PDA

View Full Version : wiring vraagje voor de kenners



gengar
1 juni 2010, 17:37
Hoi, ik krijg een gitaar binnen (Ibanez zs-mh) die volgens de klant 3 potmeters heeft en een 3-way toggle switch.
Ik geloof 2 volume en 1 toon voor de pots. Er moet een nieuwe toggle switch in en de toggle heeft de functies neck/ single coil/ brug. Vrij apart dus, ik kan er geen schema voor vinden, alleen in combinatie met 1 push-pull pot voor de tone en die zou er geen op zitten.
Heeft iemand van jullie een idee? Krijg de gitaar einde van de week pas binnen, info is aan de hand van wat ik van hem vernomen heb.

gr Mario

snaarplukker
2 juni 2010, 00:13
Laten we eerst kijken wat voor switch er in zit. Ibanez kennende zit er een 5-way switch in de gitaren met 2 humbuckers.

gengar
2 juni 2010, 00:14
nee er zit een 3 way switch in.

snaarplukker
2 juni 2010, 00:22
Ohh, maar met een Gibson style toggleswitch kan je geen neck/singlecoil/brug configuratie hebben.

gengar
2 juni 2010, 00:27
Ik kan inderdaad ook geen schakeling hiervan vinden. Maar ik had de eigenaar straks aan de lijn, ik heb al meer gitaren van hem gehad en hij is gitaarleraar van het conservatorium dus hij weet wel enigzins wat hij zegt dus ik ga er ook even van uit dat hij gelijk heeft over de switches en knoppen die op deze gitaar zitten.

De gitaar heeft 2 maanden bij een zaak gelegen en deze heeft die toggle switch niet kunnen bemachtigen en daarom de gitaar niet kunnen maken. Ik snap hier niks van want volgens mij heb je geen magic toggles die dit doen. Dus ik hoor wat je zegt.....

zx81
2 juni 2010, 07:30
In de tussenstand moet de gitaar dus een singlecoil-achtig geluid geven. Of een out-of-phase sound, misschien? In dat geval zou de polariteit van 1 van de humbuckers omgedraaid kunnen zijn, waarmee je inderdaad een dunner en helderder geluid krijgt.
Of: de magneet van 1 van de humbuckers kan geflipt zijn, voor het typische Peter Green geluid.

gengar
2 juni 2010, 08:49
single coil volgens hem. . ik ga even wachten tot vrijdag dan krijg ik hem binnen en dan ga ik het jullie uit eerste hand laten weten.
Bedankt tot dusver al vast, kom er over 2 dagen op terug.

D3nnis
2 juni 2010, 12:17
Er moet een nieuwe toggle switch in en de toggle heeft de functies neck/ single coil/ brug.

Is het met de 3-way switch misschien neck / beide humbuckers, single coil geschakeld / brughumbucker?

Dus zeg maar een 4-polige 3-standen schakelaar.

Yoshida
2 juni 2010, 12:34
Verhaal doet me denken aan een Telecaster switch, misschien met coil tapping (single coil emulatie). Ben erg benieuwd naar de fotos.

gengar
2 juni 2010, 21:50
Dennis, inderdaad wat jij zegt, middenstand beide elementen single coil. Weet jij dan waar het probleem zit? Gewoon kwestie van 4 polige 3 standenschakelaar bestellen? En heb je daar dan een wiring diagram van?

grz Mario

D3nnis
3 juni 2010, 09:15
Ik heb er thuis wel een schema van, zal ook meteen even opzoeken welke schakelaar het exact moet zijn; ik heb hetzelfde principe namelijk zitten in mijn eerste zelfbouw. Ik zoek het vanavond even op!

gengar
3 juni 2010, 19:01
Ok te gek! thx

D3nnis
4 juni 2010, 00:41
Ik heb er niet echt een schema van, dus zojuist even iets in Paint gebrast, ik hoop dat het leesbaar is!

http://i917.photobucket.com/albums/ad20/MrBundy_2009/schema.jpg

Sommige dingen wilde ik nog verduidelijken met tekst, maar mijn tekst-knop doet het niet meer in Paint?

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

gengar
4 juni 2010, 10:48
Ja super, hier kom ik denk ik wel uit. Moet ik dus alleen de juiste toggle switch bestellen en dan is het probleem opgelost lijkt me zo.
Bedankt Dennis!

snaarplukker
4 juni 2010, 16:19
Ja super, hier kom ik denk ik wel uit. Moet ik dus alleen de juiste toggle switch bestellen en dan is het probleem opgelost lijkt me zo.
Bedankt Dennis!
Als je een Fender-style switch er in moet zetten kan je beter de 5 way nemen. Heb je meer mogelijkheden in de configuratie.

D3nnis
5 juni 2010, 08:58
Misschien een nutteloze toevoeging, maar een 4-polige 3-standenschakelaar, is bijvoorbeeld de Allparts EP4362-000.

gengar
5 juni 2010, 10:01
zeer nuttig! thx