PDA

View Full Version : Basgitaar of Elektrische gitaar



Dae
2 juni 2010, 07:51
Hallo iedereen!
Allereerst even voorstellen ik ben David, bijna 16 en speel nu een half jaartje akoestische, heb het mezelf aangeleerd maar ik heb daarvoor 4 jaar piano met les gespeeld.

Sinds een tijdje zing ik ook in bands, en speel dan ook af en toe wat op een keyboard. Maar nu heb ik zelf een band opgericht en die bestaat nu uit een drummer, 3 zangers ( achtergrondzang ), 2 gitaristen en mij. Ik heb nu dus een akoestische gitaar(western) met de mogelijkheid om te versterken. Nu heb ik op youtube etc. gezien dat een akoestische gitaar heel goed kan klinken in rockbands. Maar we missen eigenlijk een basgitaar...

Na deze tijd akoestisch spelen ben ik eigenlijk klaar om nu ook elektrisch te gaan spelen, maar eigenlijk wil ik ook een basgitaar, want bij mij op school is er echt een te kort aan basgitaristen, dus dan kan ik vaker in bands spelen, en daar draait het mij nu vooral om, want dat vind ik gewoon f*cking vet :P
Een elektrische gitaar lijkt me ook heel vet, maar als ik in m'n eentje speel dan vind ik akoestisch ook heel mooi, en er zijn al genoeg elektrsiche gitaristen beschikbaar..

Nu heb ik dus gekozen voor basgitaar, ik heb al een versterker, maar nog geen bas :P Dus ik zoek een beetje op de website van een lokale winkel, en op marktplaats, en dan kom ik verschillende dingen tegen:
- Precision bass of blues bass, ik heb op youtube gekeken naar verschillende soorten bassen, en ik vind het verschil ik geluid niet zo heel groot, dus dit maakt me niet echt uit.
- Starters bass, dit snap ik niet, ik weet niet of ik een starter ben na al een hele tijd gitaar te spelen, ben ik door zo'n basgitaar te kopen gelimiteerd? Denk je dat als we een optreden hebben mensen zullen denken van oh hij heeft maar een startersbass? Of maakt het geen ruk uit?

Ik zag op markplaats een SX4 4 snarige jazz bass voor 100 euro. IK vond hem ook best mooi, wat raden jullie me aan?

Haha het is best een 'walloftext' geworden, maar hopelijk kan je je weg erin vinden !

Bedankt,
David

M Kactus
2 juni 2010, 14:58
Je ziet het wel vaker dat elektrische gitaristen overstappen op bas omdat er wel erg veel meer gitaristen dan bassisten zijn :)

Maar eerst en vooral zul je toch moeten meegeven wat het muziekgenre is waar je voorkeur naar uitgaat. Misschien een paar bands die je zou willen volgen ? Er zijn namelijk bijzonder veel soorten bassen, maar de meesten hebben redelijk specifieke toepassingen. Dat wil niet zeggen dat sommige bassen bepaalde muziekgenres volledig uitsluiten, zo strikt is het niet. Maar er zijn wel gangbare keuzes, als je begrijpt wat ik bedoel.

Bij Fender heb je een P-bass en een J-bass. Dat staat voor Precision en Jazz. De Precision is een bas met humbucker en de J-bass heeft twee aparte singlecoils. Dat is zo'n beetje gelijklopend aan een gitaar. Beide kom je tegen in een hele hoop genres, maar hebben wel een eigen klankkleur. En daarmee heb je wel 70 procent van de hele markt gehad.
Bij Gibson heb je ook een paar bekende bassen, maar de bekendste is wel de SG-bas. Een diepe en zwaar "boomende" bas.
Dan heb je ook nog de Ibanezzen die zo'n beetje voor elk doeleind een bas hebben, maar waar ik jammer genoeg niet zo in thuis ben. Wel uitstekende prijs/kwaliteit.

En een "startersbas" is natuurlijk geen merk, en kan dus op van alles slaan. Als het gaat om zo'n starterspakket, is het vaak beter om dat links te laten liggen. Daar ben je inderdaad vlug op uitgekeken. Maar bijvoorbeeld Squier en Ibanez hebben echter wel mooie instapbasjes waar je nog lang plezier van zult hebben.

Dae
2 juni 2010, 15:35
Bedankt voor je reactie (Y) :)

Muziekgenre, rock / rock 'n roll. Bands die ik zou willen volgen zijn the beatles, chuck berry, elvis presley e.d.

Ik snap dat een startersbass geen merk is, ik denk dat ze bedoelen een instapbass. Maar ik denk niet dat ik dit nodig heb, aangezien ik al gitaar ervaring heb, dus maakt het heel veel verschil als ik een instapbass koop of een normale voor een normaal rock 'n roll bandje?

Een aantal marktplaats advertenties zijn deze:
Deze (http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-bas/328757571-jb-302-e-bass-sunburst-nu-slechts-129.html?return=eJwtjE0OgyAQhe9ioksQ7QpDGr3JVGgggk wYTJs2vXvHtKv3vZ880Eq%2Fg%2B4n0uoy6IYclNVPvlbUUm4Z 3S4SlK1iBKgk9ih%2FE4Eer89oVGfJ1NyOs2rHxQYG1lhZXwEZ 6W7p3%2BKZ9gyJi3k%2FkithZbs92N6AeLdkOi%2BGDvEwfTN9 vnWaMrc%3D&fta=eNot0VluwjAQBuC7%2BIFn747H4gq9AhpvNGooEQ4QFXH3 euHt0z%2FOeDxBMPAqMAG535bTA5dCXAGtgezLkR1iOW5XYC7O 4JYN%2FubVlRxLTdYNqLus8Hu%2FpNsc3M8TPJbirmUGfljX%2 B5G2ThLIiudE3Fy%2FKSCAzLFfITgHwmSKhma%2BM2Enw6TYGT WUK4w7kyH4lH0tBeZ9DnvQkgXbKjkKk6cOFj2r8BilSi0JyYjQ gUKoDh2VHtBqJEol7BBZmwafzCQ7fM7sg%2Bg7ME8jwZTGGett v8Jrn%2BvIMvGoPyXJjO1g3A7QYNUApgbF6hT9MGLG1tkqLXxv iNaIPipOMQ0Ylf0AHw9EKcIATdK2VbK61e26YiynJf2et%2B%2 B2bV0LFsgF91P7AXXnEYSqYV07Pon7%2BvBBHAKF1%2Fv9D2NK oCk%3D&fta_ind=2&df=1)
En dees: Bij deze staat dat het een 'ideale startersbas' is, maar is dit dus zo slecht dat het niet in een rock n roll bandje kan of maakt dit echt niet uit.? (http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-bas/351728649-sx-4-snarige-bas-jazz-bass.html?return=eJw1jN0KwjAMRt9lsF5u7YaoHUXcI3jpX V0rK%2FtpaDIUxXc3w5mrc758idVKv4OWDWp1rHSG3qaub3oi0 GU5RPBzMdk0EIzWEhbzWP4qBfRweo5GCYeGYl6fVV63sDBIBhc YdpJnTWFLR2J4BdYW7w7%2FR7Stp7U3L5NPoWMdHqw3i9xrI6w PKwGwGCnAVAITGXACIlIXnTdKHfbXS9Z8vlAyQQ8%3D&df=1&fta=eNotkc2SnDAMhN%2FFB87%2BEdiSi1fIIcdcpgy2N1SYxT Vmdqeyte8eiQqnz23RappEnr46BVLPx377SHtXsZPRLLz22Qy5 z%2BdBJrYn6Zg3GjU%2FsTU%2B7Sf93VrsNXcZOFm6N3p%2F3s tjW%2BOfT1pS7%2FFoG9mhteeshzbboT%2FOueWhHf1cj1xmY4 L%2F9VOWAqmW3oqK%2FAIfHaktX2nsxGkM5NEgwsvACqa4hQHB j2sRCD4UzVBKqCiKtlDgmhmd9StDBfRjEpgqaGTIxRUUZXUhA8 %2B4GtIyTqxAQLCVIaxpzZezRchiWB37OLlCZ1CgVGvKKIbV6n Ltsmg9XJBgMQIJ3BW1hrJoL8FwciFdEMCL8%2BJwwvDyiC7nIH EsjibI1yylZllVEdzkr1%2FE%2FZxHS7nf9vL%2Bdv6W3jRfIK l7et2kSm4v86BUSCp9qvjjP36omEjT1%2Ff3P3uilsM%3D&fta_ind=9&fs=1)

Dus, voor welke zouden jullie gaan als jullie in mijn schoenen stonden?

Wabbie
2 juni 2010, 15:53
voor rock/ rock 'n roll moet je wel weg komen met een P of een J. Ik zou eens gaan kijken naar de wat duurdere Squiers, daar zit wel goed spul tussen. Misschien als je echt wilt investeren kun je kijken naar een mexicaanse fender.

Ik zou ver blijven van die prul dingen die je op marktplaats hebt gevonden. Dat ziet er uit als multiplex chinees spul namelijk.

Trouwens, wat voor versterker heb je? Vergis je niet in het feit dat je als je in een band wilt gaan bassen toch al snel meer vermogen nodig gaat hebben dan je denkt.

Dae
2 juni 2010, 18:16
Oke, dat was alles wat ik wilde weten ! Bedankt!

P.S voorlopig oefenen we in een speciale oefenruimte waar al versterkers staan, en die zijn heel dik (H) :P

Is dit misschien wat?
Dit zou heel mooi zijn want ik woon in Amstelveen :P (http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-bas/349038492-squier-precision-bass-by-fender.html?return=eJwtjM0OgjAQhN%2FFBI7QQvwraQw8g kdvldbQUOjaXaLR%2BO4u0dN8szOzRkn19ko0qOTuqDboTOqHZ iACVZZjBDcXk0kjQTCGsJhD%2BasUMMDpGbTMLWqKWd3KrO6sZ 2ANxPrywIg3i%2F8U1qtgmDho52VyyfdsxwdbvC%2FepazaVuJ qkCddxPVblQMsWuQQkfponZbysL%2BcN83nC1u1O4g%3D&df=1&fta=eNpNkMtugzAQRf%2FFUlnb5mEzFr%2FQRZfdID9TqxBcxi SoUf69BmXR3dHV6N6j0SDggSCBbOs03vSERCH0DMg%2BDaxyOO QFmHIR1JThNyaFwWFJUgaq5gTXbfZrtOr7DvizRb%2B%2BcWo0 olowAq9S2gZapQWzXZwfGJPi8%2BOYaIAkffFExVKGUAOJ7txm vAXCasuMCXZnDXOib02BIDU1bQHXaqdpAd%2F4UPMC1nnRH8fG d86cwG2QvoAITS1kgc5KeiYdlbrt%2FzczGWpbCl%2Bjp0URyk vSDsfJXy%2F56xDlx2uAzHofD%2Fei6055DkTfiXp%2F4Y0oDR Qez%2BcfdE5r6g%3D%3D&fta_ind=6&fs=1)

En is dit (http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Basses/4-strings/Ibanez-JTKB-200-BS-Brown-Sunburst/art-BAS0003128-000) misschien wat?

Of toch maar voor een normale squier precision bass?

Wabbie
2 juni 2010, 22:03
Die squier zou ik gewoon gaan uitproberen als ik jou was. Als je al 4 jaar gitaar speelt kun je wel een redelijk oordeel vellen over de kwaliteit lijkt me. Zal wel niet top of the line zijn maar zo op het oog ziet het er uit als een degelijke bas om te beginnen. Plus dat extra J element maakt hem net even wat veelzijdiger.

Mijn allereerste bas was ook een goedkope P met een J element erbij, heb ik toch vele jaartjes lol van gehad!

Dae
2 juni 2010, 23:11
Dus je raad me die Ibanez niet aan?

Wabbie
3 juni 2010, 09:30
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een goedkoper ibanez bas in mijn handen gehad dus daar kan ik geen oordeel over vellen. Je zou kunnen kijken of je hem ergens kan uittesten.
Wat ik niks vind, kan jij juist weer geweldig vinden.

jannest
3 juni 2010, 13:00
heb net een samick crosair gescored voor 170 eu (niet de shortscale)

bevalt me prima
zou ik zeker ff uitchecken