PDA

View Full Version : van actieve monitors naar power amp+cab?



SloeGin
2 juni 2010, 06:37
Ik gebruik mijn 11R samen met 2 Alesis MK2 actieve monitors. Maar deze zijn nogal bass heavy en zelfs met de bass weg te draaien en te spelen met de equalizer van 11R klinkt de 11R nog altijd te bassy en niet zo goed dan anderen die ik hoor op youtube bv.
Nu vroeg ik me af of bv. een power amp + cab gebruiken een oplossing zou kunnen zijn?
Moet ik misschien eens kijken naar Atomic cabinets? Wat denken jullie hiervan?

Alvast bedankt!!

Arvoitus
2 juni 2010, 14:21
Misschien is zo'n stereo equalizer een goedkopere oplossing:
http://www.thomann.de/nl/dbx_215_graphiceq.htm

skanky
2 juni 2010, 14:47
Er zit een Graphic EQ in de 11R, heb je die al gebruikt?
Probeer dan 1 voor 1 de frequenties te boosten. Je hoort dan vanzelf waar de resonanties zitten.

Magic Bean
2 juni 2010, 15:48
Die Alesis hebben de baspoorten aan de achterkant zitten toch? Probeer ze eens verder van de muur af te zetten en een klein stukje foam (of een kleine sok oid) in de baspoort te stoppen. Dit zal de frequentiepiek die je krijgt verminderen.
Probeer dit eerst voor dat je allerlei andere gear gaat aansluiten, omdat die alleen je signaal zullen beïnvloeden.

Kijk ook eens naar de theoriën omtrent de plaatsing van monitoren. soundonsound.com kan een goede plek zijn om te kijken.

succes!

SloeGin
2 juni 2010, 18:05
Er zit een Graphic EQ in de 11R, heb je die al gebruikt?
Probeer dan 1 voor 1 de frequenties te boosten. Je hoort dan vanzelf waar de resonanties zitten.

Ja de graphic EQ heb ik zeker en vast al gebruikt ;) Maar levert niet voldoende resultaat.

Ik vraag me af of ik beter af zou zijn met de Atomic Reactor FR.
http://www.g66.eu/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage_atomic&product_id=92&category_id=1&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=91

Maar dit is natuurlijk wel prijzig.

peter_heijnen
2 juni 2010, 18:12
Als ik je verhaal zo lees hou je van heeeel weinig laag, of er gaat iets fout waardoor je een hoop laag hebt dat je niet hoort te hebben. Ik zou voor je iets nieuws koopt nog eens alles heel erg nauwkeurig nalopen.

crywolf
2 juni 2010, 19:19
Ik denk dat alle andere opties je nog meer bass zal geven. Je huidige monitors hebben woofers van 6,5 inch. De baspoorten geven nog wat extra. Toch zal die woofer niet zoveel bass geven als een 10 inch of 12 inch woofer. Hoe groter de speaker hoe meer luchtverplaatsing en hoe lager de frequentie. Zet je monitor op de gornd en je heb 3dB extra laag, tegen de muur nog een keer 3db, in een hoe nog ee extra 3db.
Ik denk dat een atomic reactor meer bas geeft dan wat je nu hebt.
Zouden je huidige monitor niet een gebrek hebben aan hoog en mid?
Zelf speel ik mijn eleven over een actieve PA speaker. Dit geeft een mooi breed geluid, maar geeft wel de puch van een gitaarversteker. Over studiomonitors miste ik dit wel.
Neem je eleven een keer mee naar een winkel en prik in een paar actieve PA's
De stnadaard programma's van de Eleven rack hebben niet een heel bassig karakter.
Houd dan wel rekening met de regel van op de grond. Zet de dezelfde speaker op een kastje (die niet de trillingen goed overbrengt naar de vloer) geeft dat een andere respons (geluidservaring).
Geeft dat teveel bass, kijk dan naar studiomonitors met een woofer van 5 inch.

SloeGin
2 juni 2010, 20:23
Ik denk dat alle andere opties je nog meer bass zal geven. Je huidige monitors hebben woofers van 6,5 inch. De baspoorten geven nog wat extra. Toch zal die woofer niet zoveel bass geven als een 10 inch of 12 inch woofer. Hoe groter de speaker hoe meer luchtverplaatsing en hoe lager de frequentie. Zet je monitor op de gornd en je heb 3dB extra laag, tegen de muur nog een keer 3db, in een hoe nog ee extra 3db.
Ik denk dat een atomic reactor meer bas geeft dan wat je nu hebt.
Zouden je huidige monitor niet een gebrek hebben aan hoog en mid?
Zelf speel ik mijn eleven over een actieve PA speaker. Dit geeft een mooi breed geluid, maar geeft wel de puch van een gitaarversteker. Over studiomonitors miste ik dit wel.
Neem je eleven een keer mee naar een winkel en prik in een paar actieve PA's
De stnadaard programma's van de Eleven rack hebben niet een heel bassig karakter.
Houd dan wel rekening met de regel van op de grond. Zet de dezelfde speaker op een kastje (die niet de trillingen goed overbrengt naar de vloer) geeft dat een andere respons (geluidservaring).
Geeft dat teveel bass, kijk dan naar studiomonitors met een woofer van 5 inch.

http://img57.imageshack.us/img57/3245/11rq.png

Dit is een foto van men 11R met men monitors.
Ze staan van de grond en het kastje is aan de achterkant ook open.

De QSC K10 wordt wel eens aangeraden voor de 11 rack dus dat is misschien wel een goede optie?

kokeleko
3 juni 2010, 08:03
Zet die monitors eens los op de grond met een stukje isolatie schuim er tussen, scheelt ook een hoop laag.

peter_heijnen
3 juni 2010, 10:15
Tja, zo dat wil wel met extra laag, die monitors zijn dus ontworpen om op oorhoogte te gebruiken..., en minimaal een metertje uitelkaar is wellicht ook een optie? ;)

Magic Bean
3 juni 2010, 10:16
Ondanks dat de achterkant open is, zorgt het kastje toch voor een extra hoeveelheid trilling. Hoge frequenties laten hout niet goed resoneren, lage wel --> teveel bas. Haal ze eens eruit en zet ze idd op een stukje foam.

SloeGin
6 juni 2010, 17:53
Ondanks dat de achterkant open is, zorgt het kastje toch voor een extra hoeveelheid trilling. Hoge frequenties laten hout niet goed resoneren, lage wel --> teveel bas. Haal ze eens eruit en zet ze idd op een stukje foam.
Wat een verschil met die speakers op oorhoogte en een meter van elkaar!! Hoe dom van me :D :D