PDA

View Full Version : Vox AC-15 VR



Snoberizer
2 juni 2010, 09:51
Het is al ff geleden, maar hier ben ik terug met een misschien vrij stomme vraag.

Ik heb net een Vox AC-15 VR besteld (link (http://www.voxamps.com/us/valvereactor/ac15vr/)), maar ik ben vergeten te vragen of ik hier een hoofdtelefoon op kan aansluiten. Ik ben dan gaan opzoeken op internet, en ik zag dat de versterker achteraan een ingang heeft die "External Loudspeaker" heet. Dit is ook een 6.35mm-ingang, maar dat is het probleem niet. Daar heb ik wel een verloopstukje voor, om toch naar een 3.5mm-jack te gaan.

Is het mogelijk om in deze ingang een hoofdtelefoon aan te sluiten, zodat ook de versterker zelf gedempt wordt? Ik hoop van wel, anders moet ik de bestelling annuleren, want die hoofdtelefoon is op mijn appartement echt wel een vereiste...

Alvast bedankt!

Kingfisher
2 juni 2010, 10:10
Nope, tenzij je je versterker wil opblazen, of meer dan waarschijnlijk, de koptelefoon.

RTFM:
WARNING! To ensure that your system works correctly,
you must observe the following points.
a) Only use an external cabinet with a combined
impedance of 8ohms.
b) Don’t connect a speaker whose rated input capacity
is less than 15 watts (for AC15VR) or 30 watts (for
AC30VR). The speaker may be destroyed if you
ignore this caution—not recommended!
c) You must use a speaker cable to connect an external
speaker. Don’t use a shielded cable like the one
you use to connect a guitar to an amp.
d) You must turn off the power before connecting the
cable. Connecting the cable while the power is turned
on may damage your amp.

Dus nog eens: op de external speaker out kan je *geen* koptelefoon op aansluiten. NIET DOEN!

Volgens de handleiding ziet het er niet naar uit dat je een koptelefoon kan gebruiken. Ik ken trouwens geen enkele lampenversterker waar je een koptelefoon kan op aansluiten.

Kim Wilson
2 juni 2010, 10:21
Volgens mij is het geen lampenversterker, maar een nieuwe generatie Valvetronix-achtige. Met een buis in de preamp dus.

Maar er staat nergens dat je er een hoofdtelefoon op kunt aansluiten (niet elke 6,3 jackaansluiting is voor een hoofdtelefoon), dus dat gaat vermoedelijk niet.

cluseau
2 juni 2010, 11:29
Is het mogelijk om in deze ingang een hoofdtelefoon aan te sluiten, zodat ook de versterker zelf gedempt wordt?

In geval van een transistor eindtrap is de demping niet noodzakelijk, toch kun je niet zonder meer een koptelefoon aansluiten op deze uitgang omdat het signaal veel te hard is voor je koptelefoon en je oren. Met een paar weerstandjes is dat probleem wel op te lossen.

In geval van een buizeneindtrap zul je een dummy load moeten hebben waar dan een koptelefoon aansluiting op gemaakt kan worden. Technisch is dat allemaal mogelijk maar vereist enige inspanning en huisvlijt. Het afbestellen van je amp is niet direct noodzakelijk als het helemaal jouw ding is maar een kwestie van afwegen.

Frans.

tommus42
2 juni 2010, 12:37
Volgens mij is het geen lampenversterker, maar een nieuwe generatie Valvetronix-achtige. Met een buis in de preamp dus.

Even off-topic, volgens mij staat VR voor valve reactor, dit is een preamp buisje dat aan een trafootje is gekoppeld. Daarna komt er een solidstate eindtrap. Toen ik erover las vond ik het een ingenieus idee, maar heb 'm nooit getest.
En tja, koptelefoonuitgangen worden vaak wegbezuinigd helaas. De Engl 530 voorversterker heeft er wel eentje, na de effectloop, maar ja, om lekker te kunnen spelen heb je dan ook nog een stereoprocessor nodig, wordt het wel duur.

OJee
2 juni 2010, 13:10
Ik ken trouwens geen enkele lampenversterker waar je een koptelefoon kan op aansluiten.

Peavey Valveking Royal 8: buizenamp(je) met koptelefoonaansluiting.

Ojee

Snoberizer
2 juni 2010, 20:01
Geen probleem, ik heb gebeld met de gitaarwinkel en je kan het idd niet... Ik heb de bestelling gewijzigd naar een Marshall Class 5, die kan dat wel ^^

Toch bedankt voor de info!

Kim Wilson
2 juni 2010, 22:30
Klinkt die net zo goed dan?

Snoberizer
2 juni 2010, 23:42
Klinkt die net zo goed dan?

Iets minder idd, maar die koptelefoon is echt wel vereist. Zoals ik zei kan ik op mijn appartement echt niet zonder... Maar je moet rekenen dat het voor mij echt enkel als slaapkamer-amp gebruikt wordt, dus daarvoor is het ruim voldoende.

guus-25
10 oktober 2010, 14:24
Sorry... het is een beetje een off topic maar als je nou op die speaker uitgang een box ofzo aansluit waar wel een koptelefoon uitgang op zit, zou het dan wel mogelijk zijn?

Maleco
11 oktober 2010, 11:06
In geval van een transistor eindtrap is de demping niet noodzakelijk, toch kun je niet zonder meer een koptelefoon aansluiten op deze uitgang omdat het signaal veel te hard is voor je koptelefoon en je oren. Met een paar weerstandjes is dat probleem wel op te lossen.

In geval van een buizeneindtrap zul je een dummy load moeten hebben waar dan een koptelefoon aansluiting op gemaakt kan worden. Technisch is dat allemaal mogelijk maar vereist enige inspanning en huisvlijt.

Zoals Cluseau al zei..