PDA

View Full Version : barre akkoorden: beginnersfouten



speedof1
2 juni 2010, 12:48
Hallo allen,

nu ik trotse eigenaar ben van een Taylor 110, ben ik flink aan het oefenen.

Alle open akkoorden kan ik nu spelen (na zo'n 3 weken te hebben geoefend), maar nu kom ik een groot probleem tegen: barré akkoorden.

Een aantal problemen:
1. Mijn wijsvinger doet al snel pijn
2. In principe druk ik alle snaren goed in, maar de G-snaar wil maar niet lukken. Heel raar :S Als ik de G-snaar wil laten klinken, moet ik ongelovelijk hard drukken, dat kan nooit goed zijn.
3. Mijn duim aan de achterkant begint ook snel te verzuren, omdat deels de kracht van het drukken daar uit haal.


Tips? :(

terrasbeest
2 juni 2010, 13:04
Waarom denken beginners steeds weer dat je extreme kracht nodig hebt om gitaar te spelen? Een gitaarhals is niet bedoeld om te wurgen. Ik speel een barré zonder m'n duim te gebruiken ( niet echt handig natuurlijk om het ècht zo te doen ), de ' tegenkracht' komt dan doordat je gitaar tegen je lichaam aangedrukt wordt.
Test maar even uit.

( Er zijn al een paar topics geweest over barrés BTW)

Olorin
2 juni 2010, 13:34
Dat is net zoals met alles wat betreft gitaarspel, oefenen oefenen oefenen
Het wordt steeds beter en gaat steeds makkelijker, uiteindelijk lukt het dan wel.


Geduld en oefening is een schone zaak :lp:

TimS
2 juni 2010, 14:51
1 & 3: oefenen, gaat vanzelf beter
2: probeer je wijsvinger eerst helemaal te strekken en dan over de snaren heen te leggen. Het kan dat je je vinger licht gebogen houdt waardoor je de middelste 2 snaren niet goed induwt.

Jedeel
2 juni 2010, 17:49
Het zou ook nog kunnen zijn dat de actie v.d. gitaar nogal zwaar is. M.a.w. dat de snaren hoog boven de hals liggen.
Dan moet je ook wat meer kracht zetten.
(Ook zijn er al veel topics over de actie van de gitaar.)

Daarnaast kan een snaar (b.v. de G-snaar) natuurlijk nét tussen 2 vingerkootjes liggen! In de 'gleuf' zeg maar.

speedof1
2 juni 2010, 18:32
ik heb idd het gevoel dat de g-snaar net tussen twee vingerkootjes in valt. Geen idee wat ik hier aan zou kunnen doen: voor mijn gevoel hou ik mijn wijsvinger al aardig gestrekt en enigszins gekanteld.


Ik blijf nog 2 weekjes oefenen. Misschien gaat het dan beter :)

De actie is overigens niet erg zwaar, wanneer ik dat met andere gitaren vergelijk van vrienden.

jaspie
3 juni 2010, 11:34
pak het indd rustig aan. Kan me ook niet voorstellen dat je alle open grepen soepel kan wisselen in 3 weken..

Probeer voor barre iig ook te variëren met de positie van je wijsvinger. leg hem wat hoger of wat lager (richting lage of hoge E snaar). Kijk ook of andere posities makkelijker spelen ; ipv F barre een A barre op de 5e pos bijvoorbeeld.

terrasbeest
3 juni 2010, 12:03
1-Niet in je gitaarhals knijpen.Ontspannen blijven.
2- Niet te lang na elkaar barrés oefenen, zelfs al je de techniek goed te pakken hebt is dat vermoeiend voor je hand, ook voor gevorderden.
3- Een barré is een akkoord als elk ander waarvan je de vingerzetting moet leren : niet nodig om je krampachtig over te gaan gedragen/bang voor te zijn.
4- de duim zorgt enkel voor de ' tegendruk' van je andere vingers en om je gitaar te stabiliseren samen met je romp. Zorg voor een goede houding waarbij je gitaar goed gestabiliseerd is, als je zit zal het waarschijnlijk makkelijker zijn.

Speel zo spoedig mogelijk nummers ipv steeds oefeningen, als je er klaar voor bent= zeker bent dat je de posities van de akkoorden kent en vlot kan overschakelen.

LesPas89
3 juni 2010, 12:20
Allereerst, denk als het om oefenen gaat niet in weken, maar in maanden! Ik geloof niet dat je alle open akkoorden vlekkeloos kan spelen na drie weken.

Wat betreft barré akkoorden, veel oefenen is heilig. Wat ik wel als tip mee wil geven is dat ik mijn wijsvinger vaak een klein beetje naar links rol (rechtshandige gitaar). Hierdoor heb je minder last van de 'gleuf' tussen je vingerkootjes. Dit vergt wel de nodige gewenning en training, maar het helpt wel.

Fenderfan
3 juni 2010, 12:23
Ik blijf nog 2 weekjes oefenen. Misschien gaat het dan beter :)

De actie is overigens niet erg zwaar, wanneer ik dat met andere gitaren vergelijk van vrienden.

Gooi je je gitaar na die twee weken anders weg ? LOL!

Met Actie heeft het waarschijnlijk niet veel te maken. Maar met je eigen gespannenheid.

Tip: voor het spelen, gedurende de dag etc.. deze vingeroefeningen doen met je akkoordenhand.
Hand strekken en vingers tegen elkaar aan houden. Nu 1 voor 1 je vingers buigen en weer strekken zonder andere vinger mee te laten buigen. hou eventueel meebuigende vingers tegen.
Dan wordt het snel beter en jij ook.

speedof1
5 juni 2010, 12:28
Dank allen voor de fantastische tips tot nu toe. De open akkoorden blijf ik gewoon oefenen tot het idd allemaal wat soepeler loopt. Blijft natuurlijk nog steeds zoeken soms.

Over de barre-akkoorden: ik oefen nu nog vooral zonder mijn andere 3 vingers erbij. Dus gewoon kijken of ik in staat ben alle 6 snaren te laten klinken met mijn wijsvinger.

- dit lukt op de 5e fret en hoger
- op de 4e, 3e en 2e fret lukt het ook, zei het al met wat meer buzzing
- op de 1e fret beginnen de g en d snaar heel erg moeilijk te doen.

Kwestie van oefenen denk ik

pippa
11 juni 2010, 17:02
Hey,

Bij een F-akkoord lukt het me zonder problemen de snaren in te drukken met mijn wijsvinger en helder te laten klinken.
Bij een B-akkoord lukt het me echter niet ze allemaal helder te laten klinken als ik mijn wijsvinger over de 6 snaren leg. Als ik mijn wijsvinger zo leg dat hij net tot over de A-snaar komt, lukt het me wel.
Vormt het een probleem voor de toekomst dat ik bij dit soort barré akkoorden maar met mijn wijsvinger tot de A-snaar kom?

groetjes

terrasbeest
11 juni 2010, 17:47
Hey,

Bij een F-akkoord lukt het me zonder problemen de snaren in te drukken met mijn wijsvinger en helder te laten klinken.
Bij een B-akkoord lukt het me echter niet ze allemaal helder te laten klinken als ik mijn wijsvinger over de 6 snaren leg. Als ik mijn wijsvinger zo leg dat hij net tot over de A-snaar komt, lukt het me wel.
Vormt het een probleem voor de toekomst dat ik bij dit soort barré akkoorden maar met mijn wijsvinger tot de A-snaar kom?

groetjes

Bedoel je een B akkoord met je wijsvinger op de 2de fret-andere noten fret 4?

pippa
11 juni 2010, 17:50
inderdaad die bedoel ik of de Bb variant ervan

terrasbeest
11 juni 2010, 22:07
inderdaad die bedoel ik of de Bb variant ervan

als je je wijsvinger gebruikt om de barré te spelen, en de andere vingers om de drie andere noten te spelen krijg je een heleboel vingers op een kleine ruimte in de 4de fret ( B akkoord). Na wat oefening zal dat ook wel lukken, maar eigenlijk is het handiger om een ' tweede' barré te spelen met je ringvinger of je pink voor die drie noten.Best is alle varianten te kunnen spelen.

En het is niet steeds nodig om ALLE snaren aan te slaan.

pippa
11 juni 2010, 23:24
Dus het is niet nodig mijn wijsvinger over de lage E-snaar te leggen (kwestie van techniek) ook al sla je deze niet aan.

terrasbeest
12 juni 2010, 09:50
Dus het is niet nodig mijn wijsvinger over de lage E-snaar te leggen (kwestie van techniek) ook al sla je deze niet aan.

enkel als je 'm zou aanslaan.waarom zou je??

pippa
12 juni 2010, 11:04
Ok thx. Maar als je zoals jij zegt je pink/ringvinger gebruikt om een tweede barre te vormen, dan zit je hoge E-snaar toch 1 toon te hoog?
Sry voor alle comments maar ben niet zo'n kenner.

LesPas89
12 juni 2010, 11:54
Ok thx. Maar als je zoals jij zegt je pink/ringvinger gebruikt om een tweede barre te vormen, dan zit je hoge E-snaar toch 1 toon te hoog?
Sry voor alle comments maar ben niet zo'n kenner.
Dat is de truc. Je moet met je ringvinger (of pink) in dit geval de D,G en B snaren fretten. Je moet de hoge E dus niet fretten. Je krijgt bij een Bmajeur accoord dus: x24442. Dit is een kwestie van oefenen hoor. Dit gaat je ook niet in een keer lukken. Maar als je het jezelf eenmaal aangeleerd hebt, is het de makkelijkste manier om een major akkoord met een rootnote op de A-snaar te vormen.

Edit: en als het niet gelijk lukt, dit soort akkoorden klinken ook best lekker zonder de hoge E te gebruiken hoor. Volgens mij doet Frusciante van de RHCP niks anders ;)