moet het effect het doen en als `ie `t niet doet heb je iets fout gedaan.

Voidhead
5 mei 2003, 16:02
waar moet de rode draad van de batterij dan heen als de zwarte bij r12 op de plaat moet??

EdJ
5 mei 2003, 16:10
Aha!Now you are talking:)
De zwarte moet aan aarde en de rode moet waar r12 zat.

Voidhead
5 mei 2003, 16:15
ff nog iets wat ik niet snap, de output plug is een MONO, welke draden moeten hier precies aan welke pootjes (tip,sleeve,ring) ???

EdJ
5 mei 2003, 16:20
Als de output plug mono is heeft `ie maar 2 pootjes.Het pootje wat aan het holle buisje zit moet aan aarde.

Voidhead
5 mei 2003, 16:28
ok als ik het zo verbind krijg ik helemaal niks, het is doodstil niet eens een brom.
kan het niet liggen aan de 500k pot die ik andersom gewired heb??

EdJ
5 mei 2003, 16:36
Haal eens ff los alles van de plug.Steek dan een snoer in de plug en doe dat in je amp.
Als je dan het ene pootje aanraakt hoor je niks.Dat moet aan de aarde.Als je het andere pootje aanraakt hoor je een brom iuit je amp komen.Dat is je signaaldraad.

Voidhead
5 mei 2003, 16:45
dan is mn output plug geen mono, want er zitten 3 pootjes aan, maar hij is wel anders als de input plug...

Voidhead
5 mei 2003, 16:57
ok nou volgens mij zit het zoals je zegt... maar het is helemaal stil ook geen brom...

misschien die 500k pot omdat die andersom gewired zit?

EdJ
5 mei 2003, 17:34
Hoor je GUHHHH als je een van de 3 pooltjes op de plug aanraakt?Zoiets als een fabrieks toeter om aan te geven dat het pauze is?

Voidhead
5 mei 2003, 17:42
ja ik heb de juiste pootjes gevonden :smile: hij bypassed het geluid nu ook als ik de switch er tussenuit heb...

maar nu met het effect ertussen zonder switch... dan is het muisstil... :sad:
kan dit niet aan de 500k pot liggen omdat ik die andersom gewired heb?

EdJ
5 mei 2003, 17:49
Als je de switch ertussenuit hebt kan hij niet bypassen:)je gaat dan namelijk direct het effect in en vanuit het effect naar de uitgang.Maak je geen zorgen om de pot.Die reageert hooguit andersom.
Oh!Begreep je dat trouwens wel?Dat een pot niet automatisch de goede kant opdraait?
Dus als je m` verkeertom aansluit en je draait eraan wordt `ie zachter i.p.v. harder.
Je zult dus ff moeten draaien en luisteren wat er gebeurt.

Voidhead
5 mei 2003, 17:52
dat is dus het probleem... er gebeurt niets! misschien dat er dan toch een fout op mn print zit... :sad: zalk die maar es gaan checken dan...

EdJ
5 mei 2003, 17:56
welja,als je nou toch bezig bent:)

Voidhead
5 mei 2003, 18:04
het lijkt erop dat er niets fout is op de printplaat... alle solderingen kloppen en de diodes etc.. staan goed georienteerd. de koperbanen zijn ook goed.

dus.. tjah wat nu??

EdJ
5 mei 2003, 18:24
Zitten je pluggen eraan?
Zit het effect al in een kastje?

Voidhead
5 mei 2003, 18:27
effect zit in een kastje en pluggen zitten er ook aan

kastje: bimbox 5004

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Voidhead op 2003-05-05 18:28 ]</font>

EdJ
5 mei 2003, 18:38
Dat dacht ik al.
Haal nu alles ff uit `t kastje en doe dan bovenstaande nog een keer(begin zonder switch)eerst kijken hoever `t cassette signaal komt en waar het ophoud zit de fout.
Je kunt beter eerst de boel solderen en dan in een kastje monteren.Nou ja wat is beter.
Het scheelt vaak een hoop gezeur:)

Voidhead
5 mei 2003, 18:42
het zit niet helemaal in de behuizing, ik doe het nu met t cassettedeck zonder switch, maar het signaal komt niet verder als het middelste pootje van de 100k pot... zit daar de fout dan??

Voidhead
5 mei 2003, 18:45
het volume is trouwens wel regelbaar zolang je de cassetteplug maar dat middelste pootje houdt of verder terug.


alleen als je m helemaal open draait is het weer stil, draai je 'm niet niet helemaal open dan is het geluid op zn hardst en verder draaien wordt utieraard zachter...

EdJ
5 mei 2003, 19:35
Het is toch niet toevallig zo`n vierkant plastic potmeter van piher?Dan kan het namelijk gewoon a.d. potmeter liggen:)
Ik heb ook in het begin erg veel last gehad met die pokkedingen:(

Voidhead
5 mei 2003, 19:38
nope hij is gewoon rond.. er staat iets van omeq op ofzo.. maarja doet er verder niet toe

EdJ
5 mei 2003, 20:26
Hoor je nog geluid als je de plug voor de condensator houd die na de potmeter komt?
En na die condensator?

Voidhead
5 mei 2003, 20:28
nope, na de pot houdt t op...

trouwens, over welke condensator heb je 't ?
over C7 0.001uF ?

vanaf de output plug krijg je de 100k pot, en dat draadje gaat op t middelste pootje, daar heb je nog geluid. maar bij de 2 andere pootjes zit geen geluid meer.

vreemd is wel dat je het volume nog wel kan regelen ..

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Voidhead op 2003-05-05 20:33 ]</font>

EdJ
5 mei 2003, 22:45
Dan is die pot toch kapot?
Ruil `m om voor een nieuwe en scheld aub die verkoper namens mij de huid vol!
Alvast bedankt.
Ed

Voidhead
6 mei 2003, 08:36
de pot is toch niet kapot... kheb t nu zo ver dat ie gewoon het signaal doorgeeft (met dat cassettedeck) over alles, maar geen overdrive... :sad:




ook raar is dat als ik de cassetteplug gewoon op de printplaat hou (dat groene gedeelte) dan hoor ik nog heeeeel zacht het signaal uit mn versterker komen... ook als ik de plug gewoon op de behuizing hou krijg ik signaal... is dat normaal? op de printplaat is alles goed weggeetst volgens mij...

dat met die printplaat heb ik nu ineens neit meer ... en nu bromt ie ineens weer ..

aarggg ikw ordt er helemaal gek van!! #*$(#W$@#

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: voidhead op 2003-05-06 09:50 ]</font>

EdJ
6 mei 2003, 11:47
Dan heb je toch nog ergens sluiting want dat is niet normaal.
Wat er nu gebeurt is dat er ergens iets aan aarde ligt wat er niet aan hoort,daarom hoor je signaal door het kastje want dat ligt aan aarde omdat dat via de pots zo is.
Kijk je pots nog eens na.

Voidhead
6 mei 2003, 13:01
ok hij geeft nu signaal door... (cassette deck zit in de input geplugd)... maar er is HEEL veel brom... het geluid is zacht (de brom komt er boven uit) en er is geen overdrive. als ik mm hand op de behuizing gaat wordt de brom minder. ook als ik mn vinger op de tip van de input jack hou dan wordt de brom minder...

erg vaag allemaal.. :sad:

EdJ
6 mei 2003, 13:40
Je bent op deze manier wel op weg een totaal nieuw effect te bouwen:)
Ik moet werken nu.Ga ff naar het stompboxforum opwww.diystompboxes.com
Meld daar ff wat je tot nu toe hebt gedaan en wat er gebeurd.Zeg er ff bij welke layout je hebt gebruikt dan komt `ie vandaag nog klaar.Ik kijk daar vanavond well ff o.k.?
Succes!

Voidhead
6 mei 2003, 14:10
ok die brom kwam door een verkeerde aarde ... :smile:

als ik nu vanaf het cassette deck de plug in de input jack doe... dan krijg ik signaal zonder brom, maar wel een erg zacht volume en de pots hebben geen effect... :sad:

als ik de gitaar erin plug... krijg ik geen geluid...

vreemd

Voidhead
6 mei 2003, 14:40
btw de bedrading zit nu zo:

http://www23.brinkster.com/elseforums/img/shit/dod_overdrive250_wiring2.JPG

(nieuw venster openen en plakken in url balk)

Kjiratsiekoedel
6 mei 2003, 15:38
Ik kan je niet helpen, mijn electronicakennis is hier niet goed genoeg voor. Check je diodes ff of ze niet andersom zijn gezet (je zou de eerste niet zijn)

Voidhead
6 mei 2003, 15:58
nee de diodes zitten goed, tenminste op het schematje zie je een streepje aan een kant staan, op de diodes zit die ook. die heb ik aan dezelfde kant zitten dus dan zouden ze goed moeten zitten lijkt me.

Voidhead
7 mei 2003, 09:22
ok, ik denk dat ik weet wat er fout is:

de IC moet het geluid versterken toch? nou ik krijg nu wel signaal maar ik hoor t alleen als ik de versterker op 10 zet en dan is het nog heel zacht... dat wil dus eigenlijk gewoon zeggen dat die IC amper versterkt.
dus de fout moet rondom dat ding zitten? misschien dat er teveel weerstanden rondom zijn want toen ik de rode draad van de baterij voorbij de weerstand van 100ohm zette ging al iets harder (nog steeds VEEL te zacht, versterker moet op 7 om iets te horen).
dit was trouwens met t cassettedeck op de input, bij gitaar hoor ik niets (signaal zal wel minder zijn?)

maar volgens mij is die IC niet kapot want hij versterkt dus blijkbaar wel een beetje?

wat nu?!

Kjiratsiekoedel
7 mei 2003, 10:25
1. Ik weet niet hoe duur ze zijn, maar als ze niet duur zijn zou ik hem vervangen door een ander (type).

2. Je kan wachten tot iemand reageert die wel weet wat een IC is en moet doen

3. Vraag advies aan iemand uit je electronica-zaak, die weten ook best wel veel hierover.

Dirk_Hendrik
7 mei 2003, 10:26
Volgens mij is hij wel stuk en zit je te luisteren naar crosstalk door de passieve componenten in je opamp. Een 741 kost geen drol. Bespaar jezelf een hoop moeite een gooi er een nieuwe in. Als dat niet helpt weet je in elk geval zeker dat het niet de opamp was.

EdJ
7 mei 2003, 11:14
Helemaal mee eens;als je het uitlegt in de winkel heb je trouwens dikke kans dat je een nieuwe voor niets krijgt.
Electro boeren zijn blij met types als ons;daar zijn er namelijk niet zo gek veel van dus die koesteren ze meestal wel een beetje.Als je daar nou toch bent doe jezelf dan een kadootje voor alle moeite die je tot nu toe hebt gedaan en geef jezelf een multimetertje.

Voidhead
7 mei 2003, 14:29
ik heb een nieuwe IC gehaald, maakt geen verschil :sad:

alle solderingen heb ik ook wat verbeterd maar hij doet dus nog steeds niets...

HELP!!

Dirk_Hendrik
7 mei 2003, 14:59
Dat multimeterje dat EdJ suggereerde heb je zeker niet gehaald?

Voidhead
7 mei 2003, 16:19
nee maar er komt hier een dezer dagen iemand die kan t circuitje wel doormeten dus... maarja kheb niet zon zin om te wachten hij moet het gewoon doen :wink:

EdJ
7 mei 2003, 18:11
Meten is weten.

Dirk_Hendrik
7 mei 2003, 20:56
En gissen is missen ... :wink:

Ik denk niet dat dit topic ooit tot (nu toe) 12 pages was gekomen als er een multimeter van een tientje en een klein beetje schemaleeskennis was geweest.

Kjiratsiekoedel
7 mei 2003, 22:24
ik vind het wel leuk

nu wil ik ook zelf een pedaaltje gaan bouwen (na examens) en wacht gespannen op het resultaat van dit project(je)

Grandmaster J
8 mei 2003, 00:25
En ik ga als ONDERDEEL VAN mijn examens (mijn profielwerkstuk, zo'n leuk 2e fase dingetje voor havo en vwo, als het onvoldoende is mag je geen centraal examen doen) een pedaaltje bouwen. Werkstuk waar ik zo'n 80 uur aan moet gaan besteden inclusief analyseren met behulp van een computer, een osciloscoop en dergelijke. Denk terwijl ik dit lees dat ik wel aan de 80 uur kom, te veel is niet erg, en bij te weinig bouw ik er gewoon nog een.
Lijkt me erg leuk, dit soort dingen uitzoeken (zeker als je het probleem uiteindelijk gevonden hebt!). En een stuk goedkoper dan zo'n pedaal in de winkel kopen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Grandmaster J op 2003-05-08 00:26 ]</font>

Kjiratsiekoedel
8 mei 2003, 07:02
Op 2003-05-08 00:25, schreef Grandmaster J:
En ik ga als ONDERDEEL VAN mijn examens (mijn profielwerkstuk, zo'n leuk 2e fase dingetje voor havo en vwo, als het onvoldoende is mag je geen centraal examen doen)

- ach, als je echt niets doet, dan heb je een probleem, verder valt het wel mee


een pedaaltje bouwen. Werkstuk waar ik zo'n 80 uur aan moet gaan besteden inclusief analyseren met behulp van een computer, een osciloscoop en dergelijke. Denk terwijl ik dit lees dat ik wel aan de 80 uur kom,

-ja, daar kom je wel aan, en anders schrijf je gewoon op fdat je 80 uur hebt gewerkt


te veel is niet erg, en bij te weinig bouw ik er gewoon nog een.

-tsja, niet echt vernieuwend

Lijkt me erg leuk, dit soort dingen uitzoeken (zeker als je het probleem uiteindelijk gevonden hebt!). En een stuk goedkoper dan zo'n pedaal in de winkel kopen.

-niet extreem veel goedkoper

Dirk_Hendrik
8 mei 2003, 09:52
Dit soort projecten zijn vrij goedkoop te doen. De grootste kosten zitten in behuizing, schakelaar en opstartkosten. Op het moment dat je bijvoorbeeld al eens eerder aan het printplatenmaken bent geweest heb je de meeste van die meuk al liggen. Het project waar Voidhead dit topic mee startte zal bijvoorbeeld qua componenten niet meer dan een Euro of 7 hoeven te kosten. Uiteraard onder de voorwaarde dat je iets meer moeite doet en even uitzoekt of er een goedkopere leverancier te vinden is dan die ene die toevallig in het dorp zit.

Op het moment dat je nou eens besluit om geen true bypass te maken kun je met een eenvoudig 4066 logica poortje voor een euro of twee je bypass bouwen. Niet true bypass betekent helemaal niet dat je per definitie een tone sucker hebt gebouwd.

Voidhead
8 mei 2003, 14:28
ik wacht nu dus wanneer de overbuurman ff kan komen om dat ding door te meten :smile:

maar goed... als ie t straks doet dan heb ik er in ieder geval wel plezier mee gehad met het bouwen.. :smile: ik kan het iedereen aanraden..

(alhoewel je best gek wordt van met draadjes kloten als het 5 dagen niet lukt... :sad: )

EdJ
8 mei 2003, 16:00
Hartstikke leuk dat er meer mensen enthousiast zijn geworden!
Als je minimaal 80 uur bezig moet zijn raad ik je echter het bouwen van een distortion af.Kijk dan bijvoorbeeld eens naar een goede Flanger of een van de pedalen van commonsound(de triwavepicogenerator bijv.daar ben je wel ff zoet mee zeker als je alle opties wilt)Een goede buizen distortion is wellicht ook een optie(Mctube2)Of het beroemde buizen wah wah pedaal van geofex.
Enfin,er is zat en je wordt nooit een slechtere gitarist als je zelf iets bouwd:)

Voidhead
8 mei 2003, 16:04
weet je hoe blij ik ben als ie t straks doet :smile: ik ga er echt een superfat pedaaltje van maken, nog sprayen enzo... eigen logo enzo :smile:

Grandma_Placenta
9 mei 2003, 08:01
Ik zit al een tijdje te denken om een 3MS pedaal aan te schaffen als zelfbouwpakket. Dit is namelijk veel goedkoper danw anneer je hem laat bouwen door 1 van die mensen daar.
Enige probleem is, ik heb helemaal geen verstand van electronica en ik ken ook niemand die het pedaal voor me zou kunnen bouwen (ik ken wel iemand maar die vraagt 40 euro per uur!!!!) Dus ik dacht, ik vraag hier even of er mensen zijn die zoiets leuk lijkt om te bouwen (tegen vergoeding natuurlijk) of mensen die iemand kennen die dat misschien zou willen doen.
Lijkt je dat leuk of ken je iemand die dat wil doen mail me dan a.u.b. even : nirvana271@hotmail.com


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Grandma_Placenta op 2003-05-09 08:02 ]</font>

Dirk_Hendrik
9 mei 2003, 09:27
No problem. Drop me een mailtje.

Grandma_Placenta
9 mei 2003, 12:11
you've got mail

Voidhead
9 mei 2003, 16:32
ok... probleem... de printplaat is doorgemeten en we hebben geen fout gevonden op de printplaat...

ik heb nu alles gewired met de switch ertussen, en ik krijg alleen (perfect) signaal als ie bypassed... als ik het effect inschakel... nope... stilte :sad:

aadplagiaat
9 mei 2003, 18:56
Op 2003-05-09 16:32, schreef Voidhead:
ok... probleem... de printplaat is doorgemeten en we hebben geen fout gevonden op de printplaat...

ik heb nu alles gewired met de switch ertussen, en ik krijg alleen (perfect) signaal als ie bypassed... als ik het effect inschakel... nope... stilte :sad:


Tsja ALS je de printplaat goed hebt doorgemeten en geen fout hebt gevonden dan zit het dus absoluut in je bedrading.
Maar ik twijfel aan het doormeetproces, omdat iemand met verstand van zaken de hele schakeling zou doormeten en dat is dus inclusief de bedrading.
Bovendien vind ik de stelling "geen enkele fout in de print gevonden" erg simpel. Er is ergens iets fout, dat moet wel anders zou het ding werken. Die fout is uiteraard logisch. Iets stoms waar we met z'n allen overheen kijken.
Het meetproces, wat houdt dat in. Een beetje met twee (hoop ik dan toch) meetpennen in de print roeren, tegen beter weten in hopend iets "geks" te ontdekken? Of is vanuit het schema de aanwezigheid van voeding op de diverse punten getest? Is de versterking van de opamp (de 741) gemeten met de multimeter in de wisselspannings stand op de uitgang van de opamp (pen 6) terwijl je voor mijn part je vinger op de ingang zet? Dan zou je toch minstens 0,6 volt wisselspanning moeten zien. Deze test komt overeen met de cassetterecorder truc, eerder besproken, maar dan met een multimeter.

Ik denk dat je gewoon niet stelselmatig (genoeg) zoekt.

Probeer eens de opamp uit de voet te laten en een draadje (afgeknipt van een weerstandje of diode) van pen 3 naar pen 6 van de opamp, kun je gewoon in het voetje steken. Dan doet de opamp niet meer mee en het signaal zou rechtstreeks door je print naar de uitgang moeten gaan. Als je signaal hebt aan de uitgang weet je dat het aan de opamp (of een instelcircuitje hiervoor) moet liggen. Vervolgens moet er op het knooppunt van de twee 20K weerstanden de halve voedingsspanning staan, dus als je een 9-volt battery gebruikt moet dit 4,5 volt zijn. Deze spanning is nodig voor de opamp om die op een "virtueel nulpunt" in te stellen (Als ik dit ga uitleggen wordt je gek denk ik :smile:).

Voidhead
9 mei 2003, 19:58
ok, ik heb nu de opamp eraf gehaald en een verbinding gelegd tussen pin 3 en 6. (ik neem aan geteld van linker rij: boven naar beneden, rechter rij: boven naar beneden)
nu krijg ik geen signaal door, maar ik krijg wel signaal als ik de draad van de SLEEVE van de input jack af haal (deze zit aan aarde), maar dit gaat gepaard met heel veel brom (logisch want je aarding klopt niet meer dan). maarja dan heb ik dus wel signaal maar de hoge tonen komen helemaal niet goed door en de brom is veel te hoog. er is ook geen overdrive.

ligt het dan toch aan mn bedrading?? want blijkbaar geeft t printje toch signaal door.

ik heb alles nu zitten zoals aad heeft gezegd met deze tekening:
http://members.chello.nl/aad.sieraad/effectschakelaar.jpg

in bypass stand werkt ie wel.
maar bij de input jack bijvoorbeeld, staat alleen welke er aan de tip moet, maar welke er aan de ring en de sleeve moeten staat niet beschreven... welke zijn dat dan?
(ik heb nu: ring: zwarte draad batterij, sleeve: aarde)

en bij de output heb ik zoals het op die tekening staat.

EdJ
9 mei 2003, 23:40
wat iemand bij Aron al zei;het is waarschijnlijk iets heel lulligs en dat is het moeilijkst tevinden.Check dus eens op lullige dingen;zit de ic er wel goed in,is er geen draadje stuk(komt nog wel eens voor bij massief draad)Heb je droge soldeerverbindingen,komt er iets van je effect tegen het kastje wat er niet tegenaan mag komen,is je batterij wel vol,zijn die draadjes niet stuk?
Dat soort dingen,weet je wel als je met een koptelefoon opstaat en je hoort niks en je gaat alles onderzoeken en op het laatst merk je dat de plug er niet inzit.

Voidhead
11 mei 2003, 11:39
maar wat ik vertelde in het verhaaltje hiervoor... dan wil dat toch zeggen dat het printplaatje het wel degelijk doet??

EdJ
11 mei 2003, 11:53
Lees ff wat Dirk H hierop zei.

Voidhead
11 mei 2003, 12:02
ik bedoel dit:
-----
ok, ik heb nu de opamp eraf gehaald en een verbinding gelegd tussen pin 3 en 6. (ik neem aan geteld van linker rij: boven naar beneden, rechter rij: boven naar beneden)
nu krijg ik geen signaal door, maar ik krijg wel signaal als ik de draad van de SLEEVE van de input jack af haal (deze zit aan aarde), maar dit gaat gepaard met heel veel brom (logisch want je aarding klopt niet meer dan). maarja dan heb ik dus wel signaal maar de hoge tonen komen helemaal niet goed door en de brom is veel te hoog. er is ook geen overdrive.

ligt het dan toch aan mn bedrading?? want blijkbaar geeft t printje toch signaal door.

ik heb alles nu zitten zoals aad heeft gezegd met deze tekening:
http://members.chello.nl/aad.sieraad/effectschakelaar.jpg

in bypass stand werkt ie wel.
maar bij de input jack bijvoorbeeld, staat alleen welke er aan de tip moet, maar welke er aan de ring en de sleeve moeten staat niet beschreven... welke zijn dat dan?
(ik heb nu: ring: zwarte draad batterij, sleeve: aarde)

en bij de output heb ik zoals het op die tekening staat.
------------

hier is nog geen reactie op??
dit is nu de situatie in ieder geval

EdJ
11 mei 2003, 20:49
Heb je de debugging page op http://www.diystompboxes.com
gelezen?

Voidhead
11 mei 2003, 21:34
daar staat het probleem wat ik heb niet op beschreven...

aadplagiaat
11 mei 2003, 22:48
Op 2003-05-11 12:02, schreef Voidhead:
ik bedoel dit:
-----
ok, ik heb nu de opamp eraf gehaald en een verbinding gelegd tussen pin 3 en 6. (ik neem aan geteld van linker rij: boven naar beneden, rechter rij: boven naar beneden)
nu krijg ik geen signaal door, maar ik krijg wel signaal als ik de draad van de SLEEVE van de input jack af haal (deze zit aan aarde), maar dit gaat gepaard met heel veel brom (logisch want je aarding klopt niet meer dan). maarja dan heb ik dus wel signaal maar de hoge tonen komen helemaal niet goed door en de brom is veel te hoog. er is ook geen overdrive.

ligt het dan toch aan mn bedrading?? want blijkbaar geeft t printje toch signaal door.

ik heb alles nu zitten zoals aad heeft gezegd met deze tekening:
http://members.chello.nl/aad.sieraad/effectschakelaar.jpg

in bypass stand werkt ie wel.
maar bij de input jack bijvoorbeeld, staat alleen welke er aan de tip moet, maar welke er aan de ring en de sleeve moeten staat niet beschreven... welke zijn dat dan?
(ik heb nu: ring: zwarte draad batterij, sleeve: aarde)

en bij de output heb ik zoals het op die tekening staat.
------------

hier is nog geen reactie op??
dit is nu de situatie in ieder geval


Duidelijker tekening wellicht:
http://members.chello.nl/aad.sieraad/effectschakelaar2.jpg

Zoals je het hier beschrijft heb je dus geen signaal op je sleeve. Ik weet niet wat je onder sleeve verstaat. Is dat de TIP?
Het puntje van je jackplug hoort via het chassisdeel en de bypass schakelaar naar de ingang van de print te gaan en in de bypass stand moet die rechtstreeks naar de output gaan. Ik begrijp onderhand niet meer wat er mis gaat, anders dan dat je iets niet doet zoals je hier zegt.

Dus nogmaals, de bedrading:
Vanaf de input, ring is massa, de tip gaat naar de schakelaar pin 3 en 4. Pin 1 van de schakelaar zit verbonden met de massa of gnd (maakt niet uit hoe je dat noemt in dit geval). Pin 2 van de schakelaar gaat naar de input van je print. Pin 5 van de schakelaar zit verbonden met de TIP van je outputjack en de ring van je outputjack zit aan massa.
Tenslotte pin 6 van de schakelaar, die zit aan de uitgang van je print. Aangezien er in de schakelaar twee plaatjes zitten die heen en weer schuiven als je hem omzet worden beurtelings 1 en 3 + 4 en 6 met pin 2 en 5 verbonden.
Dus: in de bypass stand staan pin 1 aan pin 2 en pin 4 aan pin 5 verbonden. De signaalgang is dan: De ingang gaat via groen naar pin 3, deze is niet verbonden met 2 en dus loopt hier het signaal a.h.w. dood, maar pin 3 is met pin 4 doorverbonden (met ook een groen draadje) en aangezien pin 4 door de schakelaar met pin 5 is verbonden gaat het signaal via de rode draad naar de uitgangsjack.

In de actieve stand is pin 3 van de schakelaar met pin 2 verbonden. Nu gaat het ingangssignaal vanaf de jackplug naar de input van de print via de blaauwe draad. Omdat tegelijkertijd pin 5 van de schakelaar aan pin 6 zit gaat de uitgang van de print dus via de gele draad naar de rode draad en naar de jackplug.

EdJ
12 mei 2003, 08:25
Als je wilt kan ik hem voor je nakijken.dan zul je hem wel op moeten sturen.

EdJ
12 mei 2003, 22:50
Jammer,het eindigt nu zo raar;ik zou er bijna wat van gaan denken.

Kjiratsiekoedel
15 mei 2003, 13:43
nog progressie gemaakt??

EdJ
15 mei 2003, 14:19
Wilde ik ook net vragen:)

Voidhead
15 mei 2003, 16:27
nope... hij doet t nog steeds niet... ik zal er nog eens naar kijken.. hij maakt nu kortsluiting :sad:

anywayz heel erg bedankt voor jullie hulp! :smile:

Voidhead
16 mei 2003, 16:14
^bump^ :wink: