PDA

View Full Version : Marshall: uitstervend merk?



iWishmaster
1 juni 2010, 17:34
Ik kwam vanmiddag bij Guitarking om even te kijken of ze nog wat leuks hadden staan en raakte aan de praat met Daan (verkoper...) over Marshall en de nieuwe amps die dit jaar uitkomen. Ik vond het wel een interessant onderwerp om hier neer te zetten:

Marshall heeft legendarische versterkers gemaakt, van de eerste bassman klonen en verdere Plexi's, tot de JMP's, JCM800's en Silver Jubilee's om een paar dingen te roepen. Daarna is het volgens velen hard achteruit gegaan. De JCM900's waren het net niet, de JCM2000's ook niet en de JVM heeft, hoewel zeer veelzijdig, niet de legendarische status die de JCM800 had. Ook de reïssues en VintageModern vallen in dat straatje.

Wat vinden we hiervan? Maakt Marshall nu nog versterkers die over 20 jaar de legendarische status die de JCM800's nu hebben zullen krijgen? Wat zou Marshall moeten doen om weer in de hogere ranken qua waardering te komen met nieuwe amps? Weer een te gekke single channel, of verder op de weg van de veelzijdigheid, zoals ze nu doen met de nieuwe hybride modelling amp? Denk je dat dit juist de val van Marshall zal worden, of dat ze nog tientallen jaren op hun oude naam door kunnen leven? Moet het zwaar high-gain worden, of toch meer de rock-crunch waar ze beroemd om zijn geworden?

Speculeer en discussiëer er op los zou ik zeggen.

VanMeekeren
1 juni 2010, 17:44
Marshall is voor mij inderdaad: éénkanaals / crunch / power

Als ze zich hier op zouden focussen en de kwaliteit ietwat opkrikken, dan is het echt wel een topmerk.


Van Meekeren

kidrock
1 juni 2010, 17:54
Marshall stervend?? Dacht het niet. Marshall is en blijft een legende. Vergelijkbaar met merken als Fender, Gibson, enz. Toegevend dat de kwaliteit de laatste jaren achteruit is gegaan. Maar dat is nou eenmaal de keerzijde van merken die de massa productie opzoeken en waardoor mensen bij boetiek amp bouwers op zoek gaan wat betreft betrouwbaarheid. Maar als het gaat om klank dan wordt het toverwoord Marshall, Plexi of brown sound meestal gebruikt. Misschien niet helemaal vernieuwend bezig, maar bijv. de Class 5 is een grote hit in de US. Zo goed zelfs dat Marshall de Class 5 lijn verder van plan is om uit te breiden.

J.B.
1 juni 2010, 17:56
Jup, veel bullshit bij Marshall. Geen no-nonsenseversterkers meer. Ik had best hoge verwachtingen van de Class 5: 1 kanaal, 4 knoppen, geen zeik. Viel dat even tegen... De enige spullen die de naam Marshall meer dan waard zijn, zijn de Handwired series. En die kosten stukken van mensen.
Ik heb het gevoel dat met Marshall hetzelfde aan het gebeuren is als met Gibson.

Rock Bottom
1 juni 2010, 17:57
Ik denk ook dat marschall zijn naam te veel te grabbel heeft gegooid met degoedkopere modellen, dit hadden ze in mijn ogen beter park kunnen blijven noemen.

Marschall moet gewoon een cruch rockbeest zijn alaplexi, jmp en jcm 800

De haze vind ik trouwens wl een echt fijne nieuwe amp methet echte marschall geluid.

Schoenmaker blijf bij je leest.

Rinze
1 juni 2010, 17:59
De JCM800 werd ten tijde van zijn eerste productierun ook niet gewaardeerd.

Vroeger was alles beter, bla. Ook toen al. Niets nieuws onder de zon dus.

Ook vroeger heeft Marshall naast de klassiekers behoorlijke draken gemaakt. Het verschil is dat de klassiekers klassiek worden.

Dirk_Hendrik
1 juni 2010, 18:02
Wat is er nieuw aan deze discussie?

Oude LP's en Strat's zijn altijd beter. Oude Fenderversterkers zijn beter. Oude London City versterkers zijn ineens weer goed terwijl je ze 20 jaar terug voor 100 gulden kocht, etc etc. Als je als Jimi wilt klinken moet je een Jen Crybaby hebben... Jimi speelde over nieuwe, niet over een afgetrapt MP exemplaar van 40 jaar oud. blablabla.

Veel nieuw spul is hardstikke OK maar moet opboxen tegen de mythe die rond het oude ding is ontstaan. dat leg je dus bij voorbaat af. Oud is beter. We zijn gitaristen en aardsconservatief.

Daarnaast hebben veel mensen wel een mening (die ze graag spuien) maar geen of zeer beperkt vergelijkmateriaal. Een mening van iemand die 5 jaar geleden eens over apparaat x heeft gespeeld en nu het vergelijk trekt met iets anders kun je eveneens amper serieus nemen.

Rock Bottom
1 juni 2010, 18:07
Wat is er nieuw aan deze discussie?

Oude LP's en Strat's zijn altijd beter. Oude Fenderversterkers zijn beter. Oude London City versterkers zijn ineens weer goed terwijl je ze 20 jaar terug voor 100 gulden kocht, etc etc. Als je als Jimi wilt klinken moet je een Jen Crybaby hebben... Jimi speelde over nieuwe, niet over een afgetrapt MP exemplaar van 40 jaar oud. blablabla.

Veel nieuw spul is hardstikke OK maar moet opboxen tegen de mythe die rond het oude ding is ontstaan. dat leg je dus bij voorbaat af. Oud is beter. We zijn gitaristen en aardsconservatief.

Daarnaast hebben veel mensen wel een mening (die ze graag spuien) maar geen of zeer beperkt vergelijkmateriaal. Een mening van iemand die 5 jaar geleden eens over apparaat x heeft gespeeld en nu het vergelijk trekt met iets anders kun je eveneens amper serieus nemen.

Daar hebben de bovengenoemde meken zelf net zo veel schuldaan met hun reisues en customshop gitaren en amp gebouwd naar de specs van 58 om het maar zo te zeggen.

Thiez
1 juni 2010, 18:17
Ik denk dat de naam marshall altijd zal blijven bestaan. Ik heb veel rondgezocht voor rockversterkers. en verschillende bands die ik vet vind gekeken wat ze speelde. Maar het is bijna een standaard in de rock dat het een marshall is in combi met een les paul.
Ik denk dat de vintage modern een aardige kanshebber is om de jcm800 over te nemen opzich aangezien veel jcm800 rockers nu ook een VM in de collectie hebben.

Maar ik denk wel dat marshall niet meer de klassieker zal worden net als de jcm800 nu is. Er is nu een stuk meer keuze uit merken en versterkers momenteel. Vroeger was het bijna alleen maar marshall of fender en af en toe een verdwaalde mesa (in de hardrock).
Zo zie je tegenwoordig soldano, orange en engl ook erg veel terugkomen bij rockbandjes.

Pepe
1 juni 2010, 18:23
Wat ik, als geen Marshall fan, niet snap is waarom ze goeie amps zoals de Studio 15 en Anniversary vervangen? Fender is wat bijdehanter wat dat betreft.
Aan de andere kant, het is meer een artiesten attitude wat daar heerst, we moeten vooruit, erkenning komt later.. of niet. Maar vernieuwen, dat sowieso.
Er valt wat voor te zeggen. Een Customshop ligt "voll im trend" maar dat doen ze natuurlijk niet, eigenwijze Engelsen.

MjS
1 juni 2010, 18:34
Tja, Marshall heeft gewoon zo'n legendarische status... Mensen die nauwelijks iets van gitaren weten, kennen wel Marshall. Tot op het punt waarop ze denken dat hun MG beter is dan een dure buizenbak van een ander merk. Net zoals dat een Strat synoniem is (zou zijn) met elektrische gitaar. Van mij mogen die gitaristen wel wat minder conservatief zijn. Hoewel Marshall zeker ook wel leuke bakken heeft.

Erik70
1 juni 2010, 20:04
Daar hebben de bovengenoemde meken zelf net zo veel schuldaan met hun reisues en customshop gitaren en amp gebouwd naar de specs van 58 om het maar zo te zeggen.

Ik denk dat het net andersom is gegaan. De fabrikanten spelen juist heel commercieel in op de vraag naar "oude zooi" van veel muzikanten.
Neem bijvoorbeeld een Fender USA standard strat, buts de verf er af, zet er een stempeltje op en hij is ineens Relic/customshop/ net als vroegah... en 2x zo duur. Ik charcheer natuurlijk een beetje, maar eigenlijk is het "onze" eigen schuld.

AART
1 juni 2010, 20:17
Ach, Marshall zal wel blijven bestaan, maar hun rol wordt marginaler dan ie ooit was. Als je tegenwoordig een duchtige highgainer van topkwaliteit zoekt kom je eerder uit bij andere merken dan bij Marshall. En op het gebied van de marshallsound is Marshall niet meer de enige en ook niet de beste qua kwaliteit en sound.

Pepe
1 juni 2010, 20:19
maar eigenlijk is het "onze" eigen schuld.

Een uitspraak van Bill Shultz, Fender CEO, was "Fender is making the dreams our customers provide..."

the sure thing
1 juni 2010, 20:29
... ik vind de VintageModern (mits op volume) toch wel weer het beste sinds de JCM 800 reeks!

Ik denk dat de kinderen tussen de 15 en de 25 jaar allemaal bekend zijn met de nieuwe generatie Marshall versterkers en niet kijken naar de oude modellen. Ik denk ook dat het financieel errugg goed gaat met Marshall momenteel, ondanks de recessie.

iWishmaster
1 juni 2010, 20:33
Laat dit even duidelijk zijn: ik gooi maar even snel wat vooroordelen over marshall de lucht in in mijn openingspost om de discussie te starten ...

Zelf denk ik dat Marshall wel bezig is de plank mis te slaan op het moment. Maar de naam zal nog lang groot blijven en ik denk/hoop lang genoeg om weer hogere kwaliteit producten te gaan maken ...

sjaak1990
1 juni 2010, 20:33
Ach, Marshall zal wel blijven bestaan, maar hun rol wordt marginaler dan ie ooit was. Als je tegenwoordig een duchtige highgainer van topkwaliteit zoekt kom je eerder uit bij andere merken dan bij Marshall. En op het gebied van de marshallsound is Marshall niet meer de enige en ook niet de beste qua kwaliteit en sound.

Precies

Als ze wat hoger in de markt zouden komen zou ik misschien interesse hebben. Zou een leuke simpele 2 kanaals amp leuk vinden maar dan wel een klasse hoger dan de JVM. Denk dat het probleem op het moment gewoon de kwaliteit is, slecht is het niet te noemen maar top ook niet...

Kim Wilson
1 juni 2010, 20:42
Zelfde verhaal als Fender. De oudere Fenders klinken op e.o.a. manier beter dan de nieuwe. Zal ook grotendeels te maken hebben met de productiekosten. Als ze de amps zo laten klinken als de legendarische oudjes, gaan ze zoveel kosten dat we ze niet meer willen hebben, want dan zijn ze weer te duur. De huidige markt laat het waarschijnlijk niet toe. De massa is niet meer bereid om te betalen voor kwaliteit.

En vroeger was natuurlijk alles beter en zo.

E-J
1 juni 2010, 21:42
En het is ook weer die 'mythevorming'. Op de Plexi's, JMP en JCM800 is rockgeschiedenis geschreven dus alles van nu wordt vergeleken met die tijden. Mensen nemen veel verhaaltjes op internet (te snel) aan voor waar. Marshall's zijn podiumversterkers die je gewoon flink open moet draaien. Dan klinken JCM900's, DSL's en TSL's gewoon erg goed. De JVM is ook een populaire versterker bij bekende bands geworden... door de grote hoeveelheid aan kleinere 'boutique' versterkers is de nadruk minder gaan liggen op de grote merken. In een poging hun producten aan de man te brengen gaan al die kleine boutique bouwers informatie rondspuien dat die nieuwe Marshalls troep zijn en zij bouwen precies alles zoals vroeger etcetera. Niet dat dat ik anders zie... de concurrentie is moordend en dan is het een stuk moeilijker om je kop boven het maaiveld uit te steken.

Op youtube staan genoeg videotjes van o.a. een originele Fender Bassman die wordt vergeleken met een Clark en met een Fender reissue, of een 1959 Gibson Les Paul met een 2009 R9 Reissue... verschillen zijn gewoon erg klein. Of dat met de Marshall reissues ook zo is weet ik niet... maar wel dat veel verhalen overtrokken zijn en mede daardoor de prijzen voor oude spullen naar boven schiet ;)

Mitch
1 juni 2010, 21:44
Dat Marshall (waarom zijn er trouwens nog steeds mensen die het Marschall noemen???) niet meer het merk is dat het vroeger was, sja... gek is dat. De markt is anders geworden en dus ook het bedrijf.
Ik hoop wel van harte dat ze met een duidelijke divisie gaan komen a la Fender/Gibson Custom Shop, waar ze terug naar hun roots gaan en ook wat betere kwaliteit onderdelen gebruiken dan in de gemiddelde Marshall. De Handwired reissue serie maakt dat nu namelijk, op de 2061x en 1974x na, niet waar.

Eko
1 juni 2010, 22:01
Marshall zou er , denk ik , goed aan doen hun produkten visueel aantrekkelijker te maken. Nu ziet iedere amp er bijna hetzelfde uit. Dezelfde knopjes van een MG zitten ook op een dure amp. Ik , als niet Marshall gebruiker , vind dit er niet uit zien. Als ik meer dan 1500,- ner tik voor een amp wil ik hebben dat het er ook aan af te zien is.
Bijna ieder combo heeft dezelfde looks. In ieder geval voor mij.
De handwired series zien er , wat dat betreft , beter uit. Ook de Class 5 doet het stukken beter. Maar waarom daar geen andere knoppen op gezet? Als vergelijk : als je in het halfdonker op je Fender amp kijkt met chickenknobs zie je nog hoe die staan.
Waarom geen 30 of 50 watt singlechannel combo met een 2 x 12 inch en een goede reverb i.p.v. een galmveer die nergens naar klinkt.
Een goede zet zou bv de heruitgave kunnen zijn van de amp die SRV gebruikte tijdens z`n vroege periode. Ideeen te over , maar bijna alles gaat over 2 kanaals , 3 kanaals en nog meer kanalen en nog meer highgain.
Een Gibson vraagt eigenlijk om een Marshall , maar waarom kom ik bijna nooit een Marshall amp tegen die hem clean kan laten klinken zoals een Twinreverb? Incl. de tremelo en reverb om in te verzuipen?
Natuurlijk ben ik bevooroordeeld. Ik speel met Marble en Fender eigenlijk altijd met dezelfde soort amps. Een geluid waar ik aan gewend ben en mee overweg kan. Ook past het in mijn stijl van spelen. Maar een goede JMP ( met een goede reverb en tremelo) zou er best bij passen.

HaroldA
1 juni 2010, 22:07
Maar een goede JMP ( met een goede reverb en tremelo) zou er best bij passen.

Ik zou niet weten wat ik met een reverb en/of tremolo zou moeten doen op mijn Marshall. Als ik zoiets nodig zou hebben zou ik wel een Fender kopen.

Marshalls moeten scheuren, het liefst zo hard mogelijk. De oudjes doen dat beter dan de nieuwe.

Als je een oude Marshall met dezelfde specs nu zou moeten maken wordt hij gigantisch duur (€ 2xxx,-) dus da's geen optie, behalve voor de "Marshall Custom Shop", maar die bestaat niet ;)

Pepe
1 juni 2010, 22:14
Het zou niet slecht zijn als ze, behalve zich op de onderkant te storten, ook eens zouden denken aan een eigen Vibroking of Super Sonic.
Ik zag laatst de Dr.Z Monza, de Billy in a box. Mag je raden waar Billy voor staat. Ik dacht gelijk, waarom doet Marshall zoiets niet.

Eko
1 juni 2010, 23:02
Dat bedoel ik er mee. Uiteraard is er een groep kopers die probeert een Marshall scheur zo groot mogelijk te maken. Het zou er bij Marshall om moeten gaan de groep geinteresserden groter te maken.
Bij ome Fender hebben ze van alles en nog wat. Er is een groep kopers die niet naar prijs kijkt ( en die is groter dan je denkt) maar naar kwaliteit. Mijn Marble is een Fenderkloon maar dan voor 2 x zoveel geld. De kwaliteit is echter ook meer dan zo goed.
Waarom heeft Marshall bv niet zo`n cutknop er op zitten zoals bij ToneKing of bij Dr.Z.
Hele grote groepen kopers zoeken niet naar een verschrikkelijke metalscheur maar meer naar een geluid zoals Angus Young. Een 20-30 watt kan dat net zo goed , misschien zelfs beter voor in een kroeg. De meesten spelen niet op podia zoals de HMH, meer op het biljart.
Een piggyback uitvoering is er , naar mijn weten, nooit geweest. Optisch zou dat zeer mooi uit kunnen pakken. Een plexi 20, 30 watt , blauw-grijs uitgevoerd net als de handwired , met een geluid dat staat. Met voldoende bottom-end om een Gretsch uit te laten komen.
Tiltbacklegs!!! misschien kunnen ze bij Marshall eens een Fender kopen om te zien hoe je dat maakt.
Het zou wat kunnen worden.

Pepe
1 juni 2010, 23:12
Ja, er staat iemand ontzettend te slapen daar. Teveel vertrouwen op hun oude imago van Hendrix, Deep Purple en Iron Maiden. Maar de concurentie is allang met Blackmore er vandoor gegaan en de Hendrix en de eighties zijn dood.
Dat ze nooit Gibbons hebben geclaimed, die hele bluesrock scene hebben genegeerd.. daar zit DR.Z nou flink in te roeren. Onbegrijpelijk.

macwilliams
1 juni 2010, 23:17
Maar marshall heeft toch Kerry King & Slash!

bass blom
1 juni 2010, 23:18
ik heb ook al geen marshall meer :dontgeti:

Luke-wannabe
1 juni 2010, 23:19
En Zakk Wylde!

kidrock
1 juni 2010, 23:26
Als je een oude Marshall met dezelfde specs nu zou moeten maken wordt hij gigantisch duur (€ 2xxx,-) dus da's geen optie, behalve voor de "Marshall Custom Shop", maar die bestaat niet ;)

Misschien dat Marshall dat maar es serieus moet gaan overwegen, want ik geloof best dat daar een markt voor is. Ik bedoel als Fender het kan, waarom Marshall niet?

MjS
1 juni 2010, 23:37
Als je het zo bekijkt eigenlijk wel logisch dat een aantal ex Marshall medewerkers voor zichzelf zijn betrokken (Blackstar). Die lijken wat meer in te spelen op wat gitaristen wensen. Ik wil de twee niet op geluid en kwaliteit gaan vergelijken, maar qua specs hebben ze de boel gewoon beter voor mekaar dan Marshall. Blackstar heeft instap spul (HT5), middenklasse spul (HT-venue), hogere klasse (series One) en topklasse (Artisan). Ik mis bij Marshall dergelijke duidelijke onderverdeling. Misschien is het gewoon het marketingaspect wat niet klopt, maar als ik jullie zo hoor lijkt het dat Marshall ook het assortiment niet goed voor mekaar heeft.

Eko
1 juni 2010, 23:48
Je hoeft niet te geloven dat er een markt voor is, kijk maar eens hoeveel andere merken in die top van de markt zitten. We hebben zelfs in NL een handmatige bouwer van die klasse. Bonamassa kan er over mee praten.
Als er mensen bereid zijn om een 2000+ neer te tellen voor zo`n amp , waarom dan niet bij het merk zelf?
Waarom zie ik alleen Marshall i.c.m. grote torens van 4 x 12 inch buikkasten? Heeft iedereen daar behoefte aan in z`n slaapkamer?
Als ik hier de fora volg en jongeren gitaren zie bespreken van 2000+ ( CS Fenders ,PRS enz) dan moet er duidelijk een groep kopers zijn voor dit merk.
Maar dan alsjeblieft niet die goedkope knopkes van 0,15 op een amp van klasse. Gewoon geen digishit , geen loops , geen leds en andere kralen en knikkers , maar gewoon een geluid wat staat.
Als voorbeeld : een bassman piggyback is bijna mooi genoeg als meubelstuk in je kamer. Waarom zie ik dat ook bij Dr. Z ( leverbaar in tal van tolexopties zoals snakeskin , red , wit enz) en niet bij een merk wat het zich kan veroorloven om zoiets exclusief aan te bieden? Waarom geen B.T.O ? ( Built to order...) zoals bij Taylor gitaren.

stikel
1 juni 2010, 23:49
Ik denk ook dat marschall zijn naam te veel te grabbel heeft gegooid met degoedkopere modellen, dit hadden ze in mijn ogen beter park kunnen blijven noemen.

Marschall moet gewoon een cruch rockbeest zijn alaplexi, jmp en jcm 800

De haze vind ik trouwens wl een echt fijne nieuwe amp methet echte marschall geluid.

Schoenmaker blijf bij je leest.

Als je Marshall zo schrijft als jij het doet gaan ze zeker naar de donder:D

Groet Jan

interessander
1 juni 2010, 23:50
Als je het zo bekijkt eigenlijk wel logisch dat een aantal ex Marshall medewerkers voor zichzelf zijn betrokken (Blackstar). Die lijken wat meer in te spelen op wat gitaristen wensen. Ik wil de twee niet op geluid en kwaliteit gaan vergelijken, maar qua specs hebben ze de boel gewoon beter voor mekaar dan Marshall. Blackstar heeft instap spul (HT5), middenklasse spul (HT-venue), hogere klasse (series One) en topklasse (Artisan). Ik mis bij Marshall dergelijke duidelijke onderverdeling. Misschien is het gewoon het marketingaspect wat niet klopt, maar als ik jullie zo hoor lijkt het dat Marshall ook het assortiment niet goed voor mekaar heeft.

Dat zie je ook wel vaker trouwens, ik kan me herinneren dat een paar ex Line-6 medewerkers toen de Damage Control pedalen zijn gaan ontwikkelen. Dat is toch ook weer andere koek dan modeling.

Ook binnen bedrijven zie je vaak de scheiding, Park werd al genoemd, maar ik heb ook het idee dat de Blackheart buizenverstekerkers expres niet het Crate logo hebben gekregen (het staat er wel heel klein op) om juist een andere markt aan te boren voor mensen die anders niet zo gauw een Crate zouden kopen omdat die toch bekender zijn vanwege de oefen- en transistor amps, de Blue Voodoo uitgezonderd.

Ik ben zelf niet zo'n fan van de huidige Marshalls, maar heb aan de andere kant ook mijn JCM 800 2203 verkocht omdat ik er niet de sound uit kon halen die ik wilde. Terwijl dat in de ogen van velen toch een klassieke en gewilde Marshall is, zal toch ook een kwestie van smaak zijn.

HaroldA
1 juni 2010, 23:56
Maar dan alsjeblieft niet die goedkope knopkes van 0,15 op een amp van klasse.

De knoppen van een VintageModern kosten 8,95 Pond per setje. Daar zitten dan ook -net als op een aantal andere recente Marshalls- van die nieuwe soft-touch rubberen knoppen op.

Weer een argument minder! :ok:

Ik voorzie een grote markt voor een Marshall Custom Shop: "Doe mij maar een 2203 met 2e schakelbare master volume en een trafo upgrade, graag! Oja: graag witte tolex!"

Mitch
2 juni 2010, 00:09
Ja, wat ze nu naar buiten brengen met de HW serie is gewoon niet goed genoeg. Die 1959HW wel eens gehoord? Mijn god zeg... Marshall heeft echt een toplijn nodig naast de huidige lijnen die ze nu hebben.

AART
2 juni 2010, 00:18
Ze moeten ook meer in duidelijk geprofileerde series gaan werken in plaats van alle losse modellen die ze nu hanteren. Kijk bijvoorbeeld naar Laney, kwalitatief zeker gelijkwaardig aan Marshall, maar stukken goedkoper en een veel duidelijkere productlijn.

tillens
2 juni 2010, 00:23
Tja Marshall heeft gewoon divers spul voor diverse portemonees, en over het algemeen houdt het ook zijn waarde wel.. zijn we de dsl's, jtm's en jcm's vergeten? hoop bang for the buck hoor, en een bak mojo waar je u tegen zegt.

Daarnaast vertik ik het gewoon om met een amp ergens te staan waarop staat Zwarte Ster. Ransapen!

Dosmanos
2 juni 2010, 00:39
Hmmm, tsja... Inderdaad zijn van de huidige nieuwe lijn eigenlijk alleen de 2061X en 1974X de amps die zich met de top kunnen meten. Daarbij aangetekend dat er in het begin trafo problemen waren, die inmiddels zijn opgelost. Maar deze amps zijn dan ook echt heel goed i.t.t. de andere reïssues zoals 1987x en 1959. Als ze die nou eens in dezelfde kwaliteit bouwden, zou ik vooraan staan... Then again, je kunt overal kiezen uit fantastische clones... Metropoulos etc.

kidrock
2 juni 2010, 01:10
Ik ben zelf niet zo'n fan van de huidige Marshalls

Ik ben wel een fan van de Marshall sound, maar niet van de huidige build.


Ik voorzie een grote markt voor een Marshall Custom Shop: "Doe mij maar een 2203 met 2e schakelbare master volume en een trafo upgrade, graag! Oja: graag witte tolex!"

Yes!! Now your talkin' :cheerup:

big dooley
2 juni 2010, 01:31
marshall is ver van uitstervend... integendeel, ze zijn populairder dan ooit... kijk alleen dit topic al... binnen 1 dag 4 pagina's vol reactie's...

kan mij het schelen, dat mijn JVM 4 kanaals er van binnen meer uit ziet als een mainframe dan een buizenbak... voorlopig veegt ie de vloer aan, met alles wat ik tot nu toe gehoord heb... ook de oudere modellen... de veelzijdigheid is niet van deze wereld... een topproduct... zeker met een beetje tweaken is er heel wat meer uit te halen, dan de gemiddelde gitarist denkt

de DSL is waanzinnig populair... er zijn er meer van verkocht dan welk model ook... heb er ook eentje gehad, heeft me 10 jaar op een buizenprobleem na, nooit in de steek gelaten... tuurlijk zijn er issues geweest, maar ieder merk heeft dat

Mcgryphon
2 juni 2010, 01:44
Marshall is imo niet uitstervend. Ze doen echter niet mee in markten waar ze niet thuishoren; een Rectifier-actige zal je niet vij Marshall moeten zoeken, net zo min als een cleane Fender.
Rockbeesten maken doen ze, en zullen ze blijven doen.

macwilliams
2 juni 2010, 06:31
En Zakk Wylde!

:ok:

------------------------------------------------

Thijssie
2 juni 2010, 08:17
Grappig onderwerp ;-)

Misschien even 20 jaar in de tijd terug gaan en kijken wat de "gitaarspelende wereld" toen van JCM800's vond....

Kim Wilson
2 juni 2010, 09:26
Grappig onderwerp ;-)

Misschien even 20 jaar in de tijd terug gaan en kijken wat de "gitaarspelende wereld" toen van JCM800's vond....
Het is allemaal relatief. Tegenwoordig maken ze zulke bagger dat de JCM800's van toen zelfs goed klinken. :D

Rutger
2 juni 2010, 09:42
marshall is ver van uitstervend... integendeel, ze zijn populairder dan ooit... kijk alleen dit topic al... binnen 1 dag 4 pagina's vol reactie's...

Inderdaad, volgens mij wil gitaarspelend Nederland nog steeds massaal aan de Marshall, net als ze allemaal aan een Fender of Gibson gitaar willen...

Ik denk overigens dat de enige manier om hun spullen goed doch betaalbaar te maken is, net als bijv. Vox de productie in China te plaatsen icm een goede kwaliteitscontrole. Dat is voor velen echter lastig te verkroppen, maar bij de Vox CC lijn is het ook gelukt en door het grote publiek omarmd.

Maar voor bijv. Fender geldt toch ook hetzelfde? De beste van hun moderne versterkers zijn de re-issues van de oude meuk

Rick trodat
2 juni 2010, 09:46
Ik ben van mening dat vele marshalls helemaal niet slecht klinken.

Met een jcm800 kan ik mijn blues niet spelen. ( Rock daarentegen wel)

De 1987x vind ik één van de allerbeste marshalls die ik ooit heb gehoord.

De DSL 100 heeft een behoorlijk clean.

Probleem bij Marshall is de binnenkant. Er zijn hier mensen die er veel meer verstand van hebben, maar alles is heel goedkoop binnen. Vaak kom je er moeilijk bij enz.

http://www.lynx.bc.ca/~jc/TSL122biasPot2-sml.gif
http://www.lynx.bc.ca/~jc/TSL122ratNest-sml.gif

Dit is niet wat je noemt de beste kwaliteit.

interessander
2 juni 2010, 10:06
Marshall is imo niet uitstervend. Ze doen echter niet mee in markten waar ze niet thuishoren; een Rectifier-actige zal je niet vij Marshall moeten zoeken, net zo min als een cleane Fender.
Rockbeesten maken doen ze, en zullen ze blijven doen.

Maar voor de "metal" markt hebben zowel Fender als Marshall wel een zware transistor amp gemaakt, respectievelijk de Metal Head en de Mode four.
Naar mijn weten beide geen groot succes....

Baker
2 juni 2010, 10:12
Marshall, de gitaarwinkels staan er vol mee, op podia kom ik ze ook zeer regelmatig tegen, mijn bandmaat heeft er 1 (welliswaar zwaar gemod) en ik heb er 1 en ik zou niet weten waarom dat over een paar jaar anders zal zijn.

Voordat ik mijn JVM kocht heb ik jaren op een Koch gespeeld. Toch miste ik iets... de befaamde marshall brul. Vervolgens heb ik van alles geprobeerd om die brul te vinden, Fender tot Mesa tot ENGL. Maar ik kwam uit bij.... heel verassend :ok: een Marshall.

De JVM sluit op dit moment gewoon het beste aan bij mijn wensen.

Anderen zullen op die manier op een andere amp uitkomen, maar ik zou niet weten waarom Marshall een uitstervend ras zou zijn.

iWishmaster
2 juni 2010, 10:14
Dit is niet wat je noemt de beste kwaliteit.
Het is maar hoe je het bekijkt: voor een DVD-speler zou dit prima kwaliteit zijn. 'Probleem' is dat van versterkers ook verwacht wordt dat het ding duurzaam is en het feit dat er buizen inzitten maakt het nogmaals extra fragiel. Daarnaast beïnvloed de kwaliteit van de componenten het geluid: iets waar marshall stevig op bezuinigd helaas ...

Heb je ooit een mesa van binnen gezien? Die zien er welliswaar iets beter uit, maar ik vind het ook geen hoogstandje en voor een reperateur zeer, zeer complex om aan te werken.

Kim Wilson
2 juni 2010, 10:15
Ik heb de JVM ook getest en vond hem nogal dichtsmeren. Maar dat is smaakgebonden. Het was wel een prima amp voor zijn toepassing. De VintageModern klinkt ook lekker, opener dan de JVM en meer mijn smaak.

Rick trodat
2 juni 2010, 10:18
Het is maar hoe je het bekijkt: voor een DVD-speler zou dit prima kwaliteit zijn. 'Probleem' is dat van versterkers ook verwacht wordt dat het ding duurzaam is en het feit dat er buizen inzitten maakt het nogmaals extra fragiel. Daarnaast beïnvloed de kwaliteit van de componenten het geluid: iets waar marshall stevig op bezuinigd helaas ...

Heb je ooit een mesa van binnen gezien? Die zien er welliswaar iets beter uit, maar ik vind het ook geen hoogstandje en voor een reperateur zeer, zeer complex om aan te werken.

Mesa schijnt inderdaad een drama te zijn.

showband
2 juni 2010, 10:21
ik dacht dat marshall juist geinvesteerd had in hun engelse fabriek om goedkoper en sneller te kunnen produceren.

En dat zij er "merken bij aan het doen zijn"
(volgens mij wordt bijvoorbeeld VOX in dezelfde fabriek gemaakt. Marshall heeft de merknaam gekocht en het merk nieuw leven ingeblazen.)

Zou mij niets verbazen als orange daar ook stukken laat bouwen.

Dat is niet raar. Dynachord maakte de goedkope midas mengtafels. En de hele firma "Midas" is eigendom van behringer. Neumann zangmicrofoons zijn dingen die uit de sennheiserfabriek rollen. En zijn dus eigenlijk de duurste sennheiserlijn...

enz

Tim ATY
2 juni 2010, 11:09
Volgens mij is het op dit moment nog steeds zo dat veel gasten die nog niet lang gitaar spelen en nog een Behringer-combootje o.i.d. bezitten en kijken naar wat hun grote voorbeelden hebben, nog steeds het eerste stuiten op de welbekende Marshall-muur op het podium. Het is bijna de Coca Cola van de versterkers, een naam waar je niet omheen kunt, een drankje wat iedereen ooit wel eens heeft gedronken.. Ik denk dat veel van ons, ondanks dat ze later op wat anders zijn gekomen, toch ooit een Marshall hebben gehad. Of heb ik dat helemaal fout?

Eerder noemde iemand het weinige verschil in uiterlijk tussen de duurdere en goedkopere tops.. Ben ik het wel mee eens, het is gewoon kut dat je als je een JCM hebt dezelfde knopjes krijgt als op een Valvestate 8100 zitten ofzo. Aan de andere kant, ik zou nooit toornen aan die overbekende Marshall-look. De tops die er echt anders uitzagen (Mode Four) hebben het nooit goed gedaan.

Dirk_Hendrik
2 juni 2010, 11:53
http://www.lynx.bc.ca/~jc/TSL122ratNest-sml.gif

Dit is niet wat je noemt de beste kwaliteit.

Want??

Ik zie zo snel niets wat meteen "slecht" roept

HaroldA
2 juni 2010, 11:56
Want??

Ik zie zo snel niets wat meteen "slecht" roept

Ik vind het er ook best degelijk uitzien. Mooi modulair dus makkelijk vervangbaar, dikke sporen en goed gedocumenteerd...

Jammer dat de potmeters op de PCB's zitten, maar dat hoeft ook niet per se een probleem te zijn...

Rick trodat
2 juni 2010, 12:10
Ik vind het er ook best degelijk uitzien. Mooi modulair dus makkelijk vervangbaar, dikke sporen en goed gedocumenteerd...

Jammer dat de potmeters op de PCB's zitten, maar dat hoeft ook niet per se een probleem te zijn...

Ging vooral om de eerste foto ( buizen) en inderdaad de potmeters op de print. Inderdaad geen ramp, maar ook niet super.

Dirk_Hendrik
2 juni 2010, 12:28
Dat potmeters op de print niet goed is is een algemeen aanvaardde misvatting die al jaren wordt nagepraat. Potmeters op de print is geen probleem onder de voorwaarde dat de soldeerlasen op de print niet mechanisch worden belast. In de praktijk komt dat er dus op neer dat er een mechanische verbinding tussen print en potmeterbehuizing moet zijn. Wat in bovenstaanede foto dus het geval is.

Rick trodat
2 juni 2010, 12:31
Dat potmeters op de print niet goed is is een algemeen aanvaardde misvatting die al jaren wordt nagepraat. Potmeters op de print is geen probleem onder de voorwaarde dat de soldeerlasen op de print niet mechanisch worden belast. In de praktijk komt dat er dus op neer dat er een mechanische verbinding tussen print en potmeterbehuizing moet zijn.

Klopt en in die soldeerlassen heb ik, van recensies en foto's op gearpage ed, haarscheuren gezien. Ongetwijfeld heb jij hier meer verstand van, zoals ik al eerder aangaf. Maar het lijkt mij dat dit geen 20 jaar goed gaat.

iWishmaster
2 juni 2010, 12:38
Tevens, even afgezien van de bouwkwaliteit: de manier waarop Marshall hun kanaal- en 'voice'-schakelaars regelt zorgt voor veel extra componenten (IC's, transtiors, schakelaars) in het circuit. Dit komt in die mate niet ten goede van de geluidskwaliteit ... Daarnaast schijnen de trafo's van de JCM2000 series bijvoorbeeld ontzettend slecht te zijn en zelfs zeer regelmatig stuk te gaan.

Thijssie
2 juni 2010, 12:44
Daarnaast schijnen de trafo's van de JCM2000 series bijvoorbeeld ontzettend slecht te zijn en zelfs zeer regelmatig stuk te gaan.
De zon schijnt ook....

Rick trodat
2 juni 2010, 12:45
Natuurlijk is marshall qua bouwkwaliteit en betrouwbaarheid niet meteen slecht. Misschien een beetje overtrokken. Daarvan heb ik er net te weinig verstand van.

Het valt alleen wel op dat vaak de goedkopere buizenmarshalls onbetrouwbaar worden genoemd en dat het servicen lastig is en veel tijd kost. Ook buizen vlakbij, of op de print is vragen om moeilijkheden.

Orpheo
2 juni 2010, 12:49
Marshall goed of slecht? weet ik niet. Ik vind de tone 'mijn ding' niet. Of de kwaliteit top is? moah. tis niet slecht. ik vind de pots niet supersolide, vaak her en der een kraakje, maar nogmaals; ach.


wat ik veel erger vind, is dat marshall niet (echt) luistert naar de klant. Fender en gibson hebben een enorme collectie. dezelfde (soort) gitaar in 3 prijsklassen: laag, mid, hoog, en dan vaak nog sporadische tussenlaagjes als een speciale editie. signaturegitaren laat ik even achterwege. En natuurlijk de customshop: kleur naar jou keus, hout soms ook nog te kiezen, etc etc. details die aan te passen zijn.

Laney, Engl en mesa zijn veel duidelijker in hun opbouw. Engl heeft dan imho de beste lineup (gezien vanuit de markt, niet qua tone). Instappers met 1 kanaal met wat schakelbare masters en gains, instapper channelswitchers, hogere klasse 1 kanaals amp (de blackmore), hogere klasse channelswitcher. Engl heeft geen 'echte' customshop, omdat dat niet hoort bij the corporate culture. Marshall heeft een geschiedenis van tig kleurtjes, PPIMV's, master volumes en mods.

Ik denk dat marshall er heel erg goed aan zou doen om het aantal lijnen terug te krikken. ze voeren nu nog steeds de dsl en tsl, naast de vintage modern en de JVM, om maar te zwijgen over reissue 'plexi's'. Ik ben zelf de draad kwijt qua reissues.

Als ze een customshop op gaan zetten, denk ik dat een verkoopstructuur (voor de customshop!) zoals carvin dat heeft, het beste uitpakt. Keuzemenuutje dus. Een kanaals of multichannel? welk 'model'? welke vormgeving? (old school plexi of jcm800 style?). welk kleur tolex? welke features?

ikzelf zou een 'caswell #39' willen hebben, om eerlijk te zijn, maar wel met een fx loop.

De reden dat marshall minder 'marshall' klinkt dan veel andere amps (bijvoorbeeld sommige rivera's, dr z, een sporadische Hook, en verder weet ik 't effe niet zo snel) is dat de constructie gewoon anders is. ik snap daarom ook niet dat iemand vindt dat de JVM zo 'marshall' klinkt! ik vind 'm totaal niet klinken als een echte marshall! een marshall is imho open, strak in 't laag, scheurend en stuwend mid, hoog dat lekker snijdt maar nooit fel is, lekker organisch, direct, een 'natuurlijk' geluid. De JVM is veel te fizzy in t hoog, het laag is flubberig, het mid is neuzig, en tis veel te gecomprimeerd! niks open. dichtgesmeerde baggerzooi.

mercury magnets trafo's helpt al een BOEL, andere bias, choke, andere buizen, en de JVM401 is plots een heel schappelijke amp! maar toch, hij blijft achter bij andere channelswitchers, zoals de engl SE, de VHT Sig:X, de EVH 5101 III, om maar een paar te noemen. niet dat zij klinken als een marshall, maar ze klinken wel BETER. zelfs de huidige JCM800's klinken minder dan oudere jcm800s. ik hemel niet perse ouwe meuk op hoor, ik heb ook genoeg modern spul om helemaal wild van te worden, maar de oudere marshalls klinken echt beter dan nieuweren (uitzonderingen daar gelaten). Ik denk dat dat te maken heeft met andere trafo's en een iets andere manier van het circuit bouwen...?

iWishmaster
2 juni 2010, 12:50
De zon schijnt ook....

Soms wel ... Een vriend van me heeft een DSL50 en hij krijgt er een prima geluid uit. Ik niet ...

interessander
2 juni 2010, 13:19
Leuk idee zo'n customshop maar uiteindelijk verdient een bedrijf als Marshall meer aan bijvoorbeeld de MG en Haze serie natuurlijk. Daar kun je de aantallen halen en een goede marge. Dit in tegenstelling tot het opzetten van een customshop waar lang niet iedereen het geld voor over heeft.

Mcgryphon
2 juni 2010, 13:24
Leuk idee zo'n customshop maar uiteindelijk verdient een bedrijf als Marshall meer aan bijvoorbeeld de MG en Haze serie natuurlijk. Daar kun je de aantallen halen en een goede marge. Dit in tegenstelling tot het opzetten van een customshop waar lang niet iedereen het geld voor over heeft.

Maar met zo een customshop kweek je wel weer loyalere klanten, die vervolgend meer mond-op-mondreclame betekenen.

big dooley
2 juni 2010, 16:01
Marshall goed of slecht? weet ik niet. Ik vind de tone 'mijn ding' niet. Of de kwaliteit top is? moah. tis niet slecht. ik vind de pots niet supersolide, vaak her en der een kraakje, maar nogmaals; ach.


wat ik veel erger vind, is dat marshall niet (echt) luistert naar de klant. Fender en gibson hebben een enorme collectie. dezelfde (soort) gitaar in 3 prijsklassen: laag, mid, hoog, en dan vaak nog sporadische tussenlaagjes als een speciale editie. signaturegitaren laat ik even achterwege. En natuurlijk de customshop: kleur naar jou keus, hout soms ook nog te kiezen, etc etc. details die aan te passen zijn.

Laney, Engl en mesa zijn veel duidelijker in hun opbouw. Engl heeft dan imho de beste lineup (gezien vanuit de markt, niet qua tone). Instappers met 1 kanaal met wat schakelbare masters en gains, instapper channelswitchers, hogere klasse 1 kanaals amp (de blackmore), hogere klasse channelswitcher. Engl heeft geen 'echte' customshop, omdat dat niet hoort bij the corporate culture. Marshall heeft een geschiedenis van tig kleurtjes, PPIMV's, master volumes en mods.

Ik denk dat marshall er heel erg goed aan zou doen om het aantal lijnen terug te krikken. ze voeren nu nog steeds de dsl en tsl, naast de vintage modern en de JVM, om maar te zwijgen over reissue 'plexi's'. Ik ben zelf de draad kwijt qua reissues.

Als ze een customshop op gaan zetten, denk ik dat een verkoopstructuur (voor de customshop!) zoals carvin dat heeft, het beste uitpakt. Keuzemenuutje dus. Een kanaals of multichannel? welk 'model'? welke vormgeving? (old school plexi of jcm800 style?). welk kleur tolex? welke features?

ikzelf zou een 'caswell #39' willen hebben, om eerlijk te zijn, maar wel met een fx loop.

De reden dat marshall minder 'marshall' klinkt dan veel andere amps (bijvoorbeeld sommige rivera's, dr z, een sporadische Hook, en verder weet ik 't effe niet zo snel) is dat de constructie gewoon anders is. ik snap daarom ook niet dat iemand vindt dat de JVM zo 'marshall' klinkt! ik vind 'm totaal niet klinken als een echte marshall! een marshall is imho open, strak in 't laag, scheurend en stuwend mid, hoog dat lekker snijdt maar nooit fel is, lekker organisch, direct, een 'natuurlijk' geluid. De JVM is veel te fizzy in t hoog, het laag is flubberig, het mid is neuzig, en tis veel te gecomprimeerd! niks open. dichtgesmeerde baggerzooi.

mercury magnets trafo's helpt al een BOEL, andere bias, choke, andere buizen, en de JVM401 is plots een heel schappelijke amp! maar toch, hij blijft achter bij andere channelswitchers, zoals de engl SE, de VHT Sig:X, de EVH 5101 III, om maar een paar te noemen. niet dat zij klinken als een marshall, maar ze klinken wel BETER. zelfs de huidige JCM800's klinken minder dan oudere jcm800s. ik hemel niet perse ouwe meuk op hoor, ik heb ook genoeg modern spul om helemaal wild van te worden, maar de oudere marshalls klinken echt beter dan nieuweren (uitzonderingen daar gelaten). Ik denk dat dat te maken heeft met andere trafo's en een iets andere manier van het circuit bouwen...?

een paar dingetjes, die naar mijn mening niet kloppen...
marshall niet luisterend naar zijn klanten? de JVM is de meest veelzijdige versterker die ooit uit hun fabriek gerold is... midi, 12 virtuele kanalen, 2 FX-loops, dubbele master, geen shared EQ zoals de DSL, geemuleerde DI...
dat niet iedereen daarop zit te wachten is normaal... daar hebben de de vintage modern voor...
waarom de DSL en TSL nog steeds in de schappen staan? omdat daar vraag naar is! zeker in de states is de DSL ongekend populair
hun huidige pakket modellen is zeker divers te noemen... ze hebben voor ieder wat wils...

de JVM is marshall pur sang... als je er geen marshall uithaalt, kun je niet met al die optie's overweg en ben je beter af met een simpeler ontwerp
andere trafo's en een choke helpt dan ook niet... met de bias-afstelling ben ik het wel eens, die staat voor het mooie veels te koud... ff een kwestie van het chassis eruit halen, wat metingen verrichten en warmer afstellen

ik kan mijn JVM dagelijks met een JCM800 2210 vergelijken en die 800 red het gewoon niet... weet niet wat het is... die 800 heeft een ontiegelijk lekkere scheur, maar in het laag komt ie te kort... potmeter voor bas staat voluit en d'r zitten KT77's in om wat meer laag te krijgen, maar het zit er niet in... en dan te bedanken, dat de JVM 2 1936 kasten bestuurd, terwijl de 800 een 1960B tot zijn beschikking heeft... over clean begin ik niet eens meer, de JVM tesamen met de DSL is daar beter in dan wat dan ook van eigen stal

dat andere merken beter klinken is een kwestie van smaak, daar kun je niet over twisten... ik heb verschillende versterkers uitgeprobeerd en blijf terug komen op marshall

muziekschuur
2 juni 2010, 16:17
http://www.youtube.com/watch?v=P80ziuTqDEE

tommus42
2 juni 2010, 16:23
Leuke discussie. Ik weet 't, ik zou zelf moeten gaan luisteren, maar is de VintageModern niet een erg goede JMP of JCM800 vervanger? Wie kan daar iets over zeggen? Bedankt!

Orpheo
2 juni 2010, 16:30
een paar dingetjes, die naar mijn mening niet kloppen...
marshall niet luisterend naar zijn klanten? de JVM is de meest veelzijdige versterker die ooit uit hun fabriek gerold is... midi, 12 virtuele kanalen, 2 FX-loops, dubbele master, geen shared EQ zoals de DSL, geemuleerde DI...
dat niet iedereen daarop zit te wachten is normaal... daar hebben de de vintage modern voor...
waarom de DSL en TSL nog steeds in de schappen staan? omdat daar vraag naar is! zeker in de states is de DSL ongekend populair
hun huidige pakket modellen is zeker divers te noemen... ze hebben voor ieder wat wils...

de JVM is marshall pur sang... als je er geen marshall uithaalt, kun je niet met al die optie's overweg en ben je beter af met een simpeler ontwerp
andere trafo's en een choke helpt dan ook niet... met de bias-afstelling ben ik het wel eens, die staat voor het mooie veels te koud... ff een kwestie van het chassis eruit halen, wat metingen verrichten en warmer afstellen

ik kan mijn JVM dagelijks met een JCM800 2210 vergelijken en die 800 red het gewoon niet... weet niet wat het is... die 800 heeft een ontiegelijk lekkere scheur, maar in het laag komt ie te kort... potmeter voor bas staat voluit en d'r zitten KT77's in om wat meer laag te krijgen, maar het zit er niet in... en dan te bedanken, dat de JVM 2 1936 kasten bestuurd, terwijl de 800 een 1960B tot zijn beschikking heeft... over clean begin ik niet eens meer, de JVM tesamen met de DSL is daar beter in dan wat dan ook van eigen stal

dat andere merken beter klinken is een kwestie van smaak, daar kun je niet over twisten... ik heb verschillende versterkers uitgeprobeerd en blijf terug komen op marshall

overduidelijk dat je niet goed gelezen hebt wat ik schreef. Marshall's lineup is te breed, te groot, te 'complex'. Teveel onduidelijke benamingen. Waar wil het bedrijf heen? wat zijn hun doelen? welk publiek willen ze precies aanspreken? dat is niet duidelijk bij marshall. ze willen alle markten bedienen, en verliezen zich in hun eigen catalogus, want waar echt vraag naar is (goede, nee, geweldige reissues van hun topamps!), kunnen ze niet maken, op een paar toevallige exmplaren na. dat jij de JVM te gek vindt, is je goed recht, maar het haalt het gewoon niet bij een 'echte' marshall. Ik heb een jcm800 gehad uit 1981, 1983, en een JMP uit 1979, en ik heb ook vaak gespeeld op nog oudere marshalls. de JVM is veel te 'compressed' in tone, vergeleken bij de ouwe beestjes. Jij hebt een 2210, en die amp is veel meer als de JVM dan de jcm800 2203 of de ouwe jmp's en plexi's.

ik zeg niet dat de jvm slecht klinkt, zeker niet. maar hij klinkt niet zoals ik vind dat een marshall moet klinken, en dat geld eigenlijk voor alle nieuwe marshalls.

ik ben ook altijd enorm fan geweest van marshall, nee ik BEN fan van de tone die uit sommige marshalls komt, maar vanaf de silver jubilee ging 't imho bergafwaarts. de tone, daar kijk ik naar. niet naar specs, features, trafo's, bouwwijze...boeit me niet. het moet KLINKEN. en ik vind dat marshall al bijna 20 jaar bagger produceert. de dsl komt nog het meest in de buurt van wat tofs. Ik vind de vintage modern veel te zompig, de jcm800 2203 reissue veel te gruizig en snerpend, de JVM compressed, onduidelijk en fizzy...

jou hele post doet puur aan als een 'fanboy' verhaal. leuk hoor, dat je fan bent van marshall, en dat je de jvm top vindt, en dat die 2210 niet je ding is. maar het is voor mij een brug te ver om de jvm op hetzelfde voetstuk te zetten als de 2203, jmp of de jtm45 of de 1974 oid.

@muziekschuur: ja die dus net niet. ik doelde op de ECHTE #39 caswell modded marshall. de #36 vind ik ook best. zoek 't maar eens op, het hele verhaal. en als je wilt weten hoe ie klinkt? luister maar naar appetite for destruction. potver wat een TOOONNNNEEEEEEE!!!

Orpheo
2 juni 2010, 16:33
Leuke discussie. Ik weet 't, ik zou zelf moeten gaan luisteren, maar is de VintageModern niet een erg goede JMP of JCM800 vervanger? Wie kan daar iets over zeggen? Bedankt!

meh. nee. de vintage modern trekt 't niet bij een goede jcm800. echt, no way. veel te zompig, flubberig. het heeft niet die lekkere midrange honk die een jmp of een 2203 heeft. de dsl is dan imho beter.

HaroldA
2 juni 2010, 16:35
meh. nee. de vintage modern trekt 't niet bij een goede jcm800. echt, no way. veel te zompig, flubberig. het heeft niet die lekkere midrange honk die een jmp of een 2203 heeft. de dsl is dan imho beter.

De VintageModern 2466 is wel een erg goede versterker, maar een JCM800 en/of JMP 2203 is het niet...

iWishmaster
2 juni 2010, 16:36
Een amp die ik nog niet voorbij heb zien komen trouwens: de JCM 800 2203KK, ofwel de Kerry King signature. Hele tijd geleden op gespeeld en was toen behoorlijk onder de indruk van de sound, maar vond 'em te beperkt qua mogelijkheden. Nu ben ik op dat laatste van mening veranderd, aangezien ik toch liever één goed kanaal en evt. een pedaaltje heb dan meerkanaals versterkers.

Is dat iets? Haalt die het wel bij de ouwe JCM800's?

Orpheo
2 juni 2010, 16:45
Een amp die ik nog niet voorbij heb zien komen trouwens: de JCM 800 2203KK, ofwel de Kerry King signature. Hele tijd geleden op gespeeld en was toen behoorlijk onder de indruk van de sound, maar vond 'em te beperkt qua mogelijkheden. Nu ben ik op dat laatste van mening veranderd, aangezien ik toch liever één goed kanaal en evt. een pedaaltje heb dan meerkanaals versterkers.

Is dat iets? Haalt die het wel bij de ouwe JCM800's?

ik vind het zelf 3 keer niks, maar ik ken anderen die 'm echt te gek vinden. ik vind dat ie niet klinkt als dat een jcm moet klinken, imho. te 'metalllll'.

@haralda: ik vind ook niet dat het een slechte amp is hoor. ik vind 'm alleen niet zo tof als een jcm800 of jmp :P

HaroldA
2 juni 2010, 16:47
@haralda: ik vind ook niet dat het een slechte amp is hoor. ik vind 'm alleen niet zo tof als een jcm800 of jmp :P

Dacht ik al, alleen leek het er op dat je 'm helemaal afbrandde maar dat verdient de VM niet. :ok:

interessander
2 juni 2010, 16:48
Niet zo gek dat die KK zo beperkt is, de beste man staat ook niet bekend om zijn cleane sounds natuurlijk.

Orpheo
2 juni 2010, 16:52
Dacht ik al, alleen leek het er op dat je 'm helemaal afbrandde maar dat verdient de VM niet. :ok:

nou ja....poeh... zo in z'n eentje, met een lekker fel klinkende kast(met orange of bogner is 't echt moddergooien!) klinkt ie wel lekker. maar zodra je 'm houdt naast bv een goede jcm800, valt ie door de mand.

@interessanter: tuurlijk, heb je gelijk in. maar de KK heeft meer gain aan boord, en is wat vlakker dan een 'normale' jcm800. gain in overvloed, maar tone? nee.


he bah, wat is er met me? ik begin een tonechaser te worden; toffe tone voor metal, en tone in general...

jakkes, ik word oud..

iWishmaster
2 juni 2010, 16:55
Niet zo gek dat die KK zo beperkt is, de beste man staat ook niet bekend om zijn cleane sounds natuurlijk.

Ik weet het niet, de amp heeft een twee standen. The beast, met een enorme bak gain en een noise gate. En de ´normale´ jcm800 mode, maar dan met KT88´s. De normale mode zou, in principe, vrij dicht tegen een oude jcm800 aan moeten liggen, maar dan misschien wat strakker, meer bas, iets ronder misschien? De eindbuizen maken best wel wat uit, maar het is ook weer geen compleet ander beestje denk ik zo.

Orpheo
2 juni 2010, 17:01
ook zonder die booster of wat het ook is, is de KK wat feller, gruiziger en gillender dan een ouwe. maar goed. alle waar naar z'n 'geld'; mijn JMP is gemod door chris, komt uit 1979, and went to hell and back (en klinkt net zo smerig en vuig als je maar zou kunnen willen van een marshall). met pedaaltjes is 't echt een beest (maar ik gebruik er eigenlijk geen,maar goed. niet interessant).

big dooley
2 juni 2010, 17:02
overduidelijk dat je niet goed gelezen hebt wat ik schreef. Marshall's lineup is te breed, te groot, te 'complex'. Teveel onduidelijke benamingen. Waar wil het bedrijf heen? wat zijn hun doelen? welk publiek willen ze precies aanspreken? dat is niet duidelijk bij marshall. ze willen alle markten bedienen, en verliezen zich in hun eigen catalogus, want waar echt vraag naar is (goede, nee, geweldige reissues van hun topamps!), kunnen ze niet maken, op een paar toevallige exmplaren na. dat jij de JVM te gek vindt, is je goed recht, maar het haalt het gewoon niet bij een 'echte' marshall. Ik heb een jcm800 gehad uit 1981, 1983, en een JMP uit 1979, en ik heb ook vaak gespeeld op nog oudere marshalls. de JVM is veel te 'compressed' in tone, vergeleken bij de ouwe beestjes. Jij hebt een 2210, en die amp is veel meer als de JVM dan de jcm800 2203 of de ouwe jmp's en plexi's.

ik zeg niet dat de jvm slecht klinkt, zeker niet. maar hij klinkt niet zoals ik vind dat een marshall moet klinken, en dat geld eigenlijk voor alle nieuwe marshalls.

ik ben ook altijd enorm fan geweest van marshall, nee ik BEN fan van de tone die uit sommige marshalls komt, maar vanaf de silver jubilee ging 't imho bergafwaarts. de tone, daar kijk ik naar. niet naar specs, features, trafo's, bouwwijze...boeit me niet. het moet KLINKEN. en ik vind dat marshall al bijna 20 jaar bagger produceert. de dsl komt nog het meest in de buurt van wat tofs. Ik vind de vintage modern veel te zompig, de jcm800 2203 reissue veel te gruizig en snerpend, de JVM compressed, onduidelijk en fizzy...

jou hele post doet puur aan als een 'fanboy' verhaal. leuk hoor, dat je fan bent van marshall, en dat je de jvm top vindt, en dat die 2210 niet je ding is. maar het is voor mij een brug te ver om de jvm op hetzelfde voetstuk te zetten als de 2203, jmp of de jtm45 of de 1974 oid.

@muziekschuur: ja die dus net niet. ik doelde op de ECHTE #39 caswell modded marshall. de #36 vind ik ook best. zoek 't maar eens op, het hele verhaal. en als je wilt weten hoe ie klinkt? luister maar naar appetite for destruction. potver wat een TOOONNNNEEEEEEE!!!


de JVM haalt het wel degelijk, je moet er alleen wat meer tijd in steken dan normaal... het is geen plug 'n play amp zoals een 2203 dat wel is... dat je je voor de techniek dan totaal niet interesseerd bevestigd dit alleen nog maar meer...
maakt niet uit... ik haal eruit wat erin zit... jij blijkbaar niet, omdat je daar geen geduld voor kan opbrengen
dus dat heeft niks met fanboy verhalen te maken... ik weet waar ik mee bezig ben en ik zoek ook uit waarmee ik bezig ben als ik het niet weet... doe ik op mijn werk ook (proces operator)...

heb zelf 10 jaar op een DSL gespeeld en ik heb em met veel plezier weggedaan voor een JVM... of ik het DSL geluid mis? nee, het is er met gemak uit de JVM te halen, alleen heb ik meer controle (iets wat operators sowieso al lekker vinden)
die 2210 is niet van mij trouwens...

interessander
2 juni 2010, 17:03
Het hangt er maar net van af hoe die extra lading gain werkt bij de KK 800.
Ik kan me voorstellen dat als er enkel extra gain in de voortrap zit, dat dat de strakheid niet per se ten goede komt en dat je dan beter af bent met een goede booster/tubescreamer.

Ik zou het eigenlijk wel leuk vinden als Marshall een JCM 2203DC uit zou brengen, het Dino Cazares model...

Orpheo
2 juni 2010, 17:14
de JVM haalt het wel degelijk, je moet er alleen wat meer tijd in steken dan normaal... het is geen plug 'n play amp zoals een 2203 dat wel is... dat je je voor de techniek dan totaal niet interesseerd bevestigd dit alleen nog maar meer...
maakt niet uit... ik haal eruit wat erin zit... jij blijkbaar niet, omdat je daar geen geduld voor kan opbrengen
dus dat heeft niks met fanboy verhalen te maken... ik weet waar ik mee bezig ben en ik zoek ook uit waarmee ik bezig ben als ik het niet weet... doe ik op mijn werk ook (proces operator)...

heb zelf 10 jaar op een DSL gespeeld en ik heb em met veel plezier weggedaan voor een JVM... of ik het DSL geluid mis? nee, het is er met gemak uit de JVM te halen, alleen heb ik meer controle (iets wat operators sowieso al lekker vinden)
die 2210 is niet van mij trouwens...

damn, je leest echt niet goed! ik zeg niet dat ik me niet vor de techniek interesseer, maar dat het uiteindellijk niet interessant is voor de uiteindelijke TONE. ik kies bijvoorbeeld niet een matchless, ondanks de perfecte specs, omdat ik 'm niet fijn vind klinken, om maar wat te noemen.

Ik haalde er niet duidelijk uit op dat je de 2210 niet had, excuus.

Maar dan nog; je leest (en dus snapt) niet goed wat ik zeg. ik vergelijk niet de dsl met de jvm met de 2210, ik vergelijk die 3 met de jmp, jcm800 en de ouwe plexi's!

en ik het geduld niet op kunnen brengen om te tweaken voor een goede tone? man, laat me niet lachen. heb je mijn gear gezien? rivera m100, engl special edition, mesa mark4... absoluut geen plug n play amps! het heeft me een eeuwigheid gekost om er tones uit te halen die ik echt lekker vind, dus kom niet aankakken met 'je neemt de moeite niet' of 'je interesseert je niet voor de techniek', omdat dat baarlijke kolder is.

controle vind ik altijd goed, en ik snap dat volkomen, maar ik heb nog geen enkele jvm gehoord waar ik ECHT van onder de indruk was, behalve die van h.huisjes, maar die was bijna volledig herbouwd met nieuwe trafo's, choke, buizen, etc etc.

het feit dat je zegt 'ik kom altijd alleen maar terug bij marshall', en dan de JVM aanprijst als je van het, terwijl dat ding in geen velden of wegen lijkt op een 'echte' marshall, is fanboygedrag. wanneer je dat inziet, ga ik weer verder met je converseren over marshalls, amps, gitaren, en wat al niet, want dit is lullen tegen iemand met 'n bord voor het hoofd. de JVM is eenheidsworst met een marshall plakaatje. als er EVH3 op stond, of hughes and kettner, of crate, had ik 't ook geslikt. het levert niet iets unieks. mesa mk4, mk5, alle recto-achtigen, dat zijn unieke tones, uniek aan mesa. wel opgeleukt naar anno 2010, maar wel TYPISCH de recto of TYPISCH de mark-serie. net als fenders. typische fender-tones. dat je de jvm een typische marshall noemt (niet met zoveel woorden, maar je bedoeld het wel), geeft mij te denken... heb jij uberhaupt dan wel een oudje bespeeld? nniet gehoord, dat is altijd subjectiever dan zelf bespelen...

interessander
2 juni 2010, 17:27
Heb je een cursus internet verhalen schrijven bij Ed Roman gevolgd orpheo? ;)

Orpheo
2 juni 2010, 17:34
Heb je een cursus internet verhalen schrijven bij Ed Roman gevolgd orpheo? ;)

nee, hoezo? zijn mijn posts dan zo lang? :P

ik ga uitsluitend af op mijn eigen gehoor, en niet op hearsay. Toen ik de zoektocht had naar amps, en ik een stuk of 20 amps geprobeerd heb, heb ik een topic geopend met mijn ervaringen, en waarom een amp wel of niet tof was voor mij, en wat mijn verwachting erbij was. Wat ik nu over de JVM schrijf, schrijf ik op vanuit mijn eigen gehoor en geheugen. ik schrijf niet vanuit hearsay.

interessander
2 juni 2010, 17:43
Ja maar je betrekt andere mensen in je persoonlijke verhaal door met termen als fanboy te strooien en achterdochtig te worden naar ervaring met oude Marshalls.

Ook al heb je 200 Marshalls, jij beslist niet of iemand een JVM een goede Marshall mag vinden.

HaroldA
2 juni 2010, 17:45
Rennen jongens: http://link.marktplaats.nl/352173598

interessander
2 juni 2010, 17:47
Rennen jongens: http://link.marktplaats.nl/352173598

Ik heb dus een 2203 gehad, enkel spijt dat ik er niet even een HM-2 voor heb gegooid toen ik hem nog had...

Orpheo
2 juni 2010, 17:48
Ja maar je betrekt andere mensen in je persoonlijke verhaal door met termen als fanboy te strooien en achterdochtig te worden naar ervaring met oude Marshalls.

Ook al heb je 200 Marshalls, jij beslist niet of iemand een JVM een goede Marshall mag vinden.

ik zeg alleen dat het lijkt op fanboy-gedrag, big deal. word zo vaak geopperd. Ik vind het alleen raar dat marshall als heilig word beschouwd, en dat de JVM perse DE marshallsound oplevert, terwijl ik dat totaal niet vind, en dat niet alleen, ik mijn referentiemateriaal oplepel, om aan te geven dat ik niet puur uit m'n nek lul.

macwilliams
2 juni 2010, 18:15
Ik ben het ergens wel met orp eens.

big dooley
2 juni 2010, 18:18
damn, je leest echt niet goed! ik zeg niet dat ik me niet vor de techniek interesseer, maar dat het uiteindellijk niet interessant is voor de uiteindelijke TONE. ik kies bijvoorbeeld niet een matchless, ondanks de perfecte specs, omdat ik 'm niet fijn vind klinken, om maar wat te noemen
techniek is juist alles voor de uiteindelijke tone en hoe beter je die techniek begrijp des te meer je eruit weet te halen


Maar dan nog; je leest (en dus snapt) niet goed wat ik zeg. ik vergelijk niet de dsl met de jvm met de 2210, ik vergelijk die 3 met de jmp, jcm800 en de ouwe plexi's!

en das nou juist de fout die je maakt... alle 6 zijn verschillende versterkers met een andere karakteristiek... en met het onmiskenbare marshall geluid... dat de nieuwere jou niet liggen lijkt me wel duidelijk


en ik het geduld niet op kunnen brengen om te tweaken voor een goede tone? man, laat me niet lachen. heb je mijn gear gezien? rivera m100, engl special edition, mesa mark4... absoluut geen plug n play amps! het heeft me een eeuwigheid gekost om er tones uit te halen die ik echt lekker vind, dus kom niet aankakken met 'je neemt de moeite niet' of 'je interesseert je niet voor de techniek', omdat dat baarlijke kolder is.

het interesseert me geen zak hoeveel gear je wel niet hebt...
ik heb maar 1 versterker en 1 gitaar nodig...
als het jouw een eeuwigheid heeft gekost om lekkere tones uit al die versterkers te halen, snap ik niet, dat je dat niet is gelukt bij de JVM... of heb je de tijd daar niet voor genomen? heb je er uberhaubt wel eentje gehad? dat vraag ik me af, gezien deze reactie:

controle vind ik altijd goed, en ik snap dat volkomen, maar ik heb nog geen enkele jvm gehoord waar ik ECHT van onder de indruk was, behalve die van h.huisjes, maar die was bijna volledig herbouwd met nieuwe trafo's, choke, buizen, etc etc.

want als dat niet het geval is, lijkt me duidelijk wie er met kolder aan komt zetten...

de rest van je verhaal ga ik maar niet op in... de JVM een eenheidsworst noemen, is voor mij al genoeg om te weten, dat je de versterker in kwestie totaal niet kent en alleen op gehoor hebt beoordeeld, zonder er zelf mee te tweaken

Luke-wannabe
2 juni 2010, 18:37
Ik vind het wel jammer dat er weer discussies en verhitte gesprekken moeten komen.. Het was zo'n interessant topic om te lezen (had zelf niet veel bij te dragen) en nu is het weer zo'n bitchfight dingetje geworden..

big dooley
2 juni 2010, 18:54
Ik vind het wel jammer dat er weer discussies en verhitte gesprekken moeten komen.. Het was zo'n interessant topic om te lezen (had zelf niet veel bij te dragen) en nu is het weer zo'n bitchfight dingetje geworden..

waarom? orpheo en ik hebben een meningsverschil, daar mag over gediscusseerd worden, daar is een forum toch voor?
hoewel redelijk verhit, blijft het naar mijn mening netjes...
meningen mogen geventileerd worden... al gaat het hard tegen hard... dat wil niet zeggen, dat er een bitchfight van wordt gemaakt, od dat orpheo nu ineens "mijn vijand" is geworden... mocht ie ooit es in zeeland op vakantie gaan, kan ie gerust een biertje krijgen... kenne we weer lekker verder bekvechten :D

inmiddels 9 pagina's met reactie's... mij lijkt nu wel aardig bewezen, dat marshall verre van uitsterven is... of ze goeie versterkers maken, laat ik dan in het midden, daar zijn de meningen duideljk over verdeeld... gelukkig wel....

Luke-wannabe
2 juni 2010, 19:12
Nee maar het is gewoon zo typisch. Eindelijk een topic dat langer dan 3 pagina's goed gaat en dan weer "welles/nietes".

shredneck
2 juni 2010, 19:22
Marshall doet toch gewoon wat alle grote bedrijven willen doen? Groeien? Meer geld verdienen? Door de jaren heen heeft dat bedrijf toch wel flink wat klassiekers in de markt gezet.

Wie heeft er niet op een Valvestate gespeeld?


Marshall is allang een lifestyle product geworden, net als Harley Davidson en Gibson, Jack Daniels.... Zolang ze de klassiekers maar maken kunnen ze daar nog jaren op voortborduren.

Cool man.

bass blom
2 juni 2010, 19:25
Wie heeft er niet op een Valvestate gespeeld?


ik niet :sssh:

big dooley
2 juni 2010, 19:31
Nee maar het is gewoon zo typisch. Eindelijk een topic dat langer dan 3 pagina's goed gaat en dan weer "welles/nietes".

tja, mischien wel... maar je kan niet ontkennen dat het in ieder geval ontopic blijft ;)

iWishmaster
2 juni 2010, 20:47
Nee maar het is gewoon zo typisch. Eindelijk een topic dat langer dan 3 pagina's goed gaat en dan weer "welles/nietes".

I blame Orpheo :soinnocent:


















(geintje orph!)

Mitch
2 juni 2010, 22:22
Ghehe, het is inderdaad een beetje een wanvertoning zo. Als je een JVM niet goed vindt klinken dan heb je er niet de tijd voor genomen. Nietes. Welles. Nietes. Een post ontleed met drie quotes, een post ontleed met vijf quotes en reacties daartussen... kom op jongens...
Ik heb er één getest, een half uurtje en ik vond er geen hol aan. So sue me :D

Neem nou asjeblieft de exacte wetenschap en uitgesproken mening van Orpheo niet zó serieus dat je met hand en tand een merk of type versterker moet verdedigen. Ieder zijn smaak, ieder zijn mening.

Het ging overigens over het merk als geheel, een JVM topic zijn er al meerdere van.

Kim Wilson
2 juni 2010, 22:28
Om nog even op de VintageModern terug te komen, die amp vind ik dus wel lekker klinken. Wel losjes, wat Orpheo ook zegt, maar niet zo dichtgesmeerd. Redelijk gedefinieerd geluid. Orpheo zegt dat ie naast een JCM800 door de mand valt, maar dat vind ik niet de juiste term. Dat ie niet hetzelfde klinkt, akkoord, het is immers ook geen JCM800. Maar ik hou juist wel van het karakter van de VM. Misschien nog wel meer dan van de typische JCM800-sound.

Eko
2 juni 2010, 23:26
Om even terug te komen op de basis van het topic. We vinden het gewoon jammer dat Marshall z`n naam langzamerhand kwijt is geraakt. Het ging in het begin om simpele amps die gewoon heel goed klonken , net als de eerste Fenders.
Die laatsten hebben ook jaren puin gemaakt , maar sinds vele jaren zijn er goede amps uit Customshops en reissues te koop.
Van Marshall vind ik het jammer dat er eigenlijk alleen maar gain , meer gain en nog veel meer gain te koop is. Ik zoek gewoon een amp die in staat is om een goede gitaar een prachtige rand/ crunch te geven. Een warme reverb om in te verdrinken en een tremelo.
Ook wil ik best in de buidel tasten voor bv een piggyback en tolexopties.
Als je kijkt bij Dr. Z kost een amp ( combo) al snel 2000,-. Dit zijn bedragen die Marshall dus ook gewoon zou kunnen pakken voor een amp.
Maar dan geen krakkemikkige voedingen , maar topclass. Geen speakers die alleen maar mid produceren , maar warme tonen die een Gretsch of een Gibson doen klinken zoals ze op andere amps klinken.
Natuurlijk blijven er fans voor metalscheur e.d. , maar er is een grote groep die beter wil klinken en niet geholpen wordt.

Thiez
2 juni 2010, 23:42
Ik denk dat marshall juist een goede zet had gedaan als ze bij eenvoud gebleven waren. Kijk bijvoorbeeld naar soldano. Geen 4 kanaals tops met hoop poespas erop. Gewoon aardig basic maar wel van top kwaliteit.
Aan de andere kant is een middeklasse (tot hoge middeklasse) versterkermerk zeker niet verkeerd. Niet iedereen wilt duizenden euro's uitgeven terwijl ze het prima redden met een goedkopere amp. Zijn genoeg mensen tevreden met bijvoorbeeld een laney van 500 euro. Terwijl andere aan een bogner van 3000 nog niet genoeg hebben.
Het is gewoon helemaal smaak en stijl gebonden denk ik waar je tevreden mee bent.

Heb laatst vintage modern geprobeerd en vond hem in het begin beetje matig. Maar toen de verkoper/vriend van me even met de testruimte dicht liet horen wat je krijgt met het volume wat verder open, was het even een ander verhaal. Zeker wel een heerlijke amp.

Ook de TSL vind ik geen verkeerde amp hoewel deze net weer iets mist voor mij.

Momenteel speel ik op engl blackmore en deze is schijnbaar gebasseerd op de marshall major die blackmore voorheen gebruikte. Ik heb een marshall major nooit gehoord maar vind de engl een heerlijk dingetje. Ook steve morse is overgestapt op engl.
Zo zijn er steeds meer muzikanten die eerst zweerden bij marshall die nu overstappen naar andere amps.

Zou dit ook iets prijsgeven over de status van 'de klassieker'?

bass blom
2 juni 2010, 23:53
ik ga wel als ik mijn 212 greenbacks kastje af heb de haze 15 top een keer proberen.
heb hem even getest op kleine 112 kastje, tweede erbij klonk meteen een stuk beter, maar.. de 40 watt combo klonk lekkerder.
of slaan ze hier de plank mis door geen 40 watt top te maken?

HaroldA
3 juni 2010, 00:04
Ik heb er nog eens over nagedacht en inderdaad, ze zijn de weg een beetje kwijt daar bij Marshall...

De laatste makkelijke serie was de 800:

1987 & 1959: Single channel plexi-achtigen
2204 & 2203: Single channel master volume
2205 & 2210: Channel switchers + reverb + loop

En dan van bovenstaande topjes ook nog de combo uitvoeringen... Een low-wattage versie was toen nog niet nodig, toen zeek men nog niet zo.


Daarna (jaren 90) is het mis gegaan...

mesaman
3 juni 2010, 00:20
orpheo?

zou het niet wat te maken hebben wat voor hout ze hebben gebruikt voor de versterker?Dit zal ongetwijfeld te maken hebben tone. Maar misschien wordt het soort staal van de onderdelen ook wel onderschat. Ik denk dat de koolstof chroom nikkel verhouding het geluid dusdanig beïnvloedt dat je per jaartal wel of net niet de goede versterker hebt.

marshall?zijn toch die lege kasten die VENOM altijd achter zich hadden staan??

Mitch
3 juni 2010, 00:26
Kap nou eens met die persoonlijke aanvallen.

Luke-wannabe
3 juni 2010, 01:24
tja, mischien wel... maar je kan niet ontkennen dat het in ieder geval ontopic blijft ;)
Daar ging het toch helemaal niet over? Ik zal dat dus nooit ontkennen nee.

Michael AE
3 juni 2010, 01:39
De oude Marshall tone is nog steeds populair, maar wat is dat dan? Iedereen weet dat de oudjes allemaal anders klonken. Bovendien klinken ze nu, mits ze nog origineel zijn, helemaal niet meer zoals ze klonken nieuw uit doos. DE typische Marshall tone bestaat, IMO, niet. Alleen in onze hoofden. Ik heb minstens 6 JCM800's gehad en die klonken allemaal compleet anders. Om dan nog maar te zwijgen over de verschillende Plexi's die ik gehoord heb.

Het belangrijkste punt is denk ik, dat Marshall gewoon weer goede amps moet gaan bouwen. Iemand haalde de Vox AC30cc's er bij en dat is een voorbeeld van een goedkope amp die toch fantastisch klinkt. Het kan dus wel. De JVM is misschien best een goede amp, maar het is geen amp die hun doelgroep aanspreekt. Laat het ruimteschip bouwen maar aan jongens als ENGL over en maak gewoon een betrouwbare, simpele amp met een dynamisch en volvet geluid en een vintage karakter. Dan komen de fans vanzelf weer terug.

Orpheo
3 juni 2010, 02:56
mijn laatste opmerking naar big dooley:

ik snap precies wat je bedoeld, ik ben't er alleen niet mee eens.

(speciaal voor lukewannabe: :hippie: en een :grouphug: )

ik zal 't zo zeggen:ik hoor 'de' marshall-tone (whatever that may be) niet in de JVM. nogmaals, dat het jou tone is, en dat de jvm voor jou het neusjje van de zalm is,is voor mij slechts een reden tot jaloezie. ik zou willen dat ik de JVM zo tof vond als jij! ik zit met tig amps voor de sounds die ik zoek, en die zijn allen duurder dan de JVM. I'm not a cheap date (shit, ik kijk teveel SatC...).

en waarom ik vind dat de JVM niet 'de' marshall tone heeft, of een van de vele 'marshall' tones, heb ik al gezegd. ga ik niet nogmaals herhalen.

ik begrijp alleen niet waarom je zegt 'snap je techniek, dan kan je meer uit je gear halen'. Iemand als SRV was echt niet technisch onderlegt, hij gebruikt zijn gehoor. MichaelAE heeft (geloof ik) geen natuurkundige achtergrond, en (ik vermoed) heeft minder fysische kennis van hoe een buizenamp werkt, maar zijn tone: WOW. killer.

Ik heb de JVM niet gehad, maar ik heb wel enorm veel en lang erop gespeeld om te testen. Ik ga niet een amp kopen om thuis mijn tone erin te draaien. tis inprikken,en wat draaien. komt er snel mijn tone uit, mooi! blijft het 3 keer niks, dan is t 'bye bye', en pak ik een ander. Ik heb zoveel amps,omdat ik juist me bewust ben van de grenzen van mijn amps en mijn smaak en voorkeur. Vandaag wilde ik wat spelen wat alleen mijn marshall kon trekken, de rest was of te strak, of te flubberig, of te dit of te dat. hoe het komt dat 't zo werkt, dat de marshall nu precies dat levert; boeit dat? eigenlijk niet toch? het gaat uiteindelijk, om tone. dat tonefreaken,zo van oh boy, het komt door die .xxxx microfahrad NOS condensator met dat huppeldehup filamentje. boeie! het gaat om 1 vraag: klinkt het? als het klinkt, mooi! klinkt het niet, dan is het jammer. En ik heb te vaak bij nieuwe marshalls dat het 'helaas pindakaas dit klinkt niet' is, en minder 'WOWWWWW dit is VETTT'.

Ik probeer alleen maar aan te geven dat de JVM niet zo'n klassieke marshall is, als dat het op het eerste gezicht lijkt (voor mij dan) en dat ik dat een marketing-misser vind. De 30th anniversary heeft dat dus wel; die heeft echt de ouwe marshall-sounds in 1 behuizing.

maar even wat anders: je plaatst kritiek,ik ontkracht die, maar daar geef je geen reactie op, in plaats daarvan ontwijk je mijn opmerkingen (maar quote ze wel direct) en gooi je het op een andere toer.

moah, subtiele observatie.

@Kim W: ja, sorry, je hebt gelijk me tje post. ik was vergeten te zeggen waar ik de VM voor wilde gebruiken: vervangen van de jcm800. en dat kan ie natuurlijk niet(niet zo goed als bijvoorbeeld sommige soldano's, of de JVM). maar als je het jcm800 idee loslaat, is het inderdaad een toffe amp on its own.

nogmaals: het gaat mij om sounds, tone. als het klinkt, klinkt het. Een danelectro is in theorie een schijtgitaar; pickups gemaakt van lipstick-casing, halve papier-mache gitaar, of zoiets, weet ik 't. maar als ik ze hoor, damn, wat een SOUND. de fender jaguar klinkt in theorie te gek, maar in de praktijk valtie vaak vies tegen. beetje een snotterig geluid, weinig ballen. als ik wel iets geleerd heb (en in mijn oren heb geknoopt, dank je wel michael, tristan, mitch, marc o, wie heb ik nog gemist?) is dat het wel draait om tone; vind jij 't tof klinken? ja?mooi. houden zo. zo niet, is dat weer een reden voor een GAS-aanval, of een interne zoektocht naar iets dat wel klinkt. ik heb zelf enorme GAS voor een HOOK captain el34 (maar das een overbodige aanschaf, omdat ik nu volledig bezet ben qua tones, maar gas blijft...).

De JVM van H.Huisjes klinkt veel meer als de marshall channelswitcher die ik had verwacht van de JVM,omdat ie dus al die upgrades heeft gekregen. Zet mij aan het denken. het schema is dus niet perse verkeerd, maar de gekozen onderdelen zijn 'sub par'. zo ook met heel veel recent gemaakte marshalls, zoals de jcm800 en de plexi reissues.

kortom, ik denk dat de JVM rustig 500E meer had mogen kosten, als de bouwwijze wat beter was geweest...betere bias vanuit de fabriek, betere trafo's, choke, wellicht iets meer buizenbuffers (bv voor de fx loop, minder diodeclipping, om maar wat te noemen), en dan was het echt een killer-amp, voor mij.

Orpheo
3 juni 2010, 02:58
Ik denk dat marshall juist een goede zet had gedaan als ze bij eenvoud gebleven waren. Kijk bijvoorbeeld naar soldano. Geen 4 kanaals tops met hoop poespas erop. Gewoon aardig basic maar wel van top kwaliteit.
Aan de andere kant is een middeklasse (tot hoge middeklasse) versterkermerk zeker niet verkeerd. Niet iedereen wilt duizenden euro's uitgeven terwijl ze het prima redden met een goedkopere amp. Zijn genoeg mensen tevreden met bijvoorbeeld een laney van 500 euro. Terwijl andere aan een bogner van 3000 nog niet genoeg hebben.
Het is gewoon helemaal smaak en stijl gebonden denk ik waar je tevreden mee bent.

Heb laatst vintage modern geprobeerd en vond hem in het begin beetje matig. Maar toen de verkoper/vriend van me even met de testruimte dicht liet horen wat je krijgt met het volume wat verder open, was het even een ander verhaal. Zeker wel een heerlijke amp.

Ook de TSL vind ik geen verkeerde amp hoewel deze net weer iets mist voor mij.

Momenteel speel ik op engl blackmore en deze is schijnbaar gebasseerd op de marshall major die blackmore voorheen gebruikte. Ik heb een marshall major nooit gehoord maar vind de engl een heerlijk dingetje. Ook steve morse is overgestapt op engl.
Zo zijn er steeds meer muzikanten die eerst zweerden bij marshall die nu overstappen naar andere amps.

Zou dit ook iets prijsgeven over de status van 'de klassieker'?
agreed. sommige engls brullen echt zo lekker als dat sommige marshalls (op plaat) doen. ik vind het ook typerend dat Reb Beach nu bij custom audio electronics zit, of hoe die tent ook heten mag. jarenlang alleen maar marshall, en nu dus CAE100 ampies.

big dooley
3 juni 2010, 08:43
orpheo, ik heb de JVM zelf ook niet stock gehouden... d'r zijn bepaalde zwakheden... ik ben niet weg van de standaard buizen die erin zitten... marshall gebruikt ze overal voor en die SED's zijn waanzinnig populair, mijn ding is het niet...
de biasafstelling is gewoon te koud... zeker omdat ik de DSL gewend was, die juist heel erg heet is afgesteld... of dat om garantie doeleinden is gedaan weet ik niet, marshall heeft in het verleden hier ook al mee geklooid (door amerikaanse JMP's en JCM800's zonder buizen te verschepen en er 6550's in te laten zetten, die op EL34 specs draaien)
verder heb je nog 2 zekeringen erin zitten voor de heatercircuits, die blijkbaar als weerstand werken... ipv 6.3 volt krijg ik iets van 5.5 volt... wordt aan gewerkt, in de huidige lichtingen zijn die zekeringen inmiddels weggelaten...
dit zijn dingen, die je niet in een winkel kan doen, dus ja, dat kan ik je natuurlijk nooit kwalijk nemen... ik heb de mijne nu ruim een jaar en nog steeds ontdek ik dingetjes, waar ik geen rekening mee heb gehouden...

dat wil niet zeggen, dat zulke mods bewijzen, dat marshall zijn huiswerk niet heeft gedaan... probeer tegenwoordig maar eens een ouwe marshall te vinden, waar niet mee gerommeld is...

de JVM heeft trouwens geen diode-clipping, het signaal is volledig buizen... de laatste marshall met diode's was de 900... de DSL/TSL was ook al volledig buizen....
alleen de reverb van de JVM is digitaal, wat door een buis versterkt wordt (wat eigenlijk een verbetering is, omdat zo'n springreverb niet overweg kan met die enorme hoop gain... had de DSL al min of meer last van)

om heel eerlijk te zijn... ik heb de JVM tweedehands over laten komen vanuit schotland, zonder dat ik dat ding ooit in real life had gehoord... een enorm risico natuurlijk, maar het kwam allemaal goed... eigenlijk ben ik helemaal niet kieskeurig, vandaar dat het mij wat makkelijker afgaat waarschijnlijk...
om een voorbeeld te geven; ik heb pas mijn les paul naar de dokter gebracht om eens wat aan de frets te doen en wat andere dingetjes... leek me wel handig na 13 jaar intensief gebruik (de lak op de hals is inmiddels ook een eind weggesleten)... ik kreeg een volledig ander instrument terug, kan ik wel zeggen

SRV was trouwens wel degelijk bezig met techniek... hij had het liefst preamp buizen met een lagere versterkingsfactor (5751 ipv 12ax7) verder had hij een soort van beamblocker, door met gaffa een kruis voor de speaker te plakken... niet echt high-tech te noemen natuurlijk :D, wat ik ook begreep is dat hij een berg vintage amps aan elkaar schakelde in serie (of parallel, weet ik niet meer)
maar laten we wel wezen... zijn "tone" kwam voornamelijk uit de vingers... en das bij iedereen zo... zet SRV op een MG-serie en dan klinkt ie nog steeds als SRV
brian may gebruikte voor opname's naast zijn AC30 ook een door deacon omgebouwde transistorradio met een 8" inch speakertje... daar hing ie dan een jas overheen en het klonk als een dijk... wat doen wij dan toch af en toe moeilijk :)

wat kritiek en reageren/ontwijken daarop betreft, dat hou ik in het midden... ik gaf mijns inziens geen kritiek, maar reageer op een standpunt wat ik anders zie...

we zullen afwachten, waar marshall over 2 jaar mee aan komt... ze bestaan dan 50 jaar... gold tolex? ik ben benieuwd

Luke-wannabe
3 juni 2010, 09:08
Allemachtig wat een lappen tekst.
Michael. Jij hebt gelijk!

AART
3 juni 2010, 09:21
Hoe zeer een van ons ook gelijk mag hebben, Marshall kijkt waarschijnlijk naar de verkoopcijfers. In dat geval verkoopt een goedkopere JVM gewoon beter dan een duurdere. Kijk maar eens naar hoeveel JVM's je ziet terwijl ze pas een paar jaar uit zijn in vergelijking tot bijvoorbeeld Rectifiers om maar iets te noemen.

Marshall mag in onze ogen dan minder zijn dan andere inmiddels gevestigde merken, maar het gaat hen om marktaandeel en winst, daarna pas om wat Michael of Orpheo met de grote portemonnee ervan vindt.Ze verdienen waarschijnlijk meer aan puistige puber x die 300 euro wegsmijt voor een MG30HDLEDFXTV.

big dooley
3 juni 2010, 09:38
verkoopcijfers zijn voor elk merk het belangrijkst... ze moeten overleven... een bedrijf wat geen winst maakt is geen toekomst beschoren...

tommus42
3 juni 2010, 09:41
Marshall mag in onze ogen dan minder zijn dan andere inmiddels gevestigde merken, maar het gaat hen om marktaandeel en winst, daarna pas om wat Michael of Orpheo met de grote portemonnee ervan vindt.Ze verdienen waarschijnlijk meer aan puistige puber x die 300 euro wegsmijt voor een MG30HDLEDFXTV.

Hihi, de MG30 is een prima beginnersversterkertje, met een heerlijke contourregelaar. 130 euro tweedehands is een prima prijs ervoor.

showband
3 juni 2010, 09:50
Wie heeft er niet op een Valvestate gespeeld?
.

noodgedwongen op sessies ja. Was niet best en alle knoppen kraakten.

Marshall is een instituut. En ik denk dat ze er goed aan doen niet teveel verschillende amps op de markt te zetten maar alleen voor "die amp waar kennelijk iedereen naar terug gaat" te gaan. Dan hou je een paar blues combotjes en een paar stacks over.

Maar dan sta je wel goed in de markt. Een klein probleem is dat er zo gruwelijk veel zwarte dozen met marshall logo zijn verkocht dat de eerste concurrent van marshall marktplaats is volgens mij... Daar verander je niets aan.

movo.
3 juni 2010, 11:12
Valvestates (die eerste serie) zijn best goede versterkers vind ik, lekkere Marshall scheur, veelzijdig (contour knop is heel handig) valt alleen dood in bandmix. Wel jammer dat die knoppen bij de meeste kraken..

AoDf
3 juni 2010, 11:38
Ik had een Valvestate 265 (2e serie), op zich vond ik het cleane kanaal best wel goed eigenlijk, lekker warm ook. De overdrive was ik minder over te spreken.

movo.
3 juni 2010, 13:27
Ik had een Valvestate 265 (2e serie), op zich vond ik het cleane kanaal best wel goed eigenlijk, lekker warm ook. De overdrive was ik minder over te spreken.

Eerste serie is precies andersom al zeg ik het zelf.

Michael AE
3 juni 2010, 15:19
ik begrijp alleen niet waarom je zegt 'snap je techniek, dan kan je meer uit je gear halen'. Iemand als SRV was echt niet technisch onderlegt, hij gebruikt zijn gehoor. MichaelAE heeft (geloof ik) geen natuurkundige achtergrond, en (ik vermoed) heeft minder fysische kennis van hoe een buizenamp werkt, maar zijn tone: WOW. killer.

Thanks Orph! :hippie:

Ik heb inderdaad geen natuurkundige achtergrond, maar weet wel hoe een amp werkt. Dat ben je wel een beetje verplicht als je al tig jaar speelt en een uitgesproken mening hebt zoals ik. ;)

Maar zelfs als je die achtergrond wel hebt, blijft het een kwestie van je oren gebruiken. Daar kan geen natuurkunde tegenop. Er zijn heel veel amps die op papier prima zijn, maar die in mijn oren klinken als een natte krant en andersom. Dan komt ook nog eens smaak om de hoek. Niet iedereen houdt van dezelfde sounds.

Goed, ik dwaal af.

Marshall is, IMO, wel een beetje de weg kwijt. De JVM en VM serie is best goed bedacht, maar de klank en constructie zijn niet meer wat het vroeger is geweest. Natuurlijk zijn er zat mensen die de nieuwe serie ook goed vinden, maar de meeste zullen toch de voorkeur geven aan een oude plexi of JCM800. Dat is bij de meeste merken toch iets minder het geval.

Michael AE
3 juni 2010, 15:21
Allemachtig wat een lappen tekst.
Michael. Jij hebt gelijk!

Hahaha, yeah baby!

Michael AE
3 juni 2010, 15:29
Hoe zeer een van ons ook gelijk mag hebben, Marshall kijkt waarschijnlijk naar de verkoopcijfers. In dat geval verkoopt een goedkopere JVM gewoon beter dan een duurdere. Kijk maar eens naar hoeveel JVM's je ziet terwijl ze pas een paar jaar uit zijn in vergelijking tot bijvoorbeeld Rectifiers om maar iets te noemen.

Marshall mag in onze ogen dan minder zijn dan andere inmiddels gevestigde merken, maar het gaat hen om marktaandeel en winst, daarna pas om wat Michael of Orpheo met de grote portemonnee ervan vindt.Ze verdienen waarschijnlijk meer aan puistige puber x die 300 euro wegsmijt voor een MG30HDLEDFXTV.

Nogmaals, er is altijd wel een markt voor wat voor amp Marshall ook uitbrengt, maar als je als merk een reputatie hoog te houden hebt, is het helemaal niet zo slecht om al je mogelijke klanten aan te spreken. Andere merken hebben dit in elk geval een stuk beter voor elkaar.

Voor mij persoonlijk maakt het helemaal geen reet uit hoe duur of goedkoop een amp is, als hij maar klinkt. Ik heb bijvoorbeeld ook een AC30CC en Princeton reissue, omdat ik die amps gewoon voor het geld steengoed vind klinken. En ik denk dat ik absoluut niet de enige ben die er zo over denkt. Kijk maar naar hoeveel Vox CC series er verkocht zijn naast bijvoorbeeld de JVM of VM. (EDIT: Mijn JCM800 was zelfs goedkoper dan de AC30 en Princeton bedek ik me net...)

Je hebt een punt hoor, Aart, maar ik hou niet zo van bedrijven die alleen om de winst bestaan en niet om de liefde voor het vak.

Acdc
3 juni 2010, 15:32
Een oude JCM800 reisue met de zelfde mod uit hun gouden jaren. daar zouden ze het goed mee doen.

freakout
3 juni 2010, 18:38
Laat maar uitsterven deze blijft, http://i50.tinypic.com/midlpj.jpg

big dooley
3 juni 2010, 18:44
Laat maar uitsterven deze blijft,

dik ding man...;)

freakout
3 juni 2010, 18:54
Wil er een Moolon overdrive voor zetten, ben benieuwd hoe die dan gaat, heb nu een Mesa v twin maar dan klinkt je Marshall ook Mesa.

Pepe
3 juni 2010, 19:31
Inderdaad, de anniversary, a work of art. Ach, morgen komen ze met net zo'n huzarenstukje op de proppen en dan is het weer een top merk. Of niet.

Ik heb geen idee wat de nieuwe modellen betreft waarin ze onderling verschillen maar misschien moet je daarvoor de folders goed lezen. Dat zou eigenlijk niet hoeven he.

freakout
3 juni 2010, 20:19
Zo is het, ieder merk heeft zun ups en down, al jaren het zelfde liedje.

Pepe
3 juni 2010, 20:42
Waaarom een Moolon? Dan klinkt je gitaar als een Fuchs.

Waarom uberhaupt een overdrive? Waarom je overdrive uit diodes halen als er serieuze buizen aan het werk kunnen?
Een booster snap ik ook niet maar iets beter.

freakout
3 juni 2010, 22:11
Nou overdrive, alleen op zeer lage volume, thats it.

Henri H
3 juni 2010, 23:13
Geinige discussie, kan me als "fanboy" natuurlijk niet onthouden van een reactie. ;)


En Zakk Wylde!Malmsteen, Page, etc.... ;)


..... ik heb nog geen enkele jvm gehoord waar ik ECHT van onder de indruk was, behalve die van h.huisjes, maar die was bijna volledig herbouwd met nieuwe trafo's, choke, buizen, etc etc....Haha, beetje overdreven. Alleen de output trafo en choke waren gewijzigd, dat was het hoor, en ik twijfel nog steeds of ie er nu echt zoveel beter door is gaan klinken. :chicken:


.... Ik zoek gewoon een amp die in staat is om een goede gitaar een prachtige rand/ crunch te geven. Een warme reverb om in te verdrinken en een tremelo......De effecten zul je bij de meeste Marshalls idd uit pedalen o.i.d. moeten halen, maar er zijn wel degelijk dergelijke Marshalls gemaakt, zoals:

- Plexi
- JMP
- Bluesbreaker
- 30th Anniversary
- DSL

Er zijn er wellicht nog meer, maar deze ken ik.


...Marshall is, IMO, wel een beetje de weg kwijt. De JVM en VM serie is best goed bedacht, maar de klank en constructie zijn niet meer wat het vroeger is geweest. Natuurlijk zijn er zat mensen die de nieuwe serie ook goed vinden, maar de meeste zullen toch de voorkeur geven aan een oude plexi of JCM800. Dat is bij de meeste merken toch iets minder het geval.Wat constructie betreft ben ik het eens, dat kan beter. Mijn ex-JVM ging destijds zomaar kaduuk.
Toen ie door Voerman weer is gerepareerd heeft ie volgens mij nooit meer zo goed geklonken, ook niet na de trafo/choke upgrade.

Qua klank blijft het subjectief. Orpheo kan dan nog zo hard v.d. toren blazen, er zullen altijd mensen blijven die Marshall, en misschien zelfs wel in het bijzonder, de nieuwe productielijn wél goed vinden klinken.

Ik vond de high gain die uit m'n JVM kwam best heel erg lekker, maar kreeg er niet "mijn" crunch-sound uit.
Het clean v.d. JVM is gewoon goed, weinig op aan te merken, behalve dat het wat "doods" klinkt.

Eko
3 juni 2010, 23:43
H.Huisjes,
De opmerking van de reverb en tremelo was niet voor niets. Ik ben nog geen Marshall tegen gekomen met een fatsoenlijke reverb. Ik ben gek op de reverb zoals bij een Twinreverb.

ER wordt veel opgemerkt over verkoopstrategie zoals bij o.a. Vox. De mooiste opmerking hierover heb ik gehoord van Bob Taylor ( Taylor guitars):
Als je naar verkoopafdelingen luistert maak je alleen nog maar je best verkopende produkt tegen de minste kosten. ( tot niemand het meer wil hebben).
Een fabrikant die op ontwikkeling en of passie drijft heeft altijd klanten.

Het beeld dat Marshall bij mij oproept is er een van een fabrikant die heel lang heeft gedacht dat alles te verkopen is als het maar een 4 x 12 aanstuurt en giert bij het leven. 100 watt minimaal pushed en minimaal 2-3 kanalen heeft. Ik weet dat dit niet correct is , maar het beeld blijft hangen.

macwilliams
4 juni 2010, 05:29
Geinige discussie, kan me als "fanboy" natuurlijk niet onthouden van een reactie. ;)

Malmsteen, Page, etc.... ;)

Haha, beetje overdreven. Alleen de output trafo en choke waren gewijzigd, dat was het hoor, en ik twijfel nog steeds of ie er nu echt zoveel beter door is van gaan klinken. :chicken:

De effecten zul je bij de meeste Marshalls idd uit pedalen o.i.d. moeten halen, maar er zijn wel degelijk dergelijke Marshalls gemaakt, zoals:

- Plexi
- JMP
- Bluesbreaker
- 30th Anniversary
- DSL

Er zijn er wellicht nog meer, maar deze ken ik.

Wat constructie betreft ben ik het eens, dat kan beter. Mijn ex-JVM ging destijds zomaar kaduuk.
Toen ie door Voerman weer is gerepareerd heeft ie volgens mij nooit meer zo goed geklonken, ook niet na de trafo/choke upgrade.

Qua klank blijft het subjectief. Orpheo kan dan nog zo hard v.d. toren blazen, er zullen altijd mensen blijven die Marshall, en misschien zelfs wel in het bijzonder, de nieuwe productielijn wél goed vinden klinken.

Ik vond de high gain die uit m'n JVM kwam best heel erg lekker, maar kreeg er niet "mijn" crunch-sound uit.
Het clean v.d. JVM is gewoon goed, weinig op aan te merken, behalve dat het wat "doods" klinkt.

Ik kan me herrineren dat ik de JVM ook niet veel aan vond. Toch ben ik er van overtuigd dat hij in een bandmix best goed naar voren komt. En het clean klonk inderdaad erg doods of dozig, zelfs over de greenbacks.


Zelfs in mijn jcm-900 zit meer leven...

Henri H
4 juni 2010, 08:07
Zoals Michael AE al aangaf, Marshall heeft natuurlijk wel een blauwdruk neergezet in de (hard)rock/metal-wereld.
Er zijn legio andere merken waarvan de sound gebaseerd is op een Marshall.

Zelf heb ik hiervan 2 juweeltjes in m'n bezit: Mesa Stiletto en HOOK Captain 34.
Beide amps hebben een crunch sound die gebaseerd is op een Marshall.
Toch hebben ze beiden ook weer een eigen karakter, en ze zijn een stuk veelzijdiger dan een gemiddelde Marshall.
Bij de meeste Marshalls is het toch vaak een compromis wat je sluit qua mogelijkheden.
Het clean van m'n 2205 en ex-JVM laat te wensen over, het 2e kanaal van een DSL is lastig bruikbaar, etc.
Bij de Stiletto en HOOK is alles uiterst bruikbaar, zonder compromis.

Marshall heeft wel veel mojo natuurlijk, maar als ze écht slechte amps gaan(/blijven) maken zal hun imago toch wel kelderen, vermoed ik.

big dooley
4 juni 2010, 08:43
h.huisjes, wat ging er bij jou precies kaduuk?

Henri H
4 juni 2010, 09:50
Ik weet het niet precies, heb het wel nagevraagd, maar begreep er niet veel van.
Ze hadden het over de "powermax" o.i.d.
Die hadden ze omhoog gedraaid dacht ik.
Zegt jou dat wat?

big dooley
4 juni 2010, 15:58
powermax??????
nee, nog nooit van gehoord...
het enige waar je inwendig aan kan draaien zijn de biaspotjes zover ik weet....

wat gebeurde er precies? rook? vuur? blauwe lichtflits? stromende bergbeken? gevulde koeken? of deed ie ineens niks meer?

Henri H
4 juni 2010, 20:15
hehe, gevulde koeken kwamen er zomaar uit, niet normaal! :seriousf:

Nee, ik had er een optreden mee gehad (waar ik nog opnames van heb), en ik kan me nog herinneren dat ie perfect klonk, ik had echt zo'n goed gevoel die avond.
Maar ik hoorde op een gegeven moment tijdens het optreden wel een keertje een harde hoge piep uit de JVM (de speakerkast dan waarschijnlijk) komen voor een seconde of 2 a 3.
Daarna deed ie weer gewoon, heb het optreden gewoon af kunnen maken.

De volgende dag wilde ik hem aanzetten, maar hij had totaal geen volume, en het geluid dat eruit kwam was heel blikkerig.
Nu zitten er nogal wat mogelijkheden op, waaronder een schakelbare loop, maar ook als ik die uit of aanschakelde kreeg ik geen fatsoenlijk geluid eruit.

Toen ik hem weer terug kreeg heeft ie volgens mij nooit meer zo goed geklonken als tijdens dat optreden, ook niet na de trafo/choke upgrade.
Ik had wel de indruk dat het er iets beter op was geworden, maar achteraf had ik die upgrade liever niet gedaan denk ik.

Ik vond het erg jammer dat ik er uiteindelijk toch net niet mijn sound uit kon halen, want qua mogelijkheden is het een perfecte amp, en ook de high gain sounds waren dik in orde, helemaal mijn ding.
Maar ach, ik klaag nu ook niet hoor....

big dooley
4 juni 2010, 23:56
hehe, gevulde koeken kwamen er zomaar uit, niet normaal! :seriousf:

Nee, ik had er een optreden mee gehad (waar ik nog opnames van heb), en ik kan me nog herinneren dat ie perfect klonk, ik had echt zo'n goed gevoel die avond.
Maar ik hoorde op een gegeven moment tijdens het optreden wel een keertje een harde hoge piep uit de JVM (de speakerkast dan waarschijnlijk) komen voor een seconde of 2 a 3.
Daarna deed ie weer gewoon, heb het optreden gewoon af kunnen maken.

De volgende dag wilde ik hem aanzetten, maar hij had totaal geen volume, en het geluid dat eruit kwam was heel blikkerig.
Nu zitten er nogal wat mogelijkheden op, waaronder een schakelbare loop, maar ook als ik die uit of aanschakelde kreeg ik geen fatsoenlijk geluid eruit.

Toen ik hem weer terug kreeg heeft ie volgens mij nooit meer zo goed geklonken als tijdens dat optreden, ook niet na de trafo/choke upgrade.
Ik had wel de indruk dat het er iets beter op was geworden, maar achteraf had ik die upgrade liever niet gedaan denk ik.

Ik vond het erg jammer dat ik er uiteindelijk toch net niet mijn sound uit kon halen, want qua mogelijkheden is het een perfecte amp, en ook de high gain sounds waren dik in orde, helemaal mijn ding.
Maar ach, ik klaag nu ook niet hoor....

dat lijkt op een preampbuis die microfonisch is geworden, om daarna de geest te geven... heb ik zelf ook gehad... maar ik neem aan, dat je die daarna ook wel eens vervangen hebt?

Henri H
5 juni 2010, 01:09
Ik had later (half jaar ofzo) wel last van een kapotte preamp buis (V1), en die heb ik vervangen.
Wel vaag dat ze bij Voerman met de term "powermax" aan kwamen zetten, terwijl dat blijkbaar geen bekende term is?
Ik heb/had er ook nog nooit van gehoord, maar was allang blij dat ik hem weer terug had.

Om een beetje on topic verder te gaan, welke Marshalls zijn op dit moment de beste?

- JVM
- VM
- Haze
- DSL/TSL
- 2061X
- 1974X RI

Vul maar aan, genoeg keus lijkt me....

big dooley
5 juni 2010, 10:17
de DSL en TSL hebben eigenlijk elk hun eigen karakter, dus zou ik die liever apart zetten
de DSL is nog steeds ongekend populair... als je daar op af zou gaan, is dit al de duidelijke winnaar...
vrij simpele bediening en toch erg veel mogelijkheden... ik heb em 10 jaar gehad... nadeel vond ik de EQ, waarmee je beide kanalen moest regelen en ik vond hem vrij schel... deep switch was of te veel bas of te weinig
met de JVM heb ik een meer uitgebreid pakket, en de resonance ipv een deep switch werkt veel beter...

om de lijst verder op te vullen?
class 5
2203KK, 1959RR en de rest van de signature-series, waarvan de nieuwste van slash in aantocht is (AFD100)
MA-series
MG-series
AVT-tribute
JMD:1-series
mode four
die geinige microamps

Thiez
5 juni 2010, 10:23
Er is al een slash sig jcm800 toch?

En dan ook nog de JCM 2000 85th om aan het lijstje toe te voegen.

macwilliams
5 juni 2010, 10:50
Misschien niet de "beste" marshall volgens vele maar de titel "beste" marshall gaat voor mij naar de KK sig.

Bruutste marshall ever:blast:

big dooley
5 juni 2010, 12:13
Er is al een slash sig jcm800 toch?

En dan ook nog de JCM 2000 85th om aan het lijstje toe te voegen.

klopt, dat was de JCM800 2555SL uit de jaren 90... die was gebaseerd op de silver jubilee... momenteel zijn ze bezig om de versterker te reproduceren, die slash gebruikte tijdens opname's van appetite for destruction... (wat achteraf waarschijnlijk een modded JMP 2203 bleek te zijn met 6550 buizen)
kijk maar op www.afd100.com

de JCM2000 1923 85th anniversary is inwendig hetzelfde als de DSL50, alleen zijn er optische dingetjes anders en er is een 50 watt combo verkijgbaar met 2 EL34 buizen

Henri H
5 juni 2010, 12:14
Er is al een slash sig jcm800 toch?

En dan ook nog de JCM 2000 85th om aan het lijstje toe te voegen.Volgens forumlid WillemdaGuide , die er één heeft, is de 85th "gewoon" een DSL.

Edit: Big D. was me net voor. :mad:

svdijk
5 juni 2010, 13:21
Lijkt mij in ieder geval wel duidelijk dat Marshall geen uitstervend merk is!!
Ik vind wel dat ze te veel producten maken zodat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Wel zou het leuk zijn als ze b.v. een deluxe, of custom uitvoering van versterkers uit zouden brengen.
Met Mercury Magnetics trafo's in m'n JVM is die echt een stuk beter gaan klinken, dat zou dan b.v. een custom JVM kunnen zijn.
Dus minder producten, en meer keuzen in opties, net zoals bij gitaren (standard, deluxe, custom enz.)

Thiez
5 juni 2010, 14:34
klopt, dat was de JCM800 2555SL uit de jaren 90... die was gebaseerd op de silver jubilee... momenteel zijn ze bezig om de versterker te reproduceren, die slash gebruikte tijdens opname's van appetite for destruction... (wat achteraf waarschijnlijk een modded JMP 2203 bleek te zijn met 6550 buizen)
kijk maar op www.afd100.com

de JCM2000 1923 85th anniversary is inwendig hetzelfde als de DSL50, alleen zijn er optische dingetjes anders en er is een 50 watt combo verkijgbaar met 2 EL34 buizen

Dat klinkt zeker niet verkeerd die AFD! De silver jubilee is ook echt een super versterkertje vind ik, heel jammer dat ze zo weinig te vinden zijn.

HaroldA
5 juni 2010, 14:39
klopt, dat was de JCM800 2555SL uit de jaren 90... die was gebaseerd op de silver jubilee... momenteel zijn ze bezig om de versterker te reproduceren, die slash gebruikte tijdens opname's van appetite for destruction... (wat achteraf waarschijnlijk een modded JMP 2203 bleek te zijn met 6550 buizen)
kijk maar op www.afd100.com

Wow! :eek:

Veel gaver dan de 2555! :rockon:

SloeGin
5 juni 2010, 19:05
Weet iemand wat hij nu voor de huidige tour gebruikt?
Hier wat footage :http://www.youtube.com/watch?v=ZrLXFHw-eHg&feature=related

wat klinkt hij hier toch lekker op :blast:

Thiez
5 juni 2010, 19:13
volgens mij staan er in dat filmpje 2 TSL tops achter hem.
Maar meestal heeft hij live nu:
http://www.performing-musician.com/pm/feb09/images/Slash_02_racks.jpg
2 slash sigs
2 vintage modern
2 jubilees

Henri H
5 juni 2010, 19:43
Allemenaggies! Lekkere setup zeg!

:mmmm: :lovelove: :rockon:

Thiez
5 juni 2010, 19:50
Zeker lekker. kheb alleen geen idee wat hij er allemaal nog tussen heeft zitten. In ieder geval 2 line6 pro racks. maar verder heb ik te weinig verstand van rack om te weten wat er nog meer in zit:P
Waarshcijnlijk nog iets om de 6 tops te switchen.

Had ik maar het geld... dan had ik er ook nog wel een marshall bij. JMP of JCM800 ofzo.
Maar goed. misschien over paar jaar wel zo een AFD100, wie zal het zeggen. Je moet iets houden om voor te gassen toch.

Henri H
5 juni 2010, 22:10
Ik zie nog wat rack-CryBaby's, wat losse pedalen, powerconditioner (Furman), TC G-Force, zenders/ontvangers.
Valt op zich best mee, als je het vergelijkt met The Edge b.v.

Thiez
5 juni 2010, 22:22
Ja het is zeker een bescheiden rackje. Maar je hoort ook wel dat slash zijn tone vrij puur is.
The edge heeft drie of vier van die torens aan rack gear. Hou daar opzich niet zo van. Vind dat minimalistische wel nice.

Henri H
5 juni 2010, 23:33
Ja, klopt. Ik zag het interview van Eric Corton met Slash op Pinkpop toevallig voorbij komen.
Daarin vroeg Eric nog naar het geheim van zijn sound, nou geen geheim dus, zit gewoon in de vingers, met een degelijke MARSHALL-setup, en hier en daar wat effecten en (amp-)switches.
Ik hou d'r wel van, 't is toch één v. d weinige overgebleven '80's rock-helden voor mij.
Ik ga z'n solo-album binnenkort ook maar 's aanschaffen denk ik....

En wie weet ruil ik m'n HOOK wel in voor een AFD100. :rockon:

pannekoek
5 juni 2010, 23:36
Wat is er nieuw aan deze discussie?

Oude LP's en Strat's zijn altijd beter. Oude Fenderversterkers zijn beter. Oude London City versterkers zijn ineens weer goed terwijl je ze 20 jaar terug voor 100 gulden kocht, etc etc. Als je als Jimi wilt klinken moet je een Jen Crybaby hebben... Jimi speelde over nieuwe, niet over een afgetrapt MP exemplaar van 40 jaar oud. blablabla.

Veel nieuw spul is hardstikke OK maar moet opboxen tegen de mythe die rond het oude ding is ontstaan. dat leg je dus bij voorbaat af. Oud is beter. We zijn gitaristen en aardsconservatief.

Daarnaast hebben veel mensen wel een mening (die ze graag spuien) maar geen of zeer beperkt vergelijkmateriaal. Een mening van iemand die 5 jaar geleden eens over apparaat x heeft gespeeld en nu het vergelijk trekt met iets anders kun je eveneens amper serieus nemen.



i rest my case

Thiez
5 juni 2010, 23:36
Jah dat interview heb ik ook gezien. Een les paul marshall speler.

Zeker is hij een rockheld. Geweldige stijl heeftie. Hij zei in dat interview ook dat hij meer een gevoel speler is dan een techniek speler.

Zijn solo album vond ik zeker wel gaaf. En ben ook zeker wel benieuwd hoe hij live gaat zijn op graspop!

AronSlash
5 juni 2010, 23:39
Ja heeft idd een echt geweldige toon, zn optredeen in paradiso en pinkpop waren echt geweldig, hoewel in paradiso wel meer sfeer hing vond ik zelf.

Henri H
5 juni 2010, 23:46
Als ik 18 of 19 zou zijn geweest, zou ik ook zeker naar Graspop zijn gegaan, wat een line up zeg!

http://www.graspop.be/img2010/bandpics/Aerosmith-soulfly-Kiss-Home.jpg

shredneck
5 juni 2010, 23:55
Als ik 18 of 19 zou zijn geweest, zou ik ook zeker naar Graspop zijn gegaan, wat een line up zeg!

http://www.graspop.be/img2010/bandpics/Aerosmith-soulfly-Kiss-Home.jpg


*proest!*


Muziek is niet aan leeftijd gebonden.

shredneck
5 juni 2010, 23:56
Exodus!!!!

Henri H
6 juni 2010, 00:05
Nee, ben ik met je eens, maar ik houd het niet meer vol om een (of meerdere) dag(en) op zo'n mega-festijn rond te hangen, heb ik echt wel gehad!

In Paradiso had ik er wel heel graag bij willen zijn.
Dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=PeLEfLOU6BY) is op zich wel gaaf, maar ik mis hier en daar toch wel een beetje timing hoor.
En wat ie op 5:47 min. doet met z'n Les Paul durf ik niet echt aan met de mijne. :chicken:
Hij zal wel een Gibson endorsement hebben neem ik aan...

Henri H
6 juni 2010, 00:28
Exodus!!!!Raven!!!!! (http://www.youtube.com/watch?v=qqhiZqMoE_A) :rockon:

svdijk
6 juni 2010, 13:14
Nee, ben ik met je eens, maar ik houd het niet meer vol om een (of meerdere) dag(en) op zo'n mega-festijn rond te hangen, heb ik echt wel gehad!

In Paradiso had ik er wel heel graag bij willen zijn.
Dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=PeLEfLOU6BY) is op zich wel gaaf, maar ik mis hier en daar toch wel een beetje timing hoor.
En wat ie op 5:47 min. doet met z'n Les Paul durf ik niet echt aan met de mijne. :chicken:
Hij zal wel een Gibson endorsement hebben neem ik aan...

Is geen probleem Henri, daar kan een Les Paul wel tegen.
Alleen moet je de hals niet via de kop verbuigen, die breekt snel, maar Slash pakt 'm bij de bovenkant van de hals, werkt perfect als een soort tremelo!!

Henri H
6 juni 2010, 13:32
Hehe, ik neem het risico toch maar niet, tenminste, niet zo extreem als Slash doet. :o
Ik heb niet zomaar een 2e Les Paul, of het geld ervoor liggen.

MjS
6 juni 2010, 14:26
Hehe, ik neem het risico toch maar niet, tenminste, niet zo extreem als Slash doet. :o
Ik heb niet zomaar een 2e Les Paul, of het geld ervoor liggen.

Hij doet gewoon een hele noot, ik durf echt niet verder dan een halve... Maar goed, als je geld hebt voor Les Pauls zoveel je wilt zou de drempel bij mij ook wat lager zijn.

Thiez
6 juni 2010, 15:04
Raven!!!!! (http://www.youtube.com/watch?v=qqhiZqMoE_A) :rockon:

Raven is sweeeet!! Vond eerst de lineup teleurstellend. Maar aan het eind kwamen er toch nog wel goede bands bij voor mij. Lekker de 80's rock en metal!! Me likey!

RoelSmoel
6 juni 2010, 15:17
Raven is sweeeet!! Vond eerst de lineup teleurstellend. Maar aan het eind kwamen er toch nog wel goede bands bij voor mij. Lekker de 80's rock en metal!! Me likey!

En nu de vraag... Die muur aan Marshall speaker cabs, zitten daar ook echte speakers in, of staan ze daar maar voor de sier?

Thiez
6 juni 2010, 15:32
En nu de vraag... Die muur aan Marshall speaker cabs, zitten daar ook echte speakers in, of staan ze daar maar voor de sier?

Verschilt. bij sommige zitten er echt speakers in maar dan zijn ze niet aangesloten. Maar meestal zijn de kasten gewoon leeg. Fijner voor de roadies.
Zwerft hier ergens een foto rond van kerry king. Schijnt de zon zo op de kasten dat je kan zien dat ze allemaal leeg zijn.

Mukkez
6 juni 2010, 17:54
En maakt het wat uit? Tegenwoordig hebben ze zo'n verschijnsel dat PA heet, dus die monster rijen met stacks zijn niet meer nodig. Maaja, een leeg podium, dat staat nu eenmaal niet. Dan maar lege kasten, best of both worlds!

Thiez
6 juni 2010, 18:34
Het staat zeker vet! en het is praktisch want je kan er alle podium people achter wegstopppen :P

caliban
6 juni 2010, 19:32
Sluikreclame voor marshall natuurlijk!

RoelSmoel
6 juni 2010, 19:59
Sluikreclame voor marshall natuurlijk!

Zekers, ik ben nog geen beginnend gitarist tegengekomen die niet alleen maar kan praten over Marshall en Gibson..

Thiez
6 juni 2010, 20:03
Idd, het is een vrij standaard beeld waar (zeker beginnende gitaristen) van dromen, Les paul met een marshall. En daarom lopen waarschijnlijk ook die HD100FGSXGJKSHEI dingen van marshall zo goed. Een ECHTE marshall stack!

Mr. Dynamite
6 juni 2010, 20:04
Maar het lijkt natuurlijk wel super vet! :cooler:
Wat ik dan wel zou doen is een plaat achter de baffle schroeven ofzo dat je die lege speakergaten niet ziet zitten :)

@Thiez, en daarom denk ik ook dat de MA serie een hele goede zet was van marshall.
Mensen die naar buizen versterkers willen overstappen omdat hun HD100(...) niet lekker klink. Die kunnen dan een echte BUIZEN Marshall stack kopen!
En omdat hij toch niet zo lekker klinkt kopen anderen die wel een lekker geluid willen toch de duurderen.

Thiez
6 juni 2010, 20:07
Maar het lijkt natuurlijk wel super vet! :cooler:
Wat ik dan wel zou doen is een plaat achter de baffle schroeven ofzo dat je die lege speakergaten niet ziet zitten :)

Idd, ik zou ook de gaten dichtmaken.