PDA

View Full Version : Zelfbouwspeaker



Casseman
27 april 2003, 10:25
Hallo.

Ik heb ff 2 vragen.

1.Ik heb 2 oude speakers van een oude stereo installatie.
In allebei zitten een Woofer een subwoofer en een tweeter.
Nou is mijn vraag: Kan ik hiervan EEN gitaarspeaker van maken zonder dat ik m`n gitaarversterker of die speaker opblaas?

2.Ik heb al geprobeert om hem op m`n gitaarversterker aan te sluiten dus ik steek hem in de external speaker aansluiting en hij deed het!
Maar als ik de speaker aansluit dan doet de speaker van m`n gitaarversterker zelf het niet meer, maar als ik de externalspeaker weer uittrek dan doet de gitaarversterkerspeaker het wel weer
Is dat normaal???

Greetz Casseman

wietse
27 april 2003, 10:36
het kan wel of het mooi klinkt is iets anders.
de eigen schappen van een gitaar speaker zijn anders dan die van een normale speaker,
zit minder bas in.
je moet alleen opletten dat de weerstand van de speaker gelijk is aan die van je versterker(staat vaak wel bij de ext speaker plug)
als dit niet gelijk is niet doen!!
kan je de versterker mee beschadigen.
en dat als je een ext speker aansluit de speaker van de versterker uit gaat dat is normaal doet mijn fender ook.

Casseman
27 april 2003, 10:40
Tanx, maar wat bedoel je met weerstand???
Is dat de hoeveelheid ohms ofzo?
Er staat achter op de Woofer 8ohm
en er staat bij m`n externalspeakeraansluiting ook 8 ohm dus dat is goed?

wietse
27 april 2003, 11:12
dat klopt helemaal ohm is weerstand.
dus als dat gelijk is kan je het proberen.

Casseman
27 april 2003, 11:40
okey tanx

piezo
27 april 2003, 11:47
Van belang is of je een transistor(eind)versterker of een echte buizen versterker gebruikt.
Een transistor eindversterker heeft een hoge dempingsfactor, dwz dat hij in staat is een luidspreker goed onder controle te houden, zodat deze niet blijft "doorveren". Vergelijk dat met de schokbrekers van een auto die ook dienen om het blijven op en neer veren van een auto tegen te gaan.
Een buizenversterker heeft een lage demping, wat zorgt voor een "oneerlijker" maar wel mooier (opener) geluid.
Een gitaarluidspreker is gemaakt om flinke conusuitslagen te maken, een hifi luidspreker niet. Dus als je een hifi luidspreker wat te hard met een buizenversterker aanstuurt gaat de luidspreker klapperen (grote conusuitslag en doortrillen) Na een tijdje is ie dus kapot.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: piezo op 2003-04-27 11:48 ]</font>

Casseman
27 april 2003, 15:12
Dus als je een hifi luidspreker wat te hard met een buizenversterker aanstuurt gaat de luidspreker klapperen (grote conusuitslag en doortrillen) Na een tijdje is ie dus kapot.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: piezo op 2003-04-27 11:48 ]</font>


Met een transistorversterker niet???
Want ik heb een transistorversterker.

piezo
27 april 2003, 18:32
Met een transistorversterker loop je inderdaad minder risico. Natuurlijk moet je daar ook mee oppassen, omdat hifi muziek altijd door een compressor gegaan is en dus minder harde geluidspieken heeft.

nicoverduin
27 april 2003, 19:19
Over het algemeen zijn HiFi speakers niet geschikt voor instrumenten signalen die een harde sinus eruit gooien. Snaarinstrumenten geven een vrij zuivere sinus eruit. Het zelfde geldt voor de oude toonwiel (Hammond) orgels. De speakers krijgen letterlijk op hun donden en houden het kort uit. Je zal niet de eerste zijn die een paar hifi speakers (ook ik moest er vroeger een keer aan geloven) naar de filistijnen helpt door een Gitaar aan te sluiten. Het papier is ook een stuk zachter. De conus van een gitaar speaker is veel veel stugger.

Nico

Slowhand41
27 april 2003, 21:54
En niet te vergeten het draad van de spreekspoel welke bij de instrumentenluidspreker dikker is dan bij HiFi speakers.

nicoverduin
27 april 2003, 22:11
Hoi, wist ik. Toch weer wat geleerd.
Nico

Casseman
5 mei 2003, 08:59
M`n gitaarversterker zelf gaat ook veel harder dan als ik de speaker erop aansluit, dus laat ik het maar zitten.

bedankt voor de reacties in elk geval